Har nå testet litt frem og tilbake, men greier ikke å spille en hel CD uten at den får hikke et lite sekund første gang, så litt mer andre gang. på siste 2/3 av platene jeg har prøvd.
Har en til på vei inn i dag av samme modell, fungerer ikke den bedre så gir jeg nok opp Spny PS1 som CD spiller i denne omgang. Er nok klokere i løpet av uken.
Så bare en Note to Self liste over høyttalere som er testet og i bruk av eiere med Stingray eller Mahi fra Manley, er nok større sjans for at jeg bytter høyttalere enn forsterker en gang i fremtiden... (famous last words...)
Venerable ADS L-910 speakers. (Stingray)(Mahi)
Klipsch LaScala (Mahi)
Klipsch Heresy IV + Velodyne EQMax10" sub (Stingray)
Klipsch Heresy IV (Stingray)
Klipsch Belle (Mahi)
Klipsch P-38F (Mahi) HFS
ProArc Studio 140 MK1 (Stingray)
Førsteinntrykket er mye bedre på denne PS1, ikke støy fra cd som spinner, nå etter 2 CD'r så har det enda ikke vært antydning til hikke. Kanskje litt tidlig å konkludere, men mye tyder på at CD spiller nå er i hus for å bli.
Sort boks er ir adapter så jeg kan starte og stoppe med fjernkontrollen til PS2, funker gull det også.
Så bare en Note to Self liste over høyttalere som er testet og i bruk av eiere med Stingray eller Mahi fra Manley, er nok større sjans for at jeg bytter høyttalere enn forsterker en gang i fremtiden... (famous last words...)
Venerable ADS L-910 speakers. (Stingray)(Mahi)
Klipsch LaScala (Mahi)
Klipsch Heresy IV + Velodyne EQMax10" sub (Stingray)
Klipsch Heresy IV (Stingray)
Klipsch Belle (Mahi)
Klipsch P-38F (Mahi) HFS
ProArc Studio 140 MK1 (Stingray)
Mye Klipsch. Med tanke på ditt rom - størrelse og plassering av ht - så kan vel JBL L100 og Revival Atalante 5 også være gode kandidater? Heresy IV virker veldig moro. Litt opp har også de nyeste Forte høstet mye gode ord.
Lytter i utgangspunktet (som noen sikkert har skjønt ) 90 % vinyl og 10 % streaming på anlegget. Men har mange CD'r fra yngre dager og fikk tak i en Sony PS1 scph-1002 med rca utganger. Må si den låter knallbra på de fleste CD'ene, de som låter flatt mistenker jeg nok er innspillingen som er svakheten.
En utfordring har vært at den sklir bare jeg puster på den, veldig glatt under.
Søkte litt på nett etter forskjellige og valget falt på inakustik Mini Absorber som hos @Lydglede koster en kvart hifi lapp. Må si jeg er imponert på hva de gjør til den prisen. PS1 sitter nå som støpt Om lyden har blitt påvirket skal jeg ikke begi meg inn på, men låter ikke dårligere enn uten, det kan jeg si
Har på noen CD'r vært en "tilleggslyd", trodde først det var CD'n men plutselig var det også en en CD jeg har spilt mange ganger. Mistenker laser, så da er det bare å bytte over den nye jeg kjøpte til den første PS1. Første CD som hadde ekstralyd, helt ny Older med GM. Var nå lytefri, får prøve noen til før jeg får roen, men hvis denne ikke vil fungere så er det vel en Rega Apollo eller Saturn som står øverst på ønskelisten.
Etter sanut 2 år i mitt eie (25.05.2021) begynte det å lukte litt svidd av forsterkeren, viste seg å være 2 eller 3 av effekt rørene som begynte å gi seg. Før mitt eierskap har den vært i bruk ca 150 timer til bl. a. test hos Stereo+ Så det er vel som man kan forvente av levetid på EL84 rørene i effekttrinnet.
Har heldigvis 2 sett med nye effekt-rør liggende, ett sett kjøpt av Audiomix og ett sett fra Manley.
Tok denne gangen rørene fra Manley jeg hadde liggende og gleden var stor når det igjen ble luktfritt. Byttet alle 8, skal teste dem hos en som har rørtester for morro skyld.
Greit å vite at med mitt bruk så er levetiden ca 2 år, så da er det bare å handle inn så jeg alltid har et sett med effekt-rør EL84 liggende.
Har også kikket på innmaten i tilfelle jeg kunne se noe som så brent eller unormalt uten resultat, så konkluderer med at det er rørene.
Vel, å tråle Finn med noen øl innabords er ikke alltid helt billig. Har jo etter å ha dratt frem PS1 som CD spiller, og med prisen på CD sammenlignet med LP fått mer sans for CD formatet enn tidligere da jeg var helt anti. Kan ha noe med lydutstyr jeg hadde under CD perioden i ungdommen ++
Uansett så har jeg siklet litt på Rega Saturn MK3 på toppen av ønskelisten, serlig med tanke på dac som følger med i pakken, i følge noen tester skal den være mitt i min gate, lydbilde som glir mot vinyllyd.
Tenkte egentlig at i løpet av året ville det kanskje komme en mulighet, da å kjøpe ny til over 25k er helt uaktuelt.
På påskeaften fant jeg en til 16k på Finn som var ny oktober 2022, og siden jeg allerede haddet fått meg et par pils etter skituren la jeg inn et bud på 15k som ble akseptert. Så da er det bare å vente på hverdagen så den blir sendt og jeg kan prøve å finne ut hvor i helve.. jeg skal plassere den, blir nok litt Tetris med toppmating, må ha noen rca kabler også kanskje, mulig jeg har noen ok liggende også... Hvis både PS1 og Topping Dac blir overflødige har jeg nok kabler.
Siden dac på Rega ikke støtter mqa kan jeg spare 100,- i måneden med hifi og ikke hifi plus abb. skal være mer enn godt nok sies det, vi får se eller lytte.
Rega Saturn MK3 CD-DAC spiller kjøpt den:08.10.2022 for 25990,- hos Soundgarden selges. CD-spilleren er strøken som ny, og lite brukt, derfor salg. (Kvittering følger) Den kan sendes med Posten norgespakke. Ved forhåndsbetaling via Vipps så står jeg for frakt. Den kan selvfølgelig også hentes om...
En kjapp test på Focal Bathys med Blåtann så synes jeg kansje at lyden til Tidal er hakket mer detaljert og dypere, men det kan være placebo eller at de har litt høyere volum ut?
Jeg ser at på USB støtter Bathys samme som Rega Dac, 24/192 - men hva støttes via BT, det sliter jeg litt med å finne ut. Og hva er det Spotify spytter ut via BT.
Uansett så er det ikke støtte for mqa på hverken Rega og Bathys (meg bekjent) så trenger ikke det dyreste Tidal med mqa, bør holde med hifi til 99,- om jeg dropper Topping D70s dac'en
Men den lille testen jeg gjorde i går var klart i fordel for Tidal.
Heldigvis var den store påsketrafikken i går, så hjemturen fra Buvassbrenna gikk raskere enn forventet i dag. Så da rakk jeg å åpne en og fundere på hvordan jeg skal få plass til en toppmatet CD spiller...
Leste i manualen på nett at den er 95 mm høy, det går jo fint i den hjemmesnekra hylla, men required space for operation er høyde økt til 180 mm og da sliter jeg litt mer.
Høyden fra toppen av hylla til benkeplata på toppen er 165 mm.
Så måtte flytte Chinook'en ned et hakk, håper den får nok luft til kjøling.
Hvis jeg kan åpne og lukke lokket uten at det må helt opp så vil det nok fungere.
Alternativt så må jeg få lenger usb kabel fra PC og Optisk kabel fra TV og sette den oppå Kallax på sideveggen. Det krever enda mer rydding...
Siste God Påske fra meg.
Fikk melding fra posten om at pakken er registrert, så krysser fingrene for at den blir levert innen fristen i morgen, da bør jeg få den før helgen (som om jeg har tid til det da liksom, båtpuss på en gammel plast snekke som må ut før 1. mai og håndballkamper med unga)...
Ser ikke ut til at du ikke har det store behovet for den nederste hyllen i trebenken. Hva med å kappe av den øverste? Kapp pent, slik at den fortsatt beholde beina. Så kan du bare plassere den på igjen senere ved behov.
Ser ikke ut til at du ikke har det store behovet for den nederste hyllen i trebenken. Hva med å kappe av den øverste? Kapp pent, slik at den fortsatt beholde beina. Så kan du bare plassere den på igjen senere ved behov.
Jeg hadde bare kappet av, flyttet Stingray ned, og plasserte alle kildene på toppen. Dessuten pent med Manley'ene rett over hverandre.
Men det er seff ikke min hule
Mmmm, bruker nederste til lagring av rør, og det som trengs til platespiller justernger og vedlikehold i tillegg til bias justerings tools for Stingray, så jeg bruker den Men det stashet kan sikkert stå på gulvet uten hylle. Så ser poenget selv om jeg er lite lysten på å kappe bort nederste hylle... Blir fort utfordringer med plassering da P8 til Chinook er på smertegrensen ift lengden på kablene fra P8.
Vi får se når den kommer, skal se hva jeg kan finne av kabler, har jo hatt anlegget på siden før så bør jo være noen kabler ett sted som er lange nok...
Da slår jeg meg til ro i denne omgang med at den akkurat får plass og kan bytte CD uten at det blir for trangt, nå kommer CD sannsynligvis til å bli det som vil bli brukt minst ift. DAC delen.
Går så fint atte
Men hjelpe meg, dette var en annen lyd enn jeg fikk av Topping, jeg har jo alltid vært glad i Rega og det fikk jeg nå virkelig bekreftet, den varmen i lyden og ikke minst bassen ble løftet til et nivå jeg virkelig liker. Har frem til nå kun kjørt Tidal fra PC med USB og fra Saturn til Marantz PM-17 og satt den til Direct Mode (har også spilt en CD).
Det låter så bra i den linja, at jeg er redd at når jeg senere i kveld vil skru på Stingrayen, nesten må droppe Ifi iTube, i hvertfall skru av bassbiten på den. Gleder meg og at det skulle bli så mye bedre (i mine ører og slik jeg liker lyden) å lytte på ift Toppingen hadde jeg ikke drømt om. Så selv om jeg ikke skulle spille veldig mange CD'r så er DAC nesten verdt kjøpet alene.
Førsteinntrykket er virkelig terningkast 6, så får vi se når jeg blir mer vant til lyden og placebo effekten avtar om jeg fortsatt holder på karakteren.
Fortsatt gnistrende fornøyd med Saturn, både dac delen og cd. Har fått pløyd gjennom noen CD fra yngre dager, selv om 30 % av CD coveret mangler fysisk medie, er vel forsvunnet på en eller annen fest, så det er noen skuffelser på veien.
Uansett nå er det andre ting som har krevd litt oppmerksomhet, en gammel snekke aka Saga 27 fra 1987 som har trengt litt klargjøring før vannkjenning på torsdag. I går ble det nesten 7 timer med polering, og balansering på en gardintrapp, det kjennes litt for godt i nakke, skuldre, armer, rygg, rompe og føtter. Men fingre og lår har det bra. Da er det godt å få slappe av med noen CD'r fra 90 tallet og et par kopper kaffe.
Hanne Boel - Kinda Soul og Tower of Power - Sould Out låter begge utrolig bra
Siden det straks er fullt kjør med F1 og F2 tenkte jeg å rekke en kaffe og samtidig sette på siste delen fra Groovetracer på min Rega/Groovetracer/FunkFirm P8, tonearmvekten
Gikk greit, har nå stifttrykk på 1,814 gram, målt på ProJect og Dynavox vekter til formålet.
Rega sier 1,75 - 2.0 på stiften, men har stort sett hatt den på ca 2. Tar gjerne imot input på erfaringer angående stifttrykk
Rekker å snurre en skive med behagelig kaffe/morgen musikk før F1/F2 får all oppmerksomhet.
Min første Pink Floyd CD starter dagens lytteøkt, vil kjøre samme på vinyl også etterpå for å sammenligne. Litt rart å måtte sitte stille så lenge om gangen...
Så etter å ha satt på vinyl så er det større forskjell enn jeg hadde trodd.
Er detaljer i vinyl som virkelig får skinne på toppen i forhold til CD. Behøvde ikke spille langt inn i første låt før det var klart. Men som sikkert mange vil si så får du også mer "støy". Liker CD via Saturn og prisen på mediet, men er fortsatt vinyl som gjelder for min del.
God helg
Blir vel å få på sommerhjula på bilene nå i helgen, tar sjansen på at det ikke kommer mer snø.
Må ta litt service på Systemdek spilleren. Jeg må først som sist bare innrømme at jeg etter å ha byttet kondiser nok har vært litt ivrig i å fylle på olje, siden jeg så at det hadde rent ut litt når jeg hadde litt feil posisjon på platespilleren.
Problemet som meldte seg var at drivreima begynte å vandre oppover aksel på motor og til slutt lå og subbet inntil glasstallerkenen. Prøvde å justere høyde på justeringsskruene, uten at det hjalp nevneverdig.
Det var like før jeg gav opp og prøvde å finne noen som kunne ta en gjennomgang av spilleren. Men etter noen tips og å ha telt til 10 000 så fant jeg ut at jeg kunne jo prøve litt mer feilsøking selv.
Ved første øyekast kunne jeg ikke se noe som lignet på en kule som skal være nede i bunnen etter å ha tatt ut innertallerkenen, kunne heller ikke kjenne noe som var løst der nede.
Etter å ha fjernet olja så kunne jeg se kula langt der nede, men den satt som limt fast, den skal være helt løs og snurre uten motstand.
Så hvordan skulle jeg få den løs... Prøvde litt forskjellig med spisepinne og papir, og andre tynne ting jeg kunne prøve å dytte løs kula med, ingenting fungerte. Etter et tips så sprayet jeg bearingen full med noe WD40 lignende Jamaica base sak og lot det stå natten over, satt like jævlig fast. Satt hele sulamitten i fryseren et par timer, tok den ut og fortsatt umulig å rikke, tok da en hammer og hamret løs mer enn jeg egentlig turte, men da løsnet den til slutt.
Jeg vil ikke gjenbruke den kula, har bestilt service kit med kule, olje og reim så får vente til det ankommer og i tillegg være nøye med å kun fylle i 0,8ml olje.
Update will come, tar nok bare litt tid før pakken med deler kommer.
Det har tatt sin tid, men nå har jeg fått melding om at pakken med Systemdek deler er sortert og videresendt fra Lørenskog. Er jeg heldig kommer den før helgen, Så da var det å starte rengjøring, bearing huset har vært fylt med blåsprit siden forrige innlegg, nå har jeg brukt en vattpinne for å få bort de siste rester av møkk og gammel olje, selve subplatter aksel er også rengjort så det som gjenstår er å fylle 0,8 ml olje før kula droppes ned.
Har også siden Saturn kom i hus, tenkt på å prøve en Rega forsterker som #2 forsterker istedet for Marantzen, så greide ikke la være når det dukket opp en Elex-R på FInn. Så får vi se om den overbeviser meg nok til å vurdere å selge Marantzen, men det er ikke noe hast.
Har vært en del jobb siste uken med jolla til ungene som har trengt å bli klargjort for saltvann; primer, bunnstoff, dra litt strømkabler, montere strømbryter, usb lader, kartplotter pluss at det var 4 kabler som hadde røket og manglende jord til skiltlys på hengeren som fulgte med. Så det har vært nok å styre med. I tillegg har hengeren fra 1980 "mistet" en simmering på høyre bakhjul så der er nok hjullager på siste værs, hørtes ikke bra ut på vei til sjøsetting i går, men ble borte når jeg skrudde opp volumet på stereoen i bilen
Må bli enig med meg selv om jeg skal prøve å bytte hjullager eller gå for helt ny aksling...
Etter 2 trøk primer og 2 strøk med bunnstoff
Guttungen var fornøyd, hoppet bortover bølgene med drøye 19 knop, mens far slet med å holde seg fast (bilde tatt i 5 knop sone, så da ligger vi under 5)
Jollebanden samlet
Dette må byttes, enten bare lager etc eller hele akslingen, får kikke litt og ta noen mål etter jobb i morgen, er jo ikke noe hast, må ikke være i orden før til høsten.
Nye felger med masse gammelt fett som spruter ut....
Blir ikke gjort noe i dag, er helt gåen etter å ha vært på jobb, og annet arbeid siden 0700 i dag, så vi får ta siste tørn i morgen, har hjemmekontor så det går nok smooth.
Lager er ferdig rengjort og venter på olje og kule
Spoiler alert, er enda en brukt Rega sak på vei inn
Greide ikke vente lenge etter at hentemeldingen kom
Gikk fort og koble fra Marantzen og koble til Elex'n, alt lå jo klappet og klart.
Har fått kjørt gjennom noen låter fra Tidal på PC med USB til Saturn sin DAC og til Elex-R.
Låter overraskende (kansje ikke så overraskende) bra og bassen er tilstede som jeg liker den. Så mye som taler for at den tar over for PM-17 som avlasting for Stingrayen.
Virkelig en god matcht med Heresy IV.
Bare en liten jobb med å få inn nye deler inn på Systemdek IIX litt senere i dag så er alt på stell.
Blir vel en rens og og gjennomgang av Marantzen før jeg vurderer om den skal legges ut for salg etterhvert.
Da var det bare å sette i gang med å gjøre siste arbeid på Systemdek IIX, dropper lunsj og kjører på
Mer enn nok olje
Skal i følge manual være kun 0.8 ml olje, så da blir det det.
Ny Zirconia Oxide (ZrO2) G10 ceramic bearing ball, gamle metallkula ser mindre ut på bilde, men de er like store irl. Gnir et tynt lag olje på kula før den droppes ned i hullet
Også aksel på subplatter får et tynt lag med olje gnidd på før jeg snurrer det ned i det dype hullet. Ny reim passer perfekt og nå holder reima seg på plass og vil ikke klatre over kanten, som tidligere var et resultat av overivrig påfylling av olje av undertegnede...
Så var det på med 64 g før jeg justerte høyden etter spek fra Systemdek; 5 mm mellom plinth og underside av platetallerken.
Da var det bare å snurre i vei via AN Kit MM Phono stage til "nye" Rega Elex-R - låter uforskammet bra
Siden Rega forsterkeren kom inn og fikk sin plass i oppsettet var det på tide å ta en "overhaling" av PM-17.
Har slitt hele tiden jeg har hatt den med at venstre kanal ikke har lyd ved lavt volum, vanligvis ikke noe problem, men jeg plages i sjela når ting ikke er i orden. Direct Mode on/off knappen fungerer kun i on, greit nok, men liker å ha litt mer bass og diskant på tv lyd så vil gjerne ha lyd i både on og off, har blitt værre og værre helt til det ikke lenger var lyd i off. Det siste som ga seg var pæra i temperatur vinduet, har vært litt av og på i mitt eierskap, men for noen uker siden ble det mørkt.
Fikk beskjed av Neby at det var en vanskelig jobb å bytte pæra, så det vil bli dyrt.
Da tenkte jeg å gjøre som jeg fikk tips om, uten å måtte bytte deler i forsterkeren, åpne opp, blåse rent med trykkluft, løsne alle kontakter, spraye med elektrorens og feste dem igjen, samme på potmetere, demontere så langt jeg kunne og pøse på med elektrorens.
Når alt først var demontert, og siden jeg hadde pære til temp display liggende, kjøpte 2 stk. rett etter jeg kjøpte forsterkeren. Skjønte etterhvert hva Neby mente med mye jobb, når alt annet var demontert måtte jeg jeg fjerne 4 loddepunkter for å komme til pæra. Da var det å fjerne de to loddepunktene pæra var loddet fast i før ny pære kunne loddes på. Så var det å lodde på de fire punktene jeg måtte fjerne for å komme til.
Med så mye løst tok det litt tid å montere alt tilbake, spenningen var stor når jeg koblet til strøm og skrudde på forsterkeren. Lykken var stor nå det igjen var lys i temperatur vinduet.
Så var det å koble den til høyttalere og kilde. Jentungen er på treningsleir i Barca, så tuslet ned til hennes rom og koblet fra Brio R og koblet på PM-17 via en Cambridge dacmagic og spotify fra pc'n hennes til Klipsch KG 5.5. Kunne nesten ikke tro at Direct Mode nå fungerer 100 % uten spraking, uten forsinkelse. I tillegg er det nå lyd i begge kanaler på lavest volum Klapper meg selv på skulderen nå.
Her er printkortet pæra er loddet fast i, de 4 med pil må jeg fjerne loddingen på for å komme til pæra før alt må loddes på plass igjen.
Som sagt mye demontering og montering.
Men når alt virker som om den skulle være ny, så er det verdt all jobbing.
Diese sind nicht für die Verwendung im Haushalt geeignet und dürfen z.B. nicht als Raumbeleuchtung verwendet werden. Reparaturen an elektrischen Geräten sind gefährlich und dürfen nur von Fachpersonen durchgeführt werden!
Rega Elex-R forsvant like fort ut som den kom inn døra, men regner med at jeg om en ukes tid må be @666 på mine knær om å få kjøpe den tilbake, aldri angret så mye på et salg noensinne. Men skal prøve en forsterker til som jeg håper å få kloa på i morgen før jeg bestemmer meg, ja jeg vet at jeg burde ventet med å selge Elex-R...
Men i dag fikk jeg 2 pakker levert på døra. En sBooster PSU og en Primare NP5 mk2 fra @Lydglede
Det har vært litt styrete å spille av fra stasjonær pc med usb så med NP5 så var målet å gjøre det enklere.
Førsteinntrykket er meget overbevisende, men at lydbildet skulle bli så mye bedre, en mye større ro og mer detaljert lydbilde enn direkte fra pc. Jeg har satt fixed på volum og at alt blir opp/nedskalert til 96k i denne omgang.
Veldig digg å kunne styre alt fra Tidal på telefonen i stedet for å surre meg bort til pc.
Vil vel også putte usb fra pc til NP5 så jeg fortsatt har den muligheten.
Så lenge du får en ny Rega forsterker blir nok ikke savnet så stort. Min MK4 som nå er i hus leverer ett par hakk over Elex-R - det vil,nok du også merke om du går videre opp på Rega sine forsterkere.
Rega Elex-R forsvant like fort ut som den kom inn døra, men regner med at jeg om en ukes tid må be @666 på mine knær om å få kjøpe den tilbake, aldri angret så mye på et salg noensinne. Men skal prøve en forsterker til som jeg håper å få kloa på i morgen før jeg bestemmer meg, ja jeg vet at jeg burde ventet med å selge Elex-R...
Men i dag fikk jeg 2 pakker levert på døra. En sBooster PSU og en Primare NP5 mk2 fra @Lydglede
Det har vært litt styrete å spille av fra stasjonær pc med usb så med NP5 så var målet å gjøre det enklere.
Førsteinntrykket er meget overbevisende, men at lydbildet skulle bli så mye bedre, en mye større ro og mer detaljert lydbilde enn direkte fra pc. Jeg har satt fixed på volum og at alt blir opp/nedskalert til 96k i denne omgang.
Veldig digg å kunne styre alt fra Tidal på telefonen i stedet for å surre meg bort til pc.
Vil vel også putte usb fra pc til NP5 så jeg fortsatt har den muligheten.
Da ble Marantzen solgt til Sortland i går kveld. Ble en stor og tung pakke, får håpe posten behandler den pent. Pakket så godt jeg kunne med isopor og bobleplast. Så nå er jeg uten en transistor forsterker for første gang på lang tid. Regne rmed at den tørken går over i løpet av dagen