Det var en følelse jeg også satt med lenge, men plutselig ble klokken kvart over "magisk-hifi-selger", og da viste det seg at plutselig var watt nr 1 parameter i en forsterker igjen.Med fare for å kuppe tråden til Sigberg, så er det vel ikke slik at watt er det viktigste lenger? Jeg trodde den tiden var forbi sånn omtrent kvart over russetid
Enig!Det er kult å følge med på utviklingstråden og jeg har også sansen for transparansen til SigbergAudio. Her vet man hva man kjøper. Ikke noe "hemmelige" mystiske greier. Kun ærlig godt håndverk!
OK. Javel. Men (!) når man kobler til fete forsterkere til passive (kjøpe-) høyttalere så vet vi jo at jo større og dyrere amp jo mer grumlyd og mer kontroll. Sånn er det bare - hvis ikke hadde de fleste kjøpt en halv-billig NAD eller Rotel…Når man velger en forsterker som klarer å levere akkurat det som behøves er det overraskende hvor lite det er å hente på å øke noen plass. Det er selvsagt en forutsetning at forvrengningen ligger under typ 0,1%, og at selv i ekstreme tilfeller stiger den ikke mye over 1%, men når det er på plass gjør det rett og slett bare jobben.
Nå kan det jo være at ikke alle forsterkere leverer den effekten de er oppgitt å skulle levere i den aktuelle impedansen da. Dessuten kan det til tider også være snakk om "gigantiske gromforsterkere" som etter et kvarters oppkobling oppleves som "såå mye fetere", men så er det ikke automatisk slik at man ville hørt forskjell på den og en langt billigere en om man hadde en switch der man kunne switche frem og tilbake...OK. Javel. Men (!) når man kobler til fete forsterkere til passive (kjøpe-) høyttalere så vet vi jo at jo større og dyrere amp jo mer grumlyd og mer kontroll. Sånn er det bare - hvis ikke hadde de fleste kjøpt en halv-billig NAD eller Rotel…
Forsterkere som forer en driver direkte (i eksempelvis) en sub, gjelder ikke samme prinsipp der, da? At jo mer power jo bedre kontroll og kanskje bedre lyd fordi en V8 har mer å by på enn enn rekkefirer - eller?
Eg berre undrast, eg
Den handler om dine produkter - i form av innspill omkring forsterkere - ta en titt i en av høyttalerne dine så finner'u en amp derNå handler denne tråden om høyttalere som ikke trenger forsterker fordi det er allerede innebygget, så kanskje svakt off-topic? Men lag gjerne ny tråd og lenk til starten av diskusjonen i denne f.eks?
For å svare i den konteksten da, så tenker jeg forsterkerne trenger nok headroom, men de trenger ikke mer.Den handler om dine produkter - i form av innspill omkring forsterkere - ta en titt i en av høyttalerne dine så finner'u en amp der
OK. Men hvorfor bruker du da Hypex 500 W utgaven til dine 10 eller 12-tommer drivere, så lenge de umulig kan svelge mer enn det 250 W utgaven gir?For å svare i den konteksten da, så tenker jeg forsterkerne trenger nok headroom, men de trenger ikke mer.
Tolker det ikke som kverulering.OK. Men hvorfor bruker du da Hypex 500 W utgaven til dine 10 eller 12-tommer drivere, så lenge de umulig kan svelge mer enn det 250 W utgaven gir?
Jeg spør av rein skjær interesse - ikke for å kverulere.
Trenger virkelig den med én 12-tommer mer enn 250 W? Er det ikke en Discovery driver?Tolker det ikke som kverulering.
Inkognito 10 har en enkel 10". Denne har en 250W forsterker. Den utnytter nesten all effekt i forsterkeren, ikke mye å gå på her.
Inkognito 12 har en enkel 12". Her er 250W for lite, derfor har den 500W. Da har den greit med effekt å gå på, men Hypex har ikke noe mellom disse to, derfor blir det slik.
10D har dobbel 10". Denne har en 500W forsterker, og det trenger den også.
Husk at kabinettet (spesielt for 12" versjonen) er mindre enn det skal. Da krever elementet mer effekt for samme slaglengde.Trenger virkelig den med én 12-tommer mer enn 250 W? Er det ikke en Discovery driver?
Forventet det som svar - neste spørsmål da er om akkurat denne driveren (egentlig) tåler all effekten den må svelge unna for å trylle frem den bassen alle som har hørt den spille forteller om. En skal ha baller for dette her, antar bassrefleks ville bydd driveren på en snillere jobb - eller?Husk at kabinettet (spesielt for 12" versjonen) er mindre enn det skal. Da krever elementet mer effekt for samme slaglengde.
Driveren fores ikke med 500W, men den fores med mer enn 250W. Det er ingenting å ha baller for her, det er helt uproblematisk. Bassrefleks ville blitt en dårligere løsning og krevd større kabinett - passer konseptet dårlig.Forventet det som svar - neste spørsmål da er om akkurat denne driveren (egentlig) tåler all effekten den må svelge unna for å trylle frem den bassen alle som har hørt den spille forteller om. En skal ha baller for dette her, antar bassrefleks ville bydd driveren på en snillere jobb - eller?
Har du forresten «prøvekjørt» Revelator utgavene for om mulig enda lavere forvrengning?
ELF?ELF er tøft.
Og så er det "konevennlig" i samme slengen.
Ny verdensrekord i å lage en komplisert forklaring på noe enkelt? Tabellen på side 14 er jo direkte flau...:Extended Low Frequency. En guide fra Bagend her.
Dersom Sigberg-subwooferne ikke opererer etter disse prinsippene tar jeg grundig feil.
Tillegg: For alt jeg vet er ELF en betegnelse Bagend har kommet opp med selv.
Er ikke så mye hokus pokus å gjøre disse greiene i dag. Tilgangen å billig og lett forsterkereffekt er en annen i dag enn for 15-20 år siden. Subwoofere som ikke er store som en vaskemaskin og som kan integreres/gjemmes i interiøret/oppsettet er vinn-vinn.
Aha. Uten å si akkurat hva som skjer så er det nok mer en linkwitz transform-ish greie.Extended Low Frequency. En guide fra Bagend her.
Dersom Sigberg-subwooferne ikke opererer etter disse prinsippene tar jeg grundig feil.
Tillegg: For alt jeg vet er ELF en betegnelse Bagend har kommet opp med selv.
Er ikke så mye hokus pokus å gjøre disse greiene i dag. Tilgangen å billig og lett forsterkereffekt er en annen i dag enn for 15-20 år siden. Subwoofere som ikke er store som en vaskemaskin og som kan integreres/gjemmes i interiøret/oppsettet er vinn-vinn.
Ellers virker det som om noen har fortalt deg at disse subwooferne er magiske. De er ikke magiske. Hvis du sjekker ut målene så er de faktisk ikke SÅ små heller. De har gode forsterkere og gode drivere i et godt konstruert kabinettet. Resultatet blir god lyd. Det er ikke verre enn det. Hva gjelder maksimal SPL så er det heller ikke noe magisk med det, og jeg har dokumentert det iht CEA2010-standarden. Til slutt er det aktiv limiter i alle produktene våre (både høyttalere og subber) som er konfigurert slik at elementene hverken bunner ut, lager ulyder eller tar fyr.Forventet det som svar - neste spørsmål da er om akkurat denne driveren (egentlig) tåler all effekten den må svelge unna for å trylle frem den bassen alle som har hørt den spille forteller om.
Well well, jeg tror ikke de er magiske, men hører & leser folk skryter veldig av subbene dine (hvilket jeg tror du kan leve med), ei heller tror jeg du (sitat) "konstruerer noe som ikke er balansert eller ikke fungerer sammen."Ellers virker det som om noen har fortalt deg at disse subwooferne er magiske. De er ikke magiske. Hvis du sjekker ut målene så er de faktisk ikke SÅ små heller. De har gode forsterkere og gode drivere i et godt konstruert kabinettet. Resultatet blir god lyd. Det er ikke verre enn det. Hva gjelder maksimal SPL så er det heller ikke noe magisk med det, og jeg har dokumentert det iht CEA2010-standarden. Til slutt er det aktiv limiter i alle produktene våre (både høyttalere og subber) som er konfigurert slik at elementene hverken bunner ut, lager ulyder eller tar fyr.
Det ville jo vært litt dust å konstruere noe som ikke er balansert eller fungerer sammen, så det har jeg ikke gjort.
Hei, takk selv for at du har lest og funnet det interessant!Hei og takk for en fantastisk forumtråd! Det var veldig interessant å lese om dine erfaringer med nærfeltsmålinger hjemme sammenlignet med i ekkofritt.
Har du noen gang prøvd å plotte de kurvene over hverandre? Det hadde vært veldig spennende å se!
Ja det er en på månen som har bestilt.Ble den skutt opp som en satellitt?
Er ikke det litt spesielt da???Ja det er en på månen som har bestilt.
Jeg hadde jo ikke solgt de til folk hvis jeg ikke mente de var bra, ikke hadde jeg turt å sende de til USA heller, så jeg har troa!Hva sier magefølelsen da om testen?
Siden jeg har de selv kan jeg ikke tro annet enn "meget godt bestått"
Blir spennende lesing hvertfall.