Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    baluba skrev:
    Kjøpt deg ny dame, Tor? Har merket at du har vært opptatt i det siste. Hvordan låter hun? Specs?
    Ukomprimert ukontrolert spektakulært.

sant.

V

vredensgnag

Gjest
    Fullfrekvent dame, lyder det som.

Deilig å lese pedals oppdateringer. Følger med selv. Nå er det "grudge fight" mellom Kramnik og Topalov, som ikke har vært videre på talefot etter toiletgate i Elista. Det ble full krig da Topalov beskyldte Kramnik for å fuske.

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=3912

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

BREAKING NEWS

Vi avbryter sendingen med følgende viktige nyhetsmelding: Magnus er årets Peer Gynt!

Han havner i celebert selskap. Tidligere vinnere av Peer Gynt-prisen:
    1971: Einar Gerhardsen
    1972: Per Aabel
    1973: Liv Ullmann
    1974: Erik Bye
    1975: Erling Stordahl
    1976: Øivind Bergh
    1977: Birgit og Rolf Sunnaas
    1978: Arve Tellefsen
    1979: Grethe Waitz
    1980: Anne Cath. Vestly
    1981: Cato Zahl Pedersen
    1982: Jens Evensen
    1983: Thorbjørn Egner
    1984: Kronprinsesse Sonja
    1985: "Bobbysocks" Hanne Krogh og Elisabeth Andreasson
    1986: Annie Skau Berntsen
    1987: "A-HA" Morten Harket, Pål Waaktaar og Magne Furuholmen
    1988: Oslo Filharmoniske Orkester
    1989: OL-komiteen v/ Ole Sjetne
    1990: Thorvald Stoltenberg
    1991: Hans Wilhelm Steinfeld
    1992: Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang
    1993: Kjetil Andre Åmodt
    1994: Mona Juul og Terje Rød Larsen
    1995: Johann Olav Koss
    1996: Jostein Gaarder
    1997: Gro Harlem Brundtland
    1998: Kvinnelandslaget i håndball v/ Marit Breivik
    1999: Thor Heyerdahl
    2000: Miljøstiftelsen Bellona
    2001: Knut Vollebæk
    2002: Eva Joly
    2003: Åsne Seierstad
    2004: Arne Næss sr.
    2005: Jan Egeland
    2006: Kjell Inge Røkke
    2007: Leif Ove Andsnes
    2008: Snøhetta
    2009: Ole Gunnar Solskjær
    2010: Dissimilis (m/gjesteartist Baluba)

Han blir dessuten den hittill yngste vinneren av denne prestisjetunge æresutnevnelsen. Sjakken er på fremmarsj i Norge!

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Han har sikkert gjort seg fortjent til tittelen, men å omtale en sjakkspiller som idrettsmann er å ta hardt i.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Nei, sjakk er vel ikke noen ordentlig "idrett". Men kanskje såvidt en "sport"?

Det er forøvrig slitsomt å spille turneringspartier. Du blir mentalt sliten, fysisk utmattet og pådrar deg store svetteringer under armene.

Sakset denne fra Wikipedia vedrørende Idrett kontra Sport:
    Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har alltid vært en drøm for meg å figurere på samme liste som Dissimilis. Jepp. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg liker våre forfedres kloke definisjon av hva idrett er for noe, hvilket også var årsaken til at de var så glade i brettspill. Vikingene spilte hnefatavl, og deres etterkommere kastet seg over skaktavl.

Går vi tilbake til slutten av 1800-tallet, så ser vi hvordan sport-konnotasjonen blandet seg i forståelsen av ordet idrett. Sport kom inn fra engelsk, delvis utfra forståelsen av "oppdragende legemsøvelser."
    Men vårt eget språk har en rikere opplevelse av ordet idrett, og den går helt tilbake til brave vikinger, som satte stor pris på både åndelig og fysisk fostring.

idrott - betegner både åndelig og legemlig ferdighet, i opprinnelig norrøn forståelse av ordet. Det er særnordisk, og derfor verdt å ta vare på, og det er sammensatt fra to ord - id og drott.

Oldnorsk id skal vi ta alvorlig, det dukket opp i mange ord, som idig, i betydning flittig; og idast, i betydningen å gjøre seg umake, å gid(d)e.

Drott kan vi også ta alvorlig, for det betyr kraft og utholdenhet, fra drottr.

Men det viktige her blir da ordet idrettsmann, som kommer fra idrottamadr ....

Her legger vi inn en trommesolo.

Det ordet forstod vikingene som "mann i besittelse av åndelige eller legemlige ferdigheter." Og en idrott gjorde det mulig å vise frem slike ferdigheter.

Slike menn visste vikingene å sette stor pris på, og det har også årets Peer Gynt jury gjort. (Denne diskusjonen dukker opp hver gang Carlsen får en utmerkelse som enkelte mener kun skal gå til idrettsutøvere.)

QED

Disse ble skåret ut i Trondheim, og ble funnet nesten syv hundre år etter nord i Storbritannia. (Nå er det noen sleipe islendinger som har kommet opp med merkelige grunner til hvorfor de er fra Island, men det er de ikke. Legg merke til berserkeren til høyre som biter i skjoldet, høy på fleinsopp. Nå må jeg ha en Nøgne Ø Porter.)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    OK. Da sier vi det! :)

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    OK. Da sier vi det! :)
    Jeg løfter mitt glass. Fikk dette forklart en gang - og vedkommende islending (ikke sleip) sa at skalder ble sett på som idrottamadr av vikingene, de hadde åndelige ferdigheter som ble rikt belønnet.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Fikk dette forklart en gang - og vedkommende islending (ikke sleip) sa at skalder ble sett på som idrottamadr av vikingene, de hadde åndelige ferdigheter som ble rikt belønnet.
    Ja, det var vel nærmest slik at man kunne gå klar av både tingrett og drapstiltaler dersom kvadet satt som det skulle. Det stod respekt av åndelig kraft!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Fikk dette forklart en gang - og vedkommende islending (ikke sleip) sa at skalder ble sett på som idrottamadr av vikingene, de hadde åndelige ferdigheter som ble rikt belønnet.
    Ja, det var vel nærmest slik at man kunne gå klar av både tingrett og drapstiltaler dersom kvadet satt som det skulle. Det stod respekt av åndelig kraft!
    For å ikke snakke om hvor svett det kunne bli da de spilte funk!

Det er vel ikke så stor motstand mot å bruke idrettsbegrepet om sjakk i dag som det var for 20 år siden? Jeg tror at for eksempel golfspilling har gjort at folk har et større idrettsbegrep enn tidligere, for også golf ble latterliggjort som idrett før. Dere som er aktive opplever kanskje holdninger som jeg ikke merker noe til, fordi det ikke er et tema jeg er særlig mye eksponert for.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Dere som er aktive opplever kanskje holdninger som jeg ikke merker noe til, fordi det ikke er et tema jeg er særlig mye eksponert for.
    Jeg tror sjakkspillere er de som er minst opptatt av dette. For oss er sjakk sjakk. Det er mer de som ikke spiller sjakk som hisser seg opp over om sjakk er idrett, sport eller whatever. Debatten dukker opp innimellom når sjakk omtales i media eller sjakkforbundet prøver å få en fot (sugerør) innenfor det offentlige idrettsvesen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Opp som en løve...

Fremdeles litt tenåringshormoner igjen i blodet på vår unge stjerne. 2 stinkere i dagens runde 5. :(
    Heldigvis 6 runder igjen!

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1

Furte #2: Nakamura tapte sitt blindeparti mot unge Giri.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    baluba skrev:
    Dere som er aktive opplever kanskje holdninger som jeg ikke merker noe til, fordi det ikke er et tema jeg er særlig mye eksponert for.
    Jeg tror sjakkspillere er de som er minst opptatt av dette. For oss er sjakk sjakk. Det er mer de som ikke spiller sjakk som hisser seg opp over om sjakk er idrett, sport eller whatever. Debatten dukker opp innimellom når sjakk omtales i media eller sjakkforbundet prøver å få en fot (sugerør) innenfor det offentlige idrettsvesen.
    Kasparov hadde treningsregime som en toppatlet i de årene han var verdensener - simpelthen nødvendig pga påkjenningene under turneringer og matcher. Tror de veide Karpov før og etter noen runder mot enten Kasparov eller Korchnoi - i en sekstimers økt gikk Karpov ned flere kilo i vekt, nervøs energi og sikkert en del svetting. Det er satt hjertemonitorer på sjakkspillere, og hjertene slår i vill takt når det står på.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, Nakamura innser at det er litt tøffere i toppen enn han trodde - og denne Giri er livsfarlig. Bare 16, men hjemmevant blant toppspillere. Han kjørte Anand mot veggen i Wijk i et parti jeg hadde store problemer med å forstå dybden i, "above my pay grade."

Og Carlsen tok brøleren han pleier å ta i dag. Det er vel best å beholde dronningen ... Ivanchuk var på som en revesaks, imponerende. (Lenge til sjakk er utspilt, pedal. Ivanchuk meldte etterpå at han var sikker på seier etter hvits 9.Sb1 i parti 2 ... man skal ikke langt inn i et parti før selv en av verdens beste spillere går seg bort.)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    pedal har noen av mine favorittinnlegg på HS, en ren nytelse.
    Takker og bukker. Det går gjetord om Pedals innsikt i sjakkens mysterier. Føler jeg snart har Baluba på groupiekroken. Snart.

Hyggelig! Enten det nå er ny dame, fotoapparat eller fiskestang, så er alt annet bedre enn å tilbringe kveldene på Hifisentralen. I mellomtiden holder Vreden og jeg skansen her i sjakktråden.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    ???, ??? ????? ??? ???????

CARJACKING KARJAKIN!
    Det reneste ran av den sympatiske Ukraineren i dag. Karjakin og Magnus utkjempet først et spennende springersluttspill i Fransk. Min solide <kremt> erfaring med denne varianten er at den som oftest ender i remis, med mindre en av spillerne spiller hardt på gevinst. Da pleier han å tape, he-he. I dag spilte BEGGE på gevinst, så det ble en uvanlig nervepirrende forestilling. Ikke helt lytefritt, men så var det også blindesjakk. Med få sekunder igjen på klokka tok kamphanene til fornuften og nøyde seg med reims ved trekkgjentagelse.

Stillingen etter hvit har spilt 30. Kxd5. Magnus svarte med Springer til c5. Men lurer på om Magnus kunnet vunnet med Sb6+?

-----------

I hurtigsjakkpartiet var det Magnus i føringen med de hvite brikkene. Det begynte heller ordinært med (verdens vanligste?) åpning; Ruy Lopez. Eller som vi sier på godt norsk; Spansk åpning.
    Ulykkestrekket til Karjakin kom selvfølgelig i trekk nummer 13. cxe4, som gir Magnus monsterkontroll i c-linja.

Biiig mistake: 13. cxd4

Etter bare noen få trekk kunne alle se at Karjakins dronningfløy kom til å bli utsatt for et vikingraid. Magnus hadde også en bueskytter på b3 som lammet sorts kongestilling. Dette var knockout på få trekk. Det begynner å bli en klisjé men ”Magnus får det til å se så lett ut”.

Hordene kommer: 25. Tc6.
    Her var partiet i praksis over.

Heeey - Beer time!

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Port ikveld oxo Pedal ?? ;)
    He-he, nei skal jobbe i morgen så nøyer meg med et par bokser Budweiser Budvar. Problemet med Portvin er at det er vanskelig å nøye seg med bare ett glass... Best å plassere den bakrusen på hviledagen, for å si det sånn. Er vel tom nå, forresten. Får kanskje stoppe på Bekkestua i morgen og plukke med meg en ny flaske Niepoort?

I morgen møter Magnus den levende legenden Vladimir Kramnik. Eks-verdensmesteren som detronieserte selveste Garry Kasparov! Hvis han får Big Vlad (198cm på strømpelesten) i kanvasen så skal det pinadø markeres med edel drikke!

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    N er en fin sak .. sitter her med Cockburns special reserve .. enkel og fin smak.. litt av den dype smaken .. mmh

Og for ikke være totalt OT her ... så har jeg oxo spillt noen slag her på PCn ... jeg er ingen racer på sjakk.. men det er moro å tyne dem små grå ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Tor Nado skrev:
    pedal har noen av mine favorittinnlegg på HS, en ren nytelse.
    Takker og bukker. Det går gjetord om Pedals innsikt i sjakkens mysterier. Føler jeg snart har Baluba på groupiekroken. Snart.
    Lenge siden det nå. :) Du er sabla treg i oppfattelsen. ::)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ivanchuk var på som en revesaks, imponerende...Ivanchuk meldte etterpå at han var sikker på seier etter hvits 9.Sb1 i parti 2 ... man skal ikke langt inn i et parti før selv en av verdens beste spillere går seg bort.)
    Det der er veldig fascinerende. Hvordan en liten brist i startfasen ender i fullstendig kollaps og ruin i løpet av få trekk. En bombesikker betongbunkers knuses til pinneved som om den var rammet av både jordskjelv og tsunami.
    Her viser super GMene sin klasse. De gjenkjenner og straffer tilsynelatende bagatellmessige unøyaktigheter. Noen åpninger er selvsagt mer robuste enn andre, men mange varianter er så sylskarpe at et lite feilskjær blir avgjørende. "Det går fort i hockey", som svenskene sier.

Ingen mennesker klarer å holde oversikt på alle åpninger, selv de mest garvede spillerne må spesialisere seg på noen få. Eller de velger litt sedate åpningssystemer for heller å prøve å vinne partiet i en senere fase. Untatt Magnus da. Han er motstrøms. Han er ung, spiller "alle" åpninger og spiller hardt på gevinst! Er det rart han er verdens mest populære sjakkspiller? Høyrisikoprofilen medfører nødvendigvis at han får seg en på kjeften en gang i blant. Vassily "Chucky" Ivanchuk gav han en real nesestyver, he-he.

Noen kritikere mener at Magnus må legge om stilen og bli "voksen" i sine åpningsvalg. Trekke for gardinene i kjellerstua på Haslum og ikke komme ut før han har pugget alt som er og ikke er. Men jeg er ikke så opptatt av dette. Dette går seg til over tid. Akkurat nå nyter jeg hans periode som våghals-Magnus. Så får vi se hva fremtiden bringer.

Lenge til sjakk er utspilt, pedal.
    Det er sikkert og visst! Det dukker stadig opp nye fargerike spillere som leverer fyrverkerisjakk. Mennesker kommer i praksis til å spille underholdene sjakk til evig tid. Jeg synes spillerne er flinke til å styre unna de mest remispregede åpningene. Det er knapphet på turneringsinvitasjoner og arrangørene foretrekker spillere med størst underholdningsverdi og publikumstekke.

En helt annen ting som jeg har tenkt på: Jeg tror computere er i ferd med å berike sjakken. Spesielt i midtspillet, hvor programmene ofte velger tilsynelatende uortodokse strategier. Noen av disse stillingene ser helt "crazy" ut, med de merkeligste formasjoner og bytteforhold av materiell. Computerne lener seg utelukkende på kalkuleringer. De har ingen estetikk. Blir det et vakkert parti, så er det en tilfeldighet. Til gjengjeld får vi se grensesprengende og uortodoks taktikk. -Kongene står igjen i sentrum, eller de rokerer inn i åpne h-filer, tunge offiserer ofres velvillig for noen skarve bønder, "alt henger" og ingen skjønner noe før etter 10 trekk, osv. Maskinene er fullstendig ubundet i sin stil. Her tror jeg det ligger en ny dimmensjon og venter på mennesket, som vil bidra til at sjakk forblir like fascinerende i 2111 som det er i 2011.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, sjakk er et spill som har mange overraskelser på lur for oss enda. Enig når det gjelder datamaskinenes effekt - fortsatt er det slik at det er vanskelig å overskue mulighetene etter bare noen få trekk inn i spillet, og derfor har man hatt prinsipper for utvikling som det var vanskelig å komme forbi.

Den sjakken jeg lærte da jeg var ung har lite til felles med den som spilles i dag. Dengang skulle man utvikle gjennom midten av bonderekken, gjennomføre rokade tidlig, aldri ta tårnene ut bak a- eller h-bonden, og ikke finne på å bytte tårn for løper; og det å ofre kvalitet var blitt en uting etter mange år med Karpovsk presisjonssjakk. Og pass nå på bonderekken så den ikke får hull eller settes i spill for tidlig.

Nå ser man bønder som løper avsted opp brettet, tårn som tas ut via fløyene, spillere som blåser i rokade (Anand lot være å gjennomføre rokade i 5 eller seks partier under siste VM), og tårn som friskt byttes mot en løper fordi spillere vet at de er bortimot like i mange posisjoner. Og det ofres både her og der for å skape fordeler, men når man ser nærmere etter ser man at det egentlig ikke var et offer, siden evalueringen av stillingen ikke har endret seg stort, til tross for at man er en springer under.

Kentaur-sjakk kan bli en disiplin, der menneske og maskin spiller sammen mot andre "kentaurer."

Nåvel - nå er det Carlsen og Kramnik. Det må jeg se.

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ja, sjakk er et spill som har mange overraskelser på lur for oss enda. Enig når det gjelder datamaskinenes effekt - fortsatt er det slik at det er vanskelig å overskue mulighetene etter bare noen få trekk inn i spillet, og derfor har man hatt prinsipper for utvikling som det var vanskelig å komme forbi.

Den sjakken jeg lærte da jeg var ung har lite til felles med den som spilles i dag. Dengang skulle man utvikle gjennom midten av bonderekken, gjennomføre rokade tidlig, aldri ta tårnene ut bak a- eller h-bonden, og ikke finne på å bytte tårn for løper; og det å ofre kvalitet var blitt en uting etter mange år med Karpovsk presisjonssjakk. Og pass nå på bonderekken så den ikke får hull eller settes i spill for tidlig.

Nå ser man bønder som løper avsted opp brettet, tårn som tas ut via fløyene, spillere som blåser i rokade (Anand lot være å gjennomføre rokade i 5 eller seks partier under siste VM), og tårn som friskt byttes mot en løper fordi spillere vet at de er bortimot like i mange posisjoner. Og det ofres både her og der for å skape fordeler, men når man ser nærmere etter ser man at det egentlig ikke var et offer, siden evalueringen av stillingen ikke har endret seg stort, til tross for at man er en springer under.

Kentaur-sjakk kan bli en disiplin, der menneske og maskin spiller sammen mot andre "kentaurer."

Nåvel - nå er det Carlsen og Kramnik. Det må jeg se.

Sjakklærdommen er fortsatt korrekt (for det gitte stadiumet). Det er først når man passerer et gitt nivå at man kan begynne å ta seg visse friheter når det gjelder utvikling, rokade eller bondestruktur. Strategier og hva som fungerer forandrer seg etter hvor god man er.

Et godt eksempel er stonewall. En 1300-spiller kan ha god suksess med stonewallstrategien der han bruker bøndene sine som en solid struktur og brekkstang mot relativt nybegynnere.
    Når vedkommende utvikler seg og blir en 1500-spiller vil han med en gang avkle denne unge jyplingen som prøver seg med stonewall. ;)
    Og sånn har vi det gående :)

For å passere 1800 må åpningsteorien være på plass, og 2000-spiller bør ha kreativitet nok til å ta offer og kanskje til og med tårn opp bak h-bonden som er dødssynd for nybegynnere.

Skoleverket kan vel være et godt sammenlikningsgrunnlag. Det man lærte på barneskolen er ikke riktig lenger når man kommer på u-skola og deretter vgs.

på barneskolen lærer vi følgende i matte:
    y= x +2

på u-skola får man beskjed om at y erstattes med f(x)
    f(x) = x + 2

på vgs får man videre beskjed om hva f faktiskt innebærer da man drar inn derivering. På høgskolen kommer integrering.

Så det som var sant tidligere blir usant når man når et stadie høyere. Det er bare snakk om forenklinger sånn at små hjerner kan takle informasjonen :) Som Ian Stewart sier det. Skolegang er løgn for barn. (og sånn før dere steiler så står løgn i denne sammenhengen for forenkling.)

V

vredensgnag

Gjest
    Zhao Jun viser oss hvordan man skal spille sjakk. Fra det nylig avsluttede kinesiske mesterskapet.

Zhao Jun vs. Xiu Deshun i niende runde.

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. a3 Bxc3+ 5. bxc3 c5 6. e3 b6 7. Bd3 Nc6 8. Ne2 Ba6 9. e4 O-O 10. Bg5 h6 11. Bh4 g5 12. Bg3 d6 13. f4 Na5 14. fxg5 hxg5 15. O-O Nh5 16. Bxd6 Qxd6 17. e5 Qe7 18. Ng3 Nxg3 19. Rf6 Kg7 20. Qg4 Rg8 21. hxg3 Nb7 22. Raf1 Nd8 23. Qe4 Qb7 24. d5 Rh8 25. Qg6+ fxg6 26. Rxg6+ Kh7 27. Rxg5+ Kh6 28. Rg6+ Kh7 29. Rg4+ Kh6 30. Rf6+ Kh5 31. Rh4+ 1-0

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Zhao Jun viser oss hvordan man skal spille sjakk. Fra det nylig avsluttede kinesiske mesterskapet.

Et sykt rått parti. Spesielt med tanke på at det er langspill parti mellom 2 super-GM spillere i en viktig turnering.

Sjakkfantomet kaller det "årets parti": http://sjakkfantomet.blogg.no/

-------

Kineserne er i ferd med å få opp dampen. Magnus må skynde seg...

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:

Et sykt rått parti. Spesielt med tanke på at det er langspill parti mellom 2 super-GM spillere i en viktig turnering.

Sjakkfantomet kaller det "årets parti": http://sjakkfantomet.blogg.no/

-------

Kineserne er i ferd med å få opp dampen. Magnus må skynde seg...
    Takker. Da skal jeg spille gjennom fantomets vurderinger Jeg satt lenge og funderte over hvor i alle dager den kombinasjonen kom fra da jeg spilte gjennom partiene fra mesterskapet.
    Virker som om kineserne er mer eksperimentelle - til sammenligning er det amerikanske mesterskapet remisknaing. Som du skriver, Magnus må raska på, det blir tøft i toppen, og fint for oss duffere som skal følge sjakkens muligheter.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1

Shankland - Kamsky spiller nå i sluttspillet i US Championship.
    Shankland har lite overtak materielt. Klarer Kamsky holde remisen?
    Kan bli en sluttspillthriller.

Partiet overføres nå på www.chessbomb.com

EDIT: Not.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Shulman- Kamsky
    2. og siste finaleparti starter hvert øyeblikk (19:00 + delay). Kamsky vant 1. parti med hvit. Pinte ut en gevinst i jevnt sluttspill. Viste klasse der, gitt. Nå er det "must win" for Shulman med de hvite brikkene. Håper han fyrer av litt krutt i forsøket.

Chessbomb: http://livechess.chessdom.com/site/

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    107
    Hender jeg lar maskina mot seg selv med forskjellige sjakkmotorer. Følgende parti imponerte meg såpass at jeg har laget en liten sjakkoppgave for den som er interessert:

[Event "Fire vs. Stockfish"]
    [Date "2011.05.21"]
    [Round "2"]
    [White "Fire 1.3.1_x64_KLO"]
    [Black "Stockfish 2.1.1-64-ja"]
    [Result "1-0"]
    [ECO "D05"]

1. Nf3 Nf6
    2. d4 d5
    3. Bf4 e6
    4. e3 Bb4+
    5. c3 Bd6
    6. Ne5 O-O
    7. Bd3 c5
    8. O-O c4
    9. Bc2 Qc7
    10. Nd2 Nc6
    11. Ndf3 h6
    12. Nxc6 Bxf4
    13. Nce5 Bxe5
    14. Nxe5 Nd7
    15. f4 Qb6
    16. Qe2 Nxe5
    17. fxe5 Bd7

Etter hvits neste trekk tapte stockfish så det sang. Sort fant ikke det beste motsvar, men alle varianter jeg har sett på viser at hvit står til vinst. Hva er hvits neste trekk?
    Prøv først uten hjelp av motorer, men det går sikkert an å lime trekkene inn i en tekstfil, lagre som .pgn og importere i ditt favoritt GUI.
    "Fasit" med noen varianter kommer i kveld en gang.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Det der ligner veldig på en fransk variant som av og til dukker opp i mine lynsjakkpartier. Hender jeg går på en smell med svart når motparten er angrepsvillig.

Limte inn trekkene i Rybka Aquarium. Uten å ha kjørt analyse, tipper jeg Rf6:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Nja, om sort slår det tårnet er det over for hvit - men man kan alltids sette Tfc8.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.829
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger et ganske kraftig mattnett og lurer rundt sorts konge. Siden Zuzu antydet en "spektakulær" løsning, så tipper jeg det ligger heri, uten at jeg klarer å regne meg til bunns i alle varianter. Hadde neppe turt spille Rf6 selv, for å si det sånn.

--------------

Jeg lot Rybka3 se på stillingen nå, og den varslet matt i 8 trekk hvis hvit slår tårnet på f6.
    19. Dg4+, Kh8
    20. exf6, Tg8
    21. Qh5 og resten er forsert.

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    107
    18 Tf6 ble spilt, ja:
    Partiet fortsatte med:
    18. Rf6 Rac8
    19. Raf1 Rcd8
    20. Rxh6 f5
    21. exf6 Be8
    22. Qg4 Qc7
    23. Rh8+ Kxh8
    24. Qh3+ Bh5
    1-0

om
    18:..Rfc8 er en mulig forttsettelse:
    19: Qh5 Be8
    20: Rxh6 Kf8
    21: Rh8+ Ke7
    22: Qg5+ Kd7
    23: Ba4+ Rc6
    24: Bxc6+ b7xc6
    25:Rf1 (og det ser ikke særlig lovende ut for svart..)

V

vredensgnag

Gjest
    Pokerspiller Grischuk har kjørt det store prosentløpet under kandidatturneringen der utfordreren til match mot verdensmester Anand skal velges.

Og det har gått som planlagt - han har ikke behøvd å vinne et eneste klassisk parti, men har satset på seier i blitz-partiene. Det så ut til å holde mot Gelfand. Men i siste klassiske parti før hurtig og lynsjakk, ble han lurt av Gelfand.

Slik så Grischuk ut da han innså hva Gelfand hadde gjort.

http://video.russiachess.org/view/332

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn