Sikringer og lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    @ANM. Vær så snill... Selv om dette er et typisk krangletema betyr ikke det man MÅ gjøre det HVER gang. Kom gjerne med din mening, men ikke le av andre. Det er ikke pent.

    Takk til andre seriøse innspill. Jeg skal lese mer på linken din Ymir. Det var nettopp slike ting jeg var på jakt etter.

    Armand
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @ANM jeg er helt lugn og ler nok like mye som deg. Og det er langt mer enn det vi kan måle som avgjør om lyden er optimal. Så det er mye enda å utforske, finne ut av, kose seg med.

    At du ler av andre, gir de kallenavn er helt greit for meg. Det sier mer om deg. På lik linje som at jeg hadde hevdet at å bo i Råde, kjøre BMW og høre på bling hifi fra Macintosh tyder på varige svekkede sjelsevner.. Såklart er ikke slike påstander riktige, men takhøyden her inne er lavere, folk tør i mindre grad fortelle om sine opplevelser. Nettopp pga at de er redde for å bli arresterte for det. Noe jeg beklager, da entusiasme har og noe med å dele. Uavhengig av kunnskap. Da får en heller korrigere når det påstås ting som er direkte feil på en vennlig måte. Noe endel ikke greier, men istedet hogger hodet av den andre..

    Rom har jeg, kabler likeså.. På det området skjønner jeg ikke hva du jabber om.. Fått deg for mye Møllers tran? :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    høre på bling hifi fra Macintosh tyder på varige svekkede sjelsevner..
    Vel, blir vanskelig å ha et objektivt forhold til egne sjelsevner, men om jeg sitter her i kjellern og ler for meg selv kan det jo tyde på at noe ikke er helt i vater. :) En ting kan jeg med 100% sikkerhet påstå at du tar feil, Macintosh er ikke kjent for å lage hifi. McIntosh derimot...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

    ANM

    Gjest
    @ANM. Vær så snill... Selv om dette er et typisk krangletema betyr ikke det man MÅ gjøre det HVER gang. Kom gjerne med din mening, men ikke le av andre. Det er ikke pent.

    Armand
    Beklager Armand uheldig ordvalg kanskje, mente "smiler litt". Resten av det du karakteriserer som useriøse meningsytring må jeg nok holde fast ved.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    McIntosh såklart.. Og en betaler vel litt for navnet der og, sånn som med kabler osv.. :cool:.

    HiFi tuning fuses på dac, pre og effekt. Liten effekt på større ting, om noe i det hele tatt. Men på små signaler i pre og dac var det hørbar forskjell Armand. Bare kort forklaring. Du får spørre om det er noe.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Skal vel lete svæææært lenge for å finne mer lettlurte folk enn enkelte hi fi nerder dvs.kabel/ strøm gjengen.
    Ikke rart hifientusiaster ofte blir sett på som raringer både av musikere,studiofolk og andre;)
    Bare min mening dette da.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har skummet gjennom tråden og vil minne mange som har bidratt om dette:

    [h=2]Tech-hjørnet[/h]
    Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her





    Siden sikringer består av en relativt tynn og kort tråd i et glassrør med metallhette i hver ende har den mye til felles med en kabel.
    Kabler har eget "hjørne" her.
    Synsing er tillatt.


     
    A

    ANM

    Gjest
    McIntosh såklart.. Og en betaler vel litt for navnet der og, sånn som med kabler osv..
    Du vet godt at jeg ikke legger skjul på at jeg ikke bare kjøpte mitt oppsett av lydmessig årsak og kunne kanskje, om jeg var blind, levd like godt med noe i en mer fornuftig prisklasse. Også temmelig sikker på at kona kunne frakte vel så mye, om ikke mer, til jobb i et IKEA handlenett som i en Mulberry Bayswater.

    Men påstår du at en hiend sikring, kabel osv versus optimalisering av akustikk er den samme problemstillingen som bling vs no-bling? I så tilfelle står vi ikke så langt fra hverandre! Men nei, basert på innlegget ditt om lyttererfaringen rundt sikringer, så gjør du jo ikke det, så hvorfor drar du frem BMWer, Mcintosh osv som et motargument?
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Man kan vel kanskje si at en inntakssikring i et apparat er en forlengelse av strømkabelen (den ene lederen). Om man hører forskjell ved bytte av strømkabel så kan det vel være mulig at man kan høre forskjell også på enkelte sikringer, sikringen er vel en slags flaskehals i denne strømbanen…?
    Jeg ha Hi-Fi Tuning sikringer i alle mine stereo komponenter og det har gitt et aldri så lite «løft» i lyden bortsett fra i sub’ene, der var det som forventet ikke mulig å spore noe forskjell (Men det hjalp på nattesøvnen :)).
    Det å bytte til slike «super» sikringer er vel et ganske rimelig «tweak» som de fleste har råd til å prøve selv…
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på hvordan tuningsikringer står seg ift ett "ingen sikring" scenario.
    Anta hypotetisk at sikringer ikke er påkrevd for innendørs bruk, men kan enkelt ettermonteres ved behov eller ønske.
    Vil sikringsløs originalutførelse være det beste, eller bør man ettermontere supersikring?

    Jørgen
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det å bytte til slike «super» sikringer er vel et ganske rimelig «tweak» som de fleste har råd til å prøve selv…
    Ja, rart det der. Alle i landet har vel råd til å sende meg en fattig krone også, dermed hadde huset vært nedbetalt. Er det slik det skal fungere? Bare å finne på et eller annet? Uten dokumentasjon eller ankerfeste i noen som helst etablert viten, så kan vi bidra til spleiselaget, koster jo nesten ingenting.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Det å bytte til slike «super» sikringer er vel et ganske rimelig «tweak» som de fleste har råd til å prøve selv…
    Ja, rart det der. Alle i landet har vel råd til å sende meg en fattig krone også, dermed hadde huset vært nedbetalt. Er det slik det skal fungere? Bare å finne på et eller annet? Uten dokumentasjon eller ankerfeste i noen som helst etablert viten, så kan vi bidra til spleiselaget, koster jo nesten ingenting.
    Ja det kan du si. Jeg er i hvert fall ikke redd for å bruke noen skarve kroner på noe som «kan» gi meg en slags tilfredsstillelse eller nytelse. Om man må være avhengig i å ha en vitenskapelig begrunnelse for alle innkjøp man gjør så blir det ikke handlet så mye og livet blir noe kjedeligere…;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    McIntosh såklart.. Og en betaler vel litt for navnet der og, sånn som med kabler osv..
    Du vet godt at jeg ikke legger skjul på at jeg ikke bare kjøpte mitt oppsett av lydmessig årsak og kunne kanskje, om jeg var blind, levd like godt med noe i en mer fornuftig prisklasse. Også temmelig sikker på at kona kunne frakte vel så mye, om ikke mer, til jobb i et IKEA handlenett som i en Mulberry Bayswater.

    Men påstår du at en hiend sikring, kabel osv versus optimalisering av akustikk er den samme problemstillingen som bling vs no-bling? I så tilfelle står vi ikke så langt fra hverandre! Men nei, basert på innlegget ditt om lyttererfaringen rundt sikringer, så gjør du jo ikke det, så hvorfor drar du frem BMWer, Mcintosh osv som et motargument?
    Enhver må finne ut hva han ønsker å teste ut. Så hvorfor du ler av andre som har større baller enn deg til å teste ut er jo synd for deg..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.206
    Antall liker
    9.525
    Jeg velger å tro at sikringsfabrikantene virkelig tar hensyn til dette. Sikringer med høy motstand er vel stort sett uønsket, da dette uvergelig vil føre til uønskete spenningsvariasjoner i mange tilfeller. ..............
    Nå er det vel slik at det er motstanden i sikringen som gjør at den smelter.....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Det å bytte til slike «super» sikringer er vel et ganske rimelig «tweak» som de fleste har råd til å prøve selv…
    Ja, rart det der. Alle i landet har vel råd til å sende meg en fattig krone også, dermed hadde huset vært nedbetalt. Er det slik det skal fungere? Bare å finne på et eller annet? Uten dokumentasjon eller ankerfeste i noen som helst etablert viten, så kan vi bidra til spleiselaget, koster jo nesten ingenting.
    I stedet for å gå inn i nesten alle tråder å slenge dritt og spille ekspert og forsure, kan du ikke heller visst du er sååå opptatt med å frelse hele den audiofile verden, teste dette hjemme, og presentere dette på en vitenskapelig og nøktern måte?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en skiller i to grupper, de som driver med diy, og de som kjøper ferdig produsert.

    DIY:
    Gir gjerne blanke f... i kabler og sikringer. Skal det tweakes noe så er det bytte driver i høyttalere, skifte topologi på forsterkeren, DSP, bygge om høyttaler osv.
    Det er de store tingene en tweaker, gjerne i sammenheng med at det er dette som gir størst forandringer i lyden.

    Kjøpe HIFI:
    Her setter en sammen et anlegg med kilde, forsterker og høyttalere etter beste evne.
    Når en har fått dette i hus og tweake lysten melder seg, så bytter en ikke drivere eller lodder om på komponenter i forsterkeren.
    Det som en har mulighet til å tweake er da kabler og sikringer.

    Jeg kan ikke avskrive at sikringer eller kabler kan skape forandringer i lyden. Men er forandringen virkelig til det bedre, eller er det bare en forandring....?? :)

    Mvh
    oks
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    For å. bidra med min erfaring vedr. hifi sikringer, så har jeg vel prøvd dette en gang i tiden, men uten at det i mitt tilfelle gav noen effekt i forhold til den til dels høye kostnaden.
    Brukte ikke så mye krefter på å teste dette seriøst og disse sikringene ligger vel i reservedels skuffa som reservesikringer.
    Det kan vel etter min mening være større flaskehals i sikringsholdere for glassikringer som tidvis kan være av ussel kvalitet...
     
    A

    ANM

    Gjest
    I stedet for å gå inn i nesten alle tråder å slenge dritt og spille ekspert og forsure, kan du ikke heller visst du er sååå opptatt med å frelse hele den audiofile verden, teste dette hjemme, og presentere dette på en vitenskapelig og nøktern måte?
    Om du mener at mine meninger er vås, er det jo bare å overse dem. Jeg overser for det meste dine.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    4.989
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg velger å tro at sikringsfabrikantene virkelig tar hensyn til dette. Sikringer med høy motstand er vel stort sett uønsket, da dette uvergelig vil føre til uønskete spenningsvariasjoner i mange tilfeller. ..............
    Nå er det vel slik at det er motstanden i sikringen som gjør at den smelter.....
    Ingen motstand, inter effekttap, ingen temperaturøkning.....
    Som må til for å smelte metall. Ganske høy temperatur.
    Hvis du har sett en sikring i det den "går" er den ikke bare rødglødene, men nesten hvit.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    I stedet for å gå inn i nesten alle tråder å slenge dritt og spille ekspert og forsure, kan du ikke heller visst du er sååå opptatt med å frelse hele den audiofile verden, teste dette hjemme, og presentere dette på en vitenskapelig og nøktern måte?
    Om du mener at mine meninger er vås, er det jo bare å overse dem. Jeg overser for det meste dine.
    Sånn, da har vi vært gjennom standard prosedyre. Nå ber jeg om at dette avsluttes.

    Jeg synes vi har fått mange saklige innspill her som kan være med å hjelpe alle som leser til å ta egne valg. Takk til dere så langt.

    Armand
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.206
    Antall liker
    9.525
    Jeg velger å tro at sikringsfabrikantene virkelig tar hensyn til dette. Sikringer med høy motstand er vel stort sett uønsket, da dette uvergelig vil føre til uønskete spenningsvariasjoner i mange tilfeller. ..............
    Nå er det vel slik at det er motstanden i sikringen som gjør at den smelter.....
    Ingen motstand, inter effekttap, ingen temperaturøkning.....
    Som må til for å smelte metall. Ganske høy temperatur.
    Hvis du har sett en sikring i det den "går" er den ikke bare rødglødene, men nesten hvit.
    Hvis en sikring ikke har motstand (utopi) så er den ingen sikring. Sikringen skal være det svakeste leddet i kjeden.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Om en skiller i to grupper, de som driver med diy, og de som kjøper ferdig produsert.

    DIY:
    Gir gjerne blanke f... i kabler og sikringer. Skal det tweakes noe så er det bytte driver i høyttalere, skifte topologi på forsterkeren, DSP, bygge om høyttaler osv.
    Det er de store tingene en tweaker, gjerne i sammenheng med at det er dette som gir størst forandringer i lyden.


    Kjøpe HIFI:
    Her setter en sammen et anlegg med kilde, forsterker og høyttalere etter beste evne.
    Når en har fått dette i hus og tweake lysten melder seg, så bytter en ikke drivere eller lodder om på komponenter i forsterkeren.
    Det som en har mulighet til å tweake er da kabler og sikringer.

    Jeg kan ikke avskrive at sikringer eller kabler kan skape forandringer i lyden. Men er forandringen virkelig til det bedre, eller er det bare en forandring....?? :)

    Mvh
    oks
    Det stemmer dårlig med det jeg leser på diyaudio.com i tråden om DDDAC (A NOS 192/24 DAC with the PCM1794 (and WaveIO USB input) - diyAudio) ... Så så enkelt er det tydeligvis ikke ... :)
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Etter at strømmen har passert gjennom sikringen så skal den jo videre gjennom er bråte med ledninger og elektronikk inne i apparatet,forsterker eller hva det måtte vere,så videre til neste apparat eller rett til høyttalerens delefilter og ledninger.
    Er det bare denne sikringen da som endrer/påvirker lyden ? Eller burde man bytte allt inni apparatene ? Bare prøver å tenke litt...
    Sikringen er enkel å kjøpe ny og bytte,kanskje derfor det er så mye fokus akkurat på den?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om en skiller i to grupper, de som driver med diy, og de som kjøper ferdig produsert.

    DIY:
    Gir gjerne blanke f... i kabler og sikringer. Skal det tweakes noe så er det bytte driver i høyttalere, skifte topologi på forsterkeren, DSP, bygge om høyttaler osv.
    Det er de store tingene en tweaker, gjerne i sammenheng med at det er dette som gir størst forandringer i lyden.


    Kjøpe HIFI:
    Her setter en sammen et anlegg med kilde, forsterker og høyttalere etter beste evne.
    Når en har fått dette i hus og tweake lysten melder seg, så bytter en ikke drivere eller lodder om på komponenter i forsterkeren.
    Det som en har mulighet til å tweake er da kabler og sikringer.

    Jeg kan ikke avskrive at sikringer eller kabler kan skape forandringer i lyden. Men er forandringen virkelig til det bedre, eller er det bare en forandring....?? :)

    Mvh
    oks
    Det stemmer dårlig med det jeg leser på diyaudio.com i tråden om DDDAC (A NOS 192/24 DAC with the PCM1794 (and WaveIO USB input) - diyAudio) ... Så så enkelt er det tydeligvis ikke ... :)
    Helt fint! Var bare et raskt innlegg fra min side for hvordan jeg tenker litt om saken :)
    Ingen fasit.

    Mvh
    oks
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.234
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    image.jpg
    Kan hende de har litt å bety for lyden, på tykkelse med en finger
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Om en skiller i to grupper, de som driver med diy, og de som kjøper ferdig produsert.

    DIY:
    Gir gjerne blanke f... i kabler og sikringer. Skal det tweakes noe så er det bytte driver i høyttalere, skifte topologi på forsterkeren, DSP, bygge om høyttaler osv.
    Det er de store tingene en tweaker, gjerne i sammenheng med at det er dette som gir størst forandringer i lyden.


    Kjøpe HIFI:
    Her setter en sammen et anlegg med kilde, forsterker og høyttalere etter beste evne.
    Når en har fått dette i hus og tweake lysten melder seg, så bytter en ikke drivere eller lodder om på komponenter i forsterkeren.
    Det som en har mulighet til å tweake er da kabler og sikringer.

    Jeg kan ikke avskrive at sikringer eller kabler kan skape forandringer i lyden. Men er forandringen virkelig til det bedre, eller er det bare en forandring....?? :)

    Mvh
    oks
    Det stemmer dårlig med det jeg leser på diyaudio.com i tråden om DDDAC (A NOS 192/24 DAC with the PCM1794 (and WaveIO USB input) - diyAudio) ... Så så enkelt er det tydeligvis ikke ... :)
    Helt fint! Var bare et raskt innlegg fra min side for hvordan jeg tenker litt om saken :)
    Ingen fasit.

    Mvh
    oks
    Det er ganske utrolig egentlig, å se hvor langt enkelte går i sine forsøk på tweaks, for å komme det lille (som da trolig vil kategorisere til 'store' dersom det er hørbart) skrittet videre mot den perfekte lyden. Mange av disse tweaksene er helt kurante og gir mening i forhold til bedre lyd. Jeg vet at når det gjelder denne spesifikke DIY-dacen (som jeg selv driver og bygger på nå), så er det flere som har forbigått sikringen helt, og mener at det da gir et løft i lyden. Det tar jo bort en sikkerhet, bokstavelig talt, men hvis det fører til mindre motstand så er det kanskje ikke så vanskelig å argumentere for at dette gir bedre lyd også?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde ALDRI skippet sikring! Men kunne kanskje prøvd en gang med sølvfolie rundt bare for å teste :)
    Ville da fjernet folien etterpå selvfølgelig!!
    Men jeg har nok 1000 andre ting som må fikses på mitt anlegg før jeg kommer så langt at sikringen og kabler er det jeg må bytte rundt på desverre..

    Mvh
    oks
     
    A

    ANM

    Gjest
    La oss ta en helt normal 2.5A glassikring med max spenningsfall på 300mV før brudd, montert på primærsiden, som igjen kanskje betyr et spenningsfall på max30-60mV+- på sekundær før brudd. Noen skriver her at størst effekt har man på pre og tidligere trinn, som jo normalt (les alltid) har en regulator i forsyningen. Kan noen virkelig hevde uten en bittebitteliten flau smak i kjeften at en 10-100 dobbling av prisen jmf standard er en fornuftig investering?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    La oss ta en helt normal 2.5A glassikring med max spenningsfall på 300mV før brudd, montert på primærsiden, som igjen kanskje betyr et spenningsfall på max30-60mV+- på sekundær før brudd. Noen skriver her at størst effekt har man på pre og tidligere trinn, som jo normalt (les alltid) har en regulator i forsyningen. Kan noen virkelig hevde uten en bittebitteliten flau smak i kjeften at en 10-100 dobbling av prisen jmf standard er en fornuftig investering?
    Smaken er ikke flauere enn at en tør teste det ut selv. Bedre det enn å sitte på gjerdet for å anta effekt samt lire av seg noen fine floskler.

    Og hva gjør deg istand til å mene noe om "fornuftige" investeringer ref McIntosh osv? Har du monopol på hva som er hva?
     
    A

    ANM

    Gjest
    La oss ta en helt normal 2.5A glassikring med max spenningsfall på 300mV før brudd, montert på primærsiden, som igjen kanskje betyr et spenningsfall på max30-60mV+- på sekundær før brudd. Noen skriver her at størst effekt har man på pre og tidligere trinn, som jo normalt (les alltid) har en regulator i forsyningen. Kan noen virkelig hevde uten en bittebitteliten flau smak i kjeften at en 10-100 dobbling av prisen jmf standard er en fornuftig investering?
    Smaken er ikke flauere enn at en tør teste det ut selv. Bedre det enn å sitte på gjerdet for å anta effekt samt lire av seg noen fine floskler.

    Og hva gjør deg istand til å mene noe om "fornuftige" investeringer ref McIntosh osv? Har du monopol på hva som er hva?
    Så du mener at kjøp av noen forsterkere diskvalifiserer meg fra å poste noen data i den tekniske delen av forumet og mene noe om et prisnivå? Venter egentlig mer av deg HCS....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    La oss ta en helt normal 2.5A glassikring med max spenningsfall på 300mV før brudd, montert på primærsiden, som igjen kanskje betyr et spenningsfall på max30-60mV+- på sekundær før brudd. Noen skriver her at størst effekt har man på pre og tidligere trinn, som jo normalt (les alltid) har en regulator i forsyningen. Kan noen virkelig hevde uten en bittebitteliten flau smak i kjeften at en 10-100 dobbling av prisen jmf standard er en fornuftig investering?
    Smaken er ikke flauere enn at en tør teste det ut selv. Bedre det enn å sitte på gjerdet for å anta effekt samt lire av seg noen fine floskler.

    Og hva gjør deg istand til å mene noe om "fornuftige" investeringer ref McIntosh osv? Har du monopol på hva som er hva?
    Så du mener at kjøp av noen forsterkere diskvalifiserer meg fra å poste noen data i den tekniske delen av forumet og mene noe om et prisnivå? Venter egentlig mer av deg HCS....

    Du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen.:rolleyes:. Det jeg mener er at en bør gjerne prøve ut ting selv før en søker å latterliggjøre andre.. Og, rett ut sagt, hvis målinger er det du tror på, hadde du ikke kjøpt slike forsterkere..Underforstått at du er like langt ute å kjøre som oss andre som nyter hobbyen for det den er..Litt adspredelse i hverdagen.. Ikke meningen med livet etc..
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.531
    Antall liker
    6.948
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må jo ærlig talt si at eventuelle forbedringer som en apparatsikring skulle frembringe må være rimelig marginale. Så lenge en ikke skal tukle med funksjonen som sikring, så er det svært lite en kan gjøre. Det kan muligens være noe å hente på sikringsholderne. Jeg har en teori om at evnt forskjeller ligger begravd godt innenfor naturlig usikkerhetsmoment under en lyttetest, uten at jeg dermed skal erklære meg som tilhenger av dobbel blindtest.

    Den sikreste indikatoren på evnt svindel, er å se på hva annet bling produsentene tilbyr. Selger de klistrelapper med quantum-mumbo-jumbo, så gjør en som når en kommer over en elgku med kalver i skogen - trekker seg stille og rolig tilbake...

    Johan-Kr
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.971
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Kongsberg
    La oss ta en helt normal 2.5A glassikring med max spenningsfall på 300mV før brudd, montert på primærsiden, som igjen kanskje betyr et spenningsfall på max30-60mV+- på sekundær før brudd. Noen skriver her at størst effekt har man på pre og tidligere trinn, som jo normalt (les alltid) har en regulator i forsyningen. Kan noen virkelig hevde uten en bittebitteliten flau smak i kjeften at en 10-100 dobbling av prisen jmf standard er en fornuftig investering?
    Smaken er ikke flauere enn at en tør teste det ut selv. Bedre det enn å sitte på gjerdet for å anta effekt samt lire av seg noen fine floskler.

    Og hva gjør deg istand til å mene noe om "fornuftige" investeringer ref McIntosh osv? Har du monopol på hva som er hva?
    Kjære meddebattanter og entusisater: Vær vennlig å unngå å krakterisere andre ved å bruke uttrykk som "flau smak i kjeften" og "Hva gjør deg i stand til å...."

    Jeg synes at både ANM og HCS har ærlige og gode meninger her. Ingen grunn til å krangle.
    I likhet med ANM så er jeg personlig av den oppfatning av at hvis man har tilstrekkelig med filtrering og regulering etter en sikring så er det veldig, veldig vanskelig å forklare hvorfor et spenningsfall over en sikring på noen millivolt før trafo skal ha effekt. Vi skal jo senke spenningen med mange volt senere i kjeden. I enkelte produkter snakker vi om 10-20 volt. Det har vært snakk om vibrasjoner i tråden, men dette kan man unngå ved å bruke sandfylte sikringer.

    Som indikert innledningsvis, så sliter jeg med å finne gode argumenter i systemer som bruker svært lite strøm og som er fullregulert.
    Men jeg synes man skal holde døra ørlitegrann på gløtt og lytte til folks erfaringer. Historien har vist at folk har tatt feil før.

    Armand
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Den sikreste indikatoren på evnt svindel, er å se på hva annet bling produsentene tilbyr. Selger de klistrelapper med quantum-mumbo-jumbo, så gjør en som når en kommer over en elgku med kalver i skogen - trekker seg stille og rolig tilbake...
    Enig i det. Når jeg ser at det produsenten skriver er fjas holde jeg meg ganske enkelt unna den produsenten, og den sterkeste indikatoren er alltid ordet "quantum" i et forsøk på teknisk forklaring. Holdningen er at hvis produsenten må ty til den typen svada så vet de ikke hva de driver med. Telos sin tirade av svada kjører alle flaggene til topps med en gang (negativt-ionepulver, titanoksid fotokatalystisk materiale, silica-skiver som isolasjon, pentoksid antistatisk behandlet, kalsiumoksid tørkebehandlet, zirkonia filterbehandlet og aluminiumoksid strukturbehandlet.), Synergistic er en god nummer to med både kvantetunnering, anti-resonanser og krystallstruktur, men fututech kommer heller ikke langt etter siden demagnetisering av kobber neppe er særlig viktig.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det jeg mener er at en bør gjerne prøve ut ting selv før en søker å latterliggjøre andre.. Og, rett ut sagt, hvis målinger er det du tror på, hadde du ikke kjøpt slike forsterkere..Underforstått at du er like langt ute å kjøre som oss andre som nyter hobbyen for det den er..Litt adspredelse i hverdagen.. Ikke meningen med livet etc..
    Igjen dette er en teknisk del av forumet, jeg postet noen tall, disse kan du sjekke selv:

    https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/632.7xx_ger_eng_tds.pdf?mime=application/pdf

    Latterliggjøringen er det slettes ikke jeg som står for. Du bringer inn mine McIntosh som et argument gjentatte ganger og sidestiller både det og mitt valg av bil med en anbefaling om en høyst tvilsom og marginal oppgradering som koster det mangedobbelte av hva beviselig fullgode standardutgaver koster.

    Utover det...:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn