Sensur av kritiske kabeldebatter?

W

WayAhead

Gjest
Ved en ren inkurie vet jeg at ingen har klaget. De bryr seg ikke. Sånn sett er HFS kun et LITE hår i suppa. En helt annen sak er at de som har slike produkter i prislistene sine (og det er en god del flere enn OHFC) ikke nødvendigvis selger så mye av det, men de er vel nødt til å vise leverandørene at de prøver og at det er med i sortimentet. Og kundene rekrutteres nok uansett ikke fra HFS' klientell.
Et moment til er kalkylen til selger.
Hvis kosten er 50-70% av fortjenesten kontra 10-30% av fortjenesten, så er jo førstnevnte margin langt mindre å bebreide.
Prisen er idiotisk uansett hva slags referanse en bruker. Her er imidlertid prisene i US of A og de er vel godt doblet her....
Nordost Launches Odin 2 at High End 2015 | The Absolute Sound

$29,999.99 for a one meter pair; additional half meter stereo increments are $3,999.99

Odin 2 Loudspeaker Cables use 26 silver-plated, solid core conductors. Each conductor takes advantage of Nordost’s Dual Mono-Filament technology and is encased in a high purity class 1.003 FEP extrusion. The conductors are carefully arranged and precisely spaced on either side of a hollow inner core in order to provide a perfect mechanical interface along the length of the cable. The Odin 2 Bi-Wire Jumper has an identical construction, making it the perfect extension to accommodate bi-wire speakers while maintaining a consistent sonic signature throughout an entire sound system. Both Odin 2 Loudspeaker and Bi-Wire Jumper Cables are terminated with Nordost’s gold-plated HOLO:pLUG® spade and Z-plug banana connectors to ensure maximum surface contact and signal transfer. The retail price for the Odin 2 Loudspeaker cable is $29,999.99 for a one meter pair; additional half meter stereo increments are $3,999.99. The retail price for the Odin 2 Bi-Wire Jumpers at 13.5” (.34m) is $6,999.99..
Kan forøvrig nevne at jeg har et sett høyttalerledninger av absolutt rent sølv og det låter .... --- ikke best....

Antar at de har tatt inn "noen" kabler og at det evt første salget dekker inn totalkostnadene "for heila driden" Dat makes sense. Cure And Pay.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Rnff prisen i dollares er 30k for en meter + 4k dollares pr halvmeter, dvs 38k USD for et par på 2 meter. Prisene på den andre siden av dammen er gjerne uten "sales tax"/omsetningsavifter og 10X USD til pris i norske kroner er ganske gjengs.

Mvh
KJ
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
@IvarT:
Så lenge man tar utgangspunkt i at kabler ikke bidrar til noe positivt for lyden med unntak av at de kan tune eq i en retning som favoriserer en nøytral klangkarakter i ens anlegg, så er det vel ikke positivt med disse kabelforskjellene. Men de er der lell, i mange anledninger. Det er ingen som setter pris på dette. Alle kunne vel tenkt seg at alt låt likt til en anstendig kostnad.
 
W

WayAhead

Gjest
Rnff prisen i dollares er 30k for en meter + 4k dollares pr halvmeter, dvs 38k USD for et par på 2 meter. Prisene på den andre siden av dammen er gjerne uten "sales tax"/omsetningsavifter og 10X USD til pris i norske kroner er ganske gjengs.

Mvh
KJ
Tja du regner vel nokså feil her + at kursen kun er 7,9309.

Forhandlere/importører har garantert heftige rabatter i tillegg.
 
W

WayAhead

Gjest
10 gangen $ til NOK er helt gjengse.
Rnff prisen i dollares er 30k for en meter + 4k dollares pr halvmeter, dvs 38k USD for et par på 2 meter. Prisene på den andre siden av dammen er gjerne uten "sales tax"/omsetningsavifter og 10X USD til pris i norske kroner er ganske gjengs.

Mvh
KJ
Som tommelfingerregel for privatkjøp kanskje men dette er importør/forhandler med STORE*rabatter.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Tråden er åpnet igjen, men det er mange butikker som har slike priser, og hvorfor henge seg kun opp i en butikk, og det er gjerne Nordost gang på gang.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
@IvarT:
Så lenge man tar utgangspunkt i at kabler ikke bidrar til noe positivt for lyden med unntak av at de kan tune eq i en retning som favoriserer en nøytral klangkarakter i ens anlegg, så er det vel ikke positivt med disse kabelforskjellene. Men de er der lell, i mange anledninger. Det er ingen som setter pris på dette. Alle kunne vel tenkt seg at alt låt likt til en anstendig kostnad.
Asbjørn har tidligere beskrevet noen ganske gode tips til hvordan man kan gjøre et anlegg tilnærmet 'immunt' mot kabelforskjeller. Om du spør pent vil han kanskje fortelle hemmelighetene på nytt. Vel å merke; om du er interessert, da :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Mitt anlegg består kun av kjøpekomponenter og er et passivt system, altså ingen DSP, unntatt surround prosessoren.
Med DSP hadde jeg alltid lurt på om jeg hadde den optimale settingen og aldri fått roen.
Oppsettet er såpass komplekst og lyden så god nå at all denne rattingen frister lite.
Det er flere som har anbefalt meg denne retningen, bla. Snickers som har skrevet i tråden min.
Men som sagt, ikke my cup of tea.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
^ Helt fair det :) Men du er nok inne på noe vesentlig når du skriver "aldri fått roen". Nevroser er nok den største grunnen til mye rart vi holder på med, og på sett og vis er jo hele hifi-livet bygd opp rundt gjentatte nevroser om hvordan lyden kan forbedres ytterligere.

Som inspektør Derrick sa i en episode (ifølge tekstinga): "Vi slit alle med våre vanskar". Lydmessig, iallfall :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Med DSP hadde jeg alltid lurt på om jeg hadde den optimale settingen og aldri fått roen.
Det er ikke et problem jeg kjenner meg igjen i. For meg er det snarere motsatt. Det kan gå år mellom hver gang jeg er inne og justerer noe, etter at nye høyttalere er tunet inn. Ikke har jeg noen spesiell trang til å bytte kabler og andre tweaks for å høre etter en eller annen "forskjell" heller.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Tråden er åpnet igjen, men det er mange butikker som har slike priser, og hvorfor henge seg kun opp i en butikk, og det er gjerne Nordost gang på gang.
Men hvorfor ble en aktiv tråd fjernet? Om du ikke har tenkt å gi noe svar på det er det fint om du skriver rett ut at det har vi ingenting med, så vet vi hvor landet ligger.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.294
Torget vurderinger
23
Landet ligge ved siden av Sverige, sånn ca. siste stopp før Nordpolen. Og like uviktig også.
 
W

WayAhead

Gjest
Heh, Sluket sørget for Top 4 Kabeltråder denne formiddagen....

Skjermbilde 2017-10-18 kl. 09.24.19.png
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Tråden er åpnet igjen, men det er mange butikker som har slike priser, og hvorfor henge seg kun opp i en butikk, og det er gjerne Nordost gang på gang.
Har blitt nevnt mye odin og , di 2 dyre kablene fra hifi butikker er også det samme i mine øyne og ører tull og tøys , er blitt et luksus problem , men seriøst høvdingen det er 5 kabel tråder etterhverandre nå , hva folk skal fram til i disse kabel trådene som går igjen og igjen på det samme , disse kabel trådene ødelegger fokus på andre ting med hifisentralen just saying.

Imagine
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hadde folk engasjert seg halvparten så mye som de gjør i disse kabeldebattene I for eksempel sultproblemer I Afrika, fattigdom i verden, eller andre mindre viktige ting, kunne gjerne verden vært et bedre sted, for alle.
Livet ditt, eller andres, blir ikke bedre av surmuling I kabeldebattene. La folk få gjøre så de vil.
Jeg foreslår å bruke ditt lidenskapelige engasjement på noen av overnevnte tema.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.647
Antall liker
21.430
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med DSP hadde jeg alltid lurt på om jeg hadde den optimale settingen og aldri fått roen.
Nå som vi alle er forskjellige: Jeg har hatt DSP-styrt anlegg siden 2010 (det virker ikke uten DSP, faktisk) og sist jeg rattet var i oktober 2011. Men jeg har hørt mye musikk på anlegget siden da.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En mulig grunn til den sjelsroen er at ingen annonserer i glansede hifiblader for en "ny og forbedret eq-profil mk.2 deluxe edition som er laaaaangt bedre enn forrige versjon og bare koster dobbelt så mye".
 
Topp Bunn