Politikk, religion og samfunn Sentralbanksjef ...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.589
Når pengene blir brukt blir det reelle penger.
Siden disse pengene i følge deg altså er fiktive inntil de blir brukt til noe og bare sitter der og er fiktive på en konto i en bank. Hva skjer dersom denne banken overøfrer pengene til en konto i en annen bank? Har de da blitt reelle i prosessen eller er de fortsatt fiktive sidne de bare er flyttet fra en bank til en annen?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det var bare ment at det er bare et tastetrykk på en computer når lånet opprettes og avdrag betales, ikke penger inn eller ut av banksystemet. Det trodde jeg dere var smarte nok til å skjønne. Inside money heter det visst på fagspråket, kontra outside money. Når pengene blir brukt blir det reelle penger. Splitter nye penger er skapt.
Nei, jeg er ikke smart nok til å skjønne hva du mener, men heldigvis nok til å skjønne hvordan banker fungerer. Pengene er reelle, uavhengig av om når de brukes. Når et lån opprettes gjøres pengene tilgjengelig på låntakers konto. Låntakeren står fritt til å bruke dem når som helst. Samtidig opprettes lånet, som viser hva låntakeren skylder banken. Alt det der er reelle penger. Samtidig sørger banken daglig å hente inn tilstrekkelig penger til å dekke evt. økning i samlet utlån. Reelle penger, som kommer inn på ulikt vis. Men hva du mener med at splitter nye penger er skapt er ikke til å forstå. Hvis banken ikke henter inn finansiering for nye utlån utenfra så er det av sin egenkapital den låner ut.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.589
Hvis banken ikke henter inn finansiering for nye utlån utenfra så er det av sin egenkapital den låner ut.
Eventuelt om aldri tar ut pengene fra kontoen. Da er utlånet selvfinansierende. Denslags er, rimelig nok, noe bankkunder ikke driver spesielt mye med. Å ha et innskudd (rente kanskje 1%) og et usikret utlån (rente 10-15-20%) er ikke spesielt god butikk for kunden.

U

utgatt60135

Gjest
Men hva du mener med at splitter nye penger er skapt er ikke til å forstå.
Nei, som sagt tok det tid for meg også å virkelig fatte det. Tror det er slik for de fleste når de hører det for første gang. Ikke heng det opp i fiktive penger som sagt, det var bare et begrep for at de kun skriver et tall ut av det blå (pant i bolig). Bankene trenger ikke å låne inn noe som helst annet enn en egenkapital bestemt av Basel, 1, 2 og 3. Det er Norges bank som passer på likviditeten (som avgjør hvor mye penger som bankene kan skape samt risikovurdering). Det gjør de i hovedsak med auksjoner av F-lån og F-innskudd. Sentralbankpenger, M0.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.589
Baknene trenger ikke å låne inn noe som helst annet en en egenkapital bestemt av Basel, 1, 2 og 3.
Herregud. Jeg har da vist deg balanser for norske banker med bøtter og spann av gjeld. Som man i din skrudde verden ikke trenger. Like vel gjør altså banker dette og betaler rente på den (som du i det minste har innrømmet er reelle penger)

Man låner ikke inn egenkapital. Den er evigvarende og trenger aldri å betales tilbake.

Jeg kan vanskelig tenke meg at de som har skrevet alt du mener å ha lest har sagt hva du tror du sier.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Evigvarende er den ikke nødvendigvis. Vi har vel opplevd at banker har blitt insolvente og staten har overtatt eierskapet.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.589
Evigvarende er den ikke nødvendigvis. Vi har vel opplevd at banker har blitt insolvente og staten har overtatt eierskapet.
Man kan også gå konk og da er den borte.

Lånt inn er den i alle fall ikke. Ikke rentebærende heller selv om de som har skutt den inn gjerne forventer en viss avkastning i form av utbytte.

Er det nå man skal dra inn hybridlån og andre typer gjeld for å være slem forresten? Det må jo en bank også ha.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nei, som sagt tok det tid for meg også å virkelig fatte det. Tror det er slik for de fleste når de hører det for første gang. Ikke heng det opp i fiktive penger som sagt, det var bare et begrep for at de kun skriver et tall ut av det blå (pant i bolig). Bankene trenger ikke å låne inn noe som helst annet enn en egenkapital bestemt av Basel, 1, 2 og 3. Det er Norges bank som passer på likviditeten (som avgjør hvor mye penger som bankene kan skape samt risikovurdering). Det gjør de i hovedsak med auksjoner av F-lån og F-innskudd. Sentralbankpenger, M0.
Det er bankene som passer på likviditeten og står for risikostyringen for egen portefølje, mens myndighetene er premissgivere og fører tilsyn. Egenkapitalen vil bankene helst ikke ha høyere enn nødvendig, siden egenkapital er mye dyrere enn de andre finansieringskildene de bruker.

De skriver ikke et tall ut av det blå, men vurderer beløpet låntakeren søker om. Det er ganske mange faktorer som spiller inn, og kravene blir strengere for hver gang Finanstilsynet tenker seg om.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.090
Torget vurderinger
0
Hva dette (ekte penger og Monopolpenger ) har med Jens Stoltenberg ( den nye sentralbanksjefen ) å gjøre forstår jeg ikke helt???

Det synes for øvrig som om Jensemann må be om utsettelse i forhold til tiltredelse fordi verdensfreden "krever" at han fortsetter som NATO sjef en stund til.Og da kommer vi i den litt pikante situasjonen at visesjefen, som i og med at hun ikke fikk/får jobben er veiet og funnet for lett, faktisk må fungere som sentralbanksjef til NATO/verdensfreden finner seg en ny sjef.

Støre er ( og dette påstår jeg ikke for å være slem, men det er nok et faktum ) så opptatt av å gjøre utenlandske statsledere til lags at han garantert ikke kommer til å kreve fra NATO at han får Jens hjem nå.

Ikke for å være slem mot den kvinnelige kandidaten så håper jeg at "noen" hvsker Slagsmål Vedum i øret at han skal se på han som bor i Sveits. Det ville være et passende "takk for sist" til AP for alt rotet om oppløsing av Viken. Da vil han unngå Jens, AP vil få (berettiget?) kjeft for at ikke en dame får jobben og vi vil få en sentralbanksjef som er kvalifisert og "upolitisk"!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hva? Trodde Lyngen var den sorte hesten....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Er det ikke snart på tide at Berlusconi tar over Natogeneralsekretærjobben. Han er jo så flink med sekreterer.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.090
Torget vurderinger
0
Hvorfor ikke han som sentralbanksjef? Han har jo vært kreativ til å tuske til seg penger! :ROFLMAO:

U

utgatt60135

Gjest
Hva dette (ekte penger og Monopolpenger ) har med Jens Stoltenberg ( den nye sentralbanksjefen ) å gjøre forstår jeg ikke helt???
Nei, det er min feil. Og jeg spørs meg selv hvorfor jeg gidder i det hele tatt å diskutere med folk som er ute etter å "ta folk". Det er egentlig ganske meningsløst. Men tar det på min kappe nå. Jeg har lært absolutt null av dette.

Så diskuter Jens og Ida. På jobben har vi ventet på en eventuell avgjørelse i dag, men den kom ikke. Kan bli min jobb.

Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.784
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Noen som klager over at noen som kjenner noen har snakket med noen her på vårt lille berg?

Følg med på denne:

The head of Professional Standards at the Met (som etterforsker Boris Johnson ifm Covidbruddene) is Bas Javid,

Bas Javid reports to Helen Ball (på politisiden) who reports to Cressida Dick (som er Helens kone, men altså politiker) who reports to Priti Patel who reports to Boris Johnston. Sajid Javid (he was reappointed to Johnson's cabinet as Health Secretary and a prominent figure in the British government response to the COVID-19 pandemic), also reports to Boris Johnston. Sajid Javid is Bas Javids older brother.

Ikke lett å holde tunga i rett munn selv i store UK. Men når alle som betyr noe gjerne har gått på de samme 3-4 skolene, blir det gjerne slik.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.589
At dette drøyer såpass lenge nå regner jeg med er fordi det først må avklares om Jensemann skal fortsette i NATO en stund til eller ikke. Om så skjer klarer Norge seg uansett fint uten sentralbanksjef eller Olsen på overtid en stund. Tipper NATO ikke er spesielt sugne på et skifte nå om dagen.

Topp Bunn