@Asbjørn (hvis du er her)
Du nevnte en gang noe med at forsterkeren til TrompetN mangler et filter som kan potensielt gjøre den variabel til kabler eller har et behov for kabler slik Transparent Audio er oppbygget. Kan du gjenta eller utdype det?
Joda, jeg vaker da rundt.
Jeg har jo ikke tittet nedi den forsterkeren TrompetN har, men Gryphon reklamerer med at forsterkerne deres er ekstremt bredbåndede, opptil 300 kHz hvis jeg ikke husker feil. De fleste andre effektforsterkere har et lite filter på utgangen for å beskytte mot kapasitive laster og radiofrekvente ablegøyer. Det filteret består som regel av en induktor og en motstand i parallell med hverandre og i serie med signalet, pluss et Zobel-filter (resistor og kondensator i serie) i parallell med lasten, altså på tvers av høyttalerterminalene. Et av salgsargumentene for Gryphon, som man betaler ekstra for, er altså fraværet av et sånt filter på utgangene og den resulterende båndbredden.
Satt ekstremt på spissen. Siden dette ikke handler om forsterkeren min tar dette en annen gang.
Imidlertid er det eksakt samme type filter som finnes inni Transparents høyttalerkabler: En induktor i serie med signalet + et Zobel-filter over høyttalerterminalene. Eneste reelle forskjell er eventuelt komponentverdier og avrullingsfrekvenser. Da betaler man altså ekstra for å få en kabel med et sånt filter på som man betalte ekstra for å slippe å ha i forsterkeren. Det er ett eller annet her som mitt ingeniørhue sliter litt med å begripet
Her sliter min logikk Asbjørn. Dette har du skrevet gang på gang. Mener du at det er det samme om dette filteret sitter på frekvenser som 50Khz (eks Dynamic Presision og Hypex) og Transparent sin frekvens 1.3Mhz? Forskjellen er altså 50.000hz og 1.300.000hz
Dette filteret hopper Gryphon over for å unngå en negativ feedbackkrets (som har vitenskapelig dokumentert forsinkelse på signalet og dermed en dempende transientgjengivelse) og for å oppnå fasekorrekthet. Disse egenskapene detekterte jeg før jeg visste hva negativ feedback og lavpassfilter var for noe. Den er dyr, men god.
Sitat Transparent Audio.
•The network is a low-order, phase-correct low passfilter that starts to reduce the cable’s bandwidthgradually and smoothly at about 1.3 MHz.
•The network reduces ultra-high frequency noisesignificantly.
Sitat slutt.
Det er noe lignende med Spectral Audio og MIT kabler. Spectral er også ekstremt bredbåndede forsterkere og MIT selger også kabler med filterbokser på, men i det tilfellet
gjelder ikke engang garantien på Spectral-forsterkerne om de brukes med andre kabelmerker enn de fra MIT. Så stabile er de forsterkerne.
Men, altså, det er vel ingen tvil om at det
kan være hørbare forskjeller, og jeg synes også at TrompetN har dokumentert det på en utmerket måte med sine lytteforsøk. Det som er mer tvilsomt er i hvilken grad det som skaper hørbare forbedringer i en signalkjede også vil gjøre det i en annen, og om det da vil være en forbedring eller ikke der. Jeg skjønner heller ikke resonnementet om hva dette skulle vise om blindtest som metode. Det er formodentlig hørbare forskjeller, ihvertfall i dette tilfellet. Og så?