Grunnen til at jeg anbefaler SBA over DBA i litt større rom er rett og slett at ved et DBA så vil man ofte miste muligheten til akustikktiltak oppover i frekvens på bakveggen som kan være nyttig. Slik som diffusjon, og førsterefleksjon bak etc. I et stort rom som her, så er det mer å hente på å dempe veggen bak massivt i stedet, da du får den effekten du vil ha uansett.
I et mindre rom er jo DBA redningen egentlig, da du får perfekt bass med det, uavhengig av romstørrelse, gitt at det er passende form på rommet. Og om bassen er bra på plass så låter det ikke så galt som oftest.
SBA og DBA har jo litt ulike egenskaper.
DBA fungerer bedre jo lengre ned i frekvens du kommer. Jeg var i mitt oppsett også litt bekymret for overgangen mellom DBA og høyttalerne og om jeg ville få en stor "endring" i etterklang. Ellers har du relativt høye ambisjoner om du skal ha mye mer akustikkbehandling på bakvegg enn du får med DBA (se vedlagt bilde).
DBA krever jo litt mer utstyr og elektronikk, og har kanskje et lite element av usikkerhet med seg (Man vet ikke helt hvor godt det kommer til å funke før man har prøvd.)
SBA er jo et enklere konsept, men man skal bruke mye demping for å få (optimal) effekt helt ned til 20Hz. På den annen side så anser jeg det som er stor fordel at demping på bakveggen også bidrar i hele mellombassområdet og også lenger opp, slik at du mer eller mindre eliminerer bakveggen akustisk. Også er det veldig forutsigbart at det kommer til å fungerer. Største bakdelen er plassen spør du meg. Mine DBA søyler er felt inn i veggen og bygger mindre enn 10cm. Så hvis du skal ha SBA, med diffusor utenpå - så begynner det vel snart å bygge en meter, mine diffusorer er 23 cm dype.
Uansett hvilken av disse man velger, så er det jo uansett slik at hvis man investerer i en greit antall kvalitetselementer, bygger kassen skikkelig og driver det med en ålreit forsterker, så får man bassgjengivelses som er uoppnåelig med kjøpehøyttalere.
Mvh
OMF
Vis vedlegget 521688