Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kjøpte bosch sin. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den før. Bygde garasje og kino FØR jeg kjøpte den. Men har vært uvurderlig når jeg pusser opp huset.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal se på den. Skal tette igjen en åpen trapp. Tenker den må være super til det formålet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Håper Brann berger plassen. Ellers får ikke FKH gleden av å slå de til neste år.

    Platespiller måtte jeg bare ha igjen😀 Livet ble litt kjedelige uten😀
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.370
    Antall liker
    63.330
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Pøh, vi bruker jo 40 år+ mellom seriemesterskapene, så vi har tid til å gå ned en divisjon eller to. Men sånn som jeg prater da, seriemesterskap er jo ikke noe dere har kjennskap til der nede 😊
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Pøh, vi bruker jo 40 år+ mellom seriemesterskapene, så vi har tid til å gå ned en divisjon eller to. Men sånn som jeg prater da, seriemesterskap er jo ikke noe dere har kjennskap til der nede 😊
    Det er jo slikt som skjer når man er så dum å ansette en Trønder som hovedtrener, tar nok desverre lang tid å rette opp etter det :censored:
    Bodø Glimt har jo åpenbart skjønt det med trener fra Bergen!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Dette kan være skremmende saker, min eldste datter (hun er voksen nå) …. hver gang hun ble syk så fikk hun 40+ i feber, en gang endte hun i ambulanse fordi vi ikke greide å kontrollere temperaturen, men etterhvert har jeg fått veldig mye kunnskap om hvordan man håndterer feber 40+
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ikke inhalerer mdf støv, spilles det faktisk musikk. I en stund har jeg fiklet med EQ i Roon. Sikkert dratt litt mye i spakene og jeg måtte justere nivåhåndteringen ned en del for å unngå klipping. Får jo jevnere respons men det har sin pris. Fjernet hele skiten og vips så er dynamikken på plass igjen. DSP er fine greier men tror ikke Roon er kanskje den beste løsning. Spesielt hvis en overdriver.

    446ACA26-C06C-49A5-9D96-7EE307BB7C13.jpeg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Når jeg ikke inhalerer mdf støv, spilles det faktisk musikk. I en stund har jeg fiklet med EQ i Roon. Sikkert dratt litt mye i spakene og jeg måtte justere nivåhåndteringen ned en del for å unngå klipping. Får jo jevnere respons men det har sin pris. Fjernet hele skiten og vips så er dynamikken på plass igjen. DSP er fine greier men tror ikke Roon er kanskje den beste løsning. Spesielt hvis en overdriver.

    Vis vedlegget 746558
    Du trenger Trinnov :ROFLMAO:
    Da har du stålkontroll :cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min oppfatning er at roon sin dsp er utrolig bra, men jeg hadde ikke begynt å dra i "spakene" basert på ren gjetting. Målemic og rew er et "must".
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min oppfatning er at roon sin dsp er utrolig bra, men jeg hadde ikke begynt å dra i "spakene" basert på ren gjetting. Målemic og rew er et "must".
    Måler og bruker REW når jeg justerer i ROON. Er nok bare brukeren som har overdrevet litt. Var egentlig klar over det. La oss si at jeg juster ned noen områder med 7db og justere opp andre steder med 7db. For å unngå klipping må jeg dra ned nivået totalt på med 7db. Da vil di områder som allerede er justert ned med 7db få en ytterligere redusering med 7 db. Da ha det digitale domene med hele 14db. Det mener jeg er årsaken til at dynamikken blir redusert.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også dratt ned mellom 7-14db noen plasser, hos meg er det mer en nok dynamikk. Smak og behag - tror jeg også har mye å si...
    dsp.png
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo litt systemavhengig men edruelig bruk av eq og fortsatt jevn frekvensgang er nok som Sevald sier litt av nøkkelen til god dynamikk. Så ligger det fryktelig mye bakenforliggende i dette.. :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det er noen problemer å dra ned enkelte områder. Problemet begynner når en hever enkelte områder og må dra ned totalen for å unngå klipping
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hm... det var da merkelig at du må dra ned så mye selve "gain" - fungerer alt som det skal i anlegget?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ingenting med anlegget å gjør. Appen til Roon indikere klipping. Lite rødt nede hvis en har skrudd på denne funksjonen. Har en justert opp enkelte området med f eks 7db må en ta ned totalen med 7 db for å unngå dette.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det er noen problemer å dra ned enkelte områder. Problemet begynner når en hever enkelte områder og må dra ned totalen for å unngå klipping
    Problemet i mine øyne oppstår når man begynner å dra på EQ spakene basert på det man måler i lytteposisjon over bassen samt hvis man forsøker å dra opp kraftige dipper i bassen. Da boomer det godt andre steder I rommet og snert og punch forsvinner.

    Resultatet av EQ blir langt bedre hvis man baserer det på en snittmåling over et større område i min erfaring.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Problemet i mine øyne oppstår når man begynner å dra på EQ spakene basert på det man måler i lytteposisjon over bassen samt hvis man forsøker å dra opp kraftige dipper i bassen. Da boomer det godt andre steder I rommet og snert og punch forsvinner.

    Resultatet av EQ blir langt bedre hvis man baserer det på en snittmåling over et større område i min erfaring.
    Det er jeg ikke uenig om. Vi snakker om 2 problemstillinger. Jeg er ganske sikkker på at hvis en reduserer nivået i Roon så dreper en dynamikken. Har skrudd av all eq og beholdt nivåreguleringen hos meg på -9db. Det funket dårlig. Bare en test for min del. Har også hatt dac med digital volumkontroll. Flat dynamikk på lavt volum.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til å forsette ned eq i Roon. Men litt mere edruelig og kun dra ned noen peaker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Har ingenting med anlegget å gjør. Appen til Roon indikere klipping. Lite rødt nede hvis en har skrudd på denne funksjonen. Har en justert opp enkelte området med f eks 7db må en ta ned totalen med 7 db for å unngå dette.
    Er ikke det teknisk issue med roon?
    Ser man på Trinnov, så kjører de 64 bits oppløsning på alle dsp kalkulasjoner, ingen avrundingsfeil og såvidt jeg vet ingen problem med digital klipping
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn