OK. Videre tenker jeg at i forhold til hva det koster/hva det gir/plassen det tar - tviler ikke et sekund på alle flotte kommentarer fra så vel brukere som test anmeldere av sakene dine. Jeg velger også å støtte deg i ditt tenkende om at du hopper over de laveste kino-sub-frekvensene, samtidig som jeg respekterer de som motsatt ønsker disse gjengitt.
Som vi har vært inne på tidligere en eller annen plass her så hopper vi egentlig ikke over de heller siden det er en aktiv limiter her, så subbene spiller til 20hz eller dypere typisk (ref Birger som ved hjelp av room gain har nivå til 10hz), men de slipper opp i bunn hvis du spiller veldig høyt. Å spille 110dB ved 20hz er ikke fysisk mulig med små kabinetter, så det er et kompromiss både vi og kjøper aksepterer i bytte mot å slippe å ha subber på størrelse med et kjøleskap.
Men, kan jeg (fordi jeg oppfatter deg som en svært oppriktig, velmenende og entusiastisk fyr) få spørre deg, SiegbergAudio, om du syntes gutta boys med rader av 18-tommere putter inn mer enn øret/rommet kan fordøye, at det er overkill basert på for stor mengde drivere - eller mener du det er som de alle erklærer; kapasitet, kapasitet og kapasitet er det som må til for å få frem det beste?
Jeg spør mye fordi man stadig opplever at råbra (og ofte grisedyre) to-veis monitorer - i typiske lytterom/stuer - spiller enda mer magisk enn gigantiske mange-veis systemer med bælstore høyttalerkabinetter høyere enn eierne selv. Hvor jeg tenker disse små og lett "forsvinnende" monitorene trolig byr på mindre problemer med refleksjoner og annet nettopp fordi de er mindre - jeg gjentar at jeg (kun) tror. Jeg tror videre at høyttalerkabinetter som ikke selv er stille nok, i form av å være større, med dette gjengir mer uønsket lyd enn det som (kun) skal komme fra selve driverne. Man skulle jo på en måte også tro at flere drivere innbyr til flere refleksjoner & sånt i rommet de står i.
Det er vanskelig å svare generelt på. De som bygger en hel vegg med elementer og gjør alt riktig får helt sikkert et strålende resultatet. Men det er jo av akademisk interesse for de som skal ha et stereoanlegg i et oppholdsrom.
Og noen bygger jo fordi det er gøy, så kanskje vil man "ta den helt ut" bare fordi man kan. Og det er jo selvsagt også greit. Jeg har aldri hvert hos The Shy f.eks, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det låter der. Men jeg har vært hos to forskjellige med basstårn i sommer. Begge hadde mindre opplevd lydtrykk enn jeg har i testrommet her hjemme med to stk 10D. I disse to tilfellene hjalp det med andre ord ikke å kaste basselementer på problemet.
Grunnen til at man ikke får bassen til å sitte er gjerne rommet og/eller ujevn frekvensrespons, ikke manglende kapasitet. Så fra det perspektivet er jeg uenig i at "kapasitet, kapasitet" må til for å få frem det beste. Så må du uavhengig av det selvsagt ha "nok" kapasitet. Som er nok en diskusjon.
Jeg tror ikke så mange (med The Shy som mulig hederlig unntak) opplever at det mangler noe i bassen etter å ha vært på besøk her, da med 4stk 10" i et rom på 20-25kvm.