Hei!
Har ikke utstyr til å gjøre denne testen, såd erfor har jeg ikke noen formening om hvordan dette høres ut.
Men Low-Q
Hvis du bare tar differansen mellom to spor, og deretter lytter på dette. Blir dette riktig da...? Den forskjellen du finner skal vel egentlig ligge på toppen av det opprinnelige signalet. Altså hvis det ene formatet reduserer dynamikken ved å kutte toppene - så vil ike du få med dette, men en svak sus..?
(Legger meg i utgangspunktet flat allerede, har ikke greie på dette..., men det var nå bare en tanke)
Mvh
OMF
Hvis det er forskjell i f.eks dynamikk er dette svært godt hørbart når man måler slik jeg gjør her. Det som i praksis skjer er at jeg summerer to spor der jeg digitalt inverterer det ene sporet. Ved å invertere gjør jeg om alle positive amplituder til samme verdi som negative, og visa versa. Når jeg så summerer disse amplitudene med et signal som ikke er invertert vil jeg få en differanse som tilsvarer forskjellen på de to lydene. Hvis lydene er helt like, ved f.eks å kopiere samme spor oppå seg selv, men invereterer den ene kopien, blir summen nøyaktig 0. Dette er derfor en helt feilfri måte å avsløre differanser i signaler på.
Se for deg følgende scenario:
Jeg har en original, og en dårlig komprimert kopi av denne, altså to filer tilsammen. Vi er enige i at de to filene avviker fra hverandre fordi de inneholder ulike data. Hvis jeg så finner differansen på disse to, vil denne differansen arte seg lydmessig som differansen mellom de to filene. Det som er litt fint, er at hvis jeg tar denne differansen og summerer med originalen, vil så summen av differansen og originalen låte helt likt som den dårlige kopien. Dermed har jeg oppnådd det du er ute etter, å finne den forskjellen som ligger oppå den andre.
Mao. Har jeg som i ditt tilfelle en kopi der toppene er svake, som ved f.eks dynamisk komprimering, vil differansesignalet kun bestå av disse manglende toppene. Nedenfor finner du tre MP3-filer som illustrerer dette (PS! Det ene lydsporet er dynamisk komprimert med kompressor i toppene):
Dynamisk komprimert
Som du hører så låter denne klart udynamisk.
Dynamisk ukomprimert
Som du hører så låter denne klart mer dynamisk.
Differansen mellom de to over
For å være sikker på at vi ikke misforstår hverandre, så vil ikke MP3 nødvendigvis gi dynamisk kompresjon i toppene, men for eksemplets skyld er den dynamiske kompresjonen i eksemplene gjort med viten og vilje i et lydprogram. Differansen mellom de to filene øverst er også korrekt differanse mellom de to.
EDIT: Til orientering så er dynamikken i toppene undertrykket med ca. 10dB. Det gir godt hørbar forskjell men ikke sååååå stor forskjell man skulle tro. Da kan man lure på om de to kablene i nøytral forpakning vil gi hørbare forskjeller siden de ligger i størrelsesorden 0,05dB eller deromkring...
Mvh.
Vidar