Sanningar om kablar och annat flum

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jadda! Ai 'ave a bass gittar yu cudd lukk att ja?

Sa hun "You may kiss me now..."? eller? ;)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.807
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Jeg har ikke problemer med at lytte forskel på forskellige kabler. Vi har også gjort det i vores klub hvor jeg er formand, og der var en stor forbløffelse over, hvor nemt det var.
Den person jeg har kendt og den person der viste mest om lyd, var Steen Duelund, og han var stærk modstander af blindtest. Blindtest var simpelthen en bremse for udviklingen fremad, mente han. Et af argumenterne er at folk bliver stressede. Og der er ingen tvivl om, at stress påvirker vores måde at lytte på.
Jeg er uenig med svenskeren med flere ting. Et er isoleringen, som han påstår ikke har noget at sige. jeg har f.eks. lyttet til Steen Duelunds kabler, hvor Steen brugte mig til at lytte på dem, efterhånden som han udviklede dem. Der var forskel på isoleringen og de lød alle sammen forskelligt. Steen mente at isoleringen havde faktisk mest at sige. Men måske kender svenskeren ikke de kabler der består af sølv, silke og lindolie.
Mærkeligt er det, at der igennem årene altid er nogle der siger, at der ikke er forskel. Sådan vil det nok altid være og de vil være en bremse for udvikling.
Jeg lytter meget sammen med nogle gode venner. Først alene og kommer frem til en konklusion. De lytter nogle dage efter og kommer ofte frem til det samme.
Fordi et kabel er dyrt, er det ikke det samme som om det er godt. Der er desværre meget hokos pokus i branchen.
Plastik påvirker lyden og giver en lidt fed bas.
Teflon laver detaljer.
Det bedste er luft.
Kobber giver en lidt oppustet bas.
Jeg bruger nu pt. noget NLE kabel som højttalerkabel. Det kan noget voldsomt i bassen grundet det store kvadrat.
Når jeg hører på mit eget anlæg og vennernes, så er lyden rigtig god. Når vi så sammenligner lyden med et Accuphase til 500.000 kr + højttalere, så er vi bestemt godt kørende.
Mvh. Sven Palvig
;)
 
B

BjornE

Gjest
At Palvig med sine strømsterke Mega powere hører forskjell bekrefter jo bare svenskens utsagn.

Palvig går også i samme fellen som enkelte andre - disse utrolige overdrivelsene av eventuelt hørte endringer.

Plastikk laver "fed bas" - snakker vi om et 2. ordens lavpassfilter?
NLE blir "noget voldsomt" i bassen - 1. ordens lavpass?
Teflon "laver detaljer" - noe som tilføres?

Nettop denne typen utsagn beviser for meg at svensken, med sine modifikasjoner for dem som greier å lese det, har rett. Selvfølgelig er jeg også utover dette svært enig med svensken på rent faglig basis.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
At Palvig med sine strømsterke Mega powere hører forskjell bekrefter jo bare svenskens utsagn.

Palvig går også i samme fellen som enkelte andre - disse utrolige overdrivelsene av eventuelt hørte endringer.

Plastikk laver "fed bas" - snakker vi om et 2. ordens lavpassfilter?
NLE blir "noget voldsomt" i bassen - 1. ordens lavpass?
Teflon "laver detaljer" - noe som tilføres?

Nettop denne typen utsagn beviser for meg at svensken, med sine modifikasjoner for dem som greier å lese det, har rett. Selvfølgelig er jeg også utover dette svært enig med svensken på rent faglig basis.
Ingen av de med kunnskap gidder egentlig å korrigere antagelser, om de som sier dem er overbevist om egen kunnskaps korrekthet.

På den annen side.

Etter at jeg oppdaget hvordan kabler kan og bør konstrueres har jeg funnet ut at man behøver ikke å overbevise de som tror de har rett...

Det er noe med dette å kunne se begge sider av en sak.
Det blåser på toppen...

Det er når det blåser I toppen at man skal være litt skeptisk!
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.807
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Plastik er et paramnagnetisk materiale, der påvirker elektronerne. Det har en form for hukommelseffekt, der høres som en lidt federe bas. Det kan du jo afprøve med at komme et godt lag plastik tape rundt om dine kabler, hvis du tør. Men du ved vel, at det ikke har betydning!
Det større kvaddrat giver lidt mere bund. Det fysiske kommer bedre igennem med hugget fra trommen!
Teflon er også et paramagnetisk materiale, dog i væsentligt mindre grad end plastik. Det har dog også lidt af denne hukommelseffekt, der giver flere detaljer.
Mvh.
Sven Palvig
 
B

BjornE

Gjest
Det blåser på toppene - men det kan være gulvkaldt i stua også!

Til Palvig - visvas. De effektene du beskriver er greie, bare det at de er i størrelsesorden 10^^9 mindre enn den fra direkte strømmen gjennom lederen. Dette er nok et eksempel på halvstuderte røvere som leser noe - som de tror de forstår - og bruker det for alt det er verdt.

På en måte synes jeg Palvig er en værsting, fordi han påstår at han hører noe, ok det kan jeg akseptere, men så denne usannsynlig kvasi fysikken som liksom skal slå all argumentasjon tilside - som i tillegg er gigantisk ute av proporsjoner. paramagnetisk materiale som skal fungere som en kondensator og levere strøm i hørbare mengder?????

Om ikke lenge kommer også denne med å la elektronene falle til ro i spesielle oljebad og stenhårdt kalkulerte (lange) kabellengder.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
BjornE
Jeg håper og tror at du har ett bra annlegg!
Ett som gjør musikken levende for deg!

Hva har du for kabler selv da i ditt annlegg?

(Jeg har Taralabs Audioquest og Nordost og annet selv...)

Når noen er så bastant som du er, så er det faktisk ikke så lett å ta deg seriøst.
Kunnskap pleier å følge klokskap i framferd og...
 
B

BjornE

Gjest
Mine kabler er enkle - alle er kjøpt på svenskens hovedsete, kjøpemarkedets mekka eller fars trøst - Clas Ohlson!!!!! Skal imidertid inrømme at det er de dyreste signalkablene Clas har > 150NOK pr. stk. og at jeg har gått helt opp til 6mm2 på høytalerkabler.

Resten av anlegget har lite med Clas å gjøre, bortsett fra at Clas sikkert har kompatible netkabler og stikk
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Synes du musikken i annlegget ditt låter bra?
Da har du alt du trenger!

BjornE.
Jeg er også i besittelse av kunnskap av en slik art at jeg
kan beregne meg gul og blå...

Men jeg er også i besittelse av ører. Og vet du hva...
De forteller meg at det er forskjell.
Så jeg har betalt... dyrt pr meter for mang en kabel...

Og jeg er såre fornøyd... selv om jeg vet også det du og svensken nevner...

Men igjen, jeg vet og mer, som det Palvik nevner...
Og uten å være enige med noen... jeg har testet dise ting selv jeg og...

Så jeg valgte tilslutt å lage også egne kabler...
Jeg dro da nytte av både vitenskapsfakta og lytte ervervet fakta...

Og se, jeg koser meg med min musikk!
Alt hva annet er... se jeg bryr meg ikke det døyt!
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.993
Antall liker
1.807
Sted
Sjælland. Danmark.
Björn, nu er der skrevet forskelige afhandlinger om f.eks. ekko i kabler. Jeg har den i mine gemmer. Det er ret tungt stof.
Der ophobes energi i molokylestrukturen, hvilket giver uliniaritet, når spændingerne afgives igen.
Og din gøren grin med elektronernes falden til ro i specielle oliebad osv.
Elektronerne har faktisk bevægelser og de falder til ro dvs. de står og bevæger sig. Det er omtalt i "Electron Drift Velocity in Conductor" 2 cm/sek. ved 20 Hz. og 50 cm/sek ved 20kHz.
Mvh. Sven Palvig
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
den 10/30/06 klokken 20:28:33, skrev Greven :Synes det er et paradoks at kabelproblematikk alltid får så stor oppmerksomhet her inne.

Man har "de troende" som totalt neglisjerer kjent vitenskap og diverse blindtester med usagn som "jeg stoler på øra" og lignende. Dette får stå for deres regning, men jeg må si at det er overraskende at noen ikke er interessert i å finne ut hva man egentelig hører, men kanskje være fornøyd med å lure seg selv.

At det i det hele tatt er så mye diskusjoner, gjør at i allefall jeg trekker mine egne konklusjoner. Har egentelig alltid ment at det er store forskjeller på kabler, men har vel i det senere fått et mer nøkternt syn på den saken. Har selv knalldyre kabler, som selvfølgelig ble kjøpt rett fra produsent da jeg arbeidet i bransjen. Ca 90% rabatt... Det sier det seg selv hvor man i allefall ikke bør legge pengene om man vil ha best mulig lyd for pengene...

Synes dette kan samenlignes med et tenkt spørsmål om bensinvalg. Statoil skal visstnok øke akslerasjon, toppfart, nedbremsing osv.. Ingen målinger klarer å vise signifikant forskjell, samtidig som bensinen beviselig kommer fra samme tankbil som bensinen på Shell. Om folk fortsatt hadde ment at dette ikke betyr noe og at det ga deres bil så mye bedre kjøreegenskaper at de gladelig betalte det 4-dobbelte, så synes jeg det kan sammenlignes med kabeldebatter. Nei, vent litt.... Ikke helt... Kun om de samme også totalt ignorerte viktigheten av dekk, dempere og ting som virkelig betyr noe, kan det vel sammenlignes..

Setter det veldig på spissen nå... Men utifra responsen her på sentralen, kan det jo virke slik. Tenker spesielt på en tråd som Ceroxol la ut for ca 3 uker siden. Der testet vi TEAC Esoteric X-03 vs. Apple Airport Express som drivverk. Vi kom til nullresultat, men ikke mye respons på tråden gitt...
Et godt innlegg ;)
Dere fortjener stor ros for initiativet til den interessante testen dere utførte! Det er nettopp slike tester som kan bringe fakta på banen! Jeg er opptatt av god lyd. For å oppnå det målet, vil jeg nødig være et offer for placèbo ;)
Takker :)

Det burde jo være i alles interesse å komme til bunns i hva som virkelig betyr noe ved lydgjenngivelse. Det er veldig lett for kjøpekåte menn (?) å bite på salgstriksene til ivrige selgere i butikken. Men selfølgelig... Om penger ikke betyr noen ting, står man jo fritt til å plukke fra øverste hylle, selv om ikke alle synes det er fornuftig å betale 10-tusenvis av kroner for å bytte farge på kablene... ;)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det blåser på toppene - men det kan være gulvkaldt i stua også!

Til Palvig - visvas. De effektene du beskriver er greie, bare det at de er i størrelsesorden 10^^9 mindre enn den fra direkte strømmen gjennom lederen. Dette er nok et eksempel på halvstuderte røvere som leser noe - som de tror de forstår - og bruker det for alt det er verdt.

På en måte synes jeg Palvig er en værsting, fordi han påstår at han hører noe, ok det kan jeg akseptere, men så denne usannsynlig kvasi fysikken som liksom skal slå all argumentasjon tilside - som i tillegg er gigantisk ute av proporsjoner. paramagnetisk materiale som skal fungere som en kondensator og levere strøm i hørbare mengder?????

Om ikke lenge kommer også denne med å la elektronene falle til ro i spesielle oljebad og stenhårdt kalkulerte (lange) kabellengder.
Mye enig med BjornE her, selv om du er litt kvass og bombastisk.. ;)

Synes ofte at "subjektivistene" føler en trang til å underbygge påstandene med litt vitenskap. Da kommer det ofte ville teorier som enten ikke har gyldighet for denne typen kabler, eller rett og slett er helt feil.

Synes i så måte forsøkene til LowQ her på forumet er veldig nyttige. Han unngår vel ofte de vitenskapelige forklaringene, men måler hva som faktisk skjer.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Synes det er et paradoks at kabelproblematikk alltid får så stor oppmerksomhet her inne.

Man har "de troende" som totalt neglisjerer kjent vitenskap og diverse blindtester med usagn som "jeg stoler på øra" og lignende. Dette får stå for deres regning, men jeg må si at det er overraskende at noen ikke er interessert i å finne ut hva man egentelig hører, men kanskje være fornøyd med å lure seg selv.

At det i det hele tatt er så mye diskusjoner, gjør at i allefall jeg trekker mine egne konklusjoner. Har egentelig alltid ment at det er store forskjeller på kabler, men har vel i det senere fått et mer nøkternt syn på den saken. Har selv knalldyre kabler, som selvfølgelig ble kjøpt rett fra produsent da jeg arbeidet i bransjen. Ca 90% rabatt... ::) Det sier det seg selv hvor man i allefall ikke bør legge pengene om man vil ha best mulig lyd for pengene...

Synes dette kan samenlignes med et tenkt spørsmål om bensinvalg. Statoil skal visstnok øke akslerasjon, toppfart, nedbremsing osv.. Ingen målinger klarer å vise signifikant forskjell, samtidig som bensinen beviselig kommer fra samme tankbil som bensinen på Shell.  Om folk fortsatt hadde ment at dette ikke betyr noe og at det ga deres bil så mye bedre kjøreegenskaper at de gladelig betalte det 4-dobbelte, så synes jeg det kan sammenlignes med kabeldebatter. Nei, vent litt.... Ikke helt... Kun om de samme også totalt ignorerte viktigheten av dekk, dempere og ting som virkelig betyr noe, kan det vel sammenlignes.. ;D

Setter det veldig på spissen nå... Men utifra responsen her på sentralen, kan det jo virke slik. Tenker spesielt på en tråd som Ceroxol la ut for ca 3 uker siden. Der testet vi TEAC Esoteric X-03 vs. Apple Airport Express som drivverk. Vi kom til nullresultat, men ikke mye respons på tråden gitt... ;)
Amen! Topp innlegg!
 
B

BjornE

Gjest
"Björn, nu er der skrevet forskelige afhandlinger om f.eks. ekko i kabler. Jeg har den i mine gemmer. Det er ret tungt stof.
Der ophobes energi i molokylestrukturen, hvilket giver uliniaritet, når spændingerne afgives igen.
Og din gøren grin med elektronernes falden til ro i specielle oliebad osv.
Elektronerne har faktisk bevægelser og de falder til ro dvs. de står og bevæger sig. Det er omtalt i "Electron Drift Velocity in Conductor" 2 cm/sek. ved 20 Hz. og 50 cm/sek ved 20kHz.
Mvh. Sven Palvig "

Ja - men sjekk forholdstallene!!!! Og dersom elektroner faller til ro - ville vi da hørt musikken? De forholdene du har lest deg til i "tunge artikler" der du ikke nevner kilde, omtaler forhold som er så uendelig små i forhold til lydsignalene at de ikke kan høres på noen som helst måte!

Les gjerne "tunge artikler" men reflekter noe mer over hva du leser.
 
O

om.s

Gjest
Takker :)

Det burde jo være i alles interesse å komme til bunns i hva som virkelig betyr noe ved lydgjenngivelse. Det er veldig lett for kjøpekåte menn (?) å bite på salgstriksene til ivrige selgere i butikken.
Her røper du en så stor manglende evne til å forstå nyansene i god musikk gjengivelse at det nesten er litt rørende, det du sier er vel egentlig at alle burde oppfatte og høre det samme som deg!, makan til undervurdering av erfarne HiFifolk (og her tenker jeg ikke på meg selv, jeg er selv en novise i mange sammenhenger her...) er det lenge siden jeg har lest,  det er vel egentlig for dumt til å tas seriøst, det dukker med jevne mellomrom opp slike nyfrelste teknokrater som skal fortelle verden hvor feil de tar, lykke til  :p :p

mvh
 
K

kbwh

Gjest
De aller fleste hifientusiaster trenger først og fremst å få de basale tingene som kilde, forsterker, høyttalere, PLASSERING og ROMAKUSTIKK på plass FØR de begynner med kabeltuning, eller hva om.s?
 
O

om.s

Gjest
Mine kabler er enkle - alle er kjøpt på svenskens hovedsete, kjøpemarkedets mekka eller fars trøst - Clas Ohlson!!!!!  Skal imidertid inrømme at det er de dyreste signalkablene Clas har > 150NOK pr. stk. og at jeg har gått helt opp til 6mm2 på høytalerkabler.

Resten av anlegget har lite med Clas å gjøre, bortsett fra at Clas sikkert har kompatible netkabler og stikk
Lykkelige deg!!! 8) 8) ...

mvh
 
O

om.s

Gjest
De aller fleste hifientusiaster trenger først og fremst å få de basale tingene som kilde, forsterker, høyttalere, PLASSERING og ROMAKUSTIKK på plass FØR de begynner med kabeltuning, eller hva om.s?
Ett faktum mange synes å forbi se/ el ikke vite.. Valentino...

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg synes dette tema er egentlig ganske fascinerende!
Min målsetting er å lære. Jeg er opptatt av å sette sammen et optimalt anlegg. Da vil jeg prioritere det som gir størst effekt først, for deretter å bygge videre på faktorer som kanskje har mindre effekt. Jeg ønsker ikke å bli påvirket av placèbo, av den enkle grunn at det kan koste meg unødig mye penger.
Når jeg da leser disse kabeldebattene, kommer spørsmålet om troverdighet fort opp. Objektivistene har et ønske om dokumentasjon, selv om de innrømmer at det er en krevende prossess. Subjektivistene avviser totalt alle forsøk på objektive metoder for å dokumentere at kabler har reell effekt ut over placèbo. Da har, etter mitt syn, sistnevnte gruppe et enormt troverdighetsproblem. En gruppe som er redd for vitenskapelig test av sine egne påstander, har jeg vanskelig med å ta seriøst. Man prediker at det er fornuftig å bruke flere titusener på kabler, men avviser objektiv blindtest som grunnlag for sin anbefaling. ::) Samtidig ser de totalt bort fra det faktum at svært mange erfarne "lydfolk" ikke hører forskjell på kabler. Dette samtidig som de selv beskriver forskjellene så voldsomt at selv medlemmer i døveforbundet burde hørt klar forskjell. Er dette troverdig??
Jeg har sagt det før: Det er UFATTELIG at ikke i det minste media sørger for å legge denne debatten død, ved å sørge for dokumentasjon som holder objektivt mål.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Back door skrev:

"Jeg har sagt det før: Det er UFATTELIG at ikke i det minste media sørger for å legge denne debatten død, ved å sørge for dokumentasjon som holder objektivt mål. "

Denne situasjonen vil vedvare så lenge det er så mange hifientusiaster (ikke nødvendigvis musikkentusiaster) som insisterer på at det skal være slik. Har man kjøpt en kabel til 30000, så vet ALLE med litt sunn fornuft at man er blitt lurt! For mange spiller dette tydeligvis ingen som helst rolle. Folka i fidelity, high fidelity blant annet tester ofte "verdens? beste forsterker, cd-spller, sacd etc. i skyhøye prisklasser, mens de etterlyser enda bedre kabler for at det skal bli enda bedre lyd. Men kan man få de samme folka til å stille opp på seriøse blindtester når det gjelder kabler som holder vann i ettertid?? Man vil ikke mene noe som helst uten ficit i hånden, tydeligvis.........Vi vet alle at det er slik, svært mange godtar faktisk at slik skal det være, altså fritt frem for økonomiske lurendreiere, skritisk presse eksisterer nesten ikke i hifisammenheng.
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Jeg inviterer gjerne "realist" eller en av dere andre fundaementalister til en prøvelytting hos meg hvor vi sammenlikner en lampettledning (eller gjerne Claes Ohlsson) og en kosgtbar variant fra en seriøs kabelprodusent. Jeg skal trykke hvert ord av hva du beskriver av din opplevelse! Kanskje også OAS vil være med på seansen?
Knut V,red av Fidelity :)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Håper noen av dere realister hiver dere på, for dette vil jeg svært gjerne lese om i ettertid!

Mvh en åpen skeptiker.
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Håper dere som bor i Oslo slår til på dette positive tilbudet fra KV. Kansje dette kan bringe debatten videre.
 
S

smil

Gjest
Jeg inviterer gjerne "realist" eller en av dere andre fundaementalister  til en prøvelytting hos meg hvor vi sammenlikner en lampettledning (eller gjerne Claes Ohlsson) og en kosgtbar variant fra en seriøs kabelprodusent. Jeg skal trykke hvert ord av hva du beskriver av din opplevelse! Kanskje også OAS vil være med på seansen?
Knut V,red av Fidelity :)
Hadde vore morsomt viss du f.eks. kunne teke ein blindtest: Valhalla VS billig kabel.
Eg kan gjerne delta i ein slik test (utforminga også) og rekna ut om du (og evnt. andre også) høyrte forskjell eller ikkje.
Synes alt bør publiserast tilgjengeleg for alle på HFS: ingen grunn til at dette skal gå til inntekt til Fidelity (ingen grunn til at me andre skal vera gratiskonsulentar for Fidelity).
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Jeg inviterer gjerne "realist" eller en av dere andre fundaementalister  til en prøvelytting hos meg hvor vi sammenlikner en lampettledning (eller gjerne Claes Ohlsson) og en kosgtbar variant fra en seriøs kabelprodusent. Jeg skal trykke hvert ord av hva du beskriver av din opplevelse! Kanskje også OAS vil være med på seansen?
Knut V,red av Fidelity :)
Dette hadde vært veldig interessant! Hvis en slik sammenlikning skal arrangeres i form av en blindtest, så bør vel deltakerene være folk som mener å kunne høre forskjell. Dersom testpanelet består kun av folk som er skeptiske, så er vel sjansen for 0-resultat overveiende stor.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Dette hadde vært veldig interessant! Hvis en slik sammenlikning skal arrangeres i form av en blindtest, så bør vel deltakerene være folk som mener å kunne høre forskjell. Dersom testpanelet består kun av folk som er skeptiske, så er vel sjansen for 0-resultat overveiende stor.
Du mener vel en blanding av skeptikere og folk som mener å kunne høre forskjell?

Forøvrig et glimrende initiativ fra KV.

Smil - er ikke enig med deg, siden KV kommer med initiativet, synes jeg det er helt ok om de skriftlige resultatene kommer i Fidelity.
 
K

kbwh

Gjest
Enig med Unplugged. Initiativet kommer fra Fidelitys redaktør. Hvis man ønsker resultatet av en slik test handler man bladet.

Ellers har jeg selvfølgelig notert meg at High Fidelitys redaktør Michael Madsen ikke skriver om kabler selv.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har lagt igjen informasjon på PM Knut.

Jeg stiller gjerne opp. Men jeg tror at det er avgjørende at i alle fall de som mener å høre forskjell stiller opp. Hvis jeg, Fush og realist møter opp og ikke hører forskjell hva blir det logiske resultatet av det, vi er jo "døve" uansett?

Hvilke muligheter har du for bytte? Hva sikter vi på mhp antall deltakere og antall trials?

smil:
alltid bra med en statistiker på laget =)

mvh
Knut
 
S

smil

Gjest
Takk, knutinh.
Tenkte å føreslå at det hadde vore fint å hatt deg også med i ein slik test (du har imponerande god hi-fi kompetanse), men unnlot å skriva det sidan eg frykta at nokon av subjektivistane ville reagera på at eg 'inviterte' ein objektivist (og nokre subjektivistar vil seie at objektivistane ikkje høyrer forskjell uansett, slik som du nemner).
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Det var vel "realist" og BjørnE jeg fikk i første rekke fikk lyst til å demonstrere eventuelle forskjeller for på bakgrunn av ganske bombastiske uttalelser.  ;D
KV
PS Kunne vi evt, også få til noe slikt i Horten? hadde ikke det vært en interessant seanse?
DS
 
K

knutinh

Gjest
Men er det noen som innehar plass, utstyr og interesse av å holde en blindtest da? Jeg håper fortrinnsvis på stor deltagelse fra de som faktisk mener at det er forskjeller ute og går, men som skeptiker er det jo absolutt interessant å få oppleve at man har vært for skeptisk =)

mvh
k
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
En faktisk HFS-blindtest på kabler? Det må i så fall være årets begivenhet på HFS. ;)

Skulle gjerne ha arrangert en slik test, men hverken rommet eller anlegget er nå så optimalt nå at det vil kunne overbevise noen skeptikere om resultatet skulle være til fordel for "de objektive".

Men jeg er gjerne med på å hjelpe til med noe, om mulig. En slik erfaring kunne jeg godt tenkt meg.
 
B

Back_Door

Gjest
Det var vel "realist" og BjørnE jeg fikk i første rekke fikk lyst til å demonstrere eventuelle forskjeller for på bakgrunn av ganske bombastiske uttalelser.  ;D
KV
PS Kunne vi evt, også få til noe slikt i Horten? hadde ikke det vært en interessant seanse?
DS
Jeg, og mange med meg, hadde satt stor pris på om dere i Fidelity hadde arrangert en slik blindtest. Forutsetningen er selvsagt et rimelig balansert panel. Det skulle virkelig vært interessant å se om noen av de mest ihuga kabeltilhengere vil stille opp ::) Sagt på en annen måte, de som nekter å stille, forteller indirekte en nesten like interessant historie..Det gjelder begge leire.
Selv er jeg på sidelinjen i en lærefase. Hittil er det objektivistene som har gitt meg mest grunn til tillit ;)

Håper ikke din siste melding innebærer et forsøk på å trekke deg fra oppdraget, slik det opprinnelig ble oppfattet? Jeg tror neppe det lar seg gjøre, på så kort varsel, å arrangere dette troverdig i Horten.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Jeg inviterer gjerne "realist" eller en av dere andre fundaementalister  til en prøvelytting hos meg hvor vi sammenlikner en lampettledning (eller gjerne Claes Ohlsson) og en kosgtbar variant fra en seriøs kabelprodusent. Jeg skal trykke hvert ord av hva du beskriver av din opplevelse! Kanskje også OAS vil være med på seansen?
Knut V,red av Fidelity :)
Hei Knut!

Å kjøre 65 mil+ 65 mil for dette er litt drøyt for meg, beklager, ellers skulle jeg med glede ha deltatt, "min" plass blir da ledig for en som bor mere laglig til ;)

Når det gjelder råd av praktisk art for å få dette til, tror jeg sikkert at LTS tekniske avdeling kan bidra blant annet for å luke ut feil ved oppsett, prosedyre og lign, de har en del erfaring med slikt. De prøvde å dra igang noe lignende, hifipressen og forhandlere/importører var invitert, men det fantes ikke interesse for å stille opp....kanksje det lykkes denne gang....? Iallefall ser det ut til at deler av pressen er posetiv.

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Her er jeg enig med de som uttaler at de (eventuelle objektivistene) jo hevder at det ikke er noen forskjell og derfor er det ikke av verdi hvorvidt de deltar eller ikke.
De er (rett eller galt) forutinntatt og farget av at de tror(vet) at det ikke er noen forskjell.
De som derimot hevder (sterkt eller svakt) at det er en forskjell er de som bør delta.
Det som KAN være et problem er at en større gruppe som eventuelt deltar, da deltar med flere ukjente faktorer anlegg,rom og musikk.
Dersom noen av deltagerne har hevdet at forskjellene er store(endatil enorme), så burde kanskje heller ikke det være noe problem ::)
Jeg synes faktisk at de som går ut med "høy fane" egentlig er de som har noe å "bevise"
Jeg sjøl er av den oppfatning at det er hørbare forskjeller mellom noen ytterkanter av ht.kabler, men vil likevel ikke påstå at jeg vil greie (en holdbar) blindtest dersom det blir for mange ukjente faktorer.
Hjemme med selvvalgt musikk og valgte kabler tror jeg det skal være mulig å skille.
Derfor vil jeg innstendig oppfordre de som sterkt påstår at det er forskjeller om å melde seg og særlig da de av journalistene i Fidelity som mener det samme.
De har faktisk etter min mening litt ansvar her, for folk lar seg jo overbevise av hva de skriver (jeg med til en viss grad ::) )
Ikke la dette nå koke bort i kålen kjære Fidelity gjeng ;)
Mvh.KW
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Noen av dere som hevder ( sterkt eller svakt ) at det er forskjell på kabler bør vel nå vise deres interesse for å delta ?
 
B

Back_Door

Gjest
Noen av dere som hevder ( sterkt eller svakt ) at det er forskjell på kabler bør vel nå vise deres interesse for å delta ?
Frykten brer seg mellom kabelfolket :eek: Man er redd for å måtte gå "kabelgang" gjennom tidligere påstander..
Derfor er det stille som i graven :-X "Måtte bare dette tullet som truer våre opplevelser gå over".... :D
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Har noen lagt merke til hvordan de oppfatter lyden når man for eksempel er sint, sliten, glad, stresset eller avslappet? Da legger man merke til hvordan de ulike sinnsnivåene påvirker vår evne til å høre på musikk.

En blindtest kan muligens gjøre en lytter nettopp "blind", da han kanskje konsentrerer seg for mye etter forskjeller eller kanskje er stresset. Tenk deg at man har diskutert og fremmet emnet på HFS i hundrevis av innlegg, så plutselig skal sitter man der og skal bevise forskjeller.... kanskje på et ukjent hifi-anlegg. Stress anyone?

Jeg er ingen forkjemper for hverken den ene eller andre siden, men er en smule skeptisk til hele kabelhysteriet (kanskje mangler jeg nok erfaring).

Jeg tror uansett at en slik blindtest bør tenkes nøye igjennom for at den skal få skikkelig troverdighet og klare å overbevise noen.
 
Topp Bunn