@vg: Stort sett enig med det meste av det du skriver her.John Atkinson står for målingene i Stereophile - og representerer altså "subjektivistenes høyborg?"Hei, synes denne videoen var så relevant at jeg poster den her.
Av og til er det så UTROLIG DEILIG å få slike bekreftelser av selveste John Atkinson fra Stereophile. Disse snakker faktisk om akkurat det samme som ligger til grunn for måten jeg blindtester på for å identifisere kabler. De snakker ikke om dette, men de greier ut om "psykoeffektene" ved lytting. Altså ikke hva som teknisk skjer i komponentene, men måten hodene våre tolker de tekniske aspektene.
Dette er jo ingen vitenskapelig prat, så den veier jo ikke noe tyngre enn alt annet "high-end" snakk, men kanskje det går opp noen lys der ute.
Jeg synes enkelte av poengene er lite overveiede og ikke ferdig reflektert, men det er fint for meg å få litt drahjelp fra "subjektivistenes høyborg".
Det han sier, er at opplevelsen oppstår inne i oss, og at den er høyst subjektiv. Dette har vi objektivister forsøkt å si ganske lenge. Problemet (paradokset) oppstår når man forsøker å eksternalisere denne subjektive opplevelsen, ved å overføre dens sum - altså det som kun har oppstått inne i deg, eller i meg - over til objektet utenfor oss: f.eks. en passiv kloss som skal legges under en kabel for å løfte den fra gulvet.
Her kan man argumentere med at tilfredsheten vi kjenner ved å ha gjort det vi kan for å sikre optimal gjengivelse, påvirker vår opplevelse av disse klossene, som egentlig ikke har noen innvirkning på lydgjengivelsen. Men ritualet skaper en respons i oss, og signaliserer for omverdenen at vi tar hifi seriøst. (Dvs. signaliserer for de innviede at man tar hifi seriøst).
Du har en tendens til å lese og forstå ting ganske selektivt, syns jeg. Atkinson har da mange ganger levert en korreks til anmeldernes subjektive vurderinger av komponenter i bladet ...
Og det er som det skal være, intet galt i det. For tiden har jeg stor tilfredsstillelse av å oppleve en ny platespiller, og det er garantert at den formidler større lytteglede til meg enn hva man konkret kan mene er overførbart til alle andre (f.eks. er det helt sikkert at mange ikke liker denne typen platespillere, og foretrekker andre løsninger.)
Disse Home Theater Geeks sendingene er fine, og det er mange andre interessante intervjuer i serien. Det de tar opp i denne er "What is reality?" Og det de konkuderer med er at det er høyst subjektivt, varierende og vanskelig å "feste" objektivt. Det er en konklusjon jeg underskriver på med bred penneføring og utropstegn - men du trekker en annen konklusjon fra dette enn hva jeg finner naturlig.
@TN: Aner (fortsatt) konturene av vesentlighet i noe av det du er inne på, men synes – i likhet med vg – at du snubler litt i oppløpet
Synes i den sammenheng at HT Geeks klippet var både fornuftig, relativt reflektert og befriende ukontroversielt… kan gjerne se at du finner støtte for noe av tematikken din her, men klarer ikke å oversette dette intervjuet til stort annet enn en objektiv og lite dogmatisk problematisering av personlige lytteinntrykk.
mvh e