Sennheiser Momentum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Da er Symphony 1 bestilt. Håper i det lengste at dette er noe annet enn discolurene jeg har nå som dessverre komprimerer og forvrenger ved moderat volum så det blir slitsomt å høre på. Vi snakker 60-70% volum og maks 10min økter. Byttet meg opp til AKG K420 nå og da forsvant den sjenerende vindstøyen også gitt. Det ble åpnere, renere og mere engasjerende. På et lavere volum ....
     
    Sist redigert:

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jöss..
    Detta ska bli intressant!
    Hoppas att dom uppfyller kraven nu då :)
    Jag förstår dig mycket väl.. Man ska inte nöja sig med halvbra...
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Da er Symphony 1 bestilt. Håper i det lengste at dette er noe annet enn discolurene jeg har nå som dessverre komprimerer og forvrenger ved moderat volum så det blir slitsomt å høre på. Vi snakker 60-70% volum og maks 10min økter. Byttet meg opp til AKG K420 nå og da forsvant den sjenerende vindstøyen også gitt. Det ble åpnere, renere og mere engasjerende. På et lavere volum ....
    Er de på lager hos leverandør, og vet du når du får de?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Usikker, men hos lsound står det på lager etter påske så det bør ikke ta for lang tid.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å høre dommen...
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    At de støtter AAC overføring er i seg selv interessant.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Ikke glem at jeg har veldig lav kred;). Men jeg skal være ærlig og det viktigste er lyd, så funksjon, design og bærbarhet. Kan bli interessant å se hva disse kan levere.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Din kredibilitet anser jeg god ut fra "holdning" du har vist tidligere. Absolutt lydkvalitet er det de må vurderes ut fra, ikke sette lista lavt pga "standard" forøvrig på andre trådløse hp er "lav". Tolker at du tenker omtrent som meg på det punkt, og vi må begge "tåle" kritikk fra andre som ikke stiller samme krav.

    Jeg har forløvrig spurt Definitive Technology om spec, finner ikke frekvensrespons noe sted. Videre om de kan bekrefte det er riktig de støtter AAC. Min erfaring med iPhone BT er at det er en stor fordel med AAC codex støtte. Derfor låter Auris så bra med iOS som det gjør.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Jeg finner dessverre heller ikke frekvensrespons for denne. Håper det er mindre disco loudness og mer god gammeldags musikalitet. Og uten rare dipper og ulineariteter. Stort pluss også at nc kan gjelles i fart da jeg mistenker denne funksjonen for å være delaktig i mord på musikkglede og engasjement. Samt øke vindstøy utendørs!!!!!
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe spec er bedre enn Momentums 16-22000Hz.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Ja, de har veldig mp3-loudness-imponator-innrettet kurve. Hvilket forundrer meg når jeg leser omtaler og generelt hvor fornøyd folk er med de. Og jeg støtter synspunkter om at tullpratet med at man ikke skal klage fordi de andre er like dårlige. Det blir som å si til Einstein at han ikke trengte å stå ut av mengden ......
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Alle vet at Sennheiser lager gode hodetelefoner, og jeg opplever vel at de utnytter det på mange av sine rimeligere mobile HP. Sennheiser til kr 4000 må jo gi veldig god lyd vil markedet generelt tenke. Jeg har selv mange Sennheiser, HD800, 600 og 650. Faktisk synes jeg HD600 er aller best, HD800 har for oppblåst soundstage, for mye 3D...men de låter jo fantastisk i kortere perioder. Men en hodetelefon må låte "riktig" ut fra mine subjektive preferanser, da er HD600 som koster kr 2690 er vanvittig godt alternativ. Jeg tar den også med i baggen på tur, og bruker da Fostex HPA4 som amp. Hva har dette å gjøre med momentum? Ikke mye vil MatsGyver og mange andre si, men jeg jakter faktisk på en mobil trådløs HP som kan levere nærmere det optimale/ultimate en Momentum kan. Trådløst i seg selv er ingen begrensning når man spiller av f eks AAC 256 kb/s, selv Auris BT gir da fantastisk trådløs lyd til en god lettdrevet HP.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Nå slettet jeg dette innlegget før du la ut ditt svar, men la det gjerne stå. Selv har jeg hatt flere Sennheiser, men felles for alle er en noe klinisk og syntetisk signatur, derav VAG-referansen. Når du skriver at alle vet at sennheiser lager gode hodetelefoner betyr det det samme som når jeg skriver at de treffer mange.

    Galskapen oppstår når noen påstått har rangert Momentum som like godtlydende som HD650. Jeg har begge.

    Og nettopp derfor er det man søker etter noe annet og bedre enn det man har dyrt feilkjøpt.
     
    Sist redigert:

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Der er jeg enig. For at Momentum skulle kunne ha kvaliteter i retning HD650/600 så måtte de hatt drivere med noen lunde tilsvarende frekvensrespons. Videre ødelegger jo produsentene det meste av mobile HP ytterligere med å legge inn en loudness/bassboostet EQ som ikke gir et musikalsk resultat. Blir interessant å få spec fra DefTech å se om det er vesentlig bedre enn Momentum.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Føler at jeg tar en sjanse der, men håper DefTech har en seriøs tilnærming. Ellers er jo 45 dagers returrett ok. Må sjekke returmulighetene til platekompaniet også kjenner jeg. Eller vente til båtsesongen starter ...
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ja, når jeg bestiller på nett prøver jeg også bruke faktura/Klarna så slipper jeg legge ut ved evt retur..
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    Hehe. Din kredibilitet anser jeg god ut fra "holdning" du har vist tidligere. Absolutt lydkvalitet er det de må vurderes ut fra, ikke sette lista lavt pga "standard" forøvrig på andre trådløse hp er "lav". Tolker at du tenker omtrent som meg på det punkt, og vi må begge "tåle" kritikk fra andre som ikke stiller samme krav.

    Jeg har forløvrig spurt Definitive Technology om spec, finner ikke frekvensrespons noe sted. Videre om de kan bekrefte det er riktig de støtter AAC. Min erfaring med iPhone BT er at det er en stor fordel med AAC codex støtte. Derfor låter Auris så bra med iOS som det gjør.


    Nå jeg blitt omtalt som en med veldig lav kredibilitet på denne tråden allerede :). Siden jeg synes slike hersketeknikker blir altfor primitive så kommer jeg, hvis interesse, til å sammenligne Definitive med Momentum for å finne ut hvilket sett som skal senkes på Mjøsas bunn til evig tid. De blir uansett bestilt for egen del. Det blir en uhøytidlig sammenligning av lyd og funksjoner både kablet og fortrinnsvis via BT med beskrivelser av opplevd forskjell. Så kan de som vil se om de får noe ut av det. De som føler mitt nærvær som en trussel eller tilsynelatende ikke bryr seg om mine meninger kan bare ignorere de :).

    JEG har båt..... men ingen høretlf.......
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Hvis du får svar fra DefTech, poster du det i egen tråd (me make now), evt sender på pm?

    edit: me didn't make now. Hfs not cooperative....
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Hehe. Din kredibilitet anser jeg god ut fra "holdning" du har vist tidligere. Absolutt lydkvalitet er det de må vurderes ut fra, ikke sette lista lavt pga "standard" forøvrig på andre trådløse hp er "lav". Tolker at du tenker omtrent som meg på det punkt, og vi må begge "tåle" kritikk fra andre som ikke stiller samme krav.

    Jeg har forløvrig spurt Definitive Technology om spec, finner ikke frekvensrespons noe sted. Videre om de kan bekrefte det er riktig de støtter AAC. Min erfaring med iPhone BT er at det er en stor fordel med AAC codex støtte. Derfor låter Auris så bra med iOS som det gjør.


    Nå jeg blitt omtalt som en med veldig lav kredibilitet på denne tråden allerede :). Siden jeg synes slike hersketeknikker blir altfor primitive så kommer jeg, hvis interesse, til å sammenligne Definitive med Momentum for å finne ut hvilket sett som skal senkes på Mjøsas bunn til evig tid. De blir uansett bestilt for egen del. Det blir en uhøytidlig sammenligning av lyd og funksjoner både kablet og fortrinnsvis via BT med beskrivelser av opplevd forskjell. Så kan de som vil se om de får noe ut av det. De som føler mitt nærvær som en trussel eller tilsynelatende ikke bryr seg om mine meninger kan bare ignorere de :).

    JEG har båt..... men ingen høretlf.......
    da spørs det om jeg må fri til deg når et sett hodetelefoner skal senkes i mjøsa ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    HD800 er i en annen klasse enn HD600, jeg angrer ikke på at jeg kvittet meg med HD600 og K701 mens HD800 er den jeg ville hatt uavhengig av pris.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    HD800 er fantastisk, men erstatter aldri HD600 sin evne til å reprodusere et "ekte" og naturlig lydbilde. Sikkert subjektivt, men HD600 gir deg alle detalje osv med en realistisk soundstage...thats it!
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jag köper att ni vill ha ett naturligt ljud.
    Men att klaga på att momentum wireless har loudness ljud när de är gjorda för att spela fint på låg nivå i miljöer som inte är hemma blir för dumt... De ska ju precis funka på detta viset ju. Man går inte runt i trafik tex med discovolym i öronen.
    -Nej,man går runt med ett lägre ljud som tar fram det mesta utan att man är helt döv för omgivningen.
    Kompromisser är vad det är oavsett om vissa har missförstått och inte köpt vad de trodde.
    Bättre att slänga skräpet då och hoppas på de andra?

    Jag säger det igen- jag fann inga trådlurar upp till detta priset som jag hade valt i stället för momentum om man ser till helheten... Och jag har lyssnat på mååånga olika!
    Det skulle liksom bli en uppgradering av mina gamla på många sätt.
    Obs. Jag älskar mina gamla beyerdynamic dt131 tror jag de heter. De är verkligen underhållande att använda, men helvete vad mycket man missar av detaljer i stökiga miljöer utan att köra volymen i topp och spränga öronen.
    ok, vore man ute efter bara välljud endast,så finns det väl en del men enkelhet har sitt pris!

    Tänk-Det finns till och med folk som älskar "Bose minisystem", när det finns riktiga högtalare ;). Otroligt...
    Enkelhet har sitt pris.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Hm, når du kan elske en middelmådig/dårlig hp som beyer dt131 bør du undersøke du hørsel. Den kan ikke engang reprodusere frekvenser innen normalt hørbart frekvensområde, og forvrengning i yttergrensene du hører er "formidabel". Selv jeg som er 55år hører frekvenser utenfor det DT131 kan formidle.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det høres ut som en reklametekst for Sennheiser som skrevet av tidligere forummedlem MatsGyver tidligere i denne tråden. Sennheiser anbefaler å ikke benytte de i situasjoner som trafikk, i sterk sol, fuktighet etc. Nå er det mer sannsynlig at de er laget for innspilninger med dårlig kvalitet for å pynte på de (min spekulasjon), men dette sier de heller ikke noe om. Sennheiser skryter bare av kraftfull bass og naturlig og detaljert lyd. Det har disse ikke etter min oppfatning og da er det lov å påpeke det. De hodetelefonene jeg mottok spiller ikke som de selv beskriver eller i det hele tatt bra etter min oppfatning. Det er veldig lett å si at jeg har misforstått i ettertid. Javisst er det kompromisser, men ikke kompromisser for et kvalitetssøkende publikum, og det forundrer meg til prisen. Det er lite som tyder på annet enn at disse ikke er det de selges som etter min oppfatning. Og da er det mulig jeg stiller håpløse krav, men ikke urealistiske eller uoppnåelige. Så da er det mulig disse går i søpla, men det kan hende utfordreren trekker det korteste strået. Det gjenstår å se. En annen ting er at jeg tror det store markedet sennheiser søker vil ha det slik. Vel, de tar feil etter min oppfatning :).
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre tror jeg nok at Sennheiser markedsmessig har vært "realistisk" og prøvd å treffe markedet som Beats etc "dominerer"...
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Spelar ingen roll så länge de engagerar ihop med mobil ;)
    2 olika världar och olika behov men ändå har de nåt som de andra saknar. Och de är billiga!

    grejen är att inte många hörlurar som är "portabla" fångade mitt intresse och gjorde att jag köpte i stället för just 131.
    När det gäller BT så var det absolut inga som imponerade alls... Och kändes värda att köpa för att få mer glädje av mp3.
    131 analyserar man inte, man bara spelar. Momentum kan man analysera men tänker man mobilt så blir det en onödig grej att hålla på att tänka high end tycker jag. De spelar helt ok och sitter bra.De har bra batteritid. De är mobila.
    Att prata sennheiser 800 och ens jämföra med momentum förstår jag däremot inte. De är för olika bruk.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det tror jeg også (ref innlegg #425), hvilket gjør at jeg forundres over den vanvittige positive omtalen de har i presse og slike fora som dette. Kvalitet, my ass. Jeg har sagt hype før og hype er det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Problemet jeg opplever pak.k er at de ikke engasjerer uansett kilde eller tilkoblingsmåte....
    hadde de gjort det hadde jeg ikke sagt ETT vondt ord om de.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    For meg kommer disse tre kriterier først

    1. Lydkvalitet
    2. Lydkvalitet
    3. Lydkvalitet

    ...deretter kan de andre funksjonaliteter vurderes
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jag tycker heller inte att momentum är perfekta men den dagen jag finner ett par bättre så kanske man kan byta om det känns försvarbart.
    Marknaden idag är nog dessvärre mp3 och inte hi res.

    BT är inte bra! Så är det bara. Några är bara ok medan de andra kan nån annan köpa om dom vill.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    MP3 320kb/s har potensial til å låte mye bedre enn Monentum kan levere.

    Og for de som kan nyttiggjøre AptX BT er det da lossless CD kvalitet, end of discussion!

    Og i blindtest klarer ingen skille AAC 256kbit/s (iTunes kvalitet) fra vanlig CD. De som klarer skille? ...da ligger forskjell et annet sted!

    Til sist, dette er kanskje kunnskap de fleste ikke har. Men tenkt at du har en iPhone med nedlastet filer fra iTunes etc, de er da AAC 256kb/s. Avspiller du disse via BT som støtter AAC codex, da blir det ikke noe tap i den trådløse overføringen. Dvs at BT overføres med samme kvalitet som om du koblet iPhone via usb til en ekstern DAC. De som eventuelt ikke henger med på denne kompetansen er ikke meningsberettiget i en teknisk debatt som dette. Litt arrogant (men saklig) av meg kanskje, men det er et faktum.
     
    Sist redigert:

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    35
    Det er jo helt klart at du aldri kommer til å like Momentum Wireless så hvofor selger du de bare ikke? Spørsmålet er selvfølgelig til Trondmeg, da jeg ikke klarer å se at du kommer til å bli fornøyd med de, skal man lese innleggene dine i denne tråden.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jag vet...
    Därför används spotify 99% av tiden hemma på anlägget.
    Enkelhet slår den sista procenten i kvalite.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Om jeg selger de, beholder de, gir de bort eller kaster de spiller da ingen rolle for andre enn meg.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Om jeg selger de, beholder de, gir de bort eller kaster de spiller da ingen rolle for andre enn meg.
    Hvorfor er det da så viktig å formidle for alle at de muligens skal senkes i Mjøsa.....??
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Sant så sant.

    Ska bli intressant att se vad du tycker om de andra.
    Om det blir succe eller samma skit igen...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Ja, det skal bli interessant å høre om noen av de overlever en back to back test. Hvis trådløsmarkedet holder så lav kvalitet som Jeg blir gitt inntrykk av er det snart på tide at det dukker opp et produkt som holder vann.

    Og jeg beklager til alle som ble støtt av metaforen jeg brukte. Den vil selvfølgelig ikke bli gjentatt.

    Utfallet av siste innkjøp vil nok ikke bli publisert, men forbli en privatsak. Jeg ser heller ikke hensikten med å ytre et vondt ord til om Momentum Wireless. Det var kanskje sårende for noen, men for faen, det er bare en hodetelefon og mener du selv den er flott så fortsett med det uavhengig av hva jeg mener. Personlig mener jeg det er et godt tegn at virkeligheten fremstår mangfoldig.
     
    Sist redigert:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Trondmeg: Du har «eid» denne tråden en stund nå. Mange har nok nå oppfattet at du ikke liker Momentum WL, og du har grundig begrunnet hvorfor! Det er 100% legitimt, og ønsket på et forum som dette. Jeg har ingen motforestillinger i så måte.

    Problemet er – og det er min personlige oppfatning – at du gjentar dine holdninger til Momentum WL på en slik måte at det grenser til spamming av tråden!

    Kan du akseptere at andre liker dette hodesettet, uten at du stadig må formidle din dom over Momentum WL??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn