Sennheiser HD 800

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Om bl.a. Bach_Man og Lynx Hilo

    Jeg viser til mitt innlegg "Tilknappet og emosjonelt handikappet?" og etterfølgende innlegg skrevet av meg og andre.

    Jeg har lenge tenkt at jeg spesielt skulle berømme Bach_Man for hans konstruktive og opplysende innlegg i den etterfølgende diskusjonen. Vi har så langt hatt forskjellig oppfatning av Sennheiser HD 800, men har allikevel ikke hatt problemer med å føre en god og saklig diskusjon som vi og andre forhåpentlig har kunnet ha utbytte av. Dét har jeg satt pris på.

    NB: Jeg har ikke glemt flere andre gode bidragsytere, men bet meg allikevel spesielt merke i Bach_mans innlegg og tone.

    [...]
    Egnede hodetelefonforsterkere?
    Finnes det hodetelefonforsterkere som kan hjelpe Sennheiser HD 800?
    Jeg fikk egentlig aldri noen gode forslag som svar på dette spørsmålet. Bach_man lurte på om hodetelefonforsterkere og DAKer laget for det profesjonelle markedet kanskje ikke er det rette for Sennheiser HD 800, men ellers var det laber respons.

    Siden har jeg hatt et vellykket møte med Lynx Hilo som gav meg fornyet tro på Sennheiser HD 800. Mine observasjoner går dermed på tvers av Bach_mans antagelser siden Lynx Hilo også er laget for det profesjonelle markedet, men det er jo ikke (særlig) viktig så lenge kombinasjonen ser ut til å virke.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    På head-fi går HD800 for å være relativt "amp-picky", så du er inne på noe der. Dessuten har jeg selv erfart at bytte av dac kan gjøre utslaget mellom slitsom og akseptabel.

    Jeg hørte forresten HD0800 på Leben CS300XS for ikke så lenge siden- det var ikke ueffent.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle dere Hodetelefonentusiaster

    Hvorfor er det negativt,at HD800 låter "bedre/annderledes" med "topp" elektronikk?
    Det er ingen som har sagt at dere "må" ha "topp" elektronikk for at det skal låte bra?
    Trodde at det meste låt bedre dess bedre elektronikk?
    Undrer over dette,da flere skriver at du "må" ha dette,ellers er ikke HD-800 bra?
    "Sannheten" er kanskje at HD-800 har såpass oppløsning at den sier ifra?

    Mvh
    OPS
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DavidMahler: Battle Of The Flagships (50+ Headphones Compared): #6 SENNHEISER: HD800

    DavidMahler: Battle Of The Flagships (50+ Headphones Compared): #6 SENNHEISER: HD800:



    The unveiling of the HD800 was one of the most highly anticipated headphone-related events of the past ten years. I remember when the HD800 finally started shipping, I literally counted the days until it arrived at my front door. However, when I finally got to try them on and take a listen, I would say I had a lukewarm reaction. After several years of using the HD800, I feel very different from my first impression.


    Today, I would say that I consider the HD800 to be the most tonally neutral of all the headphones that I've ever had the pleasure of hearing. This attribute alone makes the HD800 one of my most often-used headphones.

    I own two pairs of the HD800: serial #297 and serial #10333. Serial #297 was made during the first production run while serial #10333 was manufactured approximately two years later. Initially, I purchased a second pair because the headband of my original pair encountered a recurring squeak issue. Despite several repair attempts, this problem has never been resolved to my full satisfaction.

    However, what I've found is that the two HD800s have some very noticeable sonic differences. The earlier pair (#297) has a fuller tone and is slightly more laid-back in the highs. This is, in my opinion, not a result of burn-in; I've owned the later pair for nearly two years and I still maintain this view. While many people are of the belief that there will always be differences from model to model (a belief I most certainly don't disagree with), I have had the opportunity to hear several early models and several later models of the HD800; in my opinion, the earlier ones have a slightly fuller tone. I am not certain as to when the sonic transition took place or what may have caused it.

    Despite the earlier model's fuller tone, if I had to pick which of the two pairs was my preference, I would choose the later. I feel that the later model (#10333) offers a greater degree of transparency and puts more air around the instruments. The noted differences are not so drastic, but I have done several blind tests and I always know which headphone is which.


    STRENGTHS
    NEUTRALITY KING: In my opinion, the HD800 is the neutrality king. Depending on the setup, the HD800 may sound warm or bright. Because of its finicky nature with regard to amplification, many have described the HD800 as bright, but I cannot get on board with this description. I have heard the same pair of HD800's sound both dark and bright when paired with different setups. It really is a very amp-dependent headphone.

    GREAT SOUNDSTAGE: While not everyone prefers a wide soundstage, I would say that for monitoring and critical listening purposes, it is beneficial. The HD800 features one of the most finely-contoured and widest soundstage presentations I've ever come across in a headphone. The height is not exceptional, but the depth and width are exemplary. This makes the HD800 an excellent choice for classical music in particular; when you listen to an 80-piece orchestra with 21 different parts all culminating at once, you really crave that width.

    IMAGING: If you think of sound imaging as sort of like the degrees of protractor (left at 0 and right at 180) then the HD800 offers perhaps the most pinpoint accuracy of all headphones that I've heard. This headphone can spotlight the distances and relationships between instruments extremely well. It is also able to demonstrate phase problems better than most other headphones I've used.

    MIDS: The mids here are really where it's at. I actually think the bass is superb here as well, but the mids are so fine. Pianos, acoustic guitars, trumpets etc. all sound about as uncolored as I can imagine.

    ACOUSTIC MASTER: Regardless of whether I'm listening to classical, jazz or folk music, the HD800 leaves me in awe every time. Its sound signature leaves acoustic instruments completely uncolored.

    DETAILED: The HD800 offers a wonderfully detailed sound signature; without sounding hyper-detailed or inauthentic.

    DECAY: The HD800 offers a liquid-like decay. Some may prefer the decay here over that of the top electrostatic models because, while it is not as fast, it manages to add body to the overall sonic presentation.

    COMFORT: I think the HD800 is exceptionally comfortable. Your ears do not make contact with the interior of the cup. The velour pads do not over-heat my ears. Despite being heavier than average, the HD800 rests very comfortably on the head.

    BALANCED MODE: I've found that the HD800 scales particularly well in balanced mode - better than most other headphones. With the HD800 in balanced mode, I clearly notice an added sense space and dimension.

    CABLE: The HD800's stock cable is a very finely-crafted cable. However, it is also user-removable. This makes installing an aftermarket cable a cinch.

    SERIALIZED: Each HD800 is individually serialized with a unique frequency response chart available at request.


    WEAKNESSES
    AMP FINICKY: With regard to amp synergy, the HD800 has a reputation for being finicky. This means that it can sound amazing in one setup and harsh or lifeless in another setup. As a result, it can be quite the task when planning a setup around the HD800.

    LACKS EUPHONY: Of all sonic attributes, the word euphonic seems the hardest to quantify and define. When a headphone is euphonic, this means that there are certain distortions in the sound reproduction that add a humanness or emotive quality. Some may refer to this as “the wow factor." I find that no matter how wonderful the HD800 sounds, it does not bless my ears with a euphonious quality.

    UNFORGIVING: Being unforgiving is really not a bad thing per se. However, in my opinion, the HD800 is just a few hairs too picky with regard to what recordings it excels with. It sounds stunning with well-recorded music (particularly acoustic instruments), but throw on an older recording or a brightly-mastered pop record, and you may find yourself reaching for an alternate headphone.

    SIBILANT: In some instances, particularly with solid-state amps, I've found the HD800 to be slightly more sibilant than average.

    STORAGE: For their future flagship offerings, I hope Sennheiser will do better in the storage department than they did with the HD800. The HD800's thick cardboard box with satin interior is just average for the price.


    ON THE FENCE
    TRANSPARENT?: The HD800 functions as a very transparent window into the music. That said, I would not say that the HD800 is the most transparent headphone on the block. It is definitely near the top tier with regard to transparency, but there can sometimes be a slight edginess in the treble that makes it fall just slightly short of ultimate perfection.

    DESIGN: It is worth mentioning here that Sennheiser has released a limited edition glossy black version of the HD800, which some find even more cosmetically appealing than the standard version. I adore the way the HD800 looks and they surely are comfortable! However, I feel that the headphone exhibits two design concerns. One is just how easily the paint chips. The other is that the earpads are not user-removable/replaceable. For clarification purposes, I want to express here that some users have attempted removing the earpads from their HD800 (some successfully, some with incurred damage). It is my suspicion that the HD800 was not designed with the intention of having the earpads removed by the user.

    TREBLE: I have heard the HD800's treble sound unbelievably rounded and balanced. However, I do notice that there are moments when I wish the mids would transition more smoothly into the treble. It is extremely rare that I find myself feeling this way about the HD800, but I feel that it is worth mentioning.


    FOR THE PRICE

    A

    Although the HD800 is not inexpensive by any means, it can, in my opinion, outperform most other offerings. I think Sennheiser really got it right with this headphone and while it is not even the top Sennheiser on my list, it is certainly one of the better values. In my opinion, the HD800 is the finest dynamic transducer headphone being manufactured today.


    QUICK CHECK
    • DESIGN: Full-Size
    • DRIVERS: Dynamic
    • IMPEDANCE: 300 Ohms
    • ISOLATION: Little to None
    • AMPLIFICATION: Requires
    • MY PREFERRED AMP: Manley Labs Classic Neo 300B / TTVJ Millett 307A
    • SOUNDS BEST WITH: Classical / Acoustic / Jazz / Well-Recorded Music
    • CABLES USED: Stock / A Pure Sound V3 balanced
    • REVISIONS KNOWN: None confirmed, but I suspect at least 1
    • FLAGSHIP STATUS: Currently Is
    • PRODUCTION STATUS AS OF 2012: In Production
    • COST: $1499.95 (without aftermarket cable) $1845 (with aftermarket cable)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Forsterkerkresenhet og "euphony"

    På head-fi går HD800 for å være relativt "amp-picky", så du er inne på noe der.
    Som man ser av innlegg #204, er DavidMahler av samme oppfatning.

    Dessuten har jeg selv erfart at bytte av dac kan gjøre utslaget mellom slitsom og akseptabel.

    Jeg hørte forresten HD0800 på Leben CS300XS for ikke så lenge siden- det var ikke ueffent.
    Jeg heller foreløbig mer i retning av at det er hodetelefonforsterkerdelene enn DAK-delene som utgjør forskjellen i dette tilfellet, men dét er kun en gjetning. I mitt tilfelle har det dog aldri vært snakk om slitsom vs. akseptabel. Det har vært snakk om (mangel på) engasjement og emosjonell formidling.

    I sted glemte jeg å ta med et annet poeng fra DavidMahlers grundige, omfattende og beundringsverdige oversikt:

    LACKS EUPHONY: Of all sonic attributes, the word euphonic seems the hardest to quantify and define. When a headphone is euphonic, this means that there are certain distortions in the sound reproduction that add a humanness or emotive quality. Some may refer to this as “the wow factor." I find that no matter how wonderful the HD800 sounds, it does not bless my ears with a euphonious quality.
    Cappelen store engelsk-norsk ordbok, 2. opplag, 1983:
    euphonic [...], euphonius [...] vellydende; velklingende; klangskjønn [...] euphony [...] vellyd; velklang; (ling) eufoni
    Jeg er noe usikker på om DavidMahler og min (gamle) ordbok mener helt det samme med euphony, men jeg tror allikevel at DavidMahler er inne på noe av det samme som jeg tidligere har skrevet om (men husk dog mine nye observasjoner beskrevet i innlegg #201).

    Tillegg:
    Utdrag fra Ordnett.no:
    euphony subst. /ˈjuːfənɪ/
    (musikk og språkvitenskap) vellyd, velklang, eufoni
    Publikasjon: Stor engelsk-norsk

    [HR][/HR]
    eufoni´ en gr.
    vellyd, velklang ( mots. kakofoni)​

    Publikasjon: Fremmedord
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    AudioQuest DragonFly

    Et raskt førsteinntrykk med alle normale forbehold + uinnspilt, noen få spor, rett før leggetid, osv.:

    Det virker som også AudioQuest DragonFly kan være bra for/med Sennheiser HD 800. Kombinasjonen har både vist seg bevegelsesfremmende og med (klare tegn på) gåsehudfaktor.

    NB: For de mindre hodetelefonforsterkererfarne:
    Vær oppmerksom på at den kun drives av USB-porten, og at dette har sine begrensningsfølger som hodetelefonforsterker. Ovenstående og AudioQuest DragonFly må betraktes innen disse rammer.

    Brukt kun som DAK som matet en (annen) hodetelefonforsterker og hodetelefon, gav den et meget godt inntrykk.

    Vi blir formodentlig klokere over tid.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Frage:

    Jeg har HD 800, og opplever noe som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forstå/forklare.

    Akkurat nå, uten lyd, men med klokkene på, så har jeg en meget svak sus. Det er selvfølgelig ikke helt sunt, men kan sannsynligivs gjøres noe med. I tillegg; Beveger jeg håndfletene mot klokkene, så blir denne susen voldsomt forsterket (og går opp i frekvens). Hva er det som skjer her?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ta av HD800. Legg håndflatene over ørene med litt avstand. Du hører nok sus da også. Samme fenomen som å lytte til "havet som bruser i et tomt skjell" du lyttet til som guttunge. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Balansert kabel utviklet av Sennheiser

    Sennheiser har utviklet en ny balansert kabel for i hvert fall Sennheiser HD 800 til bruk med Sennheiser HDVD 800 og HDVA 600.

    Informasjonen stammer fra CanDude som var med å arrangere helgens HighEnd Mässan 2013 i Stockholm.

    post #395 of 400 2/17/13 at 1:02am

    I listened to HDVD800 shortly today at the HighEnd show in Stockholm http://highendmassan.se/ (I'm in the show team) both with HD800 and HD700.
    [...]
    Min uthevning om ny balansert kabel utviklet av Sennheiser:
    post #400 of 400 2/18/13 at 12:22am
    [...]

    At the show they had two HD800s connected to the same HDVD800, one using the standard SE cable and the other using a new balanced cable. All agreed that the HD800 with the balanced cable had a much better sound, the sound opens up etc. etc. You have to compensate for the louder volume of course.

    [Bilde]

    I thought that the balanced cable was just a standard SE cable with a 4-pole XLR plug (since the cables look the same), but it turned out it was a completely newly developed balanced cable that Sennheiser will sell separately for approx $300. The designers at Sennheiser have put much effort into this cable.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har kommet over en test HDVD800/HDVA600? Tror jo at disse forsterkerne skal være i sirkulasjon nå.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HDVD 800 og HDVA 600

    Er det noen som har kommet over en test HDVD800/HDVA600? Tror jo at disse forsterkerne skal være i sirkulasjon nå.
    Jeg har fulgt Head-Fi-trådene for Sennheiser HDVD 800 og HDVA 600. Det tok visst lang tid før Sennheiser begynte å levere, og jeg tror muligens noen fremdeles venter.

    En nordmann i Oslo skrev at Stereofil i hvert fall har en av dem, antagelig HDVD 800, og han hadde lyttet til den.

    Head-Fi.org:
    Se også innlegget "Balansert kabel utviklet av Sennheiser" like ovenfor.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Har nå begynt å bruke mine, og må si jeg er imponert. Kjører dem rett ut av min DAC/cd-spiller McIntosh Mcd 100, som påstås å ha en "World-Class" hodetlf-forsterker.

    Ikke vet jeg, men lyden er i hvert fall superb. Bra bass, når det skal være bass der. Gjennomsiktig, oppløst lydbilde + den beste mellomtone jeg har hørt på hodetlf .

    Imponerende gjengivelse av klassiske orkestre. Hørte på en grom innspilling av Parsifal i dag morges (passet godt til været) og det låt simpelthen fantastisk.

    Men, jeg skylder å gjøre oppmerksom på at denne superlyden kom først etter at jeg banket dem skikkelig opp i over 100 timer kontinuerlig.

    Før det, låt det litt mer sånn "tja... dette var jo ikke så gæærnt?"

    Er det flere som har opplevet at disse krever mye innspilling? Noen som vil driste seg til å foreslå det antall timer de trenger?

    Spm 2:

    Jeg må sannsynligvis ha en litt lengre kabel. Hva regnes som den beste til hd-800? Kan godt tilføre litt mer eufoni - jeg er ikke nøytralist. Eneste lille minus jeg har på HD800 er kanskje litt fravær av "fun-factor". Men det kan muligens avhjelpes med kabelvalg?
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Engasjement og moro

    [...]
    Spm 2:

    Jeg må sannsynligvis ha en litt lengre kabel. Hva regnes som den beste til hd-800? Kan godt tilføre litt mer eufoni - jeg er ikke nøytralist. Eneste lille minus jeg har på HD800 er kanskje litt fravær av "fun-factor". Men det kan muligens avhjelpes med kabelvalg?
    Jeg, og flere andre, har vært inne på dette tidligere i tråden selv om vi bruker litt forskjellige ord som f.eks. engasjement, morofaktor, tåviftefaktor, kjedelig m.m. om den ene aksen og gåsehudfaktor og emosjonell formidlingsevne om den andre aksen. DavidMahler skriver også tydelig og godt om dette i sin store hodetelefonoversikt.

    Det ser ut til at Sennheiser HD 800 er var for hodetelefonforsterkere og dermed kan gi ganske forskjellige resultater med forskjellige hodetelefonforsterkere, kjedelig med en og meget engasjerende eller endog morsom med en annen. NB: Lydstyrke kan være en viktig faktor. Dette stemmer så langt godt med mine egne erfaringer som jeg bl.a. har beskrevet tidligere i denne tråden.

    Mange McIntosh-komponenter har equaliser. Hvis en av dine har det, kan du jo forsøke og se om det gjør noe positivt. Det finnes også flere equalisermoduler for foobar2000 som du kan forsøke.

    Jeg har ikke forsøkt forskjellige kabler, og de fleste edruelige ser ut til å være enige om at de sjelden endrer mye. De fleste andre faktorer kan gjøre mer. Les gjerne InnerFidelitys Tyll Hertsens' to nylige (siste måned) artikler om hodetelfonkabler.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Tusen takk for utfyllende svar.

    Jeg må presisere at jeg er veldig fornøyd med lyden. Har ikke tonekontroller på mitt utstyr, men savnet er ikke stort :)

    Noen tanker om det med innspillingstid?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Innspilling

    Tusen takk for utfyllende svar.
    Værsågod.

    Noen tanker om det med innspillingstid?
    Det var en grunn til at jeg hoppet over det spørsmålet. Jeg ber derfor andre om å bidra.

    Jeg har tidligere beskrevet mine innspillingsforsøk i tråden om innspilling av komponenter. Basert på de erfaringene, kjører jeg innspilling av alt. Hodetelefoner, kilder o.l. er normalt meget greit. De kan kjøre 24/7 i passe lang tid. Høyttalere og kanskje effektforsterkere, kan være litt mer styrete fordi det da gjerne blir mer merkbar lyd.

    Jeg legger hodetelefoner til innspilling og lar dem ligge i minst 300 timer, men som oftest blir det 2 og gjerne 3 uker for sikkerhets skyld. Hvis det er betydelig enighet om at en komponent trenger mer, lar jeg den gå lenger, og det har hendt mer enn en gang at en del andre har blitt liggende ganske lenge fordi det passet seg slik. Innspilling er for meg en oppgave som må gjøres(/et nødvendig onde). Jeg pleier ikke å lytte underveis i prosessen el.l. Jeg har derfor ingen klar formening om hvor lite man kan klare seg med. Jeg benytter vel heller "i hvert fall nok-metoden".

    Det er flere år siden jeg spilte inn Sennheiser HD 800, og den har dessutn blitt benyttet som last for innspilling av enkelte hodetelefonforsterkere. Min har derfor flere tusen timer hvis jeg ikke husker helt galt.

    beyerdynamic T 1 er den eneste hodetelefonen jeg har en viss formening om hvor mange timer som i hvert fall er nok. Det er beskrevet i ovennevnte innspillingstråd. Jeg vet heller ikke for denne hvor lite man kan klare seg med.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Må bare hive meg innpå her igjen. Etter nok en tid med innspilling, fortsetter Sennheiserne utviklingen. Lyder stadig åpnere og mer dynamisk.

    Men det som virkelig er snålt, er at de har blitt mer "følsomme" i betydningen at jeg nå kan ta ut vesentlig mindre forsterkereffekt for å oppnå samme lydnivå. Før innspilling lå jeg på 85-95 på volumkontrollen på cd-spilleren. Nå ligger jeg på 65-75.

    Altså ikke noen ubetydelig forskjell.

    Rare greier.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    otare observerer

    otare observerer:

    Jeg fikk kjøpt et sett Woo Audio WA2 brukt her på sentralen i går. Førsteinntrykk med HD800 - smoooth. Utrolig uanstrengt og oppløst lydbilde. Fantastisk mellomtone og veldefinert bass. Jeg spiller stort sett bare akustisk musikk på moderate volum, og til dette er det her en fantastisk combo.
    Har kost meg med WA2 og HD800 en stund nå, og det lyder flott. Nå har jeg tilbragt litt tid med mitt andre oppsett - Stax SR-404/SR-006t. Det lyder rundere/fyldigere. Ikke like gjennomsiktig og detaljert, men mer organisk (er det det det heter?) og levende. HD800 gir større rom og mer perspektiv, men virker litt kjølig og distansert. Stax er mer direkte og dynamisk. Det er egentlig litt motsatt av hva jeg ville forvente. Tror jeg liker Stax-lyden bedre.
    To veldig forskjellige oppsett som fungerer til forskjellig bruk. Jeg kommer til å beholde begge.
    Neste prosjekt blir SR-007 eller SR-009 (helst den siste, men den er veldig dyr...)
    Jeg hadde en runde med mine HD800/WA2 i går, og ble imponert over hvor utrolig godt det låt, spesielt når jeg skrudde opp litt (men fremdeles ikke veldig høyt). Gjennomsiktig og presist. Flott mellomtone. Bra smell i bassen, men det manglet kanskje litt i den aller dypeste oktaven (men det kan jo ha vært inspillingene - jeg hørte Vivaldis Orlando furioso og Janis Ians Breaking silence). Jeg kan skjønne at noen kanskje synes de lyder litt lyst, men hos meg var diskanten myk og behagelig, noe som kanskje kan komme av rørforsterkeren jeg bruker.

    Det skal bli spennende å sammenligne dem med STAX SR-009 (jeg bestilte et sett i går - levering i april).

    I dag hørte jeg på Der Vogelhändler - CD1 på HD800/WA2 og CD2 på STAX SR-404/SRM-006t. Veldig forskjellig lydsignatur. HD800 er lysere og langt mer analytisk, mens 404 har en mye mer intim klang. Selv om HD800 har mye bedre soundstage, gir 404 en mer "live"-følelse. Det lyder mer som jeg vil forvente i en konsertsal. HD800 gir en "studio-følelse" mens 404 er mer "konsertsal på 5te rad". Flotte til hver sin bruk. Foretrekker STAX hvis jeg skal nyte musikken og HD800 hvis jeg skal lytte etter detaljer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    big_swiftys observasjoner og erfaringer

    Mye interessant her! Jeg har hatt mye moro med 800 i det siste, særlig etter at de nå begynner å bli innspilte. Og, de har mer enn nok punch og smekk, drevet rett ut av McIntosh mcd1100. Bassen krevde litt tilvenning. Jeg tror det er snakk om hva slags musikk man liker. Klassisk er fint når man skal vurdere bassgjengivelse. Egentlig er det ikke så mye basstoner når man hører klassisk live. Jeg har mye live lytterfaring her, og vet at når bassen først kommer, er den dyp, kommer fort, og stikker fort av igjen :)

    Her er Sennheiserne uovertrufne IMO. Jeg har aldri hørt maken, selv i forhold til flere høyttalere jeg har hørt i mangehundretusenkronersklassen.

    Men, denne ufargede gjengivelsen gjør at når du spiller musikk med "unaturlig" bass (forsterket/manipulert), kan 800 virke litt "bassfattig" eller "mangle morofaktor". For meg har det vært veldig interessant å leke med dette, og har faktisk gitt meg mye å tenke på ift hvordan jeg lytter på musikk.

    Jeg er personlig helt uinteressert i det folk kaller nøytral eller korrekt lyd. Jeg vil suges inn i musikken og bli beveget av den. Det gjør 800-ene for meg nå. Det krevde lang innspilling og en smule tilvenning. Sitter og hører på "Min Modir" med Eivør nå, og det er bass, trøkk og følelser i massevis.

    I love my 800s !
    ..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Finnes det noen rimelige og fornuftige balanserte kabler for HD800 (ala Blue Jeans) som ikke involverer DIY?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Vet ikke hvordan disse er på HD800. Men jeg likte godt hans kabler på He-400. De er gått i arv til en annen bruker på forumet som også har bekreftet at dette er gode kabler..

    HD800 Silver Poison 8ft sleeved
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Finnes det noen rimelige og fornuftige balanserte kabler for HD800 (ala Blue Jeans) som ikke involverer DIY?
    BJC kan terminere kabler til HD800, mener jeg. De gjør i alle fall det på forespørsel til Audeze. Er usikker på om terminalene på HD800 er std. though.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Balansert kabel utviklet av Sennheiser

    Finnes det noen rimelige og fornuftige balanserte kabler for HD800 (ala Blue Jeans) som ikke involverer DIY?
    Jeg vet ikke om den er/blir rimelig, men Sennheiser har lansert eller skal lansere balansert kabel for Sennheiser HD 800 som ganske nylig beskrevet i denne tråden. Se innlegget "Balansert kabel utviklet av Sennheiser".
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Den er jo ikke akkurat råbillig, men jeg føler meg langt mer komfortabel med å betale den summen for en kabel fra produsenten selv, enn en halvjalla konstruksjon fra en tilfeldig kabelaktør. Behovet er ikke helt akutt, men jeg må finne en egnet kabel til både HD800 og HE-500 i løpet av relativt kort tid.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HDVD 800 og HDVA 600

    Vi har foreløbig ikke en egen tråd for Sennheiser hodetelefonforsterkere med og uten DAK. Det har tidligere i denne tråden vært ytret interesse for disse produktene. Jeg skriver derfor dette innlegget til informasjon.

    Sennheiser HDVD 800 og HDVA 600 ble lansert for lenge siden, men de kom ikke i salg før nylig. Det skjedde først i vår, og de første brukerobservasjonene begynte (vel) deretter å dukke opp i april 2013.

    Head-Fi.org har en tråd for hvert produkt, men aktiviteten er i all vesentlighet samlet i tråden om HDVD 800.
    HDVD 800-tråden kan bl.a. friste med ferske sammenligninger med Violectric DAC V800 og HPA V200, Lehmannaudio Linear og SPL Auditor.

    Det er også mange observasjoner ang. bruk av balansert vs. ubalansert kabel.

    Observasjonene er ikke kun basert på bruk med Sennheiser-hodetelefoner, selv om de selvsagt er overrepresentert, spesielt HD 800.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    er spent på hdvd800.fikk topp skår i LJUD&BILD.kan noen kvitre om den passer til LCD3?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HDVD 800 + Audeze LCD2

    ^
    Hvis du ser gjennom de senere innleggene i ovennevnte HDVD 800-tråd vil du finne et innlegg om den med Audeze LCD2 (akkurat som jeg skrev i samme innlegg).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    The output impedance of the HDVD800 is 43 ohms. (Sennheiser was asked and someone measured it)

    http://www.head-fi.org/t/605444/sennheiser-hdvd800-headphone-amplifier/600#post_9430909

    Likevel låter de fantastisk med Grado PS 500 (32 ohm) og Shure 1840 (65 ohm) ifølge Lyd og Bilde.
    Sennheiser HDVD 800 | Lyd & Bilde

    Vet ikke hva det sier om hva....


     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser balansert kabel for HD 800

    post #725 of 726 5/21/13 at 3:53pm
    • GSARider
    • 2013 London, UK meet organiser
    • 758 Posts. Joined 9/2012
    • Location: Kent, UK
    I sent an email to Axel Grell @ Sennheiser to ask him about the XLR Cable...below is the reply chaps.

    [Svar:]
    The cable itself is the same cable as the HD 800 cable with the 6.3mm plug. For each side there are 2 silver plated OFC conductors. They are shielded against electro-magnetical interference. In the 6.3 mm version the "minus" pole of each side is connected to ground, in the XLR version each of them is connected to an individual pole of the XLR plug. The signal transmission from the DAC or analog input is completely balanced (or symmetrical). The inverted signal is subtracted from the signal in the voice coil of the HD 800.
    What we measure is: better signal separation, less distortion and less interference when the balanced amplifier and cable is used.
    What we hear is: more detail and we listen more deeply into the room...

    The XLR connector is the nicest XLR connector on the market (it is a matter of taste ;-) It matches perfectly with the surface of the HDVx amplifiers.
    ..
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    43 ohm output impedance? Drøyt mye, men forsterkeren er vel i hovedsak lagd for HD800 som danser mellom 340 og 650 ohm så i guess it makes sence. Sikkert en fantastisk forsterker til Sennheisers flaggskip.

    Drømmer om HD800 nå. De beste hodetelefonene jeg har hørt per dags dato. Å høre på LCD2 er som å høre musikk under vann i forhold.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Er selv en HD-800 bruker, som mener at de er noe av det beste som pt. Lages.
    På Munchen messa i år, var det mulig å høre Sennheiser HD-800 mot Sennheiser Orpehus (elektrostater)
    Orpehus trakk det lengste strået,syntes jeg. De låt litt mere åpent,luftigere og med mere "akustikk".
    Dette til tross for eldgammel teknologi (1bit Phillips) konverter til Orpehus og en moderne "highend" cd spiller
    til HD-800.
    De prøvde å fortelle oss hvor nærme HD-800 var kommet ift. deres elektrostathodetelefoner?
    Og det var de jo? Husker dessverre ikke merket på forsterkeren til HD-800, men den var svindyr.
    Det var vist Eternal Arts KHV OTL forsterker til 3000€!
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har bare prøvd HD800 en gang, og det er første gang en hodetelefon har gitt meg forfrysninger ned over ryggen. Skummelt nesten. Kanskje det nærmeste man kommer musikk fra et akustisk behandlet rom?

    Orpheus er vel elektrostatisk hodetelefon så den har kombinert det beste fra to verdener. En fantastisk detaljert og variert bass over Hz området 20-300, og et perfekt mellomregister uten at detaljene og crispen i trebleområdet blir påvirket.

    HD800 var utrolig skarp og klar på det øvre frekvensområdet og det var en ren nytelse å høre klassisk og akustisk på dem, men moderne basstung listepop var den ikke like dyktig på.

    Men med 43 ohm output impedance på den nye Sennheiser forsterkeren så tror jeg HD800 vil takle moderne listepop bedre.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    SennHeiser HD 800 er laget for de som liker å lytte til Hodetelefoner...Audeze lages for oss som liker å lytte til musikk!

    :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn