Ja, jeg misforstod litt, antok du spurte om spredning av den nye responsen siden utendørs spredning er delt tidligere, men det er jo ikke å forvente at du husker utenat alt som er delt i tråden.Det er klart spredningen vil følge den nye responsen også. Fant en utendørsmåling i post 210.
Usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, fint om du kan bekrefte/presisere før jeg svarer. Grunnen til at du stiller spørsmålet er du har sett at tester/omtaler av våre subber gir de trekk pga manglende kapasitet? Og derfor lurer du på hvordan de kan erstatte større gulvstående? Var det riktig forstått?Hvordan vil disse kunne erstatte større gulvstående ? grunn til ? er at et par tester/omtaler trekker subbene pga kapasitet!
Har La Scala ll idag og de mangler dypbass men har en heftig mellombass og en mellomtone som får frem stemmer og innstrumenter slik jeg liker det, men liker også og spille høyt når det passer. Testet høyttalere som Kii three og Dynaudio XD 60 av aktive samt mye annet og ifte går det på mangel av kapasitet samt lite liv i mellombassen. Lurer på hvilken kapasitet disse har i mellombassen og om det kan gi et skikkelig trykk i et rom på 35m2 samt åpen løsning til 20m2 til. Ikke så opptatt av dypbassUsikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, fint om du kan bekrefte/presisere før jeg svarer. Grunnen til at du stiller spørsmålet er du har sett at tester/omtaler av våre subber gir de trekk pga manglende kapasitet? Og derfor lurer du på hvordan de kan erstatte større gulvstående? Var det riktig forstått?
Det er jo fristende å vise til gårsdagens begivenheter som nevnt rett over. Da var SBS.1 + én 10D og én Inkognito 10 satt opp på kortveggen i en stue som var 10x4 meter, så 40m^2 med ekstra høyt under taket.Har La Scala ll idag og de mangler dypbass men har en heftig mellombass og en mellomtone som får frem stemmer og innstrumenter slik jeg liker det, men liker også og spille høyt når det passer. Testet høyttalere som Kii three og Dynaudio XD 60 av aktive samt mye annet og ifte går det på mangel av kapasitet samt lite liv i mellombassen. Lurer på hvilken kapasitet disse har i mellombassen og om det kan gi et skikkelig trykk i et rom på 35m2 samt åpen løsning til 20m2 til. Ikke så opptatt av dypbass
Folk fokuserer på så og så lav hertz i bassen - forstår det bare ikke - mellombassen er sammen med naturlig stemmegjengivelse kjernen i musikkgjengivelse.Har La Scala ll idag og de mangler dypbass men har en heftig mellombass og en mellomtone som får frem stemmer og innstrumenter slik jeg liker det, men liker også og spille høyt når det passer. Testet høyttalere som Kii three og Dynaudio XD 60 av aktive samt mye annet og ifte går det på mangel av kapasitet samt lite liv i mellombassen. Lurer på hvilken kapasitet disse har i mellombassen og om det kan gi et skikkelig trykk i et rom på 35m2 samt åpen løsning til 20m2 til. Ikke så opptatt av dypbass
Her var det visst en litt nyere 0-15-30 måling og https://www.hifisentralen.no/forume...-prototype-utviklingstråd.101031/post-3329223Den ulike responsen i diskanten er tillagt rommet alene? Hvordan ser en utendørs måling ut på 0, 15, 30 grader.
Vil jo sammenligne med de proffe så måtte jo teste min egen diskant på en lignende måling. Ble noe bedre.
Så her er 30 grader målt med samme avstand og samme nivå(volum) som 0 grader, og du har ikke kompensert for tap av nivået i REW? Aldri sett en graf hvor du ikke har noe tap i nivå før 16-17khz på 15, og hvertfall ikke 30 grader. Hvilken diskant var dette igjen?Tror det stemmer. Skal få Roald som vitne neste gang. Eller du kan komme å måle selv.
Kanskje finner vi noe feil
Fant test av driveren her https://hificompass.com/en/reviews/bliesma-t34b-4-beryllium-dome-tweeterNesten samme avstand, men samme volum. Skal ta en helt nøyaktig måling i morgen. Tror det kan skille noen cm.
Bliesma T-34 B med waveguide
Hvilken avstand har du målt på da?Nesten samme avstand, men samme volum. Skal ta en helt nøyaktig måling i morgen. Tror det kan skille noen cm.
Bliesma T-34 B med waveguide
Det er bare det at både Bliesma sine egne målinger, samt tredjepartsmålinger, viser -10dB ved 20kHz. Din måling viser -4 eller deromkring. Det får man ikke til med en waveguide uten flere skarpe overganger som lager diffraksjoner. Jeg er også skeptisk til om man klarer å løfte så mye som 6dB ved 20kHz med diffraksjon, men uten diffraksjon, slik waveguiden din er, vil du normalt ha omtrent det diskanten har uten waveguide ved 10-20kHz. Om waveguiden påvirker noe er det normalt at man får mindre spredning, ikke mer.Tror det stemmer. Skal få Roald som vitne neste gang. Eller du kan komme å måle selv.
Kanskje finner vi noe feil
100% enig, hører hele tiden folk snakker sub og dypbass men sjelden mellombassen blir diskutertFolk fokuserer på så og så lav hertz i bassen - forstår det bare ikke - mellombassen er sammen med naturlig stemmegjengivelse kjernen i musikkgjengivelse.
Enig og uenig. For musikk så er det ikke så veldig mange låter som krever respons ned til 20hz. Men hvis du f.eks har en gulvstående høyttaler som allerede er 6dB ned og har gått tom for slaglengde ved 40hz (eller enda verre en stativhøyttaler som svetter ved 50-60hz), så mister du plutselig ganske mye i området 30-40hz. Mens hvis du har en kompetent sub som går ned til 20hz, så spiller den gjerne helt uanstrengt ved 40hz, noe som ikke er tilfelle for så fryktelig mange høyttalere. Da får du en HELT annen kapasitet og fundament enn med kun høyttaler. Overskudd fra 30-40hz og opp til 100hz er viktig for opplevd trøkk og punch.100% enig, hører hele tiden folk snakker sub og dypbass men sjelden mellombassen blir diskutert
Ja, den er jo utseendemessig ikke så ulik forfra, til og med lignende utseende på driverne. Forskjellen er jo at TAD sin er presset ned til 34hz, og har svært lav følsomhet (~10dB lavere enn SBS.1). Dvs at dynamikk og lydtrykk mest sannsynlig er en helt annen verden fra SBS.1 sammenlignet med den der. Og med subwoofer (som den må ha), vil også fundamentet i bånn være noe helt annet.jeg vet jeg har sett noe lignende noe sted, så kom jeg på det, samme plass så jeg fikk kabinett design inspirasjon fra til mine MTM. COMPACT EVOLUTION ONE fra TAD.
hvordan har det vært å jobbe med fusion amp til en sånn type høyttaler? jeg ser for meg at tids forsinkelse av elemente er vanskeligst.Ja, den er jo utseendemessig ikke så ulik forfra, til og med lignende utseende på driverne. Forskjellen er jo at TAD sin er presset ned til 34hz, og har svært lav følsomhet (~10dB lavere enn SBS.1). Dvs at dynamikk og lydtrykk mest sannsynlig er en helt annen verden fra SBS.1 sammenlignet med den der. Og med subwoofer (som den må ha), vil også fundamentet i bånn være noe helt annet.
Det har fungert fint det. Softwaren til hypex er ikke verdens mest brukervennlige, men det er jo bare et problem frem til man har lært seg det. Angående forsinkelse så kan du jo stille delay per kanal, så det er uproblematisk.hvordan har det vært å jobbe med fusion amp til en sånn type høyttaler? jeg ser for meg at tids forsinkelse av elemente er vanskeligst.
jeg tenkte mest på hvordan måle forsinkelse eller måle effekten av det for så å sette det inn i fusion ampen.Det har fungert fint det. Softwaren til hypex er ikke verdens mest brukervennlige, men det er jo bare et problem frem til man har lært seg det. Angående forsinkelse så kan du jo stille delay per kanal, så det er uproblematisk.
Forsinkelsen er jo typisk styrt av eventuell diff i dybde mellom driverne så hva som er teoretisk riktig kan man regne seg frem til. Så går det jo å måle med REW for å se hvordan det ser ut. Med akkurat denne høyttaleren var dette veldig enkelt da driverne er fra samme serie og er nøyaktig like dype, så det blir riktig helt naturlig uten korreksjon.jeg tenkte mest på hvordan måle forsinkelse eller måle effekten av det for så å sette det inn i fusion ampen.
bakgårdsbedrift!Ja, fy flate dere altså, alt er jo bare på måfå
Men dine målinger er fortsatt usannsynlig jevne, men den waveguiden din er tydeligvis rimelig kompetent daNår en leser fra innlegg 369 og utover et stykke må jeg nesten smile litt.
Takk for alle sangene..Her er en liste over det aller meste vi var innom i dag. Den er nesten kronologisk, men ikke helt. Anbefaler alle som er musikknysgjerrige å sjekke ut samtlige av disse sporene.
Knut Reiersrud og Mighty Sam McClain, Jewels
Knut Reiersrud og Solveig Slettahjell, Is My Living In Vain
Lisa Ekdahl, Plaintive Rumba
Lisa Ekdahl, Nature Boy
Tchaikovsky og Ellington, Sugar, Plum, Fairy
Tchaikovsky og Ellington, Sugar, Rum, Cherry (Duke Ellingtons Jazztolkning av ovenstående)
https://open.spotify.com/track/4HUYWxC3FMK9lj1fBe0lZE?si=ry8npvD1Rvitj9EpGnuhKA
Erich Kunzel, Tchaikovsky Op 49. (Vær forsiktig med bassene!)
https://open.spotify.com/track/4pef09BK6reTEIS1jgVInJ?si=cUFMp_fPR76H0-VwXFXNXg
Eugene Ormandy, Tchaikovsky Op 49.
https://open.spotify.com/track/300nusbR62RWV8sVZZMipk?si=VIilWDhRRy-4f3GjTmDd0w
Tord Gustavsen og Simin Tander, Imagine The Fog Disappearing
https://open.spotify.com/track/0GaVwtv48E0FoA25lKK4W6?si=XUxfnX9dTbeyssxKmMrUDA
Tord Gustavsen og Siri Gjære, The Treasure
https://open.spotify.com/track/0BHz28EsonzXVWw9G26zVY?si=ANTWsrFbSJ6ceLHe2ZN6Ng
Sigurd Islandsmoen, Requiem – Lacrymosa
https://open.spotify.com/track/3wiUCfHVXZL4ABlC7rt1h7?si=btJZa11ERqikGzkxuOA8NQ
Marcus Miller, Jean Pierre
https://open.spotify.com/track/3HJqifC5bcjooXlku8w8SG?si=ET6G4iVVS0G4DXEFA2jkcA
Nils Lofgren, Bass & Drum Intro
https://open.spotify.com/track/06PqxXPvQxw75qLTHroB7b?si=KplVj8BeTxSTM-uQY75q-Q
Rammstein, Los
https://open.spotify.com/track/6IUhPMJf4iJQ3Go1CkHDsa?si=Zy8i0re1Qt2Cxw3t1rN2yg
Sidebrok, 1, 2, 3, Fyre
https://open.spotify.com/track/7kJh9zLtsuGI3tDgFCtOKG?si=ugrPiodeQ3OCFlQeM5jIaA
Sirkel Sag, Ørsta Rådhus
https://open.spotify.com/track/6ortmMaZFAhQD61jMsw6fX?si=WvupWWrrS9-KCpYMaKx8wQ
Daft Punk, Solar Sailer
https://open.spotify.com/track/2pnJ87yTVpkgtZh6Tq4vKh?si=uQfDZH8VTGyBimbDau_Tkg
Daft Punk, Disc Wars
https://open.spotify.com/track/4GspJiSjfLnpAqd8pMK32l?si=8t65Wp0KRH20XQkF6JPFFg
Dimash Kudaibergen, S.O.S d'un terrien en détresse
https://open.spotify.com/track/5PJEi2dbSm2iQalWiV7NjZ?si=Bp28WfWiRmeY8k0mpGndAA
Simple Minds, Woman
https://open.spotify.com/track/1MdBFSDmHecjTlDsRbAeLe?si=q6KYpHv8SEu3JkYslzfJ0g
Stravinski, Firebird Suite
https://open.spotify.com/track/7fSLWueJEUY3or2UwraJs9?si=FhITNgvqR8O-rMN1XypyFQ
Philter, Robots In Motion
https://open.spotify.com/track/6l3LGCb1Bph1hvmxXLChP7?si=f32CG1uxTdG_m2h7rPmraw
Antonín Dvorák, New World Symphony i E-moll, Allegro
https://open.spotify.com/track/1nH3LWyp4sOkW53KQycu8v?si=WnkHEnYNQeyEN5Unl_f_vA
Puh, så vi rakk da litt!
Gratulerer så masse med flotte høyttalere.Da har vi fått på plass litt nye produktbilder, så tenkte å dele noen her og (legger ut nye av 10D i den tråden og)
Vis vedlegget 742341
Vis vedlegget 742351 Vis vedlegget 742342 Vis vedlegget 742344 Vis vedlegget 742345 Vis vedlegget 742346 Vis vedlegget 742347 Vis vedlegget 742348 Vis vedlegget 742349 Vis vedlegget 742350
Tusen takk, det setter jeg pris på! Gøy at du har tatt deg tid til å lese gjennom!Gratulerer så masse med flotte høyttalere.
Var spennende å lese gjennom denne tråden.
Skjønner det bare er å spare
Igjen, gratulerer så mye
Glad for at jeg gadd ogTusen takk, det setter jeg pris på! Gøy at du har tatt deg tid til å lese gjennom!