Siden denne ikke er kommentert en eneste gang kan jeg jo poste den en gang til.
Jeg har lest gjennom tråden og fanget opp påstander jeg kommer med som er relevante for diskusjonen og konkrete argumenter for og i mot. På denne måten er det litt lettere å få oversikt over helheten.
Dette skjer tro i forhold til topic, ca en uke etter at de ble skrevet første gang, så da skal etter teorien mesteparten av bias har lagt seg når du leser det på nytt.
Jeg har forsøkt å være så objektiv som mulig, men jeg er sikker på at den skepiske siden av diskusjonen ikke vil være fornøyde med alle tolkninger. Jeg har forsøkt plukke ut essensen av hver påstand.
Det er en del som ikke kommer med fordi jeg ikke anser det som konkret nok.
Håper ingen tror at jeg er prinsipielt i mot blindtester etter denne tråden. Blindtester er helt nødvendig i mange sammenhenger. Man skal likevel være skeptisk til om metoden som er brukt og resultatet er relevant for oss. Jeg har hatt opplevelsen av en stund at ting er sant bare det er blindtestet. Jeg håper denne tråden har opplyst litt rundt ”skyggesidene” ved blindtester. Jeg er svært skeptisk til å la blindtester med nullresultat fortelle at mennesker ikke hører det de hører. Fortolkningsapparatet som tar i mot signalene fra øret prioriterer de sterke signalene først selv om de ikke nødvendigvis er viktigst for kvaliteten. Underbevisstheten fanger de opp likevel. VIKTIG POENG SYNES JEG!
Påstander/argumenter FOR og MOT
1. Vi lytter bedre når vi ser enn når vi lytter blindt:
FOR
-Da kan vi bruke tidligere erfaringer og følelser til å tolke inntrykket.
-Hjernen vår er nødt til å sortere, prioritere og utelate informasjon når vi opplever et inntrykk derfor er det nødvendig å benytte seg av tidligere erfaringer når vi skal identifisere et komponent.
-Et blindt korttids inntrykk er dermed ikke en relevant testmetode for hjemmeentusiaster som skal vurdere nye komponenter mot de gamle.
- Hvilken lydkvalitet er viktigst for deg?
1. Den opplevde lydkvaliteten av lytting på musikk etter korte repeterende skift.
2. Den opplevde lydkvaliteten av vanlig lytting på musikk.
- Det vises til test av Floyd E Toole om seende vs blind hvor det indikeres av fagperson at testpanelet lytter bedre seende enn blindt.
MOT
-Tidlige erfaringer er bias og følelser som svekker bedømmelsesevnen.
-Når vi lytter helt normalt, som er det man forsøker å unngå i en blindtest situasjon.
-Et argument mot seende testing viser til samme test av Floyd E Toole om at “stativhøyttaler med sub” kommer dårligst ut seende og best ut blindt.
2. Ved korte repeterbare switchete blindtester så opplever man at "EGENTLIG IKKE HØRER DET MAN HØRER til vanlig"
FOR:
-Hjernen blir forvirret av korte repeterbare skift fordi den ikke klarer å “rense” minnet mellom hver skift. Det er derfor meget lett at disse lytteinntrykkene “flyter” inn i hverandre og derfor vanskelig å skille.
-Man bruker korttidsminnet som ikke er veldig godt til å sammenligne eller vurdere og blir fort forvirret.
-Måten man vitenskapelig unngår disse svakhetene er å gi hjernen bestemte og isolerte oppgaver å lytte til:
1. Vise for eksempel hvordan forvrengningen som skal detekteres høres ut.
2. Trene hodet til å detektere denne forvrengningen ved rask og konkret trenging.
3. Nivåmatche
4. Samme spor.
5. Gjennomføre blindtest med så korte skift som mulig.
-Når hjernen lytter blindt blir det som å lytte til noe for første gang og forsøke å finne ut om signaturen passer til A eller B.
- Å identifisere små psykologiske forskjeller som kabler med denne metoden er umulig ved 13 runder og senker følsomheten til blindtesten for mye.
- Trådstarter tolker det som at ingen i debatten har forsøkt å teste blindt 13 runder noen gang uannsett forskjell.
MOT:
- All forskning viser at korte repeterbare skift er den mest presise blindtestmetoden. Les bevisst og analytisk minne.
- Det er dette vi egentlig hører.
- Korte repeterbare skift fungerer for mange på forumet.
- Det finnes ikke de forskjeller som man hører ved lang lytting som man ikke finner igjen ved korte skift.
2. Vi kan stole på hørselen vår:
For:
-ABX blindtest er bygget rundt at man kan stole på sansene sine ved at man skal gjenkjenne tidligere opplevde lydsignaturer.
-Det er evalueringen av forskjellene som blir fylt mest med forventningsbias (kaffeeksemplet)
- Det som gir størst forventningsbias er synlig størrelse.
- Men sansene kan lett bli manipulerte.
- gjennomsnittsinntrykket av langtids lytting (en uke) er meget troverdig.
- placeboeffekten er sterkest i begynnelsen, men avtar etter hvert som tiden går.
- hjernen er god til å korrigere forventede inntrykk med realitetsinntrykket.
- bias er høyst relevant for vår evaluering av hifikomponenter.
- alle tvil om hørselens kapasitet bunner ut i blindtester med nullresultat som trådstarter med flere mener å ha indikert kraftig mot at disse testene ikke er følsomme nok for alle opplevde forskjeller.
MOT
- Man kan ikke gå god for alle andres inntrykk til enhver tid.
- Mange gode eksempler på opplevelser hvor man har opplevd STERK ”forventningsbias”, men trådstarter har ikke funnet ET eksempel som ikke natulig faller innenfor ”synlig størrelse”, ”korttidsopplevelse som blir korrigert” eller ”manipulerte sanser over kort tid”.
- det finnes INGEN gangbare tekniske forklaringer som forumet vet om om hvorfor komponenter lyder forskjellig.
3 :Intuitiv lytting ved blindtest:
For
:
- ”Intuitiv lytting” var avgjørende for å klare å indentifisere kablene i blindtesten.
- Det tar trådstarter lang tid å klare å lytte intuitivt i en testsituasjon hvor man er litt redd for å høre feil.
- Trådstarter har kalt lytteteknikken ved blindtesten for ”intuitiv lytting” for å beskrive en forskjell på den analytiske og bevisste lyttingen basert på kortidshukommelse man vanligvis bruker i tester.
- Trådstarter prøver egentlig bare å beskrive hvordan vanlig lytting foregår.
- ved vanlig lytting lytter man med ”hele seg” som tar med underbevisstheten i testlyttingen.
-ved vanlig lytting lytter man ”dypere inn i musikken”.
- Å beskrive hva som skjer ved vanlig lytting er for komplekst.
- Det er kommet frem vitenskapelige dokumentasjon på at underbevisstheten fungerer som en ”forlengelse” av den ”bevisste” lyttingen gjennom ultralydforsøk og subliminale eksprimenter.
- Ved blind intuitiv lytting er det viktig å :
1. Ikke sammenligne med tidligere lyd.
2. Ikke spille samme musikk som tidligere.
3. Spille helt ukjent musikk
4. ikke forsvare førsteinntrykket.
5. kjenne testoppsettet ekstremt godt
6. lese sine egne impulser objektivt.
MOT:
- korte repeterbare skift er vitenskapelig dokumentert den mest presise lyttemetode.
- det er nettopp vanlig lytting som vi forsøker å unngå i blindtester.
- jeg forstår ikke tankerekken.
- intuitiv lytting er et for upresist ord for å beskrive lyttemetoden.
4.Dybde i musikken/lyden:
For:
Jeg forsøker å forklare hva jeg legger merke til først når jeg lytter blindt.
Når jeg lytter seende er rekkefølgen annerledes.
Blind lytting
Korte lytteintervaller:
1. Lydstyrke
2. Det tonale. (mørkt, lyst etc)
3. Markodynamikk og størrelse på lydbildet.
4. Detaljnivå
5. Mikrodynamikk
Lengre lytting:
6. Nyansering av detaljer.
7. Summen av disse som gir en følse av musikalitet.
Lang tids lytting.
8. Tolkning av summen av punkt 7 over tid.
kunst og kultur uttrykk kan vokse seg større over tid.
Mot:
-Individuelle forskjeller av hva man legger mest merke til selv om jeg mistenker at man beskriver seende lytting og ikke blindt.
- Flere opplever ikke punkt 7 og 8.
5: Ved tradisjonell blind switching med korte intervaller er det mange egenskaper med lyden man ikke detekterer forskjell på i 13 runder.
For:
-punkt 6,7 og 8 krever tid og tolkning av musikkuttrykkene som fordrer underbevisst hjelp. Derfor kommer ikke disse frem.
- Hvis man isolerer disse egenskapene ved korte lyttesekvenser så kan man identifisere forskjellene hvis de er store og konkrete nok.
Mot:
-Ingen har bekreftet at de har identifisert hørbare forskjeller minst 11 av 12 ganger i en blindtest.
6:Forskjellene ved komponenter er ikke reelle, men psykoakustiske:
For:
- vi har mengder av produkter som måler nærmest likt, men lyder forskjellig.
- De færreste kvalitetsforskjellene på god hifi og ekstremt god hifi er ikke dokumenterte ved blindtester hvis man ser bort fra kontroll og dynamikk.
- Kjent gangbar teknisk kunnskap kan ikke forklare kvalitetsforskjellene.
- hjernens lyttemåte er ekstremt komplekst.
- flere kan ikke leses av i frekvensrespons eller impulsrespons, men påvirker begge psykologisk.
- disse forskjellene er knyttet til underbevisst påvirkning.
Mot:
- disse finnes ikke i objektet vi lytter til, men blir skapt inne i oss selv.
7. Gjennkjennelse av forvrengning og tonale forskjeller er lettest:
For:
- Det er disse forskjellene vi identifiserer fortest.
- Forvrengning er det som påvirker underbevisstheten mest. Lyttetretthet.
- Forvrengning går på bekostning av transparent lydbilde.
Mot:
-Forvrengning kan være vanskelig å kjenne igjen.
8. Positiv ABX-kabeltest gjennomført.
For:
- Det er 95 % sjanse for at det er hørt forskjell.
- Ingen tviler på testers troverdighet. (Takk for det)
- Tester hørte en udiskutabel kvalitativ forskjell mellom kablene.
- Forsterker har ingen filter på utgangen.
- Kabel har et lavpassfilter som ruller av på 1.2 Mhz(!!!!)
- Ny kabel fra TA skal lånes for å avdekke kvalitative forskjeller oppover i pris.
Mot:
- kunne kabelbytter ha gitt underbevisste signaler. (Svaret er nei
- tvilsrundene kunne i teorien manipulert frem et positivt resultat.
- det er forsterkeren som gjør forskjellene så store fordi den mangler et filter på utgangen mellom 50-100Khz
- Det kan være målbar forskjell på kablene.
9. Trent lytter
For:
-tester mener at alle kan høre forskjellene “seende” , men å sette opp en blindtest som gir mulighet til å blindteste som om man lytter seende krever kompetanse omkring lytting.
-tester har identifisert mange “merkelige” uforklarlige forskjeller seende.
Mot:
- Hvis kun en ekstrem lytter kan identifisere forskjellene bør man bruke energien på andre deler av anlegget.
10. Hypotese
- grunnlaget for tråden.
- utformingens upresise beskrivelse har tatt for mye fokus i forhold til temaet.
- testens resultat kan favne bredt.
- kommer ikke til å sette opp en hypotese neste test.