Når fikk en orgelpipe en perfekt sinus?Så 16,4 Hz-orgelpipa på TOS-utgivelsen av R. Strauss' Also sprach Zarathustra med Steinberg og Boston SO er bortkastet på deg da.
Når fikk en orgelpipe en perfekt sinus?Så 16,4 Hz-orgelpipa på TOS-utgivelsen av R. Strauss' Also sprach Zarathustra med Steinberg og Boston SO er bortkastet på deg da.
Tror man hardt nok er det utrolig hva som blir sant. Ofte hjelper det å fortelle det til flest mulig andre også.Når man fjerner støj bliver lyden bedre. Jeg bor i et område, hvor der ikke er meget støj udefra.
Jeg har LessLoss Firewall støj filter på alle mine apparater, og det forbedre lyden på mange måder.
Vis vedlegget 1089442
Tidligere model af Firewall. 64x er navnet. Jeg har skiftet til Lessloss Firewall 640x.
Et godt strømkabel sættes ind i den LessLoss Firewall 640x. Vigtigste er nok Dacen.
Strømkabler først. Så Firewall skriver LessLoss og hvor har de ret.
Jeg har lige gået over til Fibernet og det giver bedre dynamik og bedre live fornemmelse. Det gælder om ikke at få støj ind.
Selv en klokke der har flotte tal for støj, så lyder en klokke anderledes der har lavere støjtal f.eks. 130 dB.
En tråd hvor kompetente mennesker skriver i, og så kommer du med dit vrøvl. Har du bare et sygeligt behov for at blive set eller hørt?Når man fjerner støj bliver lyden bedre. Jeg bor i et område, hvor der ikke er meget støj udefra.
Jeg har LessLoss Firewall støj filter på alle mine apparater, og det forbedre lyden på mange måder.
Vis vedlegget 1089442
Tidligere model af Firewall. 64x er navnet. Jeg har skiftet til Lessloss Firewall 640x.
Et godt strømkabel sættes ind i den LessLoss Firewall 640x. Vigtigste er nok Dacen.
Strømkabler først. Så Firewall skriver LessLoss og hvor har de ret.
Jeg har lige gået over til Fibernet og det giver bedre dynamik og bedre live fornemmelse. Det gælder om ikke at få støj ind.
Selv en klokke der har flotte tal for støj, så lyder en klokke anderledes der har lavere støjtal f.eks. 130 dB.
Det er flere som har svart godt på dette allerede. Men dette gir altså hvit støy. Vi oppgir som regel denne støyen på to ulike måter. Den ene er i antall mikrovolt støy. Det man da oppgir er den samlede støyen over et definert område. Den andre måten er ved å oppgi antall nanovolt pr roten av frekvens. Denne støye er mer frekvensspesifikk men dette kan da enkelt brukes til å definere den samlede støyen. Grunnen til at jeg nevner dette er at den første metoden stort sett brukes på ferdige forsterkere eller forsterkermoduler, mens den andre metoden stort sett brukes på op-amper.Her skriver du at "All elektronikk har det som kalles termisk støy."
Finnes det noen eksempler på hvordan denne termiske støyen høres ut, eller er det typisk et målt signal støyforhold som beskriver dette fenomemet?
Da du skrev dette? Jeg har aldri hevdet noe slikt i alle fall.Når fikk en orgelpipe en perfekt sinus?
Til glede for nye lesarar :
Fint det.......Målte akkurat støynivået her i kjelleren er nok lavere på natta. Den nye Accuphase E800 bidrar ikke med særlig støy, sjelden hørt noe så stille gjennom Sut/riaa 72db.
Vis vedlegget 1089642
Sammenligningen med gamlehjem gjengen er vel att vi enn så lenge har litt bedre hørselFint det.......
Herhjemme skal jeg heller ikke klage.
Vanlig stue med åpent til kjøkken. Ingen snø ute til å dempe.
PC, plasma-tv og anlegg tennt, kaffemaskin sluprer stille i kjøkkenet.
Skulle nesten tro, man bodde på et gamlehjem
Vis vedlegget 1089705
Ikke kabler med treklosser en gang heller?Hadde det ikke vært for nerding hadde ingen produkter eksistert.
Jeg husker det prosjektet. Ble det en fungerende prototype? Hvordan låter den?Til glede for nye lesarar :
De praktiske resultatene kommer utover fra innelgg #240 :Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd
Jeg og snikkers-isen ramla inn i en liten diskusjon om differensielle/balanserte inngangstrinn i Hypex NC tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/55270-hypex-ny-toppmodell-forsterkermodul-91.html#post2809082 I stedet for å «spamme» Hypex NC...www.hifisentralen.no
og kulminerer i innelggene fra #369:Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd
Nei «skyggene» er ikke noe problem, annet enn at jeg ikke forstår/vet hva de er. mvh KJwww.hifisentralen.no
Satt opp med 1000X forsterking på inngangen endte jeg opp med et støygulv nede rundt -172 dBV = 2,44 nV/sqrt(hz) med referanse til signal inn, eller 345 nV (EDIT= ca -129 dBV) over båndbredden 20-20k Hz. Det så slik ut:Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd
^ Jeg tenkte på grønn kurve her : ... Med 10 Ohm skjev kildeimpedans ser det typisk slik ut: Minimum på alle jeg har testet ligger på 94dB ved 1kHz. ... Sammenliknet med grønn kurve i graf #7. Her er den nede på ca 115 dB @ 100 Hz sammenliknet med knappe 110 dB i graf #7. Det er glitrende...www.hifisentralen.no
Vis vedlegget 1089691
EDIT: Med IC-OPAMPER er det nesten ikke mulig å gjøre det stort bedre, uten at det blir vesentlig mer komplisert/omfattende (paralelkobling av flere OPAMPER i inngangen). Men for å sette det i perspektiv - 1000X forsterking passer til en forsterker til en typisk MC pickup med 500 µV ut, 345 nV støy ift en nominell signalspenning på 500 µV gir et uvektet signal støyforhold på ca. 63 dB (også uten å ta hensyn til RIAA EQ)
mvh
KJ
Hvilken app?Fint det.......
Herhjemme skal jeg heller ikke klage.
Vanlig stue med åpent til kjøkken. Ingen snø ute til å dempe.
PC, plasma-tv og anlegg tennt, kaffemaskin sluprer stille i kjøkkenet.
Skulle nesten tro, man bodde på et gamlehjem
Vis vedlegget 1089705
«Den fungerende» prototypen er en forforsterker til måling av små AC spenninger, den til høyre i bildet under (og som er målt i bildet i mitt forrige innlegg, jf. også innlegg #396 i nerdetråden som jeg linket til over):Jeg husker det prosjektet. Ble det en fungerende prototype? Hvordan låter den?
Dette er bare en alm. "Lydmåler" på en Android telefon i lytteposisjon, allt tennt, uten å spille.Hvilken app?
Det gjorde nesten vondt værreNerding gjør jo att folk blir bevist på både det ene og andre.
Første gang jeg begynte med akustikk tenkte jeg att dette hjalp lite. Inntil jeg gikk grundig til verks.
Gnidde jeg inn noe nå som jeg ikke var klar over?Det gjorde nesten vondt værre