xerxes
Æresmedlem
Hvorfor det tenker du?Hvis for eksempel en forsterker har chassi laget i plast så er det mye mer utsatt for elektromagnetisk støy som igjen vil høres.
Hvorfor det tenker du?Hvis for eksempel en forsterker har chassi laget i plast så er det mye mer utsatt for elektromagnetisk støy som igjen vil høres.
Det er faktaHvorfor det tenker du?
Tok en måling med avslått anlegg. Tror kanskje det er noe galt med nivået på mikrofonen. Var jo veldig stille i rommet da, og eneste jeg hørte var den uønskede kammeraten min tinnitus.Skrudde av flexit ventilasjonsanlegget. Det hjalp fint lite. - 0.1 eller noe rundt det.
Håper det var dette du var ute etter. Jeg vet sånn ca hva dB er , men disse målingene er utenfor min konfiortsone.
dBA
Vis vedlegget 1089016
dB C
Vis vedlegget 1089017
Vet, at dette ikke er svaret, du gjerne ville hatt, så det blir sisste fra meg i denne tråden." i stor grad " Usikker?
Hva trenger man for å måle det man hører ved å bytte strømkabler? Dette er ikke et køddespørsmål.
Da vet du vel at luftfuktighet er relativt til temperatur også, utetempen påvirker luftfuktigheten inne selv om det er konstant temperatur inne.Den gangen jeg drev med seismikk og ekkolodding i sjøen så kompenserte vi for salinitet og vanntemperatur.
Men på stua ligger temeraturen på 20-22, med ganske konstant luftfuktighet, så dette velger jeg å se totalt bort i fra.
Med unntak av når hun som bestemmer alt fryser.
Da fyrer jeg opp i ovnen, men uten å kjøre ny romEQ.
OT alert...... https://store.bovedainc.com/collections/for-musicDa vet du vel at luftfuktighet er relativt til temperatur også, utetempen påvirker luftfuktigheten inne selv om det er konstant temperatur inne.
Her inne (TEK10 uten fyring) så er det ikke samme luftfuktighet inne selv om temperaturen er den samme stort sett hele året. Kan godt være nede i under 20% og over 60% luftfuktigheten, på samme temperatur inne. Lav temperatur ute gir et tørt klima selv inne.
For de som har gitarer de liker å passe litt på, så er det velkjent at vinterhalvåret er dødare for gitarer der de tørker inn treet og man bør tilføre fuktighet, dette påvirker treet såpass mye at man gjerne må justere gitar halsen til vinter og til sommeren igjen på nytt.
Den danske ultra high end tweak-produsenten Anus skrev for en tid tilbake at de brukte MDF i kabinettet til sin "strømrenser" fordi de ikke likte lyden av aluminium fordi aluminium var så magnetisk. De gjorde det altså ikke fordi MDF er mye billigere å maskinere enn aluminium. Med en utsalgspris på 713900kr er jo å spare penger det siste de trenger. Dessuten var dette interessante nyheter for oss ingeniører som jobber med elektromagnetisme siden det var første gang noen avslørte at aluminium faktisk er magnetisk. Tydeligvis var dette så revolusjonerende at de nå i stedet sier at dette skyldes at aluminium er stappfult av resonanser og derfor er totalt uegnet til noe så skjørt som en skjøtekontakt. Som alle vet (siden Anus har sagt det) er det jo heller ingen instrumenter som er laget av aluminium (selvsagt med unntak av de som er laget av aluminium), og derfor er dette materialet generelt uegnet til å pakke inn lydkomponenter i. De bruker derfor i stedet MDF, som vi jo alle vet at de aller fleste instrumenter er laget av. Dette var skrevet av Anus-sjefen sjøl så da er det vel ingen grunn til å tvile på at det var fakta. Kanskje Sue Chambers, CEO and President of Strouse Corporation, har litt å lære av Anus?
Passende navn var det . Har fått norovirus og anusen har fått kjørt seg kraftig de siste dagene.Den danske produsenten ultra high end tweak-produsenten Anus skrev for en tid tilbake at de brukte MDF i kabinettet til sin "strømrenser" fordi de ikke likte lyden av aluminium fordi aluminium var så magnetisk. De gjorde det altså ikke fordi MDF er mye billigere å maskinere enn aluminium. Dessuten var dette interessante nyheter for oss ingeniører som jobber med elektromagnetisme siden det var første gang noen avslørte at aluminium faktisk er magnetisk. Dette var skrevet av Anus-sjefen sjøl så da er det vel ingen grunn til å tvile på at det var fakta. Kanskje Sue Chambers, CEO and President of Strouse Corporation, har litt å lære av Anus?
Dette er jo så absurd at jeg må nesten spør om den er en vandrehistorie eller om det virkelig er santDen danske ultra high end tweak-produsenten Anus skrev for en tid tilbake at de brukte MDF i kabinettet til sin "strømrenser" fordi de ikke likte lyden av aluminium fordi aluminium var så magnetisk. De gjorde det altså ikke fordi MDF er mye billigere å maskinere enn aluminium. Med en utsalgspris på 713900kr er jo å spare penger det siste de trenger. Dessuten var dette interessante nyheter for oss ingeniører som jobber med elektromagnetisme siden det var første gang noen avslørte at aluminium faktisk er magnetisk. Tydeligvis var dette så revolusjonerende at de nå i stedet sier at dette skyldes at aluminium er stappfult av resonanser og derfor er totalt uegnet til noe så skjørt som en skjøtekontakt. Som alle vet (siden Anus har sagt det) er det jo heller ingen instrumenter som er laget av aluminium (selvsagt med unntak av de som er laget av aluminium), og derfor er dette materialet generelt uegnet til å pakke inn lydkomponenter i. De bruker derfor i stedet MDF, som vi jo alle vet at de aller fleste instrumenter er laget av. Dette var skrevet av Anus-sjefen sjøl så da er det vel ingen grunn til å tvile på at det var fakta. Kanskje Sue Chambers, CEO and President of Strouse Corporation, har litt å lære av Anus?
Det er også gøy at de så klart ikke kaller det MDF, men "innovative natural-based composite material "Dette er jo så absurd at jeg må nesten spør om den er en vandrehistorie eller om det virkelig er sant
At du har et støyproblem som du ikke hører ?Hva er det galt med denne tråden, Balle C?
Selvsagt vet jeg det.Da vet du vel at luftfuktighet er relativt til temperatur også, utetempen påvirker luftfuktigheten inne selv om det er konstant temperatur inne.
Her inne (TEK10 uten fyring) så er det ikke samme luftfuktighet inne selv om temperaturen er den samme stort sett hele året. Kan godt være nede i under 20% og over 60% luftfuktigheten, på samme temperatur inne. Lav temperatur ute gir et tørt klima selv inne.
For de som har gitarer de liker å passe litt på, så er det velkjent at vinterhalvåret er dødare for gitarer der de tørker inn treet og man bør tilføre fuktighet, dette påvirker treet såpass mye at man gjerne må justere gitar halsen til vinter og til sommeren igjen på nytt.
Ah, det utvidede hørbarhetsbegrepet.Kunnskap om produktets pris? Eller plutselig kjennskap til at den dyre CD-spilleren viste seg å være en helt umodifisert billig DVD-spiller? Eller at man plutselig blir klar over at "elektronikken" inne i boksen til 100 000kr aldri var tilkoblet?
Her leste jeg - og det eneste jeg hørte var kammeraten min sin tinnitus ...Tok en måling med avslått anlegg. Tror kanskje det er noe galt med nivået på mikrofonen. Var jo veldig stille i rommet da, og eneste jeg hørte var den uønskede kammeraten min tinnitus.
Vis vedlegget 1089081
Det er egentlig ingen forskjell på lyd og "støy".Leser til stadighet om støy og spesielt hvor støyfrie kabler er. Hva menes med dette? Jeg han ikke høre noe støy i anlegget mitt. Det er helt uten støy når jeg ikke spiller musikk da. Leser om helt nødvendig skjerming etc. Mine DIY uskjermede kabler, laget med tynn sølvtråd, låter med åpne og er mer dynamiske en flesteparten av disse støyfrie ferdigproduserte kablene. Spesielt når disse er massivt skjermet. Jeg er med på at kabler gjør forskjell, men i min oppfatning endres bare balansen og «kvaliteten» forblir det samme. Hvis en evner å høre forbi balanseforskjellen. Nok om kabler!
Dette er ikke en kabeldiskusjon, men om støy. Kan noen trekke meg inn i kompetansen ifm med dette? Gjerne komme med en plausibel forklaring og eksempler om forholdet med støy? Spesielt når jeg ikke hører noe hørbar støy. Jeg vil gjerne lære mer om dette.
Skjønner at det blir vanskelig å ikke snakke kabler her, men la dem heller flettes inn sammen med begrepet støy.
Krass sarkasme her. To ting faller meg inn. Finnes det målinger som produsent kan bruke til å underbygge alle påstander? Jeg har lest om produktet på siden deres.Den danske ultra high end tweak-produsenten Anus skrev for en tid tilbake at de brukte MDF i kabinettet til sin "strømrenser" fordi de ikke likte lyden av aluminium fordi aluminium var så magnetisk. De gjorde det altså ikke fordi MDF er mye billigere å maskinere enn aluminium. Med en utsalgspris på 713900kr er jo å spare penger det siste de trenger. Dessuten var dette interessante nyheter for oss ingeniører som jobber med elektromagnetisme siden det var første gang noen avslørte at aluminium faktisk er magnetisk. Tydeligvis var dette så revolusjonerende at de nå i stedet sier at dette skyldes at aluminium er stappfult av resonanser og derfor er totalt uegnet til noe så skjørt som en skjøtekontakt. Som alle vet (siden Anus har sagt det) er det jo heller ingen instrumenter som er laget av aluminium (selvsagt med unntak av de som er laget av aluminium), og derfor er dette materialet generelt uegnet til å pakke inn lydkomponenter i. De bruker derfor i stedet MDF, som vi jo alle vet at de aller fleste instrumenter er laget av. Dette var skrevet av Anus-sjefen sjøl så da er det vel ingen grunn til å tvile på at det var fakta. Kanskje Sue Chambers, CEO and President of Strouse Corporation, har litt å lære av Anus?
Fra amerikansk politikk så vet vi at viljen til å svelge store dyr ofte er forbløffende stor hvis det er utsikter til personlig berikelse.Krass sarkasme her. To ting faller meg inn. Finnes det målinger som produsent kan bruke til å underbygge alle påstander? Jeg har lest om produktet på siden deres.
Og, er det litt trist at en gammel kjempe som Flemming Rasmussen vil assosiere seg med dette?
De vet vel knapt hva et oscilloskop er, såklart underbygger de ikke med målinger. De er jo bare ute etter å tjene penger, ikke nødvendigvis at noen skal få bedre lyd av produktene dems heller da det nok kommer lengre ned i rekken. Selge støybokser er vel det nye.Krass sarkasme her. To ting faller meg inn. Finnes det målinger som produsent kan bruke til å underbygge alle påstander? Jeg har lest om produktet på siden deres.
Og, er det litt trist at en gammel kjempe som Flemming Rasmussen vil assosiere seg med dette?
«if it ain't broke,Veldig avklarende denne tråden.
Konklusjonen må da være:
Hvis en ikke hører støy i anlegget, er det ingen vits å fokusere på skjerming på kabler eller annet tiltak ifm usikkerhet om støy.
Da er der mange Baller som kan legges døde!
Du kjenner meg, skjønner jeg.Eller skal vi si: If it works, open it and check why."
Nå skal det sies, at "gode, gamle" Flemming ikke har den største peiling på elektronikk, men visste hvaOg, er det litt trist at en gammel kjempe som Flemming Rasmussen vil assosiere seg med dette?