Scrooge's DUAL 704 make-over!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Syns dette her ser alldeles helt fortreffelig ut jeg altså :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Takk Mala! :)

Da har jeg eksperimentert litt mtp fargevalg, og kommet opp med to alternativer:

56.JPG

Synspunkter?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Dead giveaway. Til høyre.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Yeah, right!

Da ser du mao på alternativet til høyre som det beste?
    Er bittelitt treg i oppfatningen i dag (også), så derfor må jeg be om bekreftelse! :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Høyre selvsagt. En klassisk farge til vintage hifi, OBS: oljes - ikke lakkes....

Fargen til venstre er en dørgende kjedelig litt sånn hip akkurat nå interiørvariant. Men jeg er selvsagt ikke objektiv, da jeg hater brunt generelt. Men hvis du går inn på

http://www.ebay.com/itm/MICRO-SEIKI-SX111FV

så ser du hva jeg mener med vakker rødfarge som passer denne type utstyr.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Eiken får riktignok en litt annen kulør når den lakkes, men kanskje det er en ide å ytterligere fargesette den?
    jeg har noe lakkbeis stående - i "grafittsort".
    Jeg prøver meg på den, så får det bære eller briste.
    Høyre selvsagt. En klassisk farge til vintage hifi, OBS: oljes - ikke lakkes....
    Kan ikke oljes om det er lakkbeis, bruk vannbeis da, om du ønsker oljet utseende...koster 30 kr for en pose som rekker til 10 spillere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Den til venstre ser brun ut på bildet, eller er det étt strøk sort?
    Jeg ville valgt matt sort vannbasert beis (lasurbeis?) og oljet i etterkant. Engi med @Sluket i at den til høyre er klassisk vintage (mahogny) farge, og det er én klar grunn til at jeg ville valgt den bort:)
    Én annen grunn er at jeg ikke kan fordra den fargenyansen.
    Den tredje, og kanskje mest avgjørende årsaken er at jeg ikke synes den fargen i det hele tatt matcher de øvrige kontrastene på spilleren.

Jeg mener mao at sort, som da vil fremstå som koks/antrasitt blir den best matchene "fargen".

Må legge til at jeg kanskje er noe sær mht de estetiske forhold rundt farger. I min verden skal/bør et produkt max bestå av én farge og to kontraster. Alternativt tre kontraster.

Jeg har bl.a. derfor et noe "anstrengt" forhold til det estetiske ved Leben amp´n min. Skulle gjerne hatt en alvorsprat med den ansvarlige japaneser om akkurat det:cool:

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Yo!

Gode argumenter og velfunderte betraktninger fra mange kanter her, og slike innspill må man bare takke og bukke for! :)

Men, dere gjør det sannelig ikke lett for en stakkar!
    Jeg skulle gjerne ha valgt en oljet løsning, men strukturen i treverket er såpass grov at jeg tviler litt på resultatet? Dette har ikke noe med mangel på pussing å gjøre, men heller det at disse eikebordene har sitt opphav fra noe hurtigvokste tredjesorteringsgreier.

Jeg har derfor (med skam å melde for tilhengere av en oljet finish), sett for meg det hele under "ørten" lag med klarlakk, som da selvsagt skal slipes godt mellom hver påføring.
    Intensjonen er i alle fall at klarlakken etterhvert skal fylle porer og "huller", slik at man får en jevn og glatt overflate.
    Om ikke med finish som et salongbord, så kanskje noe i nærheten?

Skal i løpet av ettermiddagen / kvelden legge ut et bilde av eik "in natura", kun påført klarlakk.

Fargene lenger oppe i tråden heter forøvrig grafittsort og mahognyrød. Førstnevnte en (litt tynnet) lakkbeis, sistnevnte en vannbasert sak.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Da var jeg på plass igjen med kveldens utlovede update, hva farge / lakk angår.

I utgangspunktet ser jo ubehandlet eik litt blodfattig ut, det skal jeg absolutt si meg enig i.
    Men i rettferdighetens navn; det ser jo straks litt bedre ut med et par lag klarlakk på det "edle" trevirket?:

57.JPG

Forskjellen er jo påtakelig, mellom lakkert / ulakkert flate? Jeg synes i alle fall det. Eller hva mener du ptb, som i utgangspunktet (med rette), synes det hele så litt bleikt ut?
    Det ble vel litt friskere med et par strøk lakk?

Og for ordens skyld, alle innspill og synspunkter er godt tatt vare på! Og om de kanskje ikke til fulle tas til etterretning denne gangen, så finnes det jo et prosjekt nr.2......

Apropos det:
    I kveld har jeg hatt den ære å få avlegge Dr.Dong et besøk, i forbindelse med avhenting av 2x Dual 701. Og et meget hyggelig sådant!
    For det ER jo noe med oss musikkinteresserte, hva imøtekommenhet og engasjement angår! Dr. Dong kan i så måte, stå som et strålende eksempel av arten.

Et besøk som jeg hadde regnet med ville ta ti-femten minutter, kunne meget vel ha endt i en flere timers lang passiar, om det ikke var for at jeg respektfullt trakk meg tilbake for ikke å forstyrre resten av kveldens gjøremål, for hans del.
    Mange tusen takk for din donasjon, Dr. Dong!
    Og vær samtidig alldeles sikker på at vi har en "deal", hva ultralydvaskere angår...

De to spillerne var ellers i en sørgelig forfatning, og ville nok aldri ha kommet til heder og verdighet igjen. Men det viktigste ser heldigvis ut til å være intakt!
    Motoren i 701 er helt klart i en annen liga, i forhold til hva 704 kan oppvise:

58.JPG

Her skal det neppe stå på kreftene, hva dreiemoment angår?
    Et par andre uforutsette utfordringer fulgte også med på "lasset", etter hva jeg hittil har rukket å sjekke. Men det er jo tross alt en del av moroa! ;)
    Noe skal man jo bruke påsken til..

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Spennende prosjekt dette - helt i min gate. Jeg liker og å mekke på ting, heller det enn å rive vegger og bygge hele kinoer - puh. Spennende å følge utviklingen. Når det gjelder farger er den røde best - kanskje du kan kombinerer beis og klarlakk ?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da var jeg på plass igjen med kveldens utlovede update, hva farge / lakk angår.

I utgangspunktet ser jo ubehandlet eik litt blodfattig ut, det skal jeg absolutt si meg enig i.
    Men i rettferdighetens navn; det ser jo straks litt bedre ut med et par lag klarlakk på det "edle" trevirket?:

Vis vedlegget 190656
    Forskjellen er jo påtakelig, mellom lakkert / ulakkert flate? Jeg synes i alle fall det. Eller hva mener du ptb, som i utgangspunktet (med rette), synes det hele så litt bleikt ut?
    Det ble vel litt friskere med et par strøk lakk?
    Så absolutt. Det blir mer varme og glød med en gang. Skal ikke se bort fra at det kun er dette som skal til. Ulempen med å teste dette på plinthet er at lakk ikke uten videre er reverserbart om man ikke blir fornøyd med resultatet:)

Der er beiset overflate litt "enklere" å endre.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Bra!

Nettopp det faktum at "lakk ikke uten videre er reverserbart", har gjort det til at jeg nok må gå for klarlakk i dette tilfellet.
    Jeg eksperimenterte litt med lakken på et par av endeflatene, og det viser seg at jeg tiltross for iherdig pussing, ikke klarer å fjerne denne til 100%
    Dermed får jeg heller ikke beisen til å trenge inn like godt overalt, så da ender det opp med klarlakk!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det kunne jo ha vært en mulighet.

Men jeg er redd for at lakkfjerneren også trenger seg inn i treverket, og kanskje kan gi et problem for senere finish?
    Selv om det er snakk om eik som materiale, er spesielt endeveden såpass porøs at den vli suge til seg en del av lakkfjerneren.

Hadde det derimot vært snakk om en hard overflate, hadde det selvsagt vært en løsning.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Mange som synes det ja! :)

Men i dette prosjektet så ender jeg nok opp med å bruke bare klarlakk av årsaker jeg allerde har vært inne på.
    Så får man heller se nærmere på disse alternativene for prosjekt nr.2.

God påske! :cool:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bra!

Nettopp det faktum at "lakk ikke uten videre er reverserbart", har gjort det til at jeg nok må gå for klarlakk i dette tilfellet.
    Jeg eksperimenterte litt med lakken på et par av endeflatene, og det viser seg at jeg tiltross for iherdig pussing, ikke klarer å fjerne denne til 100%
    Dermed får jeg heller ikke beisen til å trenge inn like godt overalt, så da ender det opp med klarlakk!
    Hmmm - skjønte ikke dette helt > det at du sier du går for klarlakk. Det resulterer vel i samme problemet som annen lakk?
    Hovedproblemet er at lakk, klar eller ikke, trenger godt inn i treverket, spesielt i endeveden som du nevner. Om man skal prøve å olje eller beise en flate som har vært lakkert, så er det myyye jobb å få fjernet all lakk, som ligger i porer osv.
    Husker jeg hadde et helv... slit med en riflekolbe en gang. Den var lakkert, blank og "fin". Men, jeg ville ha oljet finish. Brukte "alle" slags remedier for å få løst opp og fjernet lakken. Det ble et greit nok resultat til slutt, men ikke 100%.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    hmm, dårlig forklart av meg.

Jeg gjorde for noen dager siden, et eksperiment med kun å bruke klarlakk på et par av endeflatene, for å se resultatet.

Det ble i og for seg helt greit, men jeg funderte i etterkant på en eller annen fargesetting. Derfor ba jeg om synspunkter omkring de to fargene.

I og med at jeg allerede hadde brukt klarlakk på noen av flatene, lot det seg ikke gjøre å beise disse på en tilfredsstillende måte - beisen trenger seg jo ikke skikkelig inn i porene, der lakken fremdeles befinner seg.
    Du beskriver jo i og for seg akkurat samme problem i riflekolbeproblemet!

Ergo; nå en del av flatene allerede har fått smake klarlakken som jeg ikke klarer å fjerne godt nok, må jeg altså fortsette å bruke klarlakk, og bare det. See? :rolleyes:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ergo; nå en del av flatene allerede har fått smake klarlakken som jeg ikke klarer å fjerne godt nok, må jeg altså fortsette å bruke klarlakk, og bare det. See? :rolleyes:
    Jepp, skjønner. Trodde i utgangspunktet du kun hadde eksperimentert på noen restebiter.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Ja, hadde det bare vært så vel! :-(
    Men jeg tror at resultatet blir sånn noenlunde "etandes" likevel? :rolleyes:

Går forresten rundt med noen tanker om å bruke mahogny i treverket på prosjekt nr.2, men da ikke som en "laminatløsning"!
    Da blir det i stedet å bruke bord på høykant, med skikkelige gjæringer i hjørnene i stedet.
    "Innmaten" blir å kombinere med 22mm mdf, omkranset av mahognybordene.
    Det blir kanskje en liten utfordring i å få tak i mahogny? Har funnet et par steder, bl.a. dette: M?bler og bord i Eik, hagem?bler og spisebord, benkeplater
    Men tar gjerne imot flere forslag!

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Dæven, du sitter ikke rolig Jan :) Morsomt prosjekt! Mahogny eller teak ja...litt tidlig kanskje, men ikke lenge til det braker løs, loppemarked er stedet for å finne mye gammelt trreverk som folk omtrent kaster...for oss skrotnisser er det jo heaven ;)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Sitte rolig, jeg? :rolleyes:
    Den dagen jeg måtte gjøre det, er det bare å bestille snitter og prest! :p

Ellers var ikke loppemarkedforslaget så dumt?
    Det er jo ikke så rare greiene jeg trenger - sånn cirka 1,5m lengde i 2cm tykkelse og ca 7cm i høyde.

Håper uansett at jeg slipper å kjøpe en spisestue til tolv, for å få tak i edleste sort av mahogny! ;)

Johs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Piano har ein masiv mahogny planke som stemmeskruane sit i. Der kan vere masse edelt treverk i kassa også. Desutan er det umuleg å resturere elder instrument som ikkje har støypt jarnramme. Ein kan derfor med godt samvet slakte eit.
    Pris - alt frå gratis ved henting til ein tusenlapp.
    Flott prosjekt!
    MVH

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Et piano??
    Tjah. Det finnes vel enklere måter å få tak i litt edelt treverk på, men takk for tipset! :cool:

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Syntes piano hørtes moro ut, iallefall for dem som følger tråden! Ta masse bilder av handelen og jeg håper for underholdningens skyld at du har en liten bil :rolleyes:

God påske!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Biltema har rimelig teak, om det kan være et alternativ til mahogny.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Syntes piano hørtes moro ut, iallefall for dem som følger tråden! Ta masse bilder av handelen og jeg håper for underholdningens skyld at du har en liten bil :rolleyes:

God påske!
    Hehehe, må si du lever opp til nicket ditt! :p

Du kan jo tro at jeg vil drasse avgårde med en piano ja! Riktignok strekker jeg meg ganske langt for å komme i mål i mine sprell omkring platespillere, men et sted går jo grensen!
    Jeg må nok derfor skuffe deg hva bilder av handel og bilfrakt angår, så du får heller ta til takke med en liten update senere i kveld i stedet.

Fortsatt God Påske ja!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Biltema har rimelig teak, om det kan være et alternativ til mahogny.
    Njahhh, teak?
    Jeg vet ikke helt. Mahogny eller palisander er vel det jeg har fått på hjernen, så får vi se hva jeg får tak i? Jeg kjenner jo et par båtbyggere, når jeg tenker etter.
    Men takk i alle fall for tipset! :)

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Kjenner du en båtbygger, så spør etter Bukkenholt. Det må være det ultimate :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Bukkenholt så jo riktig så spennende ut!
    Googlet dette, og fikk opp mange interessante bilder av treverket.
    Det aner meg uansett at dette koster mer enn hva jeg hittil har brukt på begge spillerprosjektene?
    Men har man først fått blod på tann.....

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Bukkenholt ble brukt mye der slitasjen var stor. Blant annet har jeg latt meg blitt fortalt at det var så hardt at det ble brukt som hylse for propellakslinger. Egenvekten er så høy at treet synker om det ramler i sjøen. Ibenholt er en lettere utgave om jeg har skjønt dette rett.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bukkenholt ble brukt mye der slitasjen var stor. Blant annet har jeg latt meg blitt fortalt at det var så hardt at det ble brukt som hylse for propellakslinger. Egenvekten er så høy at treet synker om det ramler i sjøen. Ibenholt er en lettere utgave om jeg har skjønt dette rett.
    Eller Pokkenholt som det også benevnes. Mister du det i vann, synker det - tunge saker altså - til treverk å være.

pokkenholt – Store norske leksikon

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Der vekket du faktisk noen vage minner angående hylse for propellakslinger, FrodeR!
    Faktisk har jeg også hørt noe om dette, i mitt tidligere engasjement hva gjelder det maritime miljø. Reiste jo i sin tid land og strand rundt i Norge, og mye av Europa / verden også, ifbm igangkjøring og overlevering av både fremdriftsmaskineri og marineaggregater.
    Traff av og til noen "gubber", som kunne fortelle mangt og meget om slikt!
    Spesielt husker jeg en kar i Danmark, som hadde jobbet hele livet på Grenaa Motorfabrikk. Jeg lyttet leenge til hva han hadde å fortelle, selvsagt i følge med en bajer eller to. Eller kanskje fler?;)

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Eller Pokkenholt som det også benevnes. Mister du det i vann, synker det - tunge saker altså - til treverk å være.

pokkenholt – Store norske leksikon
    Hah, se der! :)
    Da fikk man jo straks en bekreftelse på det med lagring for propellakslinger! Interessant, rett og slett!

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    La gå at påskeværet slår alle rekorder, og at man selvsagt nyter godt av sol og annet tilhørende i disse dager. Det skulle vel bare mangle! :cool:
    Så også for egen del, men da delt med en smule tid foran dreiebenken!
    Det vil jo være synd og skam om progresjonen skulle stoppe opp, så jeg har hatt noen timers "dugnad" i dag også.

Om ikke platespillere i sin alminnelighet skal ha bein å gå på, så skal de i alle fall ha bein å stå på!
    Ikke fire, men kun tre.
    Tre bein er jo det "ultimate", ettersom en slik løsning alltid vil være stabil, i forhold til fire sådanne. Du finner ikke et kamerastativ med fire bein, som et lite eksempel....
    Dagens økt ble i så måte å produsere tre stk slike:

59.JPG

"O"-ringene er lagt inn som fingergrep for beina, som selvsagt er justerbare. Alle som har engasjert seg en smule uti en platespiller's absolutte forutsetninger, vet jo at den skal være vatret for optimalt resultat! Da er det greit å ha mulighet for en justering i forhold til underlaget, som slett ikke alltid er 100% i vater!

Beina skal ellers "felles ned" i utfresede hull i bunnplaten, her vist plasseringen:

60.JPG

Hensikten med utfresing er av estetisk art. Det vil jo se "dumt" ut, om beina / føttene står synlig på 8mm gjengestang! I alle fall for den som bøyer seg ned for å kikke...
    --
    Jeg nevnte vel såvidt Dr.Dong's donasjon omkring Dual 701 i et tidligere innlegg. Noe jeg nok en gang vil få lov til å takke for! :)
    Men den som eventuelt måtte ha forhåpninger om en restaurert og "up&go" Dual 701 i originalversjon må nok slite litt!

61.JPG

Deler i "kaos", pent sagt!
    Heldigvis fikk jeg to stk, og den til venstre ser jo litt mer oppegående ut?:

62.JPG

Skjønt; Når begynte Dual å levere "S"-armer på sine 701?
    Ser man litt nøye etter, så har jo armen etter diverse flyttelass, fått en fasong som neppe var tiltenkt originalen.
    Men den som graver etter "gull", vet jo å forstå hva som ligger av godsaker i en slik "ruin".
    Det aller viktigste er jo intakt!
    Så gjelder det bare å få omsatt dette i noe som gavner lyden fra vinylen på en best mulig måte.

Beklager ellers at det hoppes litt mellom proj. 1 og 2!
    Men med hodet "fullt" av ideer og mulige løsninger, så blir det bare slik...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vedr plassering av bein.
    På mine Thorens' har jeg også (selvfølgelig) benyttet 3 føtter/bein. Tenkte først på "symmetrisk" plassering av det bakre beinet. Men så slo det meg at det mest riktige kanskje var å plassere det på vektbalansepunktet i steden.
    Jeg valgte den løsningen, og det bakre beinet havnet da en bit til venstre for senterpunktet.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Nettopp! :)
    Der tenker vi alldeles likt. Vekt / ballansepunkt for det bakre beinet vil i utgangspunktet ikke bli korrekt, med en symmetrisk plassering.
    Det jeg imidlertid har tenkt å gjøre, er å ballansere dette ved å legge i blyhagl på strategiske steder i treverket.
    Har jo to-tre kilo hagl stående, så det bør holde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn