Selvfølgelig kan dere være uenige.Igjen tror jeg kanskje ikke at problemet er at han/folk ikke forstår deg, men at han/de kanskje rett og slett ikke er enige med deg. Er ikke det mulig?
Du verden!Jeg kaller de forskjellene det er lett å høre forskjell på i blindtest for: 1. Figurative forskjeller.
Jeg kaller: de forskjellene det er vanskelig å høre forskjell på i blindtest for: 2. Abstrakte forskjeller.
Helt enig.For all del. Selv syntes jeg at espege's siste innlegg var svært saklig, grundig, lettfattelig og konkret. Et eksempel til etterfølgelse, faktisk.
Det er dette HELE tråden bunner ut i.Du verden!Jeg kaller de forskjellene det er lett å høre forskjell på i blindtest for: 1. Figurative forskjeller.
Jeg kaller: de forskjellene det er vanskelig å høre forskjell på i blindtest for: 2. Abstrakte forskjeller.
Et ikke ukjent problem her, iofs.Helt enig.For all del. Selv syntes jeg at espege's siste innlegg var svært saklig, grundig, lettfattelig og konkret. Et eksempel til etterfølgelse, faktisk.
Problemet er at vi snakker rundt hverandre. Og slik har vi holdt på en stund og kunne holdt på i evigheter.
@TrompetNEt ikke ukjent problem her, iofs.Helt enig.For all del. Selv syntes jeg at espege's siste innlegg var svært saklig, grundig, lettfattelig og konkret. Et eksempel til etterfølgelse, faktisk.
Problemet er at vi snakker rundt hverandre. Og slik har vi holdt på en stund og kunne holdt på i evigheter.
Jeg er ikke så sikker, likevel. Mulig det i alle fall også er poenger i (bl.a.) espege's argumentasjon som du ikke ser fordi du er for fokusert på din egen "disputas". (?)
Jeg har tilføyd en del til innlegget du siterte etter at du svarte på det, forresten.
Jeg tror ikke jeg er den som er farget her.Et ikke ukjent problem her, iofs.Helt enig.For all del. Selv syntes jeg at espege's siste innlegg var svært saklig, grundig, lettfattelig og konkret. Et eksempel til etterfølgelse, faktisk.
Jeg er ikke så sikker, likevel. Mulig det i alle fall også er poenger i (bl.a.) espege's argumentasjon som du ikke ser fordi du er for fokusert på din egen "disputas". (?)
Jeg har tilføyd en del til innlegget du siterte etter at du svarte på det, forresten:
"Jeg tror det jeg reagerer på er følgende: Hver gang noen kommer med både logiske og grundig forklarte innsigelser, så har jeg inntrykk av at er responsen din at de tar feil, og de har nok bare ikke forstått hva du mener, og hvis de bare kunne gjøre det, ville de nok innse at det er du som har det korrekte svaret likevel. Jeg mener ikke å være dum, men jeg synes at det er en litt vél defensiv og uheldig måte å diskutere på, som dessverre ikke innbyr til å fortsette."
Vredensgnag, dette er din tolkning. Ikke fakta. Nå får du gi deg!!@TrompetNEt ikke ukjent problem her, iofs.Helt enig.For all del. Selv syntes jeg at espege's siste innlegg var svært saklig, grundig, lettfattelig og konkret. Et eksempel til etterfølgelse, faktisk.
Jeg har tilføyd en del til innlegget du siterte etter at du svarte på det, forresten.
espeges innspill var forbilledlig konkret, tydelig og rett på sak. Du valgte å ignorere det. Ditt greieste tilsvar ville vært å forsøke å utrede den selvmotsigelsen han påpeker helt i slutten, der han siterer deg på to utsagn med motsatt innhold, som du har fremhevd i tråden.
Om du ikke selv er klar over det, så blir det meget tydelig for oss som har forsøkt å delta at du overser konkrete innvendinger og omskriver hva motdebattanter skriver, slik at du kan fortsette å trekke rare konklusjoner. Jeg bruker ordet "rare," fordi det er de.
Du presterer utsagn som "figurative" og "abstrakte" forskjeller, som du mener hele tråden bunner ut i. Det er godt mulig, men dette har du ikke på noe vis forklart. Personlig tror jeg det ville vært nyttig om du tok deg tid til å fordøye hva som blir skrevet, og vil aVbefale utspill som "det var et godt forsøk," til Dr. Dong; eller "Du var så nær, men nå har det glippet, dessverre," til espege.
Det mange forsøker å påpeke overfor deg er at du er ekstremt tendensiøst selektiv i din bruk av eksempler, og i din oppfattelse av samme. Et annet medlem viser deg at du fullstendig har feiltolket hans utsagn i et annet forum, men feiltolkingen skal tas til inntekt for ditt argument. espege påviser at du har feilsitert Atkinson. Andre påviser dine mange logiske selvmotsigelser, og dine mange faktiske selvmotsigelser (der samme argument brukes med omvendt fortegn når det passer.)
Dermed blir det veldig vanskelig å få til en diskusjon omkring emnet, fordi du hele tiden flytter på det lille som måtte være av kjensgjerninger, og samtidig gjør diskusjonen mer og mer metafysisk abstrakt. Dette er nå redusert til det totale føleri, etter min oppfatning.
Det gjør vel sjelden noen.Jeg tror ikke jeg er den som er farget her.
Nei, det tror jeg ikke. Alt i denne tråden omhandler vel nettopp det?Kan du være så snill gi meg et konkret eksempel på noen "logiske og forklarte innsigelser" som ikke går på hypotesen "vi kan stole på det vi hører på". Den er veldig vid og ganske vag selv om det er et stort poeng fra min side.
Defensiv var muligens feil ord. Det er i alle fall kanskje litt for negativt ladet. Jeg sitter i alle fall med inntrykket av at du avviser svært mange motsigelser som at den som kommer med dem bare ikke har forstått måten du forklarer det korrekte svaret på.At du kaller meg defensiv etter denne tråden er meg en gåte. Jeg har bedt om konkrete ting hele veien. Har svart så hyggelig jeg har klart og spist de kamelene som jeg har måttet spise. Det har dessverre blitt noen.
Slett ikke. jeg har fra starten av forsvart nettopp det, og erklært min mening om at testresultatet var oppsiktsvekkende. Dette er alle enige om, og du kan godt si at det er det tråden i det store og hele handler om. Det diskusjonen handler om NÅ, er derimot holdbarheten av de konklusjonene som fremsettes basert på det faktum at du klaret å gjenkjenne de to kablene blindt.Det du synes å glemme er at denne tråden handler om MIN TEORI og årsaken til at jeg ENDELIG klarte å avdekke forskjeller mellom to kabler i en blindtest.
Uansett hvilket tankesett man bruker kan man ikke kreve at dét skal fungere som et Paradigme alle andre også skal basere sine konklusjoner på. Alle andre stoler sikkert like mye som deg på sitt eget tankesett, og det går ikke an å forlange at andre skal tenke og gjøre slutninger på samme måte som en selv. Man må bare prøve å legge frem argumenter for å overbevise.Det skulle da bare mangle at denne diskusjonen handler om å FORSTÅ MITT TANKESETT som jeg har brukt flere ÅR på å finne ut av og at jeg ikke uten videre kan gå med på kvasiforklaringer om hvorfor jeg tar feil. Samtidig kan man linke det med min bakgrunn.
Man deltar i de diskusjonene der man føler at man har noe å komme med.Jeg tror faktisk ikke de fleste forstår:
-forskjellene på de to type forskjellene jeg nevner
-forskjellen på å lytte blindt og seende i praksis
-forskjellig dybde i lytteinntrykk.
Hvis man i utgangspunktet ikke har reflektert noe særlig praktisk over disse tre tingene så er det liten vits i at man deltar i diskusjonen.
Har du eksempler på det? Er det hifi relatert, så setter jeg pris på å få vite hva det skulle være.orso, du sitter i glasshus. I andre sammenhenger har vi lest deg forkaste den vitenskapelige metode.
Nå lurer jeg fælt på hvem som inkluderes her, jeg.Jeg synes den "destruktive gjengen" (velg selv hvem som passer til det Espege og Asbjørn trenger ikke føle seg truffet) på sentralen bør gå i seg selv og stille spørsmålet: "bidrar jeg med noen konstruktivt på hifisentralen?".
Selvsagt. Det har vært uttalt og vist ved at diskusjonen har vært lang og ganske innholdsrik.Jeg ville trodd at en med min bakgrunn som hadde undersøkt disse fenomenene kunne være interessant å diskutere med,
Det har ikke blitt brakt på banen noe nytt slik jeg ser det. Det deles tanker og antagelser som ikke har kjøtt på beina. Du kan klart å verifisere to ulike kabler. Men hvor vi ikke vet hvordan det måles og hvor sansynligheten er stor for at det er en teknisk veldig god forklaring. Skulle man ha bevist noe utover kjent kabel teori, så kreves det noe langt mer.Det komiske Orso er heller det at den gjengen som kaller seg "objektivistene" som i utgangspunktet skal være interessert i de objektives sannheter ikke klarer å komme opp med mer enn det dere har gjort i denne tråden.
Dette er AKKURAT det jeg sa ville skje, som jeg skrev TIDLIG i tråden. Tåkelegging, bortforklaringer og skape kaos og forvirring. De "destruktive" beviste NOK engang mitt poeng.
Mulig, og slett ikke usannsynlig vi hadde forstått hverandre – både raskere og bedre – i en samtale, men du måtte uansett tatt til deg følgende:Hei Espege
For meg ville det være synd å avslutte en konstruktiv diskusjon (for meg) på denne måten. Jeg tipper vi hadde forstått hverandre etter 5 minutter hvis vi hadde hatt en samtale.
Jeg er selvfølgelig uenig i din tolkning av mine svar, men orker ikke gjøre det samme en gang til. Istedet skal jeg prøve å være kort og konkret.
1.
Her er "spikeren" jeg koker suppe på.
a) Jeg mener at noen forskjeller er lett å høre forskjeller mellom ved korte bytter i blindtest og noen som forvinner etter kort tid.
Jeg kaller de forskjellene det er lett å høre forskjell på i blindtest for: 1. Figurative forskjeller.
Det vanskelig for meg å konkretisere hva som er hva, derfor lar jeg det være å forsøke denne gangen.
b) Gjennom mye forsøk legger jeg merke til at mange av de viktige forskjellene på komponentene ligger innunder kategorien 2.
c) Jeg leser meg opp teknisk og finner ut at nærmest ingen av disse forskjellene er dokumenterte forskjeller.
d) Derfor forsøket med kabler, der forskjellen kun består av kategorien 2.
Hvis du ikke skjønner nå, så tror jeg vi har noe av årsaken til forvirringen og vi trenger ikke diskutere mer. Hvis du er med sålangt kan jeg fortsette?
2.
Konkluderer du med at John Atkinson hører forskjell på vinylplaten før og etter avmagnetiseringen eller ikke?
Er uenig og det alene utifra et vitenskapelig syn. Utviklingslæren har ingen klare bevis og har mange punkter som er meget tvilsomme. Konkrete studier på audiohukommelsen blir litt enklere og er langt mer konkret og tydelig. Her vises det foreløpig at audiohukommelsen er kort når det gjelder å huske små detaljer. Korte intervaller har vist seg å fungere desidert best. Det er for meg ganske tung bevis materie og det må ganske mye til for å velte det.Det var Darwinisme v.s. kreasjonisme jeg tenkte på, orso. Skal man telle antall vitenskapelige punkter de to faller på har en av dem et klart overtall.
---
Ble litt satt ut her nå. Du mener at det ikke er hørbare forskjeller på kabler (evt. at de er veldig små). Dette mener du med bakgrunn i den vitenskapelige metode, målinger og blindtesting, men du mener altså at evolusjonsteorien er feil, eller? Nå er det noe stein i glasshus ute og går ja....Er uenig og det alene utifra et vitenskapelig syn. Utviklingslæren har ingen klare bevis og har mange punkter som er meget tvilsomme. Konkrete studier på audiohukommelsen blir litt enklere og er langt mer konkret og tydelig. Her vises det foreløpig at audiohukommelsen er kort når det gjelder å huske små detaljer. Korte intervaller har vist seg å fungere desidert best. Det er for meg ganske tung bevis materie og det må ganske mye til for å velte det.
Din antydning om å kaste stein i glasshus blir feil slik jeg ser det.
Å si at jeg har testet dette er nok å ta for hardt i. Jeg har erfart det ved enkelte anledninger. At det har det dukket opp ting på radaren som ikke var på kartet, for å si det slik. Og da har det vært enkelt i ettertid å høre forskjell med AB tester. Det blir noe annet å ha dette som metode, slik du har hatt. Mulig følsomheten blir høyere da.Jeg er åpen for at jeg tar feil i tolkningen av (det jeg en gang har kalt) figurative og abstrakte forskjeller. Det er ingen annen måte for meg å finne ut det på enn å teste, teste og teste eller å lytte til BX som har testet det samme. Han skrev at det ikke var noen forskjeller han ikke klarte å gjenhøre ved korte skift. Det har jeg tatt notat av. Jeg stilte han spørsmål om hvor mange skift han hadde hørt de og om han testet blindt, som er konkrete og relevante spørmål for forståelsen av dette.
Takk, men neida. Det er nok ikke nødvendig. Om noe, så hadde det evt. vært interessant dersom noen kom videre at det lå åpent til nytte for alle, men jeg tror ikke egentlig at jeg har mer å bidra med enn det jeg har sagt allerede.Takk BX!!
@Dazed og Espege: Vi kan fortsette diskusjonen på PM hvis dere ønsker.
Ok. Jeg synes at den "åpne" tråden har vært åpen lenge nok nå.Takk, men neida. Det er nok ikke nødvendig. Om noe, så hadde det evt. vært interessant dersom noen kom videre at det lå åpent til nytte for alle, men jeg tror ikke egentlig at jeg har mer å bidra med enn det jeg har sagt allerede.Takk BX!!
@Dazed og Espege: Vi kan fortsette diskusjonen på PM hvis dere ønsker.
^ Problemet ditt er at du ikke skjønner at det er ganske mange krumspring du har gjort som det ikke er dekning for å gjøre basert på testen din. Selv etter snart 40 sider - med til dels teskjeaktige forklaringer - har du ikke tatt det til deg. At du veler å tolke det som du gjør får nesten bli ditt eget problem. Jeg skjønner at du er entusiastisk for det du har funnet (knapt noen har vel klart det før deg i samme grad) og at det virker som at det skal være en eller annen moralsk forpliktelse til å delta i drodlingen på dine - noe flyktige - premisser. Men når gjennomgangstemat er at de som ikke er enige med deg, kjøper konklusjonene dine eller er med på de til dels tvilsome kausalitetsrekkene dine er treige, ikke skjønner hva du mener eller noe i den duren så blir det litt rar debatt - noe denne tråden etter hvert bar preg av. Følgelig valgte jeg å trekke meg fra debatten siden initativet er for godt til å skli ut i det slike tråder gjerne sklir ut i.
Det er svært enkelt å konsturere et kontraeksempel på det du hevder - Edge GCD har vært nevnt. Jeg tviler på at du hadde blitt veldig happy dersom noen hadde argumentert basert på at det enkeltstående eksempelet velter alt noen noensinne måtte har påstått om seende lytting. Altså at alt TrompetN har gjort, funnet, tenkt og ment er ugyldig - fordi jeg har ett eksempel på det motsatte. Det er bortimot den posisjonen du har inntatt her - den er ekstremt dogmatisk og til tross for gode uttrykte intensjoner har ikke viljen til å innse det vært allverden.
Dessverre er det ikke slik at et godt intiativ og en interessant gjennomført test medfører at samtlige er pålagt å diskutere den utfra din forståelse, dine tolkninger og dine regler for hva som er et godt innspill og ikke.
Noen er bare rett og slett uenige med deg.
Jeg blir rent mør i hodet av dette.En avslutning til fra min side. Siden det er hypotesen om at vi kan stole på hørselen vår de fleste tydeligvis er opptatt av i denne tråden så kommer en forklaring her, så kan dere legge den ballen død.
Det sier faktisk en del om hvor langt denne skeptismes omkring egne opplevde forskjeller har gått når en slik hypotese engasjerer mer enn hvordan man faktisk fikk til å få resultatet. Det er faktisk bare et par stykker som ikke har hengt seg opp i "HVORDAN KAN DU KOMME TIL DEN KONKLUSJONEN PÅ GRUNN AV EN ENKELT KABELTEST?" Som om det skulle være det mest interessante med en positiv kabeltest.
Sannheten er jo faktisk at det er snudd på hodet. Vi kan stole på hørselen vår til det motsatte er bevist i hvert enkelt tilfelle. Det er like naturlig å stole på egne hørselsinntrykk som smak og synsinntrykkk selvfølgelig.
Det er derfor en enkelt kabeltest kan nullstille posisjonen til et svært forvridd miljø.
1. Jeg har aldri ment at blindtester er overflødige i alle sammenhenger. Der er du på ny upresis.Jeg blir rent mør i hodet av dette.En avslutning til fra min side. Siden det er hypotesen om at vi kan stole på hørselen vår de fleste tydeligvis er opptatt av i denne tråden så kommer en forklaring her, så kan dere legge den ballen død.
Det sier faktisk en del om hvor langt denne skeptismes omkring egne opplevde forskjeller har gått når en slik hypotese engasjerer mer enn hvordan man faktisk fikk til å få resultatet. Det er faktisk bare et par stykker som ikke har hengt seg opp i "HVORDAN KAN DU KOMME TIL DEN KONKLUSJONEN PÅ GRUNN AV EN ENKELT KABELTEST?" Som om det skulle være det mest interessante med en positiv kabeltest.
Sannheten er jo faktisk at det er snudd på hodet. Vi kan stole på hørselen vår til det motsatte er bevist i hvert enkelt tilfelle. Det er like naturlig å stole på egne hørselsinntrykk som smak og synsinntrykkk selvfølgelig.
Det er derfor en enkelt kabeltest kan nullstille posisjonen til et svært forvridd miljø.
«Det er faktisk bare et par stykker som ikke har hengt seg opp i "HVORDAN KAN DU KOMME TIL DEN KONKLUSJONEN PÅ GRUNN AV EN ENKELT KABELTEST?" Som om det skulle være det mest interessante med en positiv kabeltest.»
Nei bevares, det har vært gode ting her om hvordan en skal lytte. Ingen har vel syntes det har vært bortkastet. For min egen del det som har vært mest artig å lese.
Men det er ikke den agendaen du har hatt, derimot;
«Sannheten er jo faktisk at det er snudd på hodet. Vi kan stole på hørselen vår til det motsatte er bevist i hvert enkelt tilfelle. Det er like naturlig å stole på egne hørselsinntrykk som smak og synsinntrykkk selvfølgelig.»
Det var det mest interessante konklusjonen du selv trakk av kabeltesten. Også kritiserer du oss andre for å ta deg på ordet!
Altså den samme påstanden som du har hatt hele tiden: Jeg hører forskjell seende, jeg greide å høre forskjell blindt; altså er blind lytting overflødig.
Det er to forskjellige tema. Du er vel den eneste som ikke helt innser det.
Den første er faktisk interessant, den andre er bare gjennomsyret av argumentative kortslutninger eller dogmatikk.
Nah, det er vel ikke mer opplysende enn hva som tidliger er sagt.1. Jeg har aldri ment at blindtester er overflødige i alle sammenhenger.Jeg blir rent mør i hodet av dette.En avslutning til fra min side. Siden det er hypotesen om at vi kan stole på hørselen vår de fleste tydeligvis er opptatt av i denne tråden så kommer en forklaring her, så kan dere legge den ballen død.
«Det er faktisk bare et par stykker som ikke har hengt seg opp i "HVORDAN KAN DU KOMME TIL DEN KONKLUSJONEN PÅ GRUNN AV EN ENKELT KABELTEST?" Som om det skulle være det mest interessante med en positiv kabeltest.»
Nei bevares, det har vært gode ting her om hvordan en skal lytte. Ingen har vel syntes det har vært bortkastet. For min egen del det som har vært mest artig å lese.
«Sannheten er jo faktisk at det er snudd på hodet. Vi kan stole på hørselen vår til det motsatte er bevist i hvert enkelt tilfelle. Det er like naturlig å stole på egne hørselsinntrykk som smak og synsinntrykkk selvfølgelig.»
Det var det mest interessante konklusjonen du selv trakk av kabeltesten. Også kritiserer du oss andre for å ta deg på ordet!
Altså den samme påstanden som du har hatt hele tiden: Jeg hører forskjell seende, jeg greide å høre forskjell blindt; altså er blind lytting overflødig.
Den første er faktisk interessant, den andre er bare gjennomsyret av argumentative kortslutninger eller dogmatikk.
Jeg vet ikke frem og tilbake her. Det du sier er at vi kan sitte og stole på det vi hører. For oss her på asylet så er den overflødig?
2. Mener du at du ikke kan stole på hørselen din?
Ja! Nå har jeg kost meg med musikk i hele kveld og tanken på at jeg ikke skal stole på hva jeg hører har ikke falt meg inn. Skulle jheg ha lurt på om jeg skulle erstatte en kabel eller noe annet i anlegget, så ville jeg vært veldig skeptisk til hva jeg hører. Da måtte jeg ha vært på jakt etter forskjeller. I kveld har jeg ikke hatt slike forskjeller i hodet.
3. Jeg bare konstaterer hva dere har vært opptatt av. Jeg mener blind lytting er overflødig kun ved gitte omstendigheter. Det har jeg forklart utførlig og det er ingen grunn til å generalisere det.
Ikke helt lett å vite når en skal tenke på slikt. se pkt 1
4. Jeg leser deg som at du synes det meste har vært interessant utenom at jeg mente kabeltesten snudde alt på hodet igjen for meg. Det synes jeg er merkverdig.
Det snudde muligens ting på jordet for deg. Det er ikke der problemet er. Du vil at denne stå-på-hodet skulle være noe vi skulle være opptatt av og ta alvorlig. Da må du hive noen argumenter inn i debatten. Det er vel der vi ikke helt forstår hverandre. Jeg har aldri tenkt at jeg skulle fortelle hva som er best for deg. Av og til er fargen på en komponent best for et menneske. Greit nok for meg.
Det er ganske beklagelig at du ikke gidder å lese hva folk skriver. Kanskje du ikke har sans for logikk…5. Jeg innrømmer at jeg har latt det gå litt "sport" i hypotesen når jeg ble oppmerksom på hvordan det utviklet seg. Selv tenkte jeg: jeg lurer på hvor langt den står seg ved sakelig argumentasjon. Det var ikke så viktig for meg, men jeg så det var viktig for skeptikerene. Det var underlig å oppleve en slik reaksjon og ingen sakelige argumenter i mot. Hypotesen står forsatt i mine øyne selv om jeg ikke tror på den selv.
1. Tuller du?Nah, det er vel ikke mer opplysende enn hva som tidliger er sagt.1. Jeg har aldri ment at blindtester er overflødige i alle sammenhenger.Jeg blir rent mør i hodet av dette.En avslutning til fra min side. Siden det er hypotesen om at vi kan stole på hørselen vår de fleste tydeligvis er opptatt av i denne tråden så kommer en forklaring her, så kan dere legge den ballen død.
Jeg vet ikke frem og tilbake her. Det du sier er at vi kan sitte og stole på det vi hører. For oss her på asylet så er den overflødig?
2. Mener du at du ikke kan stole på hørselen din?
Ja! Nå har jeg kost meg med musikk i hele kveld og tanken på at jeg ikke skal stole på hva jeg hører har ikke falt meg inn. Skulle jheg ha lurt på om jeg skulle erstatte en kabel eller noe annet i anlegget, så ville jeg vært veldig skeptisk til hva jeg hører. Da måtte jeg ha vært på jakt etter forskjeller. I kveld har jeg ikke hatt slike forskjeller i hodet.
3. Jeg bare konstaterer hva dere har vært opptatt av. Jeg mener blind lytting er overflødig kun ved gitte omstendigheter. Det har jeg forklart utførlig og det er ingen grunn til å generalisere det.
Ikke helt lett å vite når en skal tenke på slikt. se pkt 1
4. Jeg leser deg som at du synes det meste har vært interessant utenom at jeg mente kabeltesten snudde alt på hodet igjen for meg. Det synes jeg er merkverdig.
Det snudde muligens ting på jordet for deg. Det er ikke der problemet er. Du vil at denne stå-på-hodet skulle være noe vi skulle være opptatt av og ta alvorlig. Da må du hive noen argumenter inn i debatten. Det er vel der vi ikke helt forstår hverandre. Jeg har aldri tenkt at jeg skulle fortelle hva som er best for deg. Av og til er fargen på en komponent best for et menneske. Greit nok for meg.