Distinctive
Æresmedlem
Jeg synes også der var en del bra momenter redgjordt for her.Dette synes jeg at var en veldig fin oppsummering som jeg vil si meg helt enig i!Har man surround oppsett så har man mulighet til og lytte i stereo , surround med senter og surround uten center og sammenligne.Man kan sikkert snu det på hodet også, og si at de som mener man MÅ ha senterhøyttaler ikke vet hvor godt et bra tokanals stereoanlegg kan låte på film?
Når man først er i gang med å gjøre antagelser om andres erfaringsgrunnlag, mener jeg.
Har man bare stereo mener nå jeg at man mener mye om surround eller center man faktisk ikke aner hvordan ville blitt.
Jeg betviler ikke at mange er fornøyd uten center
Fakta er at det er bare fordeler med center i surroundoppsett .......ingen bakdeler annet enn kostnad
Noen ulemper uten center er
man mister muligheten til og ende volum i forhold til den andre lyden (ønsker man og høre dialog bedre uten og endre annen lyd får man ikke gjort det uten center)
Man mister effekt lydene som ligger i centerkanal ...(man får en center downmix der lyden dempes noen dB før den sendes til høyre front + venstre front)
Man mister mere/mindre lydblanding av center front høyre og center front venstre lyd (uten center sendes samme blandingen til begge fronter samtidig og blir villedende i forhold til hvordan lyden hadde blitt fremstilt med center)
Phantom center kan aldri få frem dette tapet eller mangel på justering
Phantom kan få frem den ublandede dialog og ublandede hendelseslyd riktig men vrir man på hodet eller ikke plasserer seg midt mellom fronter vil altid en center kunne fortelle lyd laget til en film bedre enn uten center
Tar man med stereo v.s surround oppsett med surroundlyd vil man i tillegg til overnevnte center ulemper i stereo
miste LFE dypbass kanalen som er eget lydspor i 5,1 6.1 7.1 surroundlyd (den blir ikke tilført stereo lyden så man mister dyp bass)
surround kanalene vil også reduseres noen dB (effektlydene dempes) i en downmix til stereo før de sendes HS til HF + VS til VF
Dynamic Range Compression (DRC) vil tre i kraft i en decoder
Surround er surround og stereo er stereo
surround kan aldri låte som stereo....stereo kan aldri låte som surround
Uten center kan aldri bli det samme som med center
Om center er viktig ? ja om man skal få avspilt lyd slik den er laget og ment fremstilt fordi fronter kan aldri gjengi lyden på samme måte.
...................alle har de ikke de krav og greier seg fint uten
Jeg har selv begge deler her hjemme, og det er vanvittig forskjell på de to løsningene. Da tenker jeg først og fremst på måten lyden blir presentert på, ikke de andre forskjellene som rom pris å kvalitet.
Spørs allikevel om mange øyebryn heves på HFS. Dette er typisk AVForum stoff.
Jeg tror nok det mangler en del erfaring på hva et top of the line multikanal anlegg kan utrette (hjemmekino = Klipsch, osv.).
Jeg har hatt mange erfarne high-end folk hjemme hos meg som har sittet med hvite knoker i lytteposisjon og hørt på konsert BD'er med lydspor i native 7.1 DTS HDMA eller Dolby True HD.
Høyttalerkonstruktøren har hørt det meste og han ble helt satt ut når han var over;
'Your multichannel sound is among the most impressive things I have ever experienced in audio'.
Får man lyd og bilde sammen, så får man en fullverdig opplevelse og dette helt uavhengig av om man bruker phantom center eller ei.