Seksuell reorientering via psykologi

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Honkey kan jo se jo på Brokeback Mountain som en oppvarming.  Her er en kort redramatisering av filmen: http://www.starz.com/features/brokebackmountain/
Jeg har sett Brokeback. Mullig det var første steg i min reorienteringsprosess? Men jeg oppdaget til fulle at jeg ikke kom særlig langt i løpet av filmen. Jeg kan se drap, lemlestelser og kuler i hjernen i langsom kino, skrekkfilmer og informasjonsfilm fra NSB uten å snu meg vekk, men når disse karene satte i gang å kline....
Det er altså ting jeg ikke orker å se på... Jeg måtte snu meg bort. Og det er grunner til at jeg ikke spiller fortball. For om jeg skulle være så heldig å score, ville dette garantert ført til klammeri med den første som ville benytte sin svette kropp til gratulerenede, fysiske gnikkeøvelser mot mitt kontrafei.
Jeg er redd min ørkenvandring mot en bredere seksuell orientering er en rabiat lang vei å gå.... i mellomtiden får jeg nyte de jeg er programmert for. Med STOR innlevelse.

Honkey
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Jeg har sett Brokeback. Mullig det var første steg i min reorienteringsprosess? Men jeg oppdaget til fulle at jeg ikke kom særlig langt i løpet av filmen. Jeg kan se drap, lemlestelser og kuler i hjernen i langsom kino, skrekkfilmer og informasjonsfilm fra NSB uten å snu meg vekk, men når disse karene satte i gang å kline....
Kanskje litt tankevekkende. Å se drap og lemlestelser gir minimalt med emosjonelle reaksjoner, men litt homseklining... :-/
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det hadde jo vært gøy å fått noen med psykologi-bakgrunn inn i de evige kabel-debattene =) Melder du deg?

-k
Jeg har nå litt utdannelse i den retningen. Alt jeg har lest innen faget bekrefter at folk som hører forskjeller på kabler burde lese litt psykologi, og forstå hvorfor de hører forskjell (les placebo).

Om det aktuelle temaet, er det konkret funnet forskjeller i en del i hjernen, det er også gjort funn som tyder på at antallet eldre brødre (større sjangs for større testosteron påvirkning i svangerskapet ved flere brødre) og nivået av testosteron barnet utsettes for i den tidligste delen av svangerskapet har betydning, inntil ca uke 31. Mer testosteron øker vissnok sjangsen for å bli både lesbisk og homofil, og testosteron stimulerer utviklingen av høyre hjernehalvdel. Er man venstrehendt er sjangsen for å være lesbisk eller homofil større, for kvinner er det 3 ganger mer sannsynlig å være lesbisk eller noe slikt ,men det er jo alikevel langt mer sannsynlig å være heterofil. Studier på eneggede tvillinger som har vært bort adoptert hos ulike fosterforeldre siden fødselen tyder på at det ikke er genetisk, men at det kan være snakk om en predisposisjon som kan utvikle seg hvis forutsetningene er tilstede, det ser nemlig ikke ut som at disse tvillingene har noen målbar likhet i orientering, til tross for like gener.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har nå litt utdannelse i den retningen. Alt jeg har lest innen faget bekrefter at folk som hører forskjeller på kabler burde lese litt psykologi, og forstå hvorfor de hører forskjell (les placebo).
Elektronikk kan forklare at det ikke burde være noen forskjell.

Psykologi kan forklare hvorfor man hører en forskjell selv om nerveimpulsene fra øret er uendret.

Men begge må til i kombinasjon for å forstå hele prosessen.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Psykologer hjelper folk med hodene sine, Affa.

Kan godt være at du hadde hatt det enda bedre med deg selv hvis du hadde fått pratet med en proff våren '45.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.407
Antall liker
11.167
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg har selv vært inne på tanken om å få behandling for min heterofile legning. Det er ikke det at kontakten med menn fyller meg med ubehag; jeg tenner bare ikke på det. Helsevesenet kan ikke hjelpe men det fins håp!
Homofile kan i følge visse trossamfunn "kureres" med bønn, så da må jo det motsatte være mulig også..
Jeg har ingen glede av dette tipset da jeg er forstander i det prosaiske trossamfunn, og vi tror ikke bønn forandrer stort; vi gjør det bare likevel.. Det fins sikkert andre trossamfunn som kan hjelpe?

jaja
 
O

om.s

Gjest
Jeg har sett Brokeback. Mullig det var første steg i min reorienteringsprosess? Men jeg oppdaget til fulle at jeg ikke kom særlig langt i løpet av filmen. Jeg kan se drap, lemlestelser og kuler i hjernen i langsom kino, skrekkfilmer og informasjonsfilm fra NSB uten å snu meg vekk, men når disse karene satte i gang å kline....
Det er altså ting jeg ikke orker å se på... Jeg måtte snu meg bort. Og det er grunner til at jeg ikke spiller fortball. For om jeg skulle være så heldig å score, ville dette garantert ført til klammeri med den første som ville benytte sin svette kropp til gratulerenede, fysiske gnikkeøvelser mot mitt kontrafei.
Jeg er redd min ørkenvandring mot en bredere seksuell orientering er en rabiat lang vei å gå.... i mellomtiden får jeg nyte de jeg er programmert for. Med STOR innlevelse.

Honkey
Sjelden eller aldri har jeg vært mer enig med deg Honkey!

Og for ordens skyld, så har jeg ikke sett og tenker ikke engang se nevnte film.......

mvh
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
...men når disse karene satte i gang å kline....
....om jeg skulle være så heldig å score, ville dette garantert ført til klammeri med den første som ville benytte sin svette kropp til gratulerenede, fysiske gnikkeøvelser mot mitt kontrafei.
...
Honkey
Dette minner meg om den gangen jeg nesten fikk juling av romkameraten min på Skjold. Han fikk stygge brekninger av Erasure på TV'n. Da var det at jeg i et ubetenksomt og risikosøkende øyeblikk sa: "Du vet det, at det er de latente og selvfornektende homsene som sliter mest med å se sånne ting?" Ca. 0,01 sek. etterpå sto han på stuebordet og truet med bank. Hva man ikke unnskylder seg med for å gi noen en klem, bank du lissom....
;D
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Snart på tide å barbere beina Shoganai.
Jeg var nettopp på Spinn og kjøpte Bianchi-trøye. Matchende bukse er bestilt.

Det er mulig at beina vil se i overkant feminine ut hvis jeg tar fram høvelen. Musklene er ikke akkurat så jævlig markerte....

O.K. Så er jeg en bittesmule homofob jeg også.
Men, i konfrontasjonsterapiens navn....

;D
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Viktig å barbere beina, slik at du unngår komplikasjoner med sår etter velt! Men jeg gjør det ikke selv heller. Sykler ikke såå aktivt, lå rett under 100mil/sommermnd på asfalten i fjor.

K
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Dette minner meg om den gangen jeg nesten fikk juling av romkameraten min på Skjold. Han fikk stygge brekninger av Erasure på TV'n. Da var det at jeg i et ubetenksomt og risikosøkende øyeblikk sa: "Du vet det, at det er de latente og selvfornektende homsene som sliter mest med å se sånne ting?" Ca. 0,01 sek. etterpå sto han på stuebordet og truet med bank. Hva man ikke unnskylder seg med for å gi noen en klem, bank du lissom....
;D
Å ja...! :D:D:D Jeg har kompiser som tar den der av og til, no doubt! :) Men jeg er heldigvis ikke så agressiv som din åpenbart fintfølende romkamerat.... Jeg er for øvrig også rimelig sikker på at Jan-Aage Torp sliter med akkurat det du her sikter til. Hva meg angår så går jeg ut fra at det dreier seg om en fortrengning så sterkt at den ville føre meg lukt inn i uløkka om jeg slapp den fram!

Honkey!
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
På mine reiser og opphold i katolske land verden over har det ofte slått meg hvor feminine så mange prester og munker fremstår i sin adferd. Gitt disse observasjoner har jeg spurt meg selv; skyldes dette at menn med, la oss si, avvikende seksuell orientering i større grad enn "vanlige" heteroseksuelle menn søker mot den katolske kirken da de for det første kan forventes å oppleve mindre savn av "normal" kjønnslig omgang med kvinner og dessuten søker den presumtivt strengeste disiplinære institusjon som skranke mot deres mer eller mindre egendefinerte utilbørlige drifter?

Om vi derimot tar som utgangspunkt den generelle geistlige oppfatning av homoseksualitet som sosialt konstruert ved stimulerende og tilgivende miljø, ville jo mine observasjoner kunne forklares ved den katolske kirke som selve konstruktøren, og det blir vel også litt underlig, ikke?


noruego
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Om vi derimot tar som utgangspunkt den generelle geistlige oppfatning av homoseksualitet som sosialt konstruert ved stimulerende og tilgivende miljø, ville jo mine observasjoner kunne forklares ved den katolske kirke som selve konstruktøren, og det blir vel også litt underlig, ikke?

noruego
..he..he.., en selvforsterkende spiral.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Ikke desto mindre, noruego, er dine antagelser helt korrekte. Det er slett ikke ukjent at folk søker sine like; sammensetningen av flyverter, firsører og servitører er ikke helt tilfeldig heller...

Selvsagt reiser dette faktum spesielle problemstillinger som Vatikanet ikke kommer til å ta i med ildtang, men allikevel, eller kanskje nettopp derfor er det lov å spørsmållstille hele sølibatets grunnleggende idé. Hva i alle verdens merkelige logikker ble benyttet her....?

Jeg vil ellers komme med en innrømmelse til: Holdninger som mine legger også lett sten til byrden for de homofile. Selv om jeg omtaler temaet her i fleipete vendinger har det selvsagt en kime av alvor i seg. Tenk om det var slik at vi heterofile blir sett på med noe nær avsky når vi åpent viser vår kjærlighet? Det blir litt i samme gate som å si at jeg har ikke noe i mot negre, så lenge jeg slipper å se dem!
Så til alle dere homser der ute: Lær meg å leve med deres kjærlighet. Ikke gi dere. Vis kjærligheten helt til bakstrevere og homofober som meg selv har vent meg til det. Alvorlig talt, jeg er vel ingen pingle heller!

Honkey
 
K

kbwh

Gjest
Det kunne kanskje tenkes at menn som blir prester i den katolske kirke ikke er av den mest "testosterone" typen, og derfor - for de med velutviklede antenner for slikt - fremstår som ikke så maskuline?

Ellers: Mannlige syklister som ikke tør å barbere beina er selvfølgelig skaphomser, sorry, mener fortrengt homofobe, whatever. Og så ser det dust ut med hårete bein i sykkelbukser.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
På mine reiser og opphold i katolske land verden over har det ofte slått meg hvor feminine så mange prester og munker fremstår i sin adferd.
Og hvis vi går ut i fra at flesteparten av disse femi prester og munker er homser, og når det faktum at langt de fleste homser er "straighte" i sin oppførsel og væremåte, hvor mange prester og munker i den katolske kirke er da egentlig hetro ? :D

Alle har jo hørt om disse katolske prestene (særlig i USA) som har blitt dømt for å ha seksuell omgang med unge altergutter. Dr. Thor Langfeldt sa på radioen i går at forskning tyder på at homser som springer etter gutter under den seksuelle lavalderen, ofte har blitt oppdratt under streng disiplin, strenge religiøse miljøer, og i veldig sterk grad har undertrykt sin seksualitet. Ser vi et mønster...?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Ikke desto mindre, noruego, er dine antagelser helt korrekte. Det er slett ikke ukjent at folk søker sine like; sammensetningen av flyverter, firsører og servitører er ikke helt tilfeldig heller...

Selvsagt reiser dette faktum spesielle problemstillinger som Vatikanet ikke kommer til å ta i med ildtang, men allikevel, eller kanskje nettopp derfor er det lov å spørsmållstille hele sølibatets grunnleggende idé. Hva i alle verdens merkelige logikker ble benyttet her....?

Jeg vil ellers komme med en innrømmelse til: Holdninger som mine legger også lett sten til byrden for de homofile. Selv om jeg omtaler temaet her i fleipete vendinger har det selvsagt en kime av alvor i seg. Tenk om det var slik at vi heterofile blir sett på med noe nær avsky når vi åpent viser vår kjærlighet? Det blir litt i samme gate som å si at jeg har ikke noe i mot negre, så lenge jeg slipper å se dem!
Så til alle dere homser der ute: Lær meg å leve med deres kjærlighet. Ikke gi dere. Vis kjærligheten helt til bakstrevere og homofober som meg selv har vent meg til det. Alvorlig talt, jeg er vel ingen pingle heller!

Honkey
Ja hadde vel ikke akkurat ventet dette av deg Honkey, men det er jo en ærlig sak, at du åpent sier at du synes at slikt er ekkelt viser vel at du har dine fordommer du og.. ;)
Tror ellers menn er sterkest plaget av slikt, hva nå det kan komme av..
Har alltid hatt stor sympati for homofile, fra lenge før det egentlig ble særlig debatt om det, men synes det blir litt i overkant til tider. Man får jo av og til inntrykk av at det faktisk er bedre å være homofil og hvis de ønsker å få folk til å akseptere de som "normale" så synes jeg ikke at homoparader med mest mulig sære og "pervo" innslag er helt optimalt. Man får jo inntrykk av de helst vil provosere, og da må man ikke bli så overrasket om noen reagerer.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Så til alle dere homser der ute: Lær meg å leve med deres kjærlighet. Ikke gi dere. Vis kjærligheten helt til bakstrevere og homofober som meg selv har vent meg til det. Alvorlig talt, jeg er vel ingen pingle heller!
Hvorfor ikke tillate nudisme på alle offentlige plasser i samme slengen?

Visse ting hører hjemme bak nedtrukkede gardiner. Å eksponere sitt intimliv for omverdenen er noe man kan spare seg for spør du meg, - uansett om man er heterofil eller homofil. Lesbiske derimot...
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg mente ikke at noen behøver å krenke den "allmene blueferdighet" i utrengsmål. Men: kjærlighet mellom to voksne likeverdige partnere må tolereres. Jeg tenker på varme blikk, holde rundt hverandre, kyssing etc... Vi aksepterer dette i såkalt "sømmelige former" fra heterofile, jeg synes i likestillingens navn vi burde lære oss å akspetere også homofile i samme type setting.

Til Komponenten: Selvsagt har jeg fordommer! Jeg er jo et menneske! På den annen side: det er vel ikke fordommer å ikke like å se homser kline? Hadde jeg derimot sagt at homser er sånn eller slik, og at jeg ikke ville omgås dem, da hadde det vært snakk om fordommer. Jeg har nevnt tidligere i tråden at jeg har homofile i omgangskresten, dette er mennesker jeg har stor sympati for... folk jeg liker, rett og slett! :) Det jeg ønsker å komme til livs her er min egen antipati mot en type handlinger jeg strengt tatt ikke ser noen logiske innvendinger mot.

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hvis de også aksepterer at jeg snur meg vekk i lett vemmelse, så er det helt greit for meg.
 
R

Ronny_D

Gjest
Nei å nei... nedtrukkede gardiner ?
Ærlig talt da, Og interesse for motorsporten er ikke ett lite utrykk for å gjøre ting på grensen eller kanten ?
Mitt på hardangervidda ytterst i havgapet på gallhøpiggen neddykket... jævla liv å drasse med gardiner overalt ik ?
 
K

kbwh

Gjest
Nå begynner dere å høres ut som Jonas Gard Støre, var og Honkey ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Kanskje litt tankevekkende. Å se drap og lemlestelser gir minimalt med emosjonelle reaksjoner, men litt homseklining... :-/
Hva om det hadde vært to cowgirls istedenfor? Enten så er man prinsippfast, eller så er det ikke?

Nei forresten, lesbiske stiller i en helt annen kategori ;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Det jeg ønsker å komme til livs her er min egen antipati mot en type handlinger jeg strengt tatt ikke ser noen logiske innvendinger mot.
Honkey, har du noen formening om denne "antipatien" mot disse vederstyggelige handlinger skyldes sosialisering (allerede fra barnestadiet), eller er det personligheten din, dypest sett: Dette er DEG ?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg mente ikke at noen behøver å krenke den "allmene blueferdighet" i utrengsmål. Men: kjærlighet mellom to voksne likeverdige partnere må tolereres. Jeg tenker på varme blikk, holde rundt hverandre, kyssing etc... Vi aksepterer dette i såkalt "sømmelige former" fra heterofile, jeg synes i likestillingens navn vi burde lære oss å akspetere også homofile i samme type setting.

Til Komponenten: Selvsagt har jeg fordommer! Jeg er jo et menneske! På den annen side: det er vel ikke fordommer å ikke like å se homser kline? Hadde jeg derimot sagt at homser er sånn eller slik, og at jeg ikke ville omgås dem, da hadde det vært snakk om fordommer. Jeg har nevnt tidligere i tråden at jeg har homofile i omgangskresten, dette er mennesker jeg har stor sympati for... folk jeg liker, rett og slett! :) Det jeg ønsker å komme til livs her er min egen antipati mot en type handlinger jeg strengt tatt ikke ser noen logiske innvendinger mot.

Honkey
Mulig det ikke er fordommer men mer type fremmedfrykt... eller ikke frykt men fremmedavsky..?
Vet ikke jeg, sliter ikke med slikt.
Har aldri likt slanger, men i fjor var vi i en dyrepark hvor de kom med en diger tigerpyton. Den skulle jo jeg holde meg unna var planen, men ungene hadde jo sansen og klappet den både på hodet og resten, så til slutt våget jo jeg og, og den var faktisk både sjarmerende og kjekk den slangen. Fasinerende dyr faktisk.Det er vel et slags medfødt instinkt å holde seg unna slike dyr, men alt kan kureres... ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Mulig det ikke er fordommer men mer type fremmedfrykt... eller ikke frykt men fremmedavsky..?
Vet ikke jeg, sliter ikke med slikt.
Har aldri likt slanger, men i fjor var vi i en dyrepark hvor de kom med en diger tigerpyton. Den skulle jo jeg holde meg unna var planen, men ungene hadde jo sansen og klappet den både på hodet og resten, så til slutt våget jo jeg og, og den var faktisk både sjarmerende og kjekk den slangen. Fasinerende dyr faktisk.Det er vel et slags medfødt instinkt å holde seg unna slike dyr, men alt kan kureres...  ;)
Kan man av dette trekke den logiske slutning at et besøk på en homosauna ville være til det beste for Honkey ?

F.eks. denne:
http://www.gsauna.com/index.html
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Honkey, har du noen formening om denne "antipatien" mot disse vederstyggelige handlinger skyldes sosialisering (allerede fra barnestadiet), eller er det personligheten din, dypest sett: Dette er DEG ?
Tja.. akkurat det aner jeg ikke! :) Det kjennes ut som meg, i hvert fall! Men om jeg hadde vokst opp med to fedre, hvem vet? Som sagt, homofile personer er i mine øyne like gode (ja, ofte vel så gode; det virker på meg som mange av denne kategorien har et mer reflektert syn på verden enn gjennomsnittsbefolkningen) som andre jeg møter å min vei. Så det er noe med nærhet mellom menn som oppleves ubehagelig, og jeg kan ikke hekte det på noen spesiell knagg, akkurat.
:)
EDIT: Som nevnt: Jeg anser altså IKKE handlingene per se for å være vederstyggelige. Jeg har ingen logiske motforestillinger, kun følelsesmessige (negative) reaksjoner. Som jeg i altruismens navn søker å bekjempe.

Honkey
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Ellers: Mannlige syklister som ikke tør å barbere beina er selvfølgelig skaphomser, sorry, mener fortrengt homofobe, whatever. Og så ser det dust ut med hårete bein i sykkelbukser.
Greit!! Høvler med det første. Melder meg vel på styrkeprøven også...
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Men bra musikk lager de i hvert fall. Eller hva, Honkey??
Sir Elton har vel smaken for menn, mener jeg??

Men, litt alvor om disse sterke emo-greiene:
Hetero-damer klemmer og styrer, stort sett uten at det er noe problem. Jeg har ennå ikke opplevd at det er noe problem å få en klem av lesber. Det må ikke bety at manneklem-fobien din er et sosialt fenomen, men jeg tror nok at det er det. Og ja. Jeg tror faktisk at homofobi snarere er frykt for en selv, enn for andre.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det kunne kanskje tenkes at menn som blir prester i den katolske kirke ikke er av den mest "testosterone" typen, og derfor - for de med velutviklede antenner for slikt - fremstår som ikke så maskuline?

Ellers: Mannlige syklister som ikke tør å barbere beina er selvfølgelig skaphomser, sorry, mener fortrengt homofobe, whatever. Og så ser det dust ut med hårete bein i sykkelbukser.

Du har innsikt skjønner jeg.. Jeg hadde kontakt med ei dame, det er masse år siden..Uansett, hun var naturligvis hetero, men hver gang hun bannet, var det homo ditt homo datt, det var skjellsord nummer en, og hun så lesbiske og homofile overalt. Vil definere hun som homofob. Ca 4 år senere, etter mange forhold, fant hun ut at hun var lesbisk og nå bor hun med en dame.

Dette med projeksjon (at en ser flisa hos andre, men ikke bjælken hos seg selv) skal ikke undervurderes. :)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Men bra musikk lager de i hvert fall. Eller hva, Honkey??
Sir Elton har vel smaken for menn, mener jeg??

Men, litt alvor om disse sterke emo-greiene:
Hetero-damer klemmer og styrer, stort sett uten at det er noe problem. Jeg har ennå ikke opplevd at det er noe problem å få en klem av lesber. Det må ikke bety at manneklem-fobien din er et sosialt fenomen, men jeg tror nok at det er det. Og ja. Jeg tror faktisk at homofobi snarere er frykt for en selv, enn for andre.
Jeg deler din oppfatning fullt ut her, Shoganai. Jeg også antar at det er sosialt betinget, men det oppleves faktisk meget grunnleggende. La meg si det slik; det ville komme som en gedigen bombe på meg om jeg en vakker dag oppdaget at jeg var orientert mot menn! :)
Dessuten er en av de mest sexy kvinner jeg vet om lesbe (f...!!), og jeg har ikke noe i mot å få klem av kvinner, uansett orientering...
Så et spørsmål: Hvordan ser de ærede meddebattanter på HVA det vil si å være homofob? Er Honkey homofob fordi han ikke liker fysisk kontakt av noe slag med menn? Eller er man homofob når man, basert utelukkende på sin viten om en persons legning, avskriver vedkommende såvel sosialt som intelligensmessig? Her kan jeg bl.a. referere til pastor Torp igjen, som i all offentlilghet leder bønn for at Gud skal frata alle homser en hver fremskutt stilling i samfunnet.
Jeg heller til at siste beskrevne variant er den virkelig homofobe. At man ikke liker et menneske fordi vedkommende har "feil" legning, og særlig de som tror at det innnebærer at denne personen kommmer til å gjennomføre et overgrep hvert øyeblikk! Jo, sånne finnes! :D

Honkey
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Uten at jeg skal påberope meg noen dyp innsikt i disse tingene: En 'fobi' er vel en irrasjonell angst. Homofobi er dermed en slik angst for homofili eller homofile. Denne angsten er verken mer eller mindre enn akkurat angst. Man kan muligens være homofob uten å vurdere menneskers verdi på bakgrunn av deres legning.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.877
Antall liker
5.531
Sted
Holmestrand
Jeg har sett Brokeback. Mullig det var første steg i min reorienteringsprosess? Men jeg oppdaget til fulle at jeg ikke kom særlig langt i løpet av filmen. Jeg kan se drap, lemlestelser og kuler i hjernen i langsom kino, skrekkfilmer og informasjonsfilm fra NSB uten å snu meg vekk, men når disse karene satte i gang å kline....
Det er altså ting jeg ikke orker å se på... Jeg måtte snu meg bort. Og det er grunner til at jeg ikke spiller fortball. For om jeg skulle være så heldig å score, ville dette garantert ført til klammeri med den første som ville benytte sin svette kropp til gratulerenede, fysiske gnikkeøvelser mot mitt kontrafei.
Jeg er redd min ørkenvandring mot en bredere seksuell orientering er en rabiat lang vei å gå.... i mellomtiden får jeg nyte de jeg er programmert for. Med STOR innlevelse.

Honkey
Du er tydeligvis lett homofob?
Synes du ikke at det er litt merkelig å kunne se "drap, lemlestelser og kuler i hjernen i langsom kino, skrekkfilmer og informasjonsfilm fra NSB" uten å reagere, men du klarer ikke å se 2 menn som uttrykker sin kjærlighet til hverandre? Overlater konklusjonen til deg Honkey :)
Du tror ikke at det er 100-år med macho fotballidioters programmering som har laget disse holdningene? Legg for øvrig merke til at i et land med homofile ministre kjenner  vi  ( i hvert fall ikke jeg) ikke til fotballspillere som er homofile, enda disse (fotallspillerne) står det mye mere om i avisene enn det gjør om politikere.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Synes du ikke at det er litt merkelig å kunne se "drap, lemlestelser og kuler i hjernen i langsom kino, skrekkfilmer og informasjonsfilm fra NSB" uten å reagere, men du klarer ikke å se 2 menn som uttrykker sin kjærlighet til hverandre?
Hvorfor er det merkelig? Å drepe ligger i vår natur, som for alle andre rovdyr. Det er en del av overlevelsesinstinktet, primatene slår ihjel for å spise. Det er slik naturen virker, det finnes knapt noe mer naturlig i hele vår eksistens. Hvorfor skulle vi ikke tåle å se verdens mest naturlige ting? Hvorfor skal vi være redd for å se det vi selv består av?

Det andre er, for meg (og presumptivt også Honkey), ikke naturlig, det strider mot alle instinkter. Følgelig bør det vel være mye mer logisk om dette skaper vemmelse på et instinktivt/følelsesmessig plan, selv om det fra et rasjonelt/intellektuelt ståsted knappest burde skremme noen?
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Er den det? Såvidt meg bekjent er det langt fra endelig avklart om det er genetisk, hormonelt (på forsterstadiet) eller psykologisk betinget. I alle tilfeller er det en abnormalitet; siden "sykdom" normalt betinger hemmelse og/eller lidelse er muligens ikke det et korrekt begrep, "avvik" er riktigere.
"Avvik" er vel i overkant verdiladet til å fungere i andre enn ultrakonservative debatter.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det hadde jo unektelig vært gunstig å være bi-fil.
Istedet for å være begrenset til halve jordas befolkning, og la meg presisere den halvpart som er komplett umulig å forstå, ville man da ha hele verden som "marked"
Jeg synes på en måte synd på de homofile, ikke bare er deres seksuelle partnere i utgangspunktet 50% av menneskene, men i tillegg så er de begrenset til kanskje oppimot 10% av disse igjen... det er bare 5% det....
Frustrerende?
 
Topp Bunn