weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.589
Du har fått det forklart i den forrige tråden (primært av Asbjørn). Jeg kan forklare deg det en gang til men jeg stiller meg sterkt tvilende til at du er interessert i eller i stand til å skjønne det. Du kan jo tygge på hvorfor banker i det hele gidder å utstede gjeld som de må betale rente på. I din artige verden er gjeld bare en bokføringssteknikalitet for å balansere noe.Hvordan kommer dette inn da?
Kontopenger skapes når en bank gir et lån til en kunde. Hvis du vil ha lån i en bank må du som regel ha konto hos den. Banken gir deg lån ved å sette penger inn på din konto. Banken trenger ikke å vente på et innskudd fra en annen kunde før den kan gi deg pengene. Den overfører heller ikke et innskudd den har fra før til din konto. Den lager bare nye kontopenger. I det du tar opp lånet får du på samme tid gjeld til banken (lånet) og en fordring på banken (innskuddet).
Bankene henter ikke inn penger når de skaper boliglån, det går ingen penger inn. De er skapt av ingenting. Det hadde vært absurd om de allikevel hadde finanser det. Men selvsagt må de bokføre gjelden. Men det er kun en bokføring og ikke faktiske penger som blir finansiert. Når vi tilbakebetaler kontopengene så blir de eliminert. Det går ingen vei ut, de forsvinner i løse lufta slik de ble skapt. Da er det rimelig å anta at OMF blir utlånt til høyere rente i andre utlån.
At du mener noe er rimelig er ikke det samme som at det er rimelig. Det er forhåpentligvis åpenbart for alle som følger tråden.Da er det rimelig å anta at OMF blir utlånt til høyere rente i andre utlån.
Her er en børsmelding fra en norsk bank ifm et låneopptak. Mine uthevinger. Hvorfor tror du at de gjør noe så stupdumt som å låne penger, som endatil koster mer enn OMF?
SpareBank 1 Østlandet: Successful issuance of Senior Preferred Bond in NOK
SpareBank 1 Østlandet (Issuer rating from Moody's Aa3) has today issued a two new senior preferred bonds with a combined issue size of NOK 2.2 billion. One fixed rate bond with a coupon of 2.33% Annual, maturity date 17 November 2026, size NOK 1bn. One floating rate bond with a coupon of 3months NIBOR +46bps, size NOK 1.2bn, maturity date 17 February 2027. Settlement date is 17 January 2022. SEB Markets and SpareBank 1 Markets acted as joint lead managers. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 in the Norwegian Securities Trading Act[/quote]
Sist redigert: