Schiit venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Saga

    saga-fr-1920.jpg


    saga-rr-1920.jpg


    saga PCB.jpg


    Wait. A passive or active preamp? A relay-switched stepped attenuator volume control for perfect channel matching and unmeasurable distortion? A unique active stage that uses a hybrid tube buffer? And a remote control included? For $349? Yes, yes, yes, yes, and yes. Get prepared as Schiit rewrites the value equation in home audio the same way we’ve done for the desktop.

    Yes, Remote Control Included
    When you’re talking about gear that doesn’t sit on your desktop (like our headphone amps), you need the convenience of remote control for volume, input switching, output switching, and muting. Saga includes a custom remote control, standard.

    It’s Your Choice: Passive or Active
    Go ahead. Run Saga in passive mode for a convenient remote-controlled passive preamp that’s ideal for many systems. If you need to drive long cables, or want to add some “tube sound” switch it to the 6SN7-based hybrid tube buffer—a serious buffer running on 200V rails with vanishingly low distortion.

    Relay Stepped Attenuator
    Most preamps—passive or active—use a potentiometer for volume control. There’s nothing wrong with this approach, but some pots can have channel imbalance at lower volume levels (so that one channel sounds louder than the other). Saga uses a sophisticated microprocessor-controlled relay-stepped attenuator for perfect channel matching and zero distortion. You can hear it clicking as you turn the volume up and down.

    Perfect Companion to Our DACs
    Want a remote-controlled system to interface your digital gear with the rest of your system? Stack Saga and Bifrost (or any other of our DACs) for a true no-compromise remote-controlled system.

    Made in USA. Really.
    By “made in USA,” we mean made in USA. The vast majority of the total production cost of Saga—chassis, boards, assembly, etc—goes to US companies manufacturing in the US.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Freya

    freya-front-1920 (1).jpg


    freya-rear-1920.jpg


    freyains.jpg


    Now this is a no-excuses balanced, remote-control preamp! Switch between passive, active JFET buffer, and tube gain modes, enjoy the fine control of a 128-step relay-switched stepped attenuator volume control with perfect channel matching, and control it all from the comfort of your favorite chair—for many times less than you’d expect to pay.

    It’s Your Choice: Passive, JFET Buffer, or Tube Gain
    Go ahead. Run Freya in passive mode for a convenient remote-controlled passive preamp that’s ideal for many systems. If you need to drive long cables, you can simply select the JFET buffer stage, or choose the 6SN7 gain stage—a serious gain stage running on 300V rails.

    128-Step Relay Attenuator
    Most preamps—passive or active—use a potentiometer for volume control. Freya uses a sophisticated microprocessor-controlled relay-stepped attenuator for perfect channel matching and zero distortion—and with 128 steps for ultra-precise level control. You can hear it clicking as you turn the volume up and down.

    Yes, Remote Control Included
    When you’re talking about gear that doesn’t sit on your desktop (like our headphone amps), you need the convenience of remote control for volume, input switching, output switching, and muting. Freya includes a custom remote control, standard.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en Magni 2 Uber som jeg bruker til f.eks AKG K601, AKG K7XX, Ultrasone HFI-750 og jeg syns den gør jobben veldig bra. Anledningen til att jeg kjøpte den var for att den er så liten og i kombinasjon med fargen så smelter den bedre in der den står en min forrige X-head.

    Jeg var litt usikker på om kraften skulle vare nok da jeg hade rett så bra med krem i den forrige men det har hittils gått over alle forventninger og lyden er helt super.

    Det eneste jeg kan reta meg litt på er att det tar en del sekunder att få lyd ut av den etter att den er slått på og volumkontrollen har ikke beste følelsen - den er fast og fin men heller noe mot det "svampige" isteden for mot slik som f.eks gamle radioer var på 70-tallet - tunge og som att de nesten har en liten brems i sig, liker den følesen mer en att den bara stopper for att det føles som att den er skudd fast hart hvis dere skjønner.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ingenting om Fagnarok her? Hørte på Focal Utopia gjennom den og likte det jeg hørte. Ragnarok er dessuten en ordentlig forsterker.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Pent og enkelt.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Ser ut som det kommer en del kult fra Schiit i disse dager og i billigere spekter. elsker at det kommer skikkelige låtbare produkter i mindre innpakning til en grei penge..
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte meg et par Schiit Gen 5 USB til Yggdrasil i dag. Spent på om deres siste generasjon USB grenesnitt kan måle seg med Audiobyte Hydra Z med Hydra ZPM.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Noen her som har hørt Schiit Freya?
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Fremdeles noen som har yggdrasil Dac? Er dere fremdeles fornøyD?

    Ble det noen sammenligning med Hegel HD25?
     

    lgp

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2008
    Innlegg
    46
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg planla en sammenligning for 1,5 år siden men det ble ikke noe av for min del. Jeg skal hente min Yggdrasil idag hos Duet som er blitt oppgradert. Jeg kan rapportere tilbake mine funn.

    Men jeg leste nå wizard sitt innlegg og ble litt irritert jeg ikke fikk gjort oppgraderingen til Analog siden DACen allerede var inne til reparasjon. Hmm, Duet kunne kanskje også sagt noe...
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har en Schiit Mani i et anlegg nr 2 som jeg er veldig fornøyd med, men ser at noen har kjøpt oppgradert PSU til denne. Noen her som kan anbefale hvilken og hvor man får kjøpt en som er bedre enn originalen?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Schiit Asgard 2 + Sennheiser HD650

    4-IMG_6717.jpg


    Fortsatt meget fornøyd med denne kombinasjonen.
    Hørte den hos Destiny for mange år siden, fant det for godt å kopiere det oppsettet og har ikke angret siden ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Leverer en av mine Yggdrasil inn for analog2-oppdatering i morgen. Estimert 3-5 uker; blir lange uker dette....
     

    lgp

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2008
    Innlegg
    46
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å høre hva ditt inntrykk er av oppgraderingen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Denne Yggdrasil'en er en av de første som er produsert. Det har skjedd en del oppdateringer på firmware siden den gang (før Analog2). Det er stor forskjell mellom mine 2 modeller. Det er gjort en hel del med filtrene blant annet. Litt mystisk at Schiit ikke tilgjengeliggjør disse firmwareoppdateringene for nedlasting og installasjon.

    Den første er produsert i 2015, den andre i 2017 (ingen av dem er Analog2).
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ser meg om etter en headamp med rør- ikke sikkert om jeg skal gå for Lyr 3 (uten DAC) eller Mjolnir 2 ...

    Noen som har hatt sjans til å sammenligne disse?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser meg om etter en headamp med rør- ikke sikkert om jeg skal gå for Lyr 3 (uten DAC) eller Mjolnir 2 ...

    Noen som har hatt sjans til å sammenligne disse?
    Har prøvd igjennom ganske mye, det beste jeg har prøvd for Audeze LCD-4/3/XC har for min del vært Moon 430HA. Den har riktignok ikke rør, men uansett - er så fornøyd med denne at jeg har 2; en hjemme og en på kontoret.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Så bra for deg da ;)
    Den er dessverre langt over budsjett.

    Alltid like kjekt her- en spør etter en VW Golf og blir anbefalt en Maserati eller noe sånt ;)

    No offence - setter pris på alt feedback. :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så bra for deg da ;)
    Den er dessverre langt over budsjett.

    Alltid like kjekt her- en spør etter en VW Golf og blir anbefalt en Maserati eller noe sånt ;)

    No offence - setter pris på alt feedback. :)
    Beklager det, det er så lenge siden jeg kjøpte disse at jeg hadde helt glemt prisen.... høy pris er noe som svir litt når man kjøper, men går fort over :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har endelig (etter "bare" snart 4 måneder) min Yggdrasil ankommet Duet (klandrer ikke duet for at Schiit må være et av verdens treigeste firma).
    Så da er det bare å få plukket den opp (Duet kunne sende den til meg direkte også), men siden jeg bor 20km fra butikken fant jeg det litt unødvendig). Det som blir mest spennende nå er å se om alt som skulle gjøres har blitt gjort: Analog2 og USB Gen 5 oppgradering. Stilte også noen spørsmål om BNC kontakten som for meg ser ut som den er 50 ohm type, og ikke 75 ohm. Tror ikke jeg sender min andre Yggdrasil gjennom dette evighets-opplegget Schiit driver med :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke prøvd Vidar, tror som alt Schiit-relatert - det er tilnærmet klin umulig å få tak i med mindre man bestiller direkte.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt min Yggdrasil oppgradert til Analog2 stående på i noen uker. En litt mystisk ting; flere nettsteder sier Analog2 blir fortere varm enn gen.1; det gjelder ikke min. Tok nesten 2 uker før den var på sin vanlige "optimale" temperatur (les: god og varm). Det tok også nesten 2 uker før den begynte å låte bra; jeg hadde t.o.m koblet opp den andre Yggdrasil'en (ikke analog2) til samme hodetelefonforsterker og kunne dermed switche mellom dem for å sammenligne. Analog2 hørtes forferdelig ut i starten; den var "uryddig" i diskanområdet spesielt. Så begynte å ting å falle gradvis på plass ettersom temperaturen på Analog2'en begynte å komme på plass (den ligger nok på nesten 50 grader på ventilasjonsrillene på toppen nå; blir ikke varmere), men det tok LLLLAAAANNNNGGG tid før den fikk såpass temperatur.

    Yggdrasil Analog2 er en helt annen DAC enn forrige generasjon; det er ganske store forskjeller - lyden går i samme retning, men lydbilde er bredere og diskanten og mellomtonen er vanvittig mye åpnere (bassen er også mye mer korrekt og detaljert). Så jeg må si meg veldig fornøyd med oppgraderingen. Flere nettsteder har påpekt at lyden i Analog2 er "mørkere"; det stemmer ikke - den er mye mer presis i de lave frekvensene; og mye mer åpen både i mellomtone og diskantområdet. Om jeg skal klage på noe så er det at dårlige innspillinger ikke er optimalt (alle feil og mangler kommer virkelig klart frem).

    Edit:
    Når jeg slår over til den DAC-modulen i hodetelefonforsterken til Moon 430HAD så får jeg litt "reiseradio på kjøkkenbordet" følelse sammenlignet med Yggdrasil Analog2.
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Ragnarok

    Jeg er veldig interessert i Schiit Ragnarok, om noen har denne, skriv gjerne litt om lydsignatur m.m.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Yggdrasil Analog 2

    Melder mig med stor begejstring som ven ;)

    Har nu deres billigste (Magni 3) og dyreste produkt. Jeg er lige imponeret af begge. Really good Schiit!

    DSC_0024.jpg
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har Freya her og kan si noen ord om den?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fin omtale. :)
    Klør jo litt i kjøpenerven, men samtidig er jeg lykkelig uvitende med HD650 og Asgard 2 ;)
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    Fikk denne for ett par uker siden. En glimrende liten sak. Rask levering og god respons fra Duet Audio. Jeg fikk den i posten dagen etter at bestillingen ble lagt inn.
    20190226_120321.jpg


    Bildet kom på høykant. Vet da f... hvordan jeg får snudd det
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn