Scrooge's DUAL 704 make-over!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hva om nå allting er; for et pent stykke arbeid Scrooge!

Morsomme kontraster mellom lagene i plintet, og den hvite Corianen gjør seg godt.
    Ideelt ville jeg nok valgt en mer teak-dybde-finish i treverket, men altså;
    den er unik og fin som den er, gratulerer!

/ Morten

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Hvordan har/hva du jordet? Separat chassijord? Jordet motor?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hva om nå allting er; for et pent stykke arbeid Scrooge!

Morsomme kontraster mellom lagene i plintet, og den hvite Corianen gjør seg godt.
    Ideelt ville jeg nok valgt en mer teak-dybde-finish i treverket, men altså;
    den er unik og fin som den er, gratulerer!

/ Morten
    Takker så mye, Lagga! :)
    Sjøl er jeg ikke heelt fortrolig med resultatet, men som du sier; den er jo på sitt sett unik. Vi får se hva jeg finner på hva treverk angår på proj.2, har fått et par tips om alternativer til mahogny / teak...

@toillball:
    Tjah, hva har jeg ikke jordet? :rolleyes:
    Corianen leder jo ikke strøm på noen som helst måte, og dermed ble jo en rekke av delene stående ujordet.
    Jeg må med en smule skam å melde, medgi at jeg i farten ikke tenkte på at motor, powersupply, armbase, plate for pitchkontroll og strobolampe, noe mekanikk, etc etc, levde i sin egen verden på corianplata, og måtte jordes.
    Dette løste jeg på en enkel måte, ved å trekke / lodde en tynn leder fra en kat5-kabel mellom de aktuelle punktene. Punktene ble samlet i et felles punkt i koblingsboksen for RCA-kablene.
    Og vips, så ble det alldeles tyst! Og da mener jeg HELT tyst!
    Den er like støyfri som Transrotoren, og det er vel en god "attest"?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    "Attest" nr.2.

God aften, til de av dere som fortsatt er oppegående en lørdagsnatt? :rolleyes:
    I stedet for å dra igang nok en tråd om mine DIY-prosjekter på platespillerfronten, legger jeg like godt ut noen bilder av prosjekt nr.2 i denne tråden.
    Den som tror at jeg har gått i dvale hva dette angår, har jo i så måte litt rett? I alle fall i den forstand som at det har vært litt stille fra denne kanten, en stund.
    Men, det har naturligvis, en årsak.
    Sist mandag, besøkte jeg optikeren på Triaden Storsenter - jeg var lite fornøyd med synet på høyre øye?
    Og for å gjøre en lang historie kort - jeg ble pr omgående kommandert ned på øyeavdelingen på Ullevål Sykehus, for å la meg operere for netthinneløsning.
    Slett ingen bagatell! Man risikerer enkelt sagt å miste synet, medmindre det straks reageres.
    Det ser heldigvis ut til å gå bra, selv om høyre øye fortsatt oppfattes som innsmurt i vaselin. "Tåkesyn" er vel et dekkende begrep? Og den som kan litt om effekten av dette, vet vel at dybdesynet da svekkes i vesentlig grad?
    Prøv å tre en tråd gjennom en synål med ett øye, eller kjør bil med ett øye lukket, så skal du se! ;)
    Man ser ikke effekten av å miste et stereoskopisk syn, før man har prøvd......

Men slike "bagateller" forhindrer jo ikke en ekte DIY-er i sin progresjon?
    Onsdag morgen var jeg igjen på plass i min lille furtebu, travelt opptatt med måling, fresing, boring, konstruksjon av brytere / vendere, og lodding av diverse komponenter i den sorte Corianplaten som er basis for prosjekt. nr.2.
    At aktivitetene medførte en god del bannskap, sviger og fortvilelse, er vel nesten unødvendig å nevne? Men som det sies, om man vil det NOK, så får man det til!
    Derfor ser det slik ut i mitt rack, en sølle natt til søndag:

63.JPG

Tre stk spillere, "ready for action"! Og nei - jeg har ikke tenkt å gå Rudi, eller andre med et "mormonsk" forhold til vinylsnurrere, i næringa!
    Men det er jo samtidig litt stas med tre forskjellige utgaver av arten, til disposisjon, samtidig?
    "Nyvinningen" står til venstre, foreløpig i naken utgave, ytterst provisorisk oppstablet på et par CD-bokser:

65.JPG

Og ja! Den er tiltross for provisoriumet, selvsagt omhyggelig vatret opp alle veier. Og "spiser" det som den gis, med største fornøyelse! :)
    Designet hva gjelder plassering av pitchkontrollere og brytere for av / på - 33 / 45 kan sikkert diskuteres, men det funker!
    I all beskjedenhet vil jeg også få påpeke at (den justerbare) paralelliteteten for tallerkenen i forhold til plinthet ligger innenfor 3/100mm.
    Det er jo "kjekt å ha", og kjekt å vite, ettersom tonearmen er festet i samme plinth.
    Dermed er jo et misforhold i dette henseende, eliminert....

En liten detalj, til slutt:

66.JPG

Kantfresingen av plinthet røper jo langt på vei hvordan designet på trevirket som alt til syvende og sist skal plasseres på, vil se ut?
    Denne gangen er den brennbare delen av det hele, bestilt hos TRE?VERK?STEDET?A?S
    Billig? NOPE!
    Trevirket "Wenge", er ikke noe man bruker som opptenningsved, for å si det slik. Google-link: Google

Men nå er det nok på sin plass å hvile et øye eller to, også for undertegnede!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Håper det går seg til med øyet ditt, Scrooge! Det høres ikke det minste trivelig ut. Dessuten må man ha synet i orden når man har så mye fint for seg i snekkerbua.

Det blir spennende å følge utviklingen på dette.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jo da - vi følger og føler med deg. Øyet blir nok bra skal du se - god bedring !

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Gos bedring Scrooge! Det venstre øyet ditt må være verdens beste venstreøye. Blikket for detaljer er også der i fullt monn :)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vedr. øyet: Godt at dette ble konstantert i tide.
    Vedr. snurre nr.2: Det ser meget bra ut så langt.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Takker og bukker for omtanker omkring øyet! :)
    Og med det samme, FrodeR: Det venstre øyet er heldigvis usedvanlig bra! Jeg leser faktisk aviser uten briller med det, og det er vel ikke så verst i min alder?
    Om det høyre derimot blir helt bra igjen, har jeg mine tvil om. Men det er slikt man bare må akseptere, enten man vil det eller ei.
    Forklarte forresten situasjonen ovenfor min gamle mor på 91, som repliserte: "Men kan de ikke sette inn et glassøye i stedet"? ;)
    Stakkars. Det er tydeligvis ikke alt som går hjem, når man har passert 91 år......
    --
    Ellers skal jeg få lagt ut noen flere bilder fra "produksjonen" etterhvert, for de som måtte være nysgjerrige på slike detaljer...
    Treverket blir ikke tilgjengelig før medio mai.
    Og et par bilder når det er på plass, skal selvsagt finne veien hit....

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Har du hørt historien om spørrekonkurransen på NRK Trøndelag Scrooge? Spørsmålene var alltid av det enkle slaget, poenget med konkurransen var å få folk i tale for et hyggelig intervju. Klara ringte, og proklamerte med en gang at hun grudde seg noe aldeles for spørsmålet, og at hun ville være anonym. Etter mye frem og tilbake kom følgende spørsmål; Klara, hva tror du et glassøye er laget av? Klara repliserte med følgende; Var det ikke det jeg tenkte, det ble et vanskelig spørsmål. Journalisten ba deretter Klara høre godt etter, og gjentok spørsmålet. Klara, hva tror du et GLASSøye er laget av? Klara tok en sjanse og svarte på klingende trøndersk-TRE. Journalisten ble litt oppgitt, og forklarte Klara at et glassøye var laget av glass. Selvfølgelig sier Klara, en skal jo se gjennom det :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Fozgometer, stifttrykk og zzz-lyder.

Som "vinylskrulling", jakter man stadig etter forbedringer, i alle fall når det kommer til egne DIY-prosjekter.
    Og etter stadige forsøk på dypdykk i hemmelighetene omkring alt som har med å fravriste godlyd fra rillene, fikk jeg i går lov til å låne noe utstyr som kan hjelpe en noob som meg, i riktig retning.
    En stor takk til "Grumphy" i OVK, som velvillig stillet diverse remedier til disposisjon! :)

Fozgometer, stiftvekt og testplate:

67.JPG

Uten å virke for belærende, er et Fozgometer et instrument som forteller noe om stiftens vertikale vinkel, eller Azimutvinkelen som det heter på "fint", mot platen som avspilles.
    Om ikke stiften står sideveis 100% vinkelrett i rillene vil dette resultere i et skjevt lydbilde, og i kombinasjon med medfølgende testplate, avsløres fort et misforhold omkring dette.
    Alle tre spillerne ble sjekket, og "verst i klassen" var faktisk Transrotoren! Her måtte det justeres en god del, før det hele satt som det skulle. Tidligere har jeg brukt speilmetoden som referanse, og trodd på at den var god nok. Og i de fleste tilfelle er den jo det?
    Men unntak finnes, tydeligvis!
    Ved å bruke en kraftig lupe på stiften for Transrotoren, viste det seg faktisk at stift / nålefane faktisk var bittelitt vridd i pickupen!
    Om dette er en produksjonstoleranse, eller om stiften ved en eller annen anledning har fått "juling", vites ikke. Men jeg har i alle fall behandlet utstyret med den største forsiktighet, så da vet jeg ikke?
    det praktiske / hørbare effekten er imidlertid ikke påtrengende stor, i alle fall i mine aldrende ører. Men den er der likefullt, om man fokuserer på dette!
    Dessuten er det betryggende godt å vite at "alt" stemmer, etter en runde med et slikt instrument.
    Headshellet på JVC-armen for prosjekt nr.2 er ikke justerbart, men det viste seg heldigvis at det kun var et minimalt avvik på denne. Kjekt å vite, men jeg kommer uansett til å anskaffe et justerbart headshell!
    Dual-armen på spilleren til høyre i bildet, har faktisk en mulighet for justering, som kom til nytte. For heller ikke her, var vinkelen optimal før justering.

Så var det stifttrykket da.
    Ettersom jeg fortsatt ikke har fått rotet meg til innkjøp av en stiftvekt, var det meget beleilig med et lån av en sådan!
    Enten har jeg flaks, eller så har en nøye utballansering av armene gitt resultater. For avvikene mellom faktisk vekt og på motvektene indikert vekt, var faktisk innenfor et par tiendels gram!
    Samtidig har man jo lest seg til at selv et tiendels gram kan være forskjell på himmel og helvete, så en vekt skal uansett skaffes tilveie....

ZZZ-lyder i stedet for S-lyder!
    Så var omsider årsaken funnet! Med på "lånelasset" fra Grumphy, fulgte også med en absolutt mint utgave av Paul Simon's "One Trick Pony". Den ga fortreffelig lyd fra alle spillerne, noe som heldigvis / uheldigvis avslørte at min utgave av arten, antakelig er spilt ihjel? Eller kanskje er en uheldig pressing årsaken?

Hvorom allting er:
    Spiller nr.2 fungerer nå faretruende godt, og i mine ører - fullt på høyde med Transrotoren!
    Den som er lysten på å bestride dette, kan gjerne ta seg en tur for å høre - velkommen skal du / dere være!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Godt, og ikke minst, riktig verktøy er ikke å forakte:)

Hmmm. - så 701´n til noen hundrelapper har store potensialer og spiller nå på høyde med Transrotoren til en del tusenlapper.
    Ikke fortell det til noen. Det må forbli en godt bevart hemmelighet;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    ;)

Nåja. "Noen hundrelapper"?
    Femti-seksti av slike for pu og arm, er vel litt fler enn "noen". :rolleyes:
    Selv om arm og pickup fortsatt med god margin er å regne inn i billigklassen hva slikt angår, så er jo dette ikke heelt gratis.

Når treverk og det hele kommer på plass, havner nok selvkost på ca ti frognertiere og vel så det. Og da må man jo også ha lov til å forvente en smule godlyd også!
    Jeg er i alle fall fornøyd, så langt! :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sånn er det når man kommenterer med litt for høy fart i svingene. :-[ Tenkte originalarm når jeg kommenterte. Pris på PU synes jeg det er "riktig" å holde utenom når det gjelder prissammenlikning.
    Får ta en lytt en dag. Vi skulle vel hatt en Stax-seanse også.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Jada, anytime!
    Jeg er pt sykmeldt pga en øyeoperasjon, så jeg har good tid!
    Stax er et spennende konsept, så ta dem gjerne med!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    ....., og ptb uteblir visst? :p

Forståelig nok får jeg kanskje si, ettersom jeg har en ide' om at han sysler med ganske andre ting enn sine Stax hodetelefoner.
    Nok om det.
    Vi sysler vel med vårt på hver vår kant, og i så måte har jeg omsider fått syslet meg ferdig med 701-prosjektet.
    Dvs, det eneste som engang tilhørte en forgangen Dual 701 i denne sammenheng, er jo motor og tallerken.

Begge deler i ny "innpakning", og etter mye puss, pes, liming og polering, ble det hele seende slik ut:

Dual1.JPG

Treverket i det eksotiske materialet Wenge, er (hører du Sluket?), oljet / pusset med fineste grad stålull i "ørten" omganger, og siste finish gitt med bivoks, begge deler av fabrikat Liberon.
    Det hele hviler på tre stk høyglanspolerte og justerbare aluminiumsføtter - to i front, og ett midtplassert bak på spilleren.

Her fra en annen vinkel:

Dual2.JPG

Det ser da ikke så gæli ut?

En siste detalj hva armen angår:

Dual3.JPG

Det er altså en vintage-arm av type JVC UA-7045 det er snakk om her, utstyrt med mulighet for "on the fly" VTA-justering.
    Dempemekanismen er modifisert litt, med bl.a en snillere fjær og en atskillig tykkere silikonolje enn den originale, for å få et litt penere landing av pickup og nål.
    I motsatt ende sitter en Goldring 2500, som med en god RIAA spiller riktig så bra! :)

Da får jeg si meg ferdig med mine to platespillerprosjekter for en stund, og håper at en og annen har funnet disse underholdende og interessante!
    Skjønt; to prosjekter?
    Det var jo på nære nippet at det ble et tredje, ettersom jeg var svært tett på å kjøpe en Forsell tangentialarm som lå til salgs på "Torget".
    Nå har jeg ikke hørt noe mer fra selger, og godt er det kanskje?

I alle fall; God Sommer til alle DIY- og vinylfreaks! :)

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er mektig imponert over hva du har bygget her! Det hele oser av kvalitet i alle ledd, og den klassiske finishen setter bare prikken over i'en og en hel del andre vokaler i samme slengen. Valg av materialer som passer så godt sammen, arbeidet med de små detaljene som kantfresingen av corianplinthet og samme parallellforskjøvet kantfresing i Wengen, modifiseringen av armen, ja det hele gjør meg nesten målløs av beundring. Byggmester Bob har fått konkurranse av Riggmester Rob;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Den der skal du ha all honnør for, Scrooge! Fineste Dual jeg har sett på flere år:cool: Med den pickupen spiller den konge også, skulle jeg tro, men etter det jeg forstår har du ikke valgt riaa enda?? Hvilke står på shortlist? Trichord Dino, kanskje? Gratulerer..og hold oss inne med resultatet, takk!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den ble bra. Liker normalt ikke svart, men denne likte jeg - bra jobba !

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Den der ble dritlekker, Jan! Det oser jo av kvalitet. Kan tenke meg du har pusset og gnukket en del. Nesten så jeg får lyst til å få tak i en spiller selv nå :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette så skikkelig, SKIKKELIG bra ut! Fantastisk håndverk! Håper den spiller like bra som den ser ut. Gratulerer! Du er dyktig!

Denne må debutere med noen heftige 70-talls tungrockere, synes jeg! Liksom passende. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Lediggang er roten til mye godt, ser jeg! Gratulerer, ser strålende ut.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når vi har sett de tidligere arbeidene dine Jan, så er det ingen overraskelse at vi nok engang nesten ikke ble overrasket over sluttresultatet. Hva ble nå den endelige matchvekta på "Scrooalen"?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vakkert!!
    Liker at det ser ut som det var ment å være slik fra starten.
    Digger utfresingene :)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Nå måtte jeg skru lysstyrken på ipaden i taket Scrooge, ligger å sløver i finværet. For ett vanvittig flott resultat da mann! Tar av meg hatten her altså :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Du verden for gratulasjoner og smiger da - veldig hyggelig å lese!:)
    Der er jo nesten så en stakkar blir litt forlegen, men tro meg - det varmer...

Synes igjen at Dr Dong skal nevnes som "donator" for 2x Dual 701, selv om disse var i en ganske miserabel forfatning. De ga uansett støtet til et prosjekt nr.2, og jeg må igjen få takke ham for at det ble realisert!
    Det viktigste var jo intakt, som motor og tallerken, og det har jeg jo sørget for å ta vare på. Tydeligvis til glede og fornøyelse, ikke bare for meg selv! :)

Og joda, den spiller faktisk bra også!
    Nå har jeg riktignok ikke rukket å snurre så mange skiver ennå, men det jeg hørte på i går kveld låt i alle fall ganske brukbart.
    Håper jeg får tid til litt vinylsnurring senere i kveld, så kan jeg formodentlig fortelle litt mer.
    --
    Ellers er jeg ikke gått tom for prosjekter og utfordringer.
    Da jeg snakket med Dr Dong tidligere i vinter, ytret han ønske om å få laget en ultralydvasker.
    Vi hadde vel begge to våre meninger om hva som allerede finnes av slike kreasjoner, og var skjønt enige om at design og utførelse kanskje kan forfines en del?
    Jeg lovet ham i alle fall å ta tak i ideen, men det blir nok ikke før høstmørket igjen siger på.
    Selv om jeg fra før har en ganske potent platevasker, så kan det jo hende at jeg lager to ultralydvaskere, med det samme jeg er i gang.
    Den som lever, får se! :cool:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Når vi har sett de tidligere arbeidene dine Jan, så er det ingen overraskelse at vi nok engang nesten ikke ble overrasket over sluttresultatet. Hva ble nå den endelige matchvekta på "Scrooalen"?
    Oisann!
    Har jo helt glemt å veie kreasjonen? Men tung ble den!
    Legger ut "mål og vekt" senere i kveld, og kanskje et par bilder av innsiden også? :rolleyes:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.153
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kan bare instemme med vad Terryboy sier her, du er virkelig flink Jan Det såg jeg iof allerede den gangen du hade med vaskemaskinen hjem til meg for en demo.
    Vad blev matchvikten på skivspelaren?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Takk igjen Cash!
    Da har jeg fått veid kreasjonen, og matchvekten landet på (u)anstendige 14,5kg!
    Det hadde jeg faktisk ikke trodd, men det er jo greit å få dette avklart!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg snakket med Dr Dong tidligere i vinter, ytret han ønske om å få laget en ultralydvasker.
    Vi hadde vel begge to våre meninger om hva som allerede finnes av slike kreasjoner, og var skjønt enige om at design og utførelse kanskje kan forfines en del?
    Jeg lovet ham i alle fall å ta tak i ideen, men det blir nok ikke før høstmørket igjen siger på.
    Yesssss! Jeg gleder meg allerede til mørket faller på.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Veldig stilig! Godt jobbet!

Men alle som har fått ideer om å følge i Scrooge's alt for store fotspor, bør notere seg at wenge er et vanskelig treslag. Det er hardt, og sprøtt. Generelt vanskelig å bearbeide - sliter på verktøyet. Verre er det at wenge-støv kan gi luftveisplager. Wenge-fliser i fingrene medfører også gjerne til betennelser. Et ubehagelig treslag på alle måter.

Les mer her under W: The Wood Database | The Wood Database

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Yesssss! Jeg gleder meg allerede til mørket faller på.
    Da er vi to! :)
    Det er ikke min natur å drive dank. Jeg "må" alltid ha ett eller annet å pusle med, og som samtidig gir meg utfordringer hva tekniske løsninger og konstruksjoner angår.
    Så får vi jo etterhvert se hva det kan ende opp med?
    Btw; Jeg lovte deg jo en lyttekveld når det hele stod ferdig. Om det frister, så send meg gjerne en PM!
    Jeg henter og bringer, om ønskelig...

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Veldig stilig! Godt jobbet!

Men alle som har fått ideer om å følge i Scrooge's alt for store fotspor, bør notere seg at wenge er et vanskelig treslag. Det er hardt, og sprøtt. Generelt vanskelig å bearbeide - sliter på verktøyet. Verre er det at wenge-støv kan gi luftveisplager. Wenge-fliser i fingrene medfører også gjerne til betennelser. Et ubehagelig treslag på alle måter.

Les mer her under W: The Wood Database | The Wood Database
    Tusen takk for hyggelige ord, Ulf-B! Du vet jo definitivt hva du snakker om, hva treslaget angår. :)

Samtidig kan jeg skrive under på at Wenge er et vanskelig treslag å bearbeide - det holdt jo på å gå riktig galt når jeg skulle frese fasene på ramma.
    Ved en anledning stod treverket plutselig opp nærmest som en sprikende kost, og jeg måtte umiddelbart avslutte fresinga.
    Heldigvis freste jeg i flere omganger, og dermed slapp jeg med skrekken. Og lærte samtidig at å frese Wenge i motved, ikke er noen god "øvelse"! :p
    Noe som forøvrig gjelder de fleste treslag, bare så det er nevnt.
    Jeg kan også skrive under på at wenge-støvet kan gi luftveisplager. Jeg fikk noen hostekuler underveis som kan gjøre en storrøyker grønn av misunnelse, så en god støvmaske er absolutt anbefalt!
    Hva finish og puss angår, må jeg beskjemmet innrømme at jeg innledningsvis forsøkte meg med "klar silkematt" fra sprayboks.
    Glem det, for den som eventuelt måtte ha tanker om det samme!
    Det ga meg en helsikes jobb med "sikling" og pussing, før lakken var fjernet.
    Det som gjelder i denne sammenheng, er pussing med treolje og fiiin stålull! Resultatet ble i alle fall bra, og det er rett ogslett en fornøyelse å la fingrene gli over treverket!
    A'propos treverk:
    En takk til TRE?VERK?STEDET?A?S som grovproduserte rammen for meg, ettersom jeg mangler utstyr for 100% gjærdinger og sammenliming.
    Billig var det slett ikke, men vel verdt allikevel!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.338
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Her er det bare å ta av seg hatten og henge på med gratulasjon. Virkelig vakkert dette her!

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Kjempeflott spiller du har bygd. Har fulgt tråden litt i bakgrunnen, for få noen ideer. Kjempeflott...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.809
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bøyer meg i støvet, stum av beundring og litt inspirert ...

Jeg har «kjøpt» og slaktet en Dual 721. Layout, finurligheter og viderverdigheter er tenkt og planlagt. Tre (+1) aluminiumsplater er tegnet (for drilling, fresing og gravering mm) og forhåpentlig snart klare til bestilling ... kanskje blir det en fortsettelse i egen tråd i løpet av sommeren? Time will show.

mvh
    KJ

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Hyggelig å lese at mine små prosjekter kan være til inspirasjon, KJ!

721 har vel en direktedrevet løsning den også? Da blir det antakelig relativt "enkelt" å få både denne og annet på plass i nytt "hus"?

Håper i alle fall at du lager en tråd om dette? Det er alltid spennende å lese om hva andre kan komme på av gode løsninger og ideer. Så stå på, og lykke til!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn