Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga!
Skal fortelle en liten historie:
Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.
Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.
Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.
Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.
Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.
Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.
Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema.
I beste mening
oks
Er selv elektriker og HI-FI mann,men audio sikkringer er bare noe tull en kaster vekk penger på.Har også sett stikkontakter som er gullbelagt vi blir lurt.
Noen har det beste når de har blitt lurt uten å vite det.
Ikke akkurat hifi sikring fra hifi tuning?,men sikringer betyr noe i lyd-sammenheng.
En presisering fra innlegg over fra en som også er elektriker + siv.ing.
Nettimpedansen er den da opplegg frem til sikring,sikring,jordfeilbryter og måler?
Tilbakemelding: Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer.
I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.
Om hovedsikringen er slik
Vis vedlegget 500873
Eller slik,betyr en del
Vis vedlegget 500874
Også om den ser slik ut
Vis vedlegget 500875
Vis vedlegget 500877
Eller slik,sist til høyre vs den til venstre,betyr noe
Vis vedlegget 500878
Vis vedlegget 500880
Og det hele handler om elektronikkens retur strømmer,støystrømmer.
Ja,selv en generator kan skape støy.ERFART
Vis vedlegget 500881
Vis vedlegget 500882
OG en transformator,ERFART
Vis vedlegget 500883
Vis vedlegget 500885
Og når "audiomix" hadde noen EMC filtre liggende som han kunne selge til meg,
da han,og som også flere har erfart,bl.a. "kortvarig",mener de degraderer lyden,
noe som ofte er "normalt",fjerner disse.
Men vet de årsaken?
Vel den er her,også erfart,OG MÅLT,av samme siv.ing. som jeg refererer til,hjemme hos meg,
og i samsvar med Nkom (støykontrollen) sine råd.
Vis vedlegget 500892
EMC filtre kan forsterke allerede tilstedeværende nettstøy
Vis vedlegget 500895
Så da hjelper det ikke å være elektriker,ingeniør,eller sågar siv.ing dersom en ikke bedriver
spenningskvalitet i det daglige.
Dette er praktisk erfaring fra virkeligheten,og ikke en lek med simuleringsprogrammer.
Så derfor skaper også slike som bilde under problemer,EMC filtre som er "vanskelige" å fjerne.
Vis vedlegget 500900
Spiller ingen rolle om de er integrert i konstruksjonen eller er som disse
Vis vedlegget 500904
Vis vedlegget 500905
Vis vedlegget 500906
Vis vedlegget 500908
Dessverre er dette mer enn komplekst enn de aller fleste her evner å innrømme.
Ha en forsatt fin sommer.