Ukomprimert ukontrolert spektakulært.baluba skrev:Kjøpt deg ny dame, Tor? Har merket at du har vært opptatt i det siste. Hvordan låter hun? Specs?
sant.
Ukomprimert ukontrolert spektakulært.baluba skrev:Kjøpt deg ny dame, Tor? Har merket at du har vært opptatt i det siste. Hvordan låter hun? Specs?
Up there, ja.Tor Nado skrev:Ukomprimert ukontrolert spektakulært.baluba skrev:Kjøpt deg ny dame, Tor? Har merket at du har vært opptatt i det siste. Hvordan låter hun? Specs?
sant.
Jeg løfter mitt glass. Fikk dette forklart en gang - og vedkommende islending (ikke sleip) sa at skalder ble sett på som idrottamadr av vikingene, de hadde åndelige ferdigheter som ble rikt belønnet.pedal skrev:OK. Da sier vi det!
Ja, det var vel nærmest slik at man kunne gå klar av både tingrett og drapstiltaler dersom kvadet satt som det skulle. Det stod respekt av åndelig kraft!vredensgnag skrev:Fikk dette forklart en gang - og vedkommende islending (ikke sleip) sa at skalder ble sett på som idrottamadr av vikingene, de hadde åndelige ferdigheter som ble rikt belønnet.
For å ikke snakke om hvor svett det kunne bli da de spilte funk!pedal skrev:Ja, det var vel nærmest slik at man kunne gå klar av både tingrett og drapstiltaler dersom kvadet satt som det skulle. Det stod respekt av åndelig kraft!vredensgnag skrev:Fikk dette forklart en gang - og vedkommende islending (ikke sleip) sa at skalder ble sett på som idrottamadr av vikingene, de hadde åndelige ferdigheter som ble rikt belønnet.
Jeg tror sjakkspillere er de som er minst opptatt av dette. For oss er sjakk sjakk. Det er mer de som ikke spiller sjakk som hisser seg opp over om sjakk er idrett, sport eller whatever. Debatten dukker opp innimellom når sjakk omtales i media eller sjakkforbundet prøver å få en fot (sugerør) innenfor det offentlige idrettsvesen.baluba skrev:Dere som er aktive opplever kanskje holdninger som jeg ikke merker noe til, fordi det ikke er et tema jeg er særlig mye eksponert for.
Kasparov hadde treningsregime som en toppatlet i de årene han var verdensener - simpelthen nødvendig pga påkjenningene under turneringer og matcher. Tror de veide Karpov før og etter noen runder mot enten Kasparov eller Korchnoi - i en sekstimers økt gikk Karpov ned flere kilo i vekt, nervøs energi og sikkert en del svetting. Det er satt hjertemonitorer på sjakkspillere, og hjertene slår i vill takt når det står på.pedal skrev:Jeg tror sjakkspillere er de som er minst opptatt av dette. For oss er sjakk sjakk. Det er mer de som ikke spiller sjakk som hisser seg opp over om sjakk er idrett, sport eller whatever. Debatten dukker opp innimellom når sjakk omtales i media eller sjakkforbundet prøver å få en fot (sugerør) innenfor det offentlige idrettsvesen.baluba skrev:Dere som er aktive opplever kanskje holdninger som jeg ikke merker noe til, fordi det ikke er et tema jeg er særlig mye eksponert for.
Takker og bukker. Det går gjetord om Pedals innsikt i sjakkens mysterier. Føler jeg snart har Baluba på groupiekroken. Snart.Tor Nado skrev:pedal har noen av mine favorittinnlegg på HS, en ren nytelse.
Hyggelig! Enten det nå er ny dame, fotoapparat eller fiskestang, så er alt annet bedre enn å tilbringe kveldene på Hifisentralen. I mellomtiden holder Vreden og jeg skansen her i sjakktråden.dame (ny),
He-he, nei skal jobbe i morgen så nøyer meg med et par bokser Budweiser Budvar. Problemet med Portvin er at det er vanskelig å nøye seg med bare ett glass... Best å plassere den bakrusen på hviledagen, for å si det sånn. Er vel tom nå, forresten. Får kanskje stoppe på Bekkestua i morgen og plukke med meg en ny flaske Niepoort?jan#jan skrev:Port ikveld oxo Pedal ??
Lenge siden det nå. Du er sabla treg i oppfattelsen. :pedal skrev:Takker og bukker. Det går gjetord om Pedals innsikt i sjakkens mysterier. Føler jeg snart har Baluba på groupiekroken. Snart.Tor Nado skrev:pedal har noen av mine favorittinnlegg på HS, en ren nytelse.
Det der er veldig fascinerende. Hvordan en liten brist i startfasen ender i fullstendig kollaps og ruin i løpet av få trekk. En bombesikker betongbunkers knuses til pinneved som om den var rammet av både jordskjelv og tsunami.vredensgnag skrev:Ivanchuk var på som en revesaks, imponerende...Ivanchuk meldte etterpå at han var sikker på seier etter hvits 9.Sb1 i parti 2 ... man skal ikke langt inn i et parti før selv en av verdens beste spillere går seg bort.)
Det er sikkert og visst! Det dukker stadig opp nye fargerike spillere som leverer fyrverkerisjakk. Mennesker kommer i praksis til å spille underholdene sjakk til evig tid. Jeg synes spillerne er flinke til å styre unna de mest remispregede åpningene. Det er knapphet på turneringsinvitasjoner og arrangørene foretrekker spillere med størst underholdningsverdi og publikumstekke.Lenge til sjakk er utspilt, pedal.
vredensgnag skrev:Ja, sjakk er et spill som har mange overraskelser på lur for oss enda. Enig når det gjelder datamaskinenes effekt - fortsatt er det slik at det er vanskelig å overskue mulighetene etter bare noen få trekk inn i spillet, og derfor har man hatt prinsipper for utvikling som det var vanskelig å komme forbi.
Den sjakken jeg lærte da jeg var ung har lite til felles med den som spilles i dag. Dengang skulle man utvikle gjennom midten av bonderekken, gjennomføre rokade tidlig, aldri ta tårnene ut bak a- eller h-bonden, og ikke finne på å bytte tårn for løper; og det å ofre kvalitet var blitt en uting etter mange år med Karpovsk presisjonssjakk. Og pass nå på bonderekken så den ikke får hull eller settes i spill for tidlig.
Nå ser man bønder som løper avsted opp brettet, tårn som tas ut via fløyene, spillere som blåser i rokade (Anand lot være å gjennomføre rokade i 5 eller seks partier under siste VM), og tårn som friskt byttes mot en løper fordi spillere vet at de er bortimot like i mange posisjoner. Og det ofres både her og der for å skape fordeler, men når man ser nærmere etter ser man at det egentlig ikke var et offer, siden evalueringen av stillingen ikke har endret seg stort, til tross for at man er en springer under.
Kentaur-sjakk kan bli en disiplin, der menneske og maskin spiller sammen mot andre "kentaurer."
Nåvel - nå er det Carlsen og Kramnik. Det må jeg se.
Et sykt rått parti. Spesielt med tanke på at det er langspill parti mellom 2 super-GM spillere i en viktig turnering.vredensgnag skrev:Zhao Jun viser oss hvordan man skal spille sjakk. Fra det nylig avsluttede kinesiske mesterskapet.
Zhao Jun vs. Xiu Deshun i niende runde.
Takker. Da skal jeg spille gjennom fantomets vurderinger Jeg satt lenge og funderte over hvor i alle dager den kombinasjonen kom fra da jeg spilte gjennom partiene fra mesterskapet.pedal skrev:Et sykt rått parti. Spesielt med tanke på at det er langspill parti mellom 2 super-GM spillere i en viktig turnering.vredensgnag skrev:Zhao Jun viser oss hvordan man skal spille sjakk. Fra det nylig avsluttede kinesiske mesterskapet.
Zhao Jun vs. Xiu Deshun i niende runde.
Sjakkfantomet kaller det "årets parti": http://sjakkfantomet.blogg.no/
-------
Kineserne er i ferd med å få opp dampen. Magnus må skynde seg...