Senter viktig i surround anlegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Man kan sikkert snu det på hodet også, og si at de som mener man MÅ ha senterhøyttaler ikke vet hvor godt et bra tokanals stereoanlegg kan låte på film?

Når man først er i gang med å gjøre antagelser om andres erfaringsgrunnlag, mener jeg.
    Har man surround oppsett så har man mulighet til og lytte i stereo , surround med senter og surround uten center og sammenligne.
    Har man bare stereo mener nå jeg at man mener mye om surround eller center man faktisk ikke aner hvordan ville blitt.

Jeg betviler ikke at mange er fornøyd uten center

Fakta er at det er bare fordeler med center i surroundoppsett .......ingen bakdeler annet enn kostnad

Noen ulemper uten center er
    man mister muligheten til og ende volum i forhold til den andre lyden (ønsker man og høre dialog bedre uten og endre annen lyd får man ikke gjort det uten center)

Man mister effekt lydene som ligger i centerkanal ...(man får en center downmix der lyden dempes noen dB før den sendes til høyre front + venstre front)

Man mister mere/mindre lydblanding av center front høyre og center front venstre lyd (uten center sendes samme blandingen til begge fronter samtidig og blir villedende i forhold til hvordan lyden hadde blitt fremstilt med center)

Phantom center kan aldri få frem dette tapet eller mangel på justering
    Phantom kan få frem den ublandede dialog og ublandede hendelseslyd riktig men vrir man på hodet eller ikke plasserer seg midt mellom fronter vil altid en center kunne fortelle lyd laget til en film bedre enn uten center

Tar man med stereo v.s surround oppsett med surroundlyd vil man i tillegg til overnevnte center ulemper i stereo
    miste LFE dypbass kanalen som er eget lydspor i 5,1 6.1 7.1 surroundlyd (den blir ikke tilført stereo lyden så man mister dyp bass)
    surround kanalene vil også reduseres noen dB (effektlydene dempes) i en downmix til stereo før de sendes HS til HF + VS til VF
    Dynamic Range Compression (DRC) vil tre i kraft i en decoder

Surround er surround og stereo er stereo
    surround kan aldri låte som stereo....stereo kan aldri låte som surround

Uten center kan aldri bli det samme som med center

Om center er viktig ? ja om man skal få avspilt lyd slik den er laget og ment fremstilt fordi fronter kan aldri gjengi lyden på samme måte.
    ...................alle har de ikke de krav og greier seg fint uten
    Dette synes jeg at var en veldig fin oppsummering som jeg vil si meg helt enig i!

Jeg har selv begge deler her hjemme, og det er vanvittig forskjell på de to løsningene. Da tenker jeg først og fremst på måten lyden blir presentert på, ikke de andre forskjellene som rom pris å kvalitet.
    Jeg synes også der var en del bra momenter redgjordt for her.
    Spørs allikevel om mange øyebryn heves på HFS. Dette er typisk AVForum stoff.
    Jeg tror nok det mangler en del erfaring på hva et top of the line multikanal anlegg kan utrette (hjemmekino = Klipsch, osv.).
    Jeg har hatt mange erfarne high-end folk hjemme hos meg som har sittet med hvite knoker i lytteposisjon og hørt på konsert BD'er med lydspor i native 7.1 DTS HDMA eller Dolby True HD.
    Høyttalerkonstruktøren har hørt det meste og han ble helt satt ut når han var over;
    'Your multichannel sound is among the most impressive things I have ever experienced in audio'.
    Får man lyd og bilde sammen, så får man en fullverdig opplevelse og dette helt uavhengig av om man bruker phantom center eller ei.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Noen hadde sikkert vært happy med en mono høytaler også hva vet jeg.

Forresten jeg har OGSÅ hatt gjester i min kino - og jo jeg har faktisk en senter og ingen klagde på den fremdragende lyden der heller,- Meningsløst og subjektivt så det holder men det understreker ett poeng lenger opp.

Det sitter faktisk mennesker bak spakene for å mikse hver enkelt kanal ned til den minste lille detalj og tro ikke flere høytalere er med på og forsterke realiteten i det hele er som å tro at kabler gir en bedre frekvensrespons. En vil såklart ha ett mye bedre utgangspunkt for å mikselyd med en senter i frontrekken - det er vel også ganske klart for de som faktisk jobber med lyd og miksing. Helst skulle jeg hatt dobbelt opp med høytalere i rommet men det er jo grenser for hvor mye jeg orker og legge i det.

Spol deg fram til 5 minutter..

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    itu_5_1_layout.jpg

1. Det er hvad ITU siger og er vel det rigtigste.
    Når man placerer to mellemtoner/basser side om side, får man et smallere lydbillde. Det er forskeligt i forhold til fronterne, der har et bredt lydbillede. Ens enheder samler og hvis det f.eks. er fronterne, vil der komme mindre lyd i gulv og loft.

2. Som jeg skrev tidligere, behøver centeren ikke at gå så dybt ned. Det er en dialog kanal. Derfor ikke under 6,5 tror jeg. Den bliver jo støttet af subwooferen. Men det er vigtig, at den kan gå ordentlig ned til 80 Hz. Bør derfor nok kunne nå de 40 Hz.

3. Jeg mener... Kort og godt! Man justerer ned så det passer med to fronter i stedet for.

4. :)

5. Der var et spor der var til overs fra tidligere fra film verden. En smart person, Tom Holman, fandt på, at det kunne bruges til en LFE kanal og kaldte det 0.1 Ikke 0,1 Men 0.1
    Det går fra 0Hz. til 120. Ved 121 er der ingenting. De andre spor har fuld frekvensområde. (5 og 7).
    6. Amused to death skal jeg have på SACD. Det er en fremragende test plade og man kan på kort tid høre fejl på højtalere. Tag hundene som man kan høre de mærkeligste steder. Hvis fasen er i orden høres de fra fronten. Sidste del af pladen er der mange lyde bag ens ryg. Meget sjovt.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, den filmen måtte jeg plutselig bare se.... Skal du ha en fremvisning av denne her Johnny hjemme hos deg?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kommer ikke inn på vedlegget ditt.

Edit, er artikkelen du linker til virkelig fra år 2000 ?

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ok, den filmen måtte jeg plutselig bare se.... Skal du ha en fremvisning av denne her Johnny hjemme hos deg?
    He he, ja kanskje det.

Skal visstnok være rimelig heftig i 3D selv om den ikke er "real made 3D" men en Hybrid.

C

cruiser

Gjest
    Vis vedlegget 236519

Når man placerer to mellemtoner/basser side om side, får man et smallere lydbillde. Det er forskeligt i forhold til fronterne, der har et bredt lydbillede. Ens enheder samler og hvis det f.eks. er fronterne, vil der komme mindre lyd i gulv og loft.

2. Som jeg skrev tidligere, behøver centeren ikke at gå så dybt ned. Det er en dialog kanal. Derfor ikke under 6,5 tror jeg. Den bliver jo støttet af subwooferen. Men det er vigtig, at den kan gå ordentlig ned til 80 Hz. Bør derfor nok kunne nå de 40 Hz.

3. Jeg mener... Kort og godt! Man justerer ned så det passer med to fronter i stedet for.

5. Der var et spor der var til overs fra tidligere fra film verden. En smart person, Hofman, fandt på, at det kunne bruges til en LFE kanal og kaldte det 0.1 Ikke 0,1 Men 0.1
    Det går fra 0Hz. til 120. Ved 121 er der ingenting. De andre spor har fuld frekvensområde. (5 og 7).
    6. Amused to death skal jeg have på SACD. Det er en fremragende test plade og man kan på kort tid høre fejl på højtalere. Tag hundene som man kan høre de mærkeligste steder. Hvis fasen er i orden høres de fra fronten. Sidste del af pladen er der mange lyde bag ens ryg. Meget sjovt.
    Syns dette innlegget forteller oss at man er fastgrodd i gamle fordommer og har relativt liten kunnskap på hjemmekino.
    En mulighet er jo å oppdatere seg litt på kinofronten og evt besøkt noen skikkelig hjemmekinoer.

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 236519

5. Der var et spor der var til overs fra tidligere fra film verden. En smart person, Hofman, fandt på, at det kunne bruges til en LFE kanal og kaldte det 0.1 Ikke 0,1 Men 0.1
    Syns dette innlegget forteller oss at man er fastgrodd i gamle fordommer og har relativt liten kunnskap på hjemmekino.
    En mulighet er jo å oppdatere seg litt på kinofronten og evt besøkt noen skikkelig hjemmekinoer.
    Hahaha, her legges det ingenting imellom!

Nå er jo jeg en kino entusiast så for meg blir det og diskutere med eller uten center det samme som og diskutere en god middag med eller uten saus! En må for f... ha go saus!!;-)

C

cruiser

Gjest
    Vel en spade er en spade og center er ikke en dialog kanal. Ei heller trenger den å være toveis og liggende...

C

cruiser

Gjest
    Ei heller trenger den å være toveis og liggende...
    Dette har vel sin praktiske forklaring og ikke at man tilstreber dette fysiske forholdet.
    Blir litt flåsete å hele tiden referere til ett stuekompromiss når man skal argumentere for hvorfor en center er en dårlig ide i hjemmekinosammenheng. Skal man diskutere viktigheten av en center er det jo en fordel att den er konstruert riktig.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Dette har vel sin praktiske forklaring og ikke at man tilstreber dette fysiske forholdet.
    Blir litt flåsete å hele tiden referere til ett stuekompromiss når man skal argumentere for hvorfor en center er en dårlig ide i hjemmekinosammenheng. Skal man diskutere viktigheten av en center er det jo en fordel att den er konstruert riktig.
    Tror ikke du tok poenget mitt.
    Med unntak av lydpenetrerende duk og prosjektor, så må du jo ha minst 3,5m takhøyde for at en fullhøyde, gulvstående senter ikke skal stå i veien for en bildeformidler av anstendig størrelse.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den største feilen kinoentusiaster gjør i mine øyne, er å ikke plassere fronthøyttalerene nøyaktig der de låter best i rommet.
    Da mister man veldig mye romfølelse og behovet for senter/bakhøyttalere melder seg.
    Det er som Sven_Pavig riktig sier, at en senter som ikke er identisk med fronthøyttalerene og plassert med samme avstand er katastrofe.
    De som ser film i 2.0 og føler vi mangler 10dB i bassen kan selv korrigere dette med f.eks Audiolence, som er milevis foran romkorreksjonen i alle 7.2 recivere.

C

cruiser

Gjest
    Største feilen man gjør er vel egentlig å overbevise seg selv at 2 kanals anlegget man eier er den beste lydformidleren til hjemmekino. Alt til sitt bruk og det lar seg stort sett ikke kombinere.

C

cruiser

Gjest
    Med unntak av lydpenetrerende duk og prosjektor, så må du jo ha minst 3,5m takhøyde for at en fullhøyde, gulvstående senter ikke skal stå i veien for en bildeformidler av anstendig størrelse.
    Tja, er for meg forskjell på en hjemmekino og en stuekino med alle kompromissene det innebærer

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Største feilen man gjør er vel egentlig å overbevise seg selv at 2 kanals anlegget man eier er den beste lydformidleren til hjemmekino. Alt til sitt bruk og det lar seg stort sett ikke kombinere.
    Det lar seg kombinere, har gjort det selv i min musikalske hjemmekino. Kan godt hende at jeg utvider fra 2.0 til 5.2, men det blir veldig kostbart.

C

cruiser

Gjest
    Det lar seg kombinere, har gjort det selv i min musikalske hjemmekino. Kan godt hende at jeg utvider fra 2.0 til 5.2, men det blir veldig kostbart.
    Vel, det du har oppfyller ingen filmlydstandarder og er intet kringlyd anlegg men at du selv er fornøyd er jo vel og bra..

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Tja, er for meg forskjell på en hjemmekino og en stuekino med alle kompromissene det innebærer
    Og et av disse kompromissene er nok at en dedikert kino neppe er like ideell til 2kanals og multikanal gjengivelse som en stuekino, hvis ikke man har kjælet spesielt med dette punktet. Få hjemmekinoer jeg har sett er kompromissløse på annet enn nettopp - kino, spesielt når man kommer dragende med en surround AVR. Det er selvsagt noen få som har fått dette til.
    Så kompromisser finnes, helt klart. Hos meg skaper TV mellom frontene et litt snevert lydpanorama, så jeg kommer til å gå ned til buet 55" OLED, så får heller kinofølelsen lide.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Og et av disse kompromissene er nok at en dedikert kino neppe er like ideell til 2kanals og multikanal gjengivelse som en stuekino, hvis ikke man har kjælet spesielt med dette punktet. Få hjemmekinoer jeg har sett er kompromissløse på annet enn nettopp - kino, spesielt når man kommer dragende med en surround AVR. Det er selvsagt noen få som har fått dette til.
    Så kompromisser finnes, helt klart. Hos meg skaper TV mellom frontene et litt snevert panorama, så jeg kommer til å gå ned til buet 55" OLED, så får heller kinofølelsen lide.
    Ok, da har jeg misforstått, trodde det var surround/hjemmekino som var tema her, sorry..

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Så kompromisser finnes, helt klart. Hos meg skaper TV mellom frontene et litt snevert panorama, så jeg kommer til å gå ned til buet 55" OLED, så får heller kinofølelsen lide.
    Ok, da har jeg misforstått, trodde det var surround/hjemmekino som var tema her, sorry..
    Tema var vel senter vs fantom senter.
    Som nevnt tidligere i denne tråden så er mitt poeng at dette med helt lik senter ht som fronter nok er viktigere for gjengivelse av multikanal musikk enn filmspor (i de fleste tilfeller ihvertfall). Jeg er heller ikke sikker på at senter mix som skal favorisere vokal nødvendigvis er optimal for en front type ht.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Den største feilen kinoentusiaster gjør i mine øyne, er å ikke plassere fronthøyttalerene nøyaktig der de låter best i rommet.
    Da mister man veldig mye romfølelse og behovet for senter/bakhøyttalere melder seg.
    Det er som Sven_Pavig riktig sier, at en senter som ikke er identisk med fronthøyttalerene og plassert med samme avstand er katastrofe.
    De som ser film i 2.0 og føler vi mangler 10dB i bassen kan selv korrigere dette med f.eks Audiolence, som er milevis foran romkorreksjonen i alle 7.2 recivere.
    Katastrofe? Nå tror jeg du har sett for lite film. Jeg skjønner du jobber hardt med å forsvare egne investeringer, det gjenspeiler stort sett i alle innlegg du har.

" Milevis forran" og " katastrofe" stikk fingeren i jorda og slutt og prat tull! Mange kinoentusiaster er også svært opptatt av god lyd også i stereo men det er kanskje vanskelig å se siden du opplagt har fordommer for både det ene og andre.

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vel, det du har oppfyller ingen filmlydstandarder og er intet kringlyd anlegg men at du selv er fornøyd er jo vel og bra..
    Joda noen er opplagt fornøyd med en Mono HT også - det vil ikke si det samme som at han sitter med fasisten for hva som er god lyd selv om han innerst inne liker å tro det selv.

Smurfs

Medlem
    Ble medlem
    15.12.2013
    Antall liker
    2
    Her er løsningen for alle som syntes `Less Is More`!

1629437[1].jpg

Lydplanke med Surround lyd!

T

tce-teams

Gjest
    Katastrofe? Nå tror jeg du har sett for lite film. Jeg skjønner du jobber hardt med å forsvare egne investeringer, det gjenspeiler stort sett i alle innlegg du har.

" Milevis forran" og " katastrofe" stikk fingeren i jorda og slutt og prat tull! Mange kinoentusiaster er også svært opptatt av god lyd også i stereo men det er kanskje vanskelig å se siden du opplagt har fordommer for både det ene og andre.
    Dette er jeg enig i , vi hjemmekino elskere er like opptatt av stereo , og dette er ingen problem og få til i ein egen hjemmekino. Er selfølgelig kostbart med hjemmekino men det får du igjen av jobben du gjør. Jeg har min hjemmekino pr dags dato i stuen min , og måtte slite ein del for og få det til og låte opptimalt , enda har jeg sikkert kunne fått det bedre og med det jeg har pr i dag. Men jeg venter heller på det dedikerte lytte rommet mitt. Der det blir fokus mest på det musikalske samt hjemmekino sammenheng. Og når det kommer med dette med center høyttaler så er det lurt at denne er av samme høyttaler type synes jeg. Hva er så vanskelig og få stereo lyd ut av ein hjemmekino , alt du trenger er ein ganske god 2 kanals forforsterker og noen gode effektforsterkere. Jeg bruker både marantzen min til hjemmekino og musikk , men jeg har heldigvis denne dra hjelpen fra effektforsterkeren min , både i musikk sammenheng og hjemmekino.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har en intergrert røramp jeg kopler til når jeg er i stereomodus, funker fint det.

T

tce-teams

Gjest
    Jeg har en intergrert røramp jeg kopler til når jeg er i stereomodus, funker fint det.
    Hvilken intrigert røramp har du grandis , er litt usikker på om jeg skal bruke forforsterker , eller intrigert i neste hjemmekino oppgradering hos meg.
    Hva er best trur du? blei kansje of topic her inne men men.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvilken intrigert røramp har du grandis , er litt usikker på om jeg skal bruke forforsterker , eller intrigert i neste hjemmekino oppgradering hos meg.
    Jeg bruker også en rørpre, men denne har ikke theatre-through, så jeg setter bare volumpot i midtposisjon ut fra romkalibreringen.

T

tce-teams

Gjest
    Jeg bruker også en rørpre, men denne har ikke theatre-through, så jeg setter bare volumpot i midtposisjon ut fra romkalibreringen.
    Ok har litt og tenke på da forstår jeg , får se hva jeg ender opp med.

V

vredensgnag

Gjest

Noen ulemper uten center er (fakta og ikke antakelser)
    man mister muligheten til og endre volum i forhold til den andre lyden (ønsker man og høre dialog bedre uten og endre annen lyd får man ikke gjort det uten center)
    BARE Å GÅ INN I PROSESSOR OG JUSTERE STYRKEN PÅ SENTERSIGNALET SOM GÅR TIL FRONTHØYTTALERNE.

Man mister effekt lydene som ligger i centerkanal ...(man får en center downmix der lyden dempes noen dB før den sendes til høyre front + venstre front) (noen ganger kan dialog i en downmix oppfattes som veldig lav)
    DU KAN GJØRE ET LITE EKSPERIMENT - KOBLE FRA DINE ØVRIGE KANALER, OG LYTT KUN TIL SENTERKANALEN, PÅ FORSKJELLIGE FILMER. EFFEKTLYDER SOM OPPLEVES I SENTER LAGES VHA VANLIG STEREOMIKS MED UTGANGSPUNKT I FRONTHØYTTALERNE - SENTERKANALEN RESERVERES FOR DIALOG, SLIK AT DENNE SKAL BLI RENEST MULIG. OGSÅ EN STOR FORDEL NÅR DET SKAL DUBBES TIL ANDRE SPRÅK ... SÅ SLIPPER MAN Å GJØRE EN EFFEKT+DIALOGMIKS I DET NYE SPRÅKET.
    MEN DET GREIESTE ER AT DU LYTTER KUN TIL DITT SENTERSIGNAL, SÅ FÅR DU HØRE.

Man mister mere/mindre lydblanding av center front høyre og center front venstre lyd (uten center sendes samme blandingen til begge fronter samtidig og blir villedende i forhold til hvordan lyden hadde blitt fremstilt med center)
    NEI

Phantom kan ikke få blandet lyd riktig ) men få frem den ublandede dialog og ublandede hendelseslyd men vrir man på hodet eller ikke plasserer seg midt mellom fronter vil altid en center kunne fortelle lyd laget til en film bedre enn uten center
    DET BLIR DA EN MERKELIG PÅSTAND. LYDEFFEKTENE (DET DU KALLER HENDELSESLYD) KOMMER FRA FRONTHØYTTALERNE I FRONTPERSPEKTIVET; SENTERHØYTTALEREN INNEHOLDER SENTERSIGNALET KUN, OG DETTE ER PRIMÆRT DIALOG. Å GJENSKAPE DENNE MED FANTOMSENTER ER HELT KURANT.

Tar man med stereo v.s surround oppsett med surroundlyd vil man i tillegg til overnevnte center ulemper ved stereo
    miste LFE dypbass kanalen som er eget lydspor i 5,1 6.1 7.1 surroundlyd (den blir ikke tilført stereo lyden så man mister dyp bass)
    surround kanalene vil også reduseres noen dB (effektlydene dempes) i en downmix til stereo før de sendes HS til HF + VS til VF
    MAN MISTER IKKE LFE DYPBASS DERSOM MAN HAR FULLRANGE FRONTHØYTTALERE - MEN DET ER NATURLIGVIS ET KRAV, DERSOM MAN IKKE HAR SEPARATE SUBWOOFERE STÅENDE ET ANNET STED.

i suround oppsett kan uten center aldri bli det samme som med center
    DETTE ER BARE ORDLEK - SIDEN DET ER EN DEL DU HAR MISFORSTÅTT NÅR DET GJELDER SENTERSIGNALET, SÅ FORESLÅR JEG AT MAN LEGGER DEN TIL SIDE.
    Her er det en del feil, Hygenhygen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kopler om HT ledningene fra receiver til rør-amp. Har DSP i dacen som kjører signalet videre til ampen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg syntes også, at man må placerer sine fronter hvor de lyder bedst. Samtidig placers placering af en lytter. Der skal være den optimale afstand imellem højtaler og lytter. Det vile være en god begyndelse ved surround og stereo.
    Hvis man ikke gør det, vil lydkvaliten være mindre. Det kan der så være mange grunde til. Mange lyttere og at man vægter billede over for lyd.
    Så er løsningen nok et stort lærred med lydgennemgang.
    Jeg mener ikke, at det behøver at være ens 3 styk fronthøjtalere, fordi centeren bliver støttet af en LFE subwoofer. Men de skal lyde ens. Men kan centeren nå ned til 40 Hz. er det fint. Men man bør have centeren med samme mellemtone og diskant samt samme delefrekvenser og hvor fase og modfase passer som fod i hose. Placering med samme afstand til lytte og dermed fasen passer der også.
    Det er egenligt lidt underligt, at man ikke må stille spørgsmål ved brug af center højtaler. Jeg syntes det er sundt at genoverveje det. Brug den hvis man er glad for det. Men forretningerne lever bl.a. af at sælge højtalere og de vil meget gerne sælge en center højtaler. Gerne så dyrt som muligt. Jeg tror, at mange aldrig har prøvet at lytte til, ikke at bruge en center højtaler, og jeg vil finde det interessant, hvis man ville delagtig gøre os med ens lytte afprøvning. Jeg giver ikke meget for at man bare gør som det etablerede.
    Tråden handler om for og imod brug af center. Bruger man små højtaler, kan de nok have gavn af aflastning fra centeren. Men skal man til at opbygge et suround anlæg, vil man kunne bruge de penge et sted, hvor man nok får mere lyd udbytte. Og om man så for brug for den er det store spørgsmål, hvor jeg også kan være i tvivl nogle gange. Men som sagt, skulle Modifix bygge mig et par surround højtalere, vil jeg da afprøve det, at bruge den ene som center som forsøg.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Noen ulemper uten center er (fakta og ikke antakelser)
    man mister muligheten til og endre volum i forhold til den andre lyden (ønsker man og høre dialog bedre uten og endre annen lyd får man ikke gjort det uten center)
    BARE Å GÅ INN I PROSESSOR OG JUSTERE STYRKEN PÅ SENTERSIGNALET SOM GÅR TIL FRONTHØYTTALERNE.

Man mister effekt lydene som ligger i centerkanal ...(man får en center downmix der lyden dempes noen dB før den sendes til høyre front + venstre front) (noen ganger kan dialog i en downmix oppfattes som veldig lav)
    DU KAN GJØRE ET LITE EKSPERIMENT - KOBLE FRA DINE ØVRIGE KANALER, OG LYTT KUN TIL SENTERKANALEN, PÅ FORSKJELLIGE FILMER. EFFEKTLYDER SOM OPPLEVES I SENTER LAGES VHA VANLIG STEREOMIKS MED UTGANGSPUNKT I FRONTHØYTTALERNE - SENTERKANALEN RESERVERES FOR DIALOG, SLIK AT DENNE SKAL BLI RENEST MULIG. OGSÅ EN STOR FORDEL NÅR DET SKAL DUBBES TIL ANDRE SPRÅK ... SÅ SLIPPER MAN Å GJØRE EN EFFEKT+DIALOGMIKS I DET NYE SPRÅKET.
    MEN DET GREIESTE ER AT DU LYTTER KUN TIL DITT SENTERSIGNAL, SÅ FÅR DU HØRE.

NEI

Phantom kan ikke få blandet lyd riktig ) men få frem den ublandede dialog og ublandede hendelseslyd men vrir man på hodet eller ikke plasserer seg midt mellom fronter vil altid en center kunne fortelle lyd laget til en film bedre enn uten center
    DET BLIR DA EN MERKELIG PÅSTAND. LYDEFFEKTENE (DET DU KALLER HENDELSESLYD) KOMMER FRA FRONTHØYTTALERNE I FRONTPERSPEKTIVET; SENTERHØYTTALEREN INNEHOLDER SENTERSIGNALET KUN, OG DETTE ER PRIMÆRT DIALOG. Å GJENSKAPE DENNE MED FANTOMSENTER ER HELT KURANT.

Tar man med stereo v.s surround oppsett med surroundlyd vil man i tillegg til overnevnte center ulemper ved stereo
    MAN MISTER IKKE LFE DYPBASS DERSOM MAN HAR FULLRANGE FRONTHØYTTALERE - MEN DET ER NATURLIGVIS ET KRAV, DERSOM MAN IKKE HAR SEPARATE SUBWOOFERE STÅENDE ET ANNET STED.

i suround oppsett kan uten center aldri bli det samme som med center
    DETTE ER BARE ORDLEK - SIDEN DET ER EN DEL DU HAR MISFORSTÅTT NÅR DET GJELDER SENTERSIGNALET, SÅ FORESLÅR JEG AT MAN LEGGER DEN TIL SIDE.
    Her er det en del feil, Hygenhygen.

Dårlig tid i dag vreden ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg syntes også, at man må placerer sine fronter hvor de lyder bedst. Samtidig placers placering af en lytter. Der skal være den optimale afstand imellem højtaler og lytter. Det vile være en god begyndelse ved surround og stereo.
    Hvis man ikke gør det, vil lydkvaliten være mindre. Det kan der så være mange grunde til. Mange lyttere og at man vægter billede over for lyd.
    Jeg mener ikke, at det behøver at være ens 3 styk fronthøjtalere, fordi centeren bliver støttet af en LFE subwoofer. Men de skal lyde ens. Men kan centeren nå ned til 40 Hz. er det fint. Men man bør have centeren med samme mellemtone og diskant samt samme delefrekvenser og hvor fase og modfase passer som fod i hose. Placering med samme afstand til lytte og dermed fasen passer der også.
    Det er egenligt lidt underligt, at man ikke må stille spørgsmål ved brug af center højtaler. Jeg syntes det er sundt at genoverveje det. Brug den hvis man er glad for det. Men forretningerne lever bl.a. af at sælge højtalere og de vil meget gerne sælge en center højtaler. Gerne så dyrt som muligt. Jeg tror, at mange aldrig har prøvet at lytte til, ikke at bruge en center højtaler, og jeg vil finde det interessant, hvis man ville delagtig gøre os med ens lytte afprøvning. Jeg giver ikke meget for at man bare gør som det etablerede.
    Tråden handler om for og imod brug af center. Bruger man små højtaler, kan de nok have gavn af aflastning fra centeren. Men skal man til at opbygge et suround anlæg, vil man kunne bruge de penge et sted, hvor man nok får mere lyd udbytte. Og om man så for brug for den er det store spørgsmål, hvor jeg også kan være i tvivl nogle gange. Men som sagt, skulle Modifix bygge mig et par surround højtalere, vil jeg da afprøve det, at bruge den ene som center som forsøg.

Går du på av-forum ser du raskt at det er rimelig mange (entusiaster vel og merke) som ikke kjører kompromisser i sine surrerundt oppsett så akkurat den motforestillingen du og Harald har ser jeg ikke helt poenget med. Hvor langt ned senteren går om du har ettpar subbere strategisk plassert tror jeg ikke vil utgjøre den store forskjellen praksis.

Jeg finner for øvrig denne tråden såpass interresant at jeg skal gjøre ett forsøk uten bruk av senteren.

T

tce-teams

Gjest

Går du på av-forum ser du raskt at det er rimelig mange (entusiaster vel og merke) som ikke kjører kompromisser i sine surrerundt oppsett så akkurat den motforestillingen du og Harald har ser jeg ikke helt poenget med. Hvor langt ned senteren går om du har ettpar subbere strategisk plassert tror jeg ikke vil utgjøre den store forskjellen praksis.

Jeg finner for øvrig denne tråden såpass interresant at jeg skal gjøre ett forsøk uten bruk av senteren.
    Jeg har allerede prøvd uten center på 3 blu ray filmer , i 2 kanals stereo direct med subwoofrene og uten subwoofrene.
    For meg låt det veldig tamt uten center høyttaler , var mye på filmene som låt heilt forferdelig uten centeren. Det er jo meining at centeren skal være til stede når opptil 60 % av lyd effekter og tale kommer ut av den.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg har allerede prøvd uten center på 3 blu ray filmer , i 2 kanals stereo direct med subwoofrene og uten subwoofrene.
    For meg låt det veldig tamt uten center høyttaler , var mye på filmene som låt heilt forferdelig uten centeren. Det er jo meining at centeren skal være til stede når opptil 60 % av lyd effekter og tale kommer ut av den.
    Jeg tar det for gitt at du gav beskjed til AVR at du manglet Center, slik at denne kunne downmixe senter-sporet ut på frontene (noe annet vil jo være helt amatørmessig)? Har du satt frontene til full range?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.881
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er skam medlem af avforum.no selvom jeg ikke er aktiv der.
    Jeg vil godt lige understrege, at jeg godt ved, at der findes rigtige mange seriøse surroundopsætninger. Der er folk dergår utrolig langt med deres lyd.
    Jeg har også selv et surround anlæg og jeg fik i sommers anskaffte mig en surround processer Audiolab 8200 AP, der afløste min Onkyo 805, hvor jeg brugte højde højtalere. Det kan så Audiolaben ikke. Men et bedre apparat, der passede bedre til mig, da jeg bruger NLE 1000 til fronterne. Syntes det var fjollet at have en reciever og så have den stående med effekt på, der ikke bruges. Audiolab lægger vægt på No nonsens. Man udnytter Blue-ray afspilleren til HD Master.
    Jeg vil nok bruge min center til 6.1. Altså til en baghøjtaler.
    Fint du prøver johnnygrandis :)
    tce-teams, så har du jo gjort det rigtige valg! :) Har du hørt Leonard Cohen "Songs from the road"? Her hos mig var centeren bare en masse ekkoer og efterklang. Men det kan være den optagelse, der lige med centeren er speciel dårlig. Ellers en god Blue-Ray plade.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn