Sammenligning av formater - gjettelek

L

Lydtekniker

Gjest
Hva mener du med dette?
Red Book CD-DA (vanlige lyd-CDer) støtter kun 44.1 kHz 16-bit.

Brenner du derimot en data-CD med .wav-filer, kan du ha hvilken samplefrekvens og bitoppløsning du vil, men de færreste CD-spillere spiller vel av noe slikt.

Stig: Pro Tools kjenner ikke igjen filene dine, er det noe mystisk med dem?
 

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
23
Antall liker
0
For ordens skyld må det nevnes at MP3-filen ble laget på basis av 24-bits WAV. Ikke noe dither gikk gjennom MP3-kodingen altså.
Altså, da håper jeg at du har gjort dette på den "riktige" måten siden ifølge http://mp3decoders.mp3-tech.org/24bit.html

* Only CEP GNU 32 and l3dec give true 24-bit accurate ouput.
* Since CEP GNU fails most other tests, l3dec is the only recommended 24-bit decoder.
* As most people can't process the 24-bit ASCII HEX files generated by l3dec and MAD, the Winamp MAD plug-in is the only useable 24-bit decoder.

M.a.o må du altså prosessere ASCII HEX filen, for så å lagre den som en 32bits wavfil. Eventuelt bruke MAD plugin til Winamp (som sagt er det den eneste praktiske løsningen , om ikke mest korrekt) og bruke den innebygde diskwriteren.

Har du gjort dette?

Forøvrig hadde en Mp3 som var laget av en 16bit dithered kilde vært en mye mer aktuell problemstilling av åpenbare grunner.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hissig i dag lillegutt  ;D
Vel, jeg finner det påfallende at "bruk øra - evangelistene", som til stadighet predikerer egne evner til å høre "enorme" forskjeller på alskens remedier, konsekvent skyr slike tester/undersøkelser som pesten. De burde jo by på en utmerket mulighet til å bevise sin sak. Allikevel er jeg temmelig overbevist om at Solstråle og de andre evangelistene både i denne og alle andre tilsvarende tester som måtte dukke opp, ikke engang vil vurdere å plassere noe handling bak ordene.
 

Gunderz

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
11
Antall liker
0
Gravitasjonsynkrosyklotron

Jeg er ikke spesielt audiofil, sitter ikke med noe dyrt anlegg, dessuten har jeg bare PCens interne lydkort lydkort til rådighet. Jeg kan kun skjelne opptak 2 fra de andre.
Tror opptak 2 er MP3 da jeg synes kvaliteten er dårligere på denne enn de andre, synes jeg hører karakteristiske komprimeringsartifakter.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette var for meg umulig å høre forskjell på. Så jeg tok en digital måling av nuller og enere i alle tre spor, og sammenlignet alle filene ved å invertere den ene og slå sammen med en annen.

Jeg bruker tilfeldig valgt rekkefølge på bokstavene ABC nedenfor for ikke å sansynliggjøre hva som er MP3 av fil 1, 2, eller 3.

Mellom fil A og fil B er den relative differansen -60dB .
Mellom fil B og fil C er den relative differansen -74dB .
Mellom fil A og fil C er den relative differansen -60dB .

Det er ut i fra denne tabellen sansynlig å finne at A er MP3, men umulig å si hva som er 16 bit med dither og 24 bit uten dither av B og C. Forskjellene i både amplitude og forvrengning er i alle fall uhyre liten.

Innspillingen er ca. 17dB under maksnivå, og må i tilfelle legges til de verdiene som er oppgitt.

Edit:
Det ser ut til at den største forskjellen mellom 16 bit og 24 bit er informasjonen mellom 15kHz og 20kHz - aller størst ved nøyaktig 20kHz. Forskjellen er undertrykket med ca. 120dB flatt opp til ca. 15kHz, mens den er undertrykket ca. 91dB ved 20kHz.

Edit2:
Forskjellen mellom 15kHz og 20kHz kan jo være et resultat av forskjellen med og uten dither (?). I alle fall ser det ut til at MP3'en er laget ut av én av disse to filene for den har samme peaken ved 20kHz som den andre fila.

Vidar
 
T

theStig

Gjest
Det har kommet mange interessante innspill her, og synes det er morro at folk lytter og mener noe om dette. Jeg brenner etter å avsløre hva som er hva, men jeg venter som sagt...

En par saksopplysninger. MP3 filen ble generert fra Samplitude versjon 7 sin interne MP3 koder, direkte fra en 24-bits WAV.

32-bits WAV filene stammer også fra Samplitude, og formatet skal så vidt jeg vet være et standard filformat.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg så denne saken nå. skal prøve når jeg kommer hjem så vent med avsløringen :)
 
K

knutinh

Gjest
Denne tråden er egentlig veldig interessant. Jeg ser den som et forsøk på å etablere "Hvor ligger terskelen for å høre forskjell på referanse og redusert kopi?" Der "reduseringen" kan være mp3, dithering ned til andre ord-bredder, nedsampling til andre rater etc. Høyst sannsynlig ligger det en kompleks funksjon bak kulissene som er avhengig av materiale, lyttesituasjon, lytteperson etc. Men litt pekepinner bør det være mulig å finne.

Selv er jeg overbevisst om at vi konsekvent overvurderer hørselen, altså at 24bit og 192kHz PCM er overkill for distribusjon av vanlig musikk. Andre mener at dette er påkrevd for å fjerne skavanker ved CD-formatet. JEg er interessert i å få vite hvilke krav man bør stille til en test før de fleste av oss er overbevist om at "dette er nok". Uansett hvordan man utformer testen, hvor omfattende den er og hvilket materiale man bruker etc så vil noen påpeke at man har gjort en feil og at resultatet er ugyldig.

Resultatet vil uansett bare bevise at "ved rate A greide vi å bevise hørbar forskjell, ved rate B greide vi det ikke". Det er en forskjellig konklusjon fra det å bevise at det IKKE er en forskjell ved rat B men for mange av oss kan det være en god nok indikator hvis omstendighetene rundt er gode nok. Spørsmålet mitt er altså hvilke slike omstendigheter som skal til for å tilfredsstille selv de mest kritiske her på forumet om at en (enda ukjent) terskel for hørbar forbedring eksisterer?

mvh
Knut
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
theStig skrev:
En par saksopplysninger. MP3 filen ble generert fra Samplitude versjon 7 sin interne MP3 koder, direkte fra en 24-bits WAV.
Hvis dette er tilfelle, så må jeg si at den koderen gir et ufattelig bra resultat. Resultatet for MP3'en er tilnærmet tapsfri, men så er samplingsfrekvensen unormalt høy også. Har du mulighet til å konvertere til en 160kbit eller 192kbit MP3 fra den samme originalen, og legge ut link til denne/disse?

Link til de respektive differansene ligger her. Si i fra hvem som helst hvis dere hører noe i det heletatt, og hvilket spor nedenfor dere kan skjelne "musikk" bak all støyen:

A-B differanse

A-C differanse

B-C differanse

Tips! Høyreklikk på linkene og lagre filene sammen med de andre sporene dere har lastet ned.

Hør på disse lydene, og tenk på å legge disse lydene til originalsporet. Her tror jeg nok at originalsporets signalstyrke overdøver differansesignalenes styrke i så stor grad at ingen ville klart å detektere om differansesignalet var lagt til originalsporet eller ikke.
De av dere som har brukbar hørsel over 15khz, vil muligens høre en svært lys støy på det ene differansesporet - men skru opp forsterkeren så det monner før dere kan ha noe håp om å høre noe i det heletatt. Det meste arter seg som støy med et snev av "musikk" i bakgrunnen.

Mvh.

Vidar
 

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
23
Antall liker
0
Jeg spør igjen, har du brukt en mp3 dekoder som faktisk støtter 24bits? Da kan det jo faktisk hende at mp3'en overgår 16bits dithered. Det er jo ikke sikkert at samplitude sin innebygde dekoder støtter dette selv om den støtter mp3 konvertering fra 24bits. (For alt jeg vet så kan det jo hende at samplitude konverterer 24bits til 16bits non-dithered on-the-fly før den konverterer til MP3. Småpirk ja, men det er viktig når det gjelder forskjellen mellom transparent og nesten-transparent.
 
T

theStig

Gjest
Jeg vet ikke hvordan Samplitude sin MP3 koder virker, om den konverterer rett fra 24 bit (noe jeg vil tro den gjør), men jeg kan sende en mail til en av utviklerne der nede i Tyskland som jeg kjenner litt og høre med han.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Uansett, om det var sånn ville det vel bare gjort MP3-fila lettere å skille ut. Men, rett skal selvfølgelig være rett :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.340
Antall liker
3.477
Torget vurderinger
49
Vel, jeg finner det påfallende at "bruk øra - evangelistene", som til stadighet predikerer egne evner til å høre "enorme" forskjeller på alskens remedier, konsekvent skyr slike tester/undersøkelser som pesten. De burde jo by på en utmerket mulighet til å bevise sin sak. Allikevel er jeg temmelig overbevist om at Solstråle og de andre evangelistene både i denne og alle andre tilsvarende tester som måtte dukke opp, ikke engang vil vurdere å plassere noe handling bak ordene.
Er faktisk litt skuffet over dette selv .
Etter all diskusjonen i det siste angående dyre fantastiske dac'er og pc som driv-verk ,hadde jeg store forventninger til at flere ville prøve og løse dette .........

Hvorfor er lydklipp 1 på 31sek mens 2 og 3 er på 30 sek?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Er faktisk litt skuffet over dette selv .
Etter all diskusjonen i det siste angående dyre fantastiske dac'er og pc som driv-verk ,hadde jeg store forventninger til at flere ville prøve og løse dette .........

Hvorfor er lydklipp 1 på 31sek mens 2 og 3 er på 30 sek?
Den største forskjellen på lengen er ikke så mye som ett sekund. Dette kommer nok frem i en avspiller der lengden ligger i grenseland mellom 30 og 31 sekunder. Det faktiske forhold er et avvik på maksimalt 0,09 sekunder mellom filene - maks 0,08862 sekunder for å være nøyaktig.


Vidar
 
T

theStig

Gjest
...og dette kan skyldes at filene med viten og vilje ikke er kliss like....
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bra tiltak dette Low-Q!

Jeg har lagt ut en 160 og 192 kbps MP3 av det samme kildematerialet her, for referanse og sammenligning:

http://home.online.no/~st-e-tan/lydklipp/lydklipp160kbps.MP3
http://home.online.no/~st-e-tan/lydklipp/lydklipp192kbps.MP3
Morro å forske på facts :D

Da jeg sammenlignet 160kbit MP3 med den fila jeg nå vet er originalen, var det "skremmende" lite forskjell. Differansen er undertrykket 54dB i de kraftigste partiene, og kan høres som varierende og svak støy hvis jeg skrur opp volumet på maks. Dette betyr et maksimalt avvik på ca 1/25000 del. Da er det egentlig litt rart at folk hører forskjell på disse formatene - det ligger i allefall langt utenfor min fatteevne.
Når man sammenligner filstørrelser på hhv. 10Mb mot 605kb må jeg si kvaliteten på den dårligste MP3 fila er fantastisk god.
Hvor fikk du tak i den MP3-koderen forresten? Den er jo helt fenomenal!!

Vidar
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hvor fikk du tak i den MP3-koderen forresten? Den er jo helt fenomenal!!
Hvis det er rett fra Samplitude, er det vel ikke usannsynlig at de har lisensiert en Fraunhofer-enkoder.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Morro å forske på facts :D

Da jeg sammenlignet 160kbit MP3 med den fila jeg nå vet er originalen, var det "skremmende" lite forskjell. Differansen er undertrykket 54dB i de kraftigste partiene, og kan høres som varierende og svak støy hvis jeg skrur opp volumet på maks. Dette betyr et maksimalt avvik på ca 1/25000 del. Da er det egentlig litt rart at folk hører forskjell på disse formatene - det ligger i allefall langt utenfor min fatteevne.
Når man sammenligner filstørrelser på hhv. 10Mb mot 605kb må jeg si kvaliteten på den dårligste MP3 fila er fantastisk god.
Hvor fikk du tak i den MP3-koderen forresten? Den er jo helt fenomenal!!

Vidar
Vent nå litt!
Først vil jeg si at jeg ikke er i stand til å høre hvilken fil som er hva. Men så har vi da en gang i vinter konkludert med at 320kbps enkodet mp3 er bra gitt en bra enkoder. Den gang var det Lame. Og de gode ørene avslørt mp3en på gitarstrenganslaget...
MEN:
Enkodingens resultat avhenger mye av musikken. I dette eksempelet her er det bare strykere. En relativt enkel sak for en enkoder vil jeg tro. Cymbaler og triangel, skarptromme og så videre er mye vanskeligere å enkode på en skikkelig måte. Dette kan noe forenklet illustreres ved at om en kjører en losslesscodec på dette lille stykket (først konvertert til 16bit) vil en se at en ender opp med ca 1/3 av den opprinnelige filstørrelsen. Mens losslesscodec på enkelte Mew-låter ender opp med i beste fall 2/3.

En slik gjettelek som dette bør nok heller utføres på symfoniorkester eller rock-opptak tenker jeg.

Det er forøvrig gjort en rekke slike tester på nettet (har ikke linkene lett tilgjengelig nå) som også viser at det er stor forskjell på hva én og samme enkoder klarer på ulike typer musikk.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette har du helt rett i. Lyder som har kort varighet, vil en MP3 koding gi større forvrengning enn langsomme lyder som fader inn og ut som i dette stykket.

Kanskje theStig vil ta et mysikkstykke fra det du foreslår michell.

Så kan jeg ta meg tid til å foreta den samme prosessen for å finne avvikene da - og poste resultater her. Det har jeg imidlertid gjort en gang før med et spor fra Rachelle Ferrell's plate "Individuality (Can I be me?)". Avvikene var den gang da ganske store da det på testlåta er mye transienter og dynamikk.
Det hadde imidlertid vært artig om theStig kunne bruke sitt program for å komprimere et tilsvarende stykke. Jeg forventer ikke å kunne finne noe lydmessige forskjeller mellom 16 bit med dither og 24 bit uten dither da heller - først og fremst er det vel vanskelig nok å finne musikk som er i 24/196 formatet originalt....

Noen opptak av slag mot tomme brusbokser og andre lyder kunne jo blitt gjort med samme utstyr som ble brukt i opptaket i kirken?

Vidar
 
K

knutinh

Gjest
Dette kan noe forenklet illustreres ved at om en kjører en losslesscodec på dette lille stykket (først konvertert til 16bit) vil en se at en ender opp med ca 1/3 av den opprinnelige filstørrelsen. Mens losslesscodec på enkelte Mew-låter ender opp med i beste fall 2/3.
Jeg tror ikke denne sammenligningen holder stikk. Strukturen i en lossy og en lossless enkoder er helt forskjellig, og jeg tro ikke det er generelt dekning for å si at lydklipp som gir små lossless filer nødvendigvis gir mindre distorsjon for en lossy enkoder.

Som et søkt eksempel så vil helt tilfeldige samples ikke kunne komprimeres med en lossless enkoder, men en hypotetisk lossless enkoder kunne tenkes å sende noen få bits som instruerte dekoder om å generere hvit støy. Perseptuelt vil det sannsynligvis være en svært god tilnærming, mens informasjonsteoretisk (som en lossless codec må jobbe på) er det elendig =)

mvh
Knut
 
T

theStig

Gjest
Hvis det er rett fra Samplitude, er det vel ikke usannsynlig at de har lisensiert en Fraunhofer-enkoder.
Etter det jeg har funnet ut er det en Fraunhofer, helt riktig.
 
T

theStig

Gjest
Det jeg kan gjøre som en EGEN test er 16-bits WAV vs. MP3, og da bruke litt forskjellig musikk.

Jeg beholder derfor denne testen som den er nå.

Uansett mener jeg at det skal være fullt mulig å høre at den filen som har vært MP3 ikke er like god som de to andre. (et dermed er lite snøre lagt ut)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Resultatet vil uansett bare bevise at "ved rate A greide vi å bevise hørbar forskjell, ved rate B greide vi det ikke". Det er en forskjellig konklusjon fra det å bevise at det IKKE er en forskjell ved rat B men for mange av oss kan det være en god nok indikator hvis omstendighetene rundt er gode nok. Spørsmålet mitt er altså hvilke slike omstendigheter som skal til for å tilfredsstille selv de mest kritiske her på forumet om at en (enda ukjent) terskel for hørbar forbedring eksisterer?

mvh
Knut
Dette stemmer. Denne testen kan kun påvise om enkelte av dere kan høre forskjell på de tre kuttene. Hva som er hva er mer en gjettelek.

Dette blir som om jeg hadde tatt tre kabler, feks Norost, Kimber og Cardas, - pakket dem inn i helt like strømper, sendt dem ut til dere og bedt dere om å fortelle hvem som var hvem.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
For å vær helt ærlig så må jeg si at jeg ikke høtre forskell på NOEN av filene. :p

Det hadde vert artig om du hadde lagt ut en 128kbps fil også for etter min erfaring er det først når jeg kommer meg ned under 160kbps at jeg kan antyde forvrengning ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Uten at jeg er av den bastante typen og vel er ganske beskjeden i forhold til egne "lytteevner" i hvert fall i forhold til de "beste" gullørene, så vil jeg likevel begi meg ut på et svar  av hva jeg mener/tror.
Det er jo ikke farlig å "drite" seg ut og jeg synes faktisk at de som er (vanligvis) sikre og bastante er litt feige dersom de ikke tør ::)
Uansett om jeg her tar feil eller ikke, så mener jeg at jeg kan skille mellom gitte ht.kabler, så er det sagt ;D
Mine tips er at waw1 er mp3, waw 2 er 16 bit og waw 3 er 24 bit

Strengt tatt må jeg ærlig innrømme at dette er vanskelig, men likevel er dette hva jeg tror.
Kanskje litt korte klipp, samt at det ikke er musikk jeg ofte spiller, men samtidig er det jo akkustisk og dermed et godt utgangspunkt for bedømming og da kanskje mest for de som i tillegg kjenner til og lytter en del på slik musikk.
Jeg forbeholder meg uansett retten til å velge og tro på utstyr ut i fra mine egne tanker og meninger om slikt ;D ;D

Jeg kan forøvrig ikke se at det er særlig mange som har avgitt svar enten de nå hører til i den ene eller andre leieren ;D
Legger til at jeg bare har skumlest tråden.
Dersom jeg tar feil så er det fordi i Tunes/airport express, optisk kabel fra van den hul, og Zhaolu dac ikke holder mål ;D ;D ;D

Mvh.KW
 
L

Lydtekniker

Gjest
Vent nå litt!
Først vil jeg si at jeg ikke er i stand til å høre hvilken fil som er hva. Men så har vi da en gang i vinter konkludert med at 320kbps enkodet mp3 er bra gitt en bra enkoder. Den gang var det Lame. Og de gode ørene avslørt mp3en på gitarstrenganslaget...
Hvis det er min uformelle test du sikter til, så var det 192kb/s versus 320kb/s, og det virket som om de som var istand til å avsløre den, brukte romklangen som hjelpemiddel.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.992
Antall liker
9.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har ikke utstyr til å gjøre denne testen, såd erfor har jeg ikke noen formening om hvordan dette høres ut.

Men Low-Q
Hvis du bare tar differansen mellom to spor, og deretter lytter på dette. Blir dette riktig da...? Den forskjellen du finner skal vel egentlig ligge på toppen av det opprinnelige signalet. Altså hvis det ene formatet reduserer dynamikken ved å kutte toppene - så vil ike du få med dette, men en svak sus..?

(Legger meg i utgangspunktet flat allerede, har ikke greie på dette..., men det var nå bare en tanke)

Mvh
OMF
 
L

Lydtekniker

Gjest
MP3-formatet jobber med å ta vekk lyd. Dette innebærer at dersom du trekker MP3-lyden fra originallyden ved å invertere fasen på den og summere de, sitter du igjen med differansen - altså forskjellen mellom de to lydfilene. Du kan da høre akkurat hvordan den lyden MP3-algortimen har kastet på dynga høres ut.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.992
Antall liker
9.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
MP3-formatet jobber med å ta vekk lyd. Dette innebærer at dersom du trekker MP3-lyden fra originallyden ved å invertere fasen på den og summere de, sitter du igjen med differansen - altså forskjellen mellom de to lydfilene. Du kan da høre akkurat hvordan den lyden MP3-algortimen har kastet på dynga høres ut.
Ja, det var det jeg mente. Men nå er det vel ikke slik at dette gir mening sånn lydmessig. Jeg vil jo tro at det f.eks å kutte en peak med 10dB, vil gi en merkbar reduskjon i dynamikken i et parti. Mens det å få kuttet gjengitt, altså en peak på 10dB er vel knapt nok hørbart..?

(Her må det fores med teskje)

Mvh
OMF
 
T

theStig

Gjest
MP3 kutter ikke dynamikken i toppen. MP3 koding fjerner heller det som ligger i "bånn", som vi antas å ikke høre uansett.
 
K

knutinh

Gjest
Ja, det var det jeg mente. Men nå er det vel ikke slik at dette gir mening sånn lydmessig. Jeg vil jo tro at det f.eks å kutte en peak med 10dB, vil gi en merkbar reduskjon i dynamikken i et parti. Mens det å få kuttet gjengitt, altså en peak på 10dB er vel knapt nok hørbart..?

(Her må det fores med teskje)

Mvh
OMF
Jeg tror den mest fornuftige, forenklede modellen av mp3 er å se på feilen som et "støysignal" av betydeig lavere amplitude enn det opprinnelige signalet.

Altså prvøver mp3 åfølge det opprinnelige signalet, me gjør en viss unøyktighet. En god koding tilfører etstøysignal som er vanskelig ellerumulig å høre for menneskeører.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Dette stemmer. Denne testen kan kun påvise om enkelte av dere kan høre forskjell på de tre kuttene. Hva som er hva er mer en gjettelek.

Dette blir som om jeg hadde tatt tre kabler, feks Norost, Kimber og Cardas, - pakket dem inn i helt like strømper, sendt dem ut til dere og bedt dere om å fortelle hvem som var hvem.
Hvis det er en gjettelek så er forskjellen så liten at jeg ikke ville betalt penger for noen av delene.

Jeg tipper at ingen på dette forum ville hørtforskjell på de kablene du nevner dersom de var pakket inn i en slik anonym strømpe, gitt at ingen av dem erfryktelig ufornuftig konstruert.

De praktiske/pragmatiske blant oss foretrekker å fokusere på komponenter man kan skille 9 av 10 ggr eller 19 av 20 ggr, i alle fall ikke de man kan skille 0 av 100 ggr =)

-k
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei!

Har ikke utstyr til å gjøre denne testen, såd erfor har jeg ikke noen formening om hvordan dette høres ut.

Men Low-Q
Hvis du bare tar differansen mellom to spor, og deretter lytter på dette. Blir dette riktig da...? Den forskjellen du finner skal vel egentlig ligge på toppen av det opprinnelige signalet. Altså hvis det ene formatet reduserer dynamikken ved å kutte toppene - så vil ike du få med dette, men en svak sus..?

(Legger meg i utgangspunktet flat allerede, har ikke greie på dette..., men det var nå bare en tanke)

Mvh
OMF
Hvis det er forskjell i f.eks dynamikk er dette svært godt hørbart når man måler slik jeg gjør her. Det som i praksis skjer er at jeg summerer to spor der jeg digitalt inverterer det ene sporet. Ved å invertere gjør jeg om alle positive amplituder til samme verdi som negative, og visa versa. Når jeg så summerer disse amplitudene med et signal som ikke er invertert vil jeg få en differanse som tilsvarer forskjellen på de to lydene. Hvis lydene er helt like, ved f.eks å kopiere samme spor oppå seg selv, men invereterer den ene kopien, blir summen nøyaktig 0. Dette er derfor en helt feilfri måte å avsløre differanser i signaler på.

Se for deg følgende scenario:

Jeg har en original, og en dårlig komprimert kopi av denne, altså to filer tilsammen. Vi er enige i at de to filene avviker fra hverandre fordi de inneholder ulike data. Hvis jeg så finner differansen på disse to, vil denne differansen arte seg lydmessig som differansen mellom de to filene. Det som er litt fint, er at hvis jeg tar denne differansen og summerer med originalen, vil så summen av differansen og originalen låte helt likt som den dårlige kopien. Dermed har jeg oppnådd det du er ute etter, å finne den forskjellen som ligger oppå den andre.

Mao. Har jeg som i ditt tilfelle en kopi der toppene er svake, som ved f.eks dynamisk komprimering, vil differansesignalet kun bestå av disse manglende toppene. Nedenfor finner du tre MP3-filer som illustrerer dette (PS! Det ene lydsporet er dynamisk komprimert med kompressor i toppene):

Dynamisk komprimert
Som du hører så låter denne klart udynamisk.

Dynamisk ukomprimert
Som du hører så låter denne klart mer dynamisk.

Differansen mellom de to over

For å være sikker på at vi ikke misforstår hverandre, så vil ikke MP3 nødvendigvis gi dynamisk kompresjon i toppene, men for eksemplets skyld er den dynamiske kompresjonen i eksemplene gjort med viten og vilje i et lydprogram. Differansen mellom de to filene øverst er også korrekt differanse mellom de to.

EDIT: Til orientering så er dynamikken i toppene undertrykket med ca. 10dB. Det gir godt hørbar forskjell men ikke sååååå stor forskjell man skulle tro. Da kan man lure på om de to kablene i nøytral forpakning vil gi hørbare forskjeller siden de ligger i størrelsesorden 0,05dB eller deromkring...

Mvh.

Vidar
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
EDIT: Til orientering så er dynamikken i toppene undertrykket med ca. 10dB. Det gir godt hørbar forskjell men ikke sååååå stor forskjell man skulle tro. Da kan man lure på om de to kablene i nøytral forpakning vil gi hørbare forskjeller siden de ligger i størrelsesorden 0,05dB eller deromkring...

Mvh.

Vidar
Jeg tror nok det er andre momenter enn en dynamikkforskjell på 0,05 db i et begrenset frekvensområde som fører til hørbare forskjeller på kabler. Hvis du har rett ville jeg neppe ha hørt forskjell.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Er det på tide å gi ut fasiten på de tre lydfilene innledningsvis? Har ikke finlest hele tråden, men kan ikke se at fasiten ennå er lagt ut...

Til ayaboh:
Det er til tider større forskjeller på kabler enn det i realiteten er, men noen hevder hardnakket at det er inntil betydelige forskjeller. Noen sier at enkelte kabler totalt mangler bass, og samtidig låter de rørete og lite holografisk - et typisk eksempel på at kablene er koblet feil på + og - på den ene siden i testforsøket ;D

Vidar
 
T

theStig

Gjest
Det virker kanskje ikke som det er flere som vil teste dette.... ok, kan avsløre hemmeligheten nå kanskje ja...

Tar med to av svarene som har blitt gitt i tråden. Begge disse svarene var meget gale, og belyser vel kun hvor vanskelig det faktisk er å lytte seg fram til ting!

1 24bit uten dither
2 320kbs MP3
3 16bit med dither........trur æ

Jeg kan kun skjelne opptak 2 fra de andre.
Tror opptak 2 er MP3 da jeg synes kvaliteten er dårligere på denne enn de andre, synes jeg hører karakteristiske komprimeringsartifakter.


Fasiten er:
1. MP3 320 kbps
2. 24-bit
3. 16-bit med dither

I begge svarene over ligger det underforstått at MP3 låter best, og 24-bit låter dårligst. En temmelig interessant observasjon!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Da hadde jeg rett angående mp3 fila og akkurat det følte jeg meg rimelig sikker på, dette i motsetning til testen (Løkken cd med Eric Clapton) hvor jeg syntes det var vanskeligere, dessuten så gikk jeg meget fort lei av å prøve å finne ut av de filene.
Der ble det muligens for lange kutt og for mange filer å forholde seg til, jeg er jo ikke akkurat tålmodig ::)
Mvh.KW
 

Magnum

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
23
Antall liker
0
Jeg skrev ihvertfall det ikke skulle forundre meg om det var MP3'en som låt best. I tilleg var testen gjort på en tidlig søndags morgen med skallebank og med med masse bråk utenfor leiligheten og høyttalerne plassert nonchalant helt inntil veggen + en minjack til RCA y-plugg utfra lydkortet-> 5m noname RCA -> 1M rca forlengelseskabel inn i en T-amp :D

*redde skinnet*
 
Topp Bunn