Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    På tide at de har samme holdning til hverandre som Kramnik har til Shirov. "Han skal bankes, hver eneste gang." (Forhistorie der, men det begynner vel Carlsen og Nakamura å få, også.)

Tviler på at Nakamura føler seg presset av dette. Og Te8 gir Carlsen noe å tenke over.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Naka er rystet, men fremdeles med i matchen.

Hvilket program er det du bruker? Kjenner ikke igjen grafikken.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg legger posisjonene inn i Chess Diagram Generator (bare søk gjennom google, så dukker den opp).

V

vredensgnag

Gjest
    Ser ut som om Nakamura har misset noen muligheter for Carlsen, spennende!

Jeg ville vært urolig om min motstander hadde en løper pekende mot h6, et tårn pekende i samme retning, og en dronning klar til å leke på samme sted, rundt en bonde på g6 ...

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    26. Sxe6 Txe6 27. Sd5 ser jo opplagt ut.
    Om 27 ..... Txe4 så Df3 1-0

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Ser ut til å gå mot ny smultring for Grishuk, da har han og Shirov 4 hver.

V

vredensgnag

Gjest
    Nakamura led kanskje litt av "ikke gjøre det opplagte" her. h6 tidligere ville løst mye, og Sc4 før Dc5 ville også gjort mye.

EDIT: Seier mot Nakamura er fint for Carlsen ... overraskende svakt spilt av Nakamura i dag.

EDIT 2: Carlsen ser dypt, dypt inn i stillingen.

V

vredensgnag

Gjest
    Carlsen tar tak i Nakamura, svinger ham fire ganger over hodet og slenger ham ut over et dypt, dypt juv.

Og universet skjelver litt, og gjenfinner sin balanse.

Nakamura faller, faller, faller ...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Carlsen tar tak i Nakamura, svinger ham fire ganger over hodet og slenger ham ut over et dypt, dypt juv.

Og universet skjelver litt, og gjenfinner sin balanse.

Nakamura faller, faller, faller ...
    ;D

Tenker det smakte for Magnus etter motgangen i det siste. En gledens dag!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    27. Nd5 var et interessant trekk.
    Mens alle eksperter og computere ropte Ne6, gikk MC dypere, og satte spikeren i kista.

V

vredensgnag

Gjest
    Nakamura ville for mye. Han burde nøyd seg med en remis i dette partiet, men psykologien la opp til noe annet.

22... h6 ville avklart brettet, i stedet ble det ekspedisjoner "udi det ukendte", og det ender innimellom med knall og fall i sjakk.

Fint for Carlsen, jeg har allerede sendt en skål i hans retning! Jeg har ham og Nakamura på delt førsteplass i turneringen.

Tror dere Nakamura forutså at Carlsen ville finne g6?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Magnus - Russland 1 : 1

Magnus tapte fair and square i forrige runde mot regjerende Europamester og Russisk mester Ian ctrl+v [en stående vits fra Mig Greengards sjakkblogg, som du vil forstå når du ser hans rette etternavn; Nepomniachtchi. Prøv selv.] Magnus gikk dumdristig inn i russerens spesialvåpen, en variant av Siciliansk Najdorf, og ble blåst over ende av Adolfkanonen, -russerens hvitløper som fikk enorm sprengkraft i a8-h1 diagonalen gjennom store deler av partiet. Der fikk vår mann seg en dyrkjøpt lærepenge.

I dag var det således små forventninger til Magnus sitt parti mot selveste mr Big Vlad. Tapte Magnus med hvit mot prinsen, kom han trolig til å tape med sort mot kongen selv, tidligere verdensmester og Russlands #1, Vladimir Kramnik.

Men den norske Askeladden gav den russiske bjørnen en runde på brytermatta han sent vil glemme. Russeren åpnet selvsikkert med sitt sedvanlige d4. Åpningen fikk et Catalan/Slav-hybrid preg, som Magnus parerte rimelig greit. Så kom det en liten unøyaktighet fra russeren med 17. Dxa5. Magnus klarte da å snu partiet fra svakt under, til svakt overtak.

Hvoretter vår mann tok seg en kjeft appelsinjuice, trykket umerkelig på den lille knappen bak høyre kneskål og gikk over i Rybka modus.
    Med unntak av noen trofaste fans, skrek hele sjakkverden nå på "remis". Computerne fant heller ingen gevinstføring. Kramnik satt godt og trygt i stolen. Dette sluttspillet ville han fint kontrollere til poengdeling.

Men Magnus bare spilte videre, målbevist og dypt konsentrert. Brukte god tid på de avgjørende posisjonene. Fremdeles så det helt likt ut, ja publikum begynte nærmest å bue på den norske jyplingen som kastet bort kreftene på verdens mest solide spiller. Men så, helt uventet, legger Magnus ut på en dristig Kongevandring. Han går rundt og bak hele Kramniks forsvarsverk, som da tyskerne rundet Maginotlinjen via Belgia! Magnus sin konge kjører fullstendig solo. Kramnik sitter helt paralysert og har ingen forsvarsmuligheter. Magnus sin springer får vinger og feier over de hvite rekkene som en armert Pegasus.

Resten er teknikk og i det 80. trekk er det full kapitulasjon i de russiske rekker. Etter 6 timer slagveksling deiser den russiske bjørn i bakken. Kaputski. Publikum måper. De skjønner ikke helt hva som har skjedd. Et parti for historiebøkene.

Spill gjennom partiet her: http://chessbomb.com/o/2011-tata-a/11-Kramnik-Carlsen/

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Kramnik not a happy camper.

Jeg tillater meg å vise kontrasten mellom Carlsen slik han nå er:

Og slik han fremstår på Chessgames.com

Carlsen har en liten mulighet til å få dette i mål, men da er det mye utenforstående som skal falle på plass.

Jeg har heldigvis fått ordentlig vondt i kneet etter en lang skitur, og kan sette meg til rette med god samvittighet.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    vredensgnag skrev:
    Jeg har heldigvis fått ordentlig vondt i kneet etter en lang skitur, og kan sette meg til rette med god samvittighet.
    Viktig å se mulighetene, ikke begrensningene ;D

@Pedal, utrolig flott beskrivelse, selv jeg som kun spiller et dusin parti i året, og er skikkelig skikkelig dårlig, fikk lyst til å se sjakk etter å ha lest den passiaren.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Wang Hao - Carlsen 0 - 1

Fantastic by Carlsen, he makes a second masterpiece in a row

Han kuttet innpå forspranget til Nakamura fordi sistnevnte og Kramnik delte potten.

Gøy!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det, Robertsen! Sjakk er utrolig fascinerende. Når man først har knekt koden så sitter du der forfjetret i 6 timer, stirrende på skjermen. Det blir litt som å høre på Ringen av Wagner. Sjakk på stormesternivå er en kombinasjon av kunst og matematikk. Det var det vi bivånet i gårdagens parti mellom Kramnik og Magnus. Selv er jeg bare en sølle amatør, men klarer på et vis å verdsette prestasjonene på brettet. Man kan da dyrke Mozart uten selv å være komponist eller musiker?

Dagens parti mot kinesiske Wang Hao ble imidlertid en blodig affære. Jeg syntes nesten litt synd på Magnus sin motstander i dag, som brutalt ble slått ned i 1. runde og måtte bæres ut av ringen. Herregud så fort det gikk. Her er en video fra partiet:

MAGNUS GRUSET DEN KINESISKE MUR
    Wang Hao er håndplukket blant 1,4 milliarder kinesere. Rangert som #2 i solens rike, og kjent for å være den mest aggressive av Wangene. (Alle kjente sjakkspillere i Kina heter Wang).

Dekretet fra Beijing var klart. Folkerepublikkens ære måtte gjenopprettes etter at Norge hadde gitt Nobels Fredspris til Liu Xiaobo. Wang Hao fikk i oppdrag å reise en kinesisk mur langs c4-f7 diagonalen, hvoretter en hær av hunere til hest skulle storme innover de hvite stepper på dronningfløyen.

Men før kineseren rakk å få snurren ut av underbuksa, så raidet Magnus sin vikinghær hele det keiserlige palass. Etter bare 29 trekk måtte kineseren kaste inn håndkledet.

Andre og siste akt i denne blodige forestillingen begynner etter det 18. trekk. Man skulle tro dette var et kaffesjakkparti, men det er altså Magnus som slår en brutal KO på Kinas skarpeste spiller. Spill deg gjennom blodbadet her: http://chessbomb.com/o/2011-tata-a/12-Carlsen-Wang_Hao/

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det var som et slagsmål på parkeringsplassen utenfor lokalet til en bygdedans. (På dette området har jeg personlig erfaring, etter i sin tid å ha gått i klinsj med Bøgjengens Machinsky.)

Den stakkars kineserens brikker ble tredd på spidd.

Det blir en formidabel sisterunde, med kritiske partier i alle tre grupper. I Gruppe C møter leder Vocaturo utfordreren Nyzhnyk, som ligger halvpoenget bak. Det blir ingen fredelig remis.

I gruppe B møtes Navara og McShane. Utfallet avgjør om en av dem står som kongen på haugen.

Og i gruppe A er det åpent. Finner Nakamura en remis med svart mot Wang Hao så skal det mye til at han ikke blir turneringens seierherre (også på tie-break med Anand skulle han vinne sitt parti), men om Nakamura taper kan det bli blodig. Det er så mange mulige utfall at man nesten bare får avvente.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Æsj. Remiser over hele fjøla. Heltene er trette. Gotteposen er tom etter en lang turnering, ingen åpningsoverraskelser igjen.

Får klikke litt nedover i gruppe B og C for å se om det er noe action igjen.

V

vredensgnag

Gjest
    Håper du har fulgt Vocaturo-Nyzhnyk.

Utrolig fint parti.
    Nyzhnyk hadde sjansen, men valgte feil vei, og det blir remis.

Med tre minutter på klokken før tidskontroll hadde han anledning til å gjøre et vinnende dronningoffer. Det går nok med en vegg på hotellrommet i kveld.

Nyzhnyk spilte Bxd6, men skulle spilt Kxg6.

A

AK27

Gjest
    Jungelman vs. Isildur1 var spennende i natt. Men seriøst, noen som har et tips til bok for en nybegynner som gjerne vil forstå litt sjakkteori?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Overraskende nok, vil mange si, så landet Magnus Carlsen i fjor en modellkontrakt med det Hollandske motemerket RAW. Den unge Lommedølen (nå Haslum, forresten) prydet store reklameboards i alle verdensbyer og flyplasser. Kontrakten er fornyet for 2011, og gir ekstra klingende mynt i kassa til Team Carlsen. Livet som sjakkproff er like usikkert som å være fotballproff. Gjelder å klore til seg hva man kan innen du havner på benken eller i 3. divisjon.

Her er en fersk promo for 2011:

På tide med en RAW T-shirt, Vreden? :p

N

nb

Gjest
    Rybka ligger under (og har i praksis taps siden sitllingen er 21.5 - 16.5 med to runder igjen) i datasjakkduell mot gratisprogrammet Houdini:

http://www.dagbladet.no/2011/02/06/nyheter/sjakk/data_og_teknologi/15335985/

Nordmann som står bak turneringen som visstnok vekker en del åtgaum i nerdeverdenen.

Tidligere i dag var tilskuerne lamslått av kvalieten da Houdini fullstendig kledde av Rybka i parti 37 i finalen. Trekket 43. c6 fant ingen andre sjakkprogrammer som analyserte posisjonen, ei heller noen av de sjakkinteresserte som fulgte med.

Siden programmene har en ELO på 3200-3300 eller deromkring er nivået selvsagt skyhøyt.

Edit: Matchene er over, det ble 23.5 - 16.5 til slutt.

V

vredensgnag

Gjest
    Houdini er tilgjengelig på nett: http://www.cruxis.com/chess/houdini.htm

Man trenger en UCI leser for å bruke programmet. Disse finnes det både gratis og kjøpeversjoner av.

Tja, kjøpe GStar klær? Man skal ikke være så veldig innsider for å vite hva en Gold Star er. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Arena er en grei UCI som man kan installere ulike sjakkprogram i.

http://www.playwitharena.com/

Last ned Arena, og installér deretter Houdini, Stockfish, e.l.

Disse sjakkprogrammene kan også installeres i program som Fritz og Shredder, i tillegg til sjakkprogrammene disse kommer med.

Stockfish har versjoner for både PC og Mac, begge gratis, sistnevnte med egen GUI, men ikke med Arenas mange funksjoner.

stockfishchess.com

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leverte ungene i barnehagen i morges og satte kursen mot jobb. Halveis i Høvikveien tar jeg en Uri. Lukker øynene og lar bilen kjøre hvor den vil. Etter 2 minutter stopper den og jeg åpner øynene igjen, perfekt parkert foran polet på Bekkestua. Inneforstått med at jeg har mistet litt cred med kun å drikke Ringnes siste helgene, skjærer jeg rett forbi kassa og til høyre, der hvor spesialølet står. Det var noe på "dog" og så var det Ø's Porter, selvsagt. Samt litt assortert morsomt forøvrig. Mer herom senere. Det svir i lommeboka. 70 kroner for en ølflaske! Jeg husker da Mack Eksport med blå etikett kostet 7-8 kroner. Vi regnet på det, og fant ut at det lønte seg i forhold til vanlig Mack-øl. -Et håpløst drikke-seg-full-øl, forresten, men det er en annen sak.

Altså, med de hvite brikkene: Brew Dog Paradox Isle of Arran vs. Ø' Porter.

Og la det være sagt med en gang dette ble KO seier til Skottene. Boffen har peiling som vanlig. Dog'en er en smaksbombe, omtrent som det beste fra alle Ø-ene i et og samme brygg. Herregud. Den etterfølgende flasken med Ø's Porter smakte nesten som Guiness på boks, i forhold.

Jeg kikket ned i flaska til Brew Dog, og så et slags belegg i bunnen. Mulig at den skal sjenkes med samme tolmodighet som Ø's sine "levende brygg"? Hos meg havnet alt i glasset til slutt.

-----------

Kanskje litt urettferdig å gi Dog'en åpningsfordel. I morgen blir det returmatch, med hele 4 sjakkøl på startstreken. Da skal Ø's Porter få lov til å være først.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    Og la det være sagt med en gang dette ble KO seier til Skottene. Boffen har peiling som vanlig. Dog'en er en smaksbombe, omtrent som det beste fra alle Ø-ene i et og samme brygg. Herregud. Den etterfølgende flasken med Ø's Porter smakte nesten som Guiness på boks, i forhold.

Jeg kikket ned i flaska til Brew Dog, og så et slags belegg i bunnen. Mulig at den skal sjenkes med samme tolmodighet som Ø's sine "levende brygg"? Hos meg havnet alt i glasset til slutt.
    våkna plutselig.

tror jeg må rusle ned på glassmagasinet på cc og se om det står noen dogger i hyllene.

V

vredensgnag

Gjest
    Her må det forskes. Jeg betviler at øl tar skade av å godgjøre seg på whiskyfat. Men her må det også avveies. En sjakkaften består gjerne av min. fire flasker pro pers, hva med kvaliteten på avsluttende parti?

;D

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Her må det forskes. Jeg betviler at øl tar skade av å godgjøre seg på whiskyfat. Men her må det også avveies. En sjakkaften består gjerne av min. fire flasker pro pers, hva med kvaliteten på avsluttende parti?
    SJAKKØL TEST, del II

Nøgne Øs Porter fikk litt dårlige spillevilkår i går. Å gå på scenen etter Brew Dog blir som å hoppe etter Wirkola. Dog'en viser seg ved nærmere ettersyn å være på hele 10%, mot Porters 7%. Sånn sett konkurrerer de i hver sin klasse. Mye av smaken ligger jo i alkoholen, ja jeg vil nesten si at smaksbomben Brew Dog trenger den ekstra alkoholen for å beholde likevekten.

Etter først å ha drukket litt pils til maten, trakk jeg opp en ny Porter til kveldens film*, og den smakte nydelig. Nøgne Ø's Porter har ingenting å skamme seg over! Jeg vet ikke hvor mange Dogs jeg tåler på en kveld, men et par Ø-Porter skulle gå fint. Men FIRE flasker, vreden... :eek:

Plukket for moro skyld med meg en flaske KING’s Blue og Dark Horse. (Heeey – vi befinner oss tross alt i sjakktråden!)

KINGs Blue er Belgisk Dark Ale på 8,5%. Smaker heller ordinært, etter mitt skjønn. Har ”feil” sødme. Mangler også den rette bitterheten. Slet faktisk litt med denne flasken. OK - kan jo bare innrømme det her og nå; Slumpen gikk i vasken :-/
    (Men har sett at Alshus også gjør det fra tid til annen, så føler ingen skam av den grunn).

Dark Horse fra Danmark er litt lettere på foten, med sine 5%. En autentisk Schwartzbier står det på etiketten. I dette selskapet endte den som spurven i tranedansen. Også den i vasken. Blubb, blubb, blubb.

Da har vi en Konge og en Springer! Nøgne Øs elegante Porterflaske gjør nytten som Løper. De små og proletære underdogs-flaskene er brettes Bønder. Da mangler vi bare en Dronning og et Tårn for å spille, ikke striptease poker, men drink-up chess. Skulle likt å se den som holdt seg oppreist etter et bondesluttspill med disse brikkene innabords…

*Amerikaneren: Stillfaren thriller om leiemorder på hell, bærende på sitt tunge kors i italiensk landsbymiljø. Stilsikkert levert av Cloonern. Av en eller annen grunn ble jeg sittende og tenke på Døden i Venedig etterpå. Anbefales.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Her har du musikk til testsmakingen, pedal.

Jonathan Stokes lurte på hva et sjakkparti lyder som, dersom man overfører trekkene til musikk. Han ga hver brikke verdier (1/16-del, osv) og satte oktavene etter hvor på brettet trekket utføres.
    http://jonathanwstokes.com/2011/02/14/chess-music/

Det berømte parti nr. 6 fra Reykjavik, 1972, mellom Fischer og Spassky skapte dette musikkstykket:

http://jonathanwstokes.com/wp-content/uploads/2011/02/chess-three.mp3

Nå skjønner jeg enda bedre hvorfor jeg liker sjakk - for jeg hører musikk når jeg spiller.

Flere eksempler og forklaring på metoden gjennom den første linken.

(Fra kommentarene: Congratulations, you have out-nerded me.)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det der var morsomt! Høres ut som Keith Jarrett på Red Bull. Men snuttene er litt korte. Han skulle funnet et system for å emulere lengre partier! ut av et parti. Kanskje det finnes et Magnus parti som minner om Mozart?!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Idag smeller det i Monaco!

Saturday March Round I

Blindfold
    14.30 Nakamura-Carlsen Aronian-Giri Ivanchuk-Gashimov
    16.00 Karjakin-Gelfand Grischuk-Kramnik Anand-Topalov

Rapid
    17.45 Carlsen-Nakamura Giri-Aronian Gashimov-Ivanchuk
    19.15 Gelfand-Karjakin Kramnik-Grischuk Topalov-Anand

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    Idag smeller det i Monaco!

Saturday March Round I

Blindfold
    14.30 Nakamura-Carlsen Aronian-Giri Ivanchuk-Gashimov
    16.00 Karjakin-Gelfand Grischuk-Kramnik Anand-Topalov

Rapid
    17.45 Carlsen-Nakamura Giri-Aronian Gashimov-Ivanchuk
    19.15 Gelfand-Karjakin Kramnik-Grischuk Topalov-Anand
    På vei ut for å hamstre proviant.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    En fersk update fra vår helt i dag:
    Later today most of the world elite will play blindfold and rapid chess once again in Monaco. I’m facing Amber rookie H.Nakamura in the first blindfold session at 14:30 with the black pieces. At 17:45 the colors are reversed for the rapid game. Unfortunately it’s the last edition of the magnificent Amber Rapid & Blindfold, the more reason to enjoy the next fortnight for both players and spectators. Again I would like to thank Joop & Muriel van Oosterom for sponsoring this great event. The opening was Friday evening, with the drawing of lots and the traditional dinner. Entertainment was provided by the sand animator Kseniya Simonova who gave an amazing show. This time we are staying at the Monte Carlo Bay Hotel 15 minutes walk from the casino and Café de Paris. Definitely a suitable location for the 20th edition of Amber. I arrived Thursday from Mallorca following a training camp in the sun. The close to 6 weeks between Tata and Amber is the longest tournament break since last summer, and I cannot wait to get started! Magnus Carlsen, Monaco, March 12th 2011

Han har altså ligget i intensiv treningscamp på Mallorca. Betryggende å høre for de av oss som fryktet han var gått i sjakkdvale. En overdose vitamin D kan også virke som en vitamininnsprøytning, bokstavelig talt, på spillet til en vinterblek nordmann.

Selv har jeg valgt å legge mine aksjer i vitamin B i dag. Smartphones har revolusjonert livene våre på den måten at vi aldri lenger trenger å være rådvill foran polhyllene. Et par kjappe klikk inn i Nøgne Ø tråden, og vips så er kvelden reddet. Skjønt polet på Østerås er en taper på sterkøl.

Følg Magnus og resten av verdens sjakkelite i 2 uker. Første parti starter idag kl 14.30.

Partioverføringer på arrangørens hjemmesider: http://amberchess20.com/PGNViewer/live.html
    Partioverføringer med chat og analyser: http://livechess.chessdom.com/site/ (Velg "Amber" og det/de partiene du vil se for hver runde).

NB: Dette er ikke en turnering hvor de spiller tradisjonell "langsjakk" med 5-7 timers varighet. I Amber er turneringen inndelt i 2 deler. Alle spiller mot alle to ganger. Det første partiet er blindesjakk, hvor spillerne kun ser et tomt brett. De må huske hvor alle brikkene står gjennom hele partiet(!) Det andre partiet er hurtigsjakk. Så her ligger det an til festsjakk med mye dramatikk.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Nakamura har nettopp spilt 44. Tc7:

Her kunne Magnus vunnet enkelt. Nakamura satte tårnet sitt i slag. Nakamura må ha trodd at Magnus sin løper stod på f6. Men fordi Nakamura spilte Tc7, så forledet han trolig Magnus også til å tro at løperen stod på f6. Dette er et kjent fenomen i blindesjakk, når begge er langt ut i partiet og hukommelsen begynner å svikte; de blir mer avhengig av å lene seg på den andres trekk. Så Magnus tok ikke imot gavepakken. Han slo ikke tårnet med løperen. Han oppdaget ikke feilplasseringen før mange trekk senere, og da var partiet uansett remis.

Alt i alt et fair resultat siden Nakamura hadde overtaket i midtspillet.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    Når verdenseliten i sjakk møtes i lystig lag, så kommer flaskene på bordet. Her går det i vann, dobbel vann eller vann med bobler.
    I midten av bildet "den evige toer" Bulgareren Topalov, også kjent for sine dårlige slipssmak. Konevalget var bedre, de giftet seg i høst.

Stor spenning foran dagens match mot Hikaru Nakamura, det amerikanske fenomenet som ansees å være en av Magnus sine argeste konkurrenter til den framtidige sjakktronen. Her fra blindsjakkpartiet som endte remis. Nakamura utspilte Magnus i åpningen, men klarte ikke konvertere fordelen i midtspillet og det hele ebbet ut i et remisaktig sluttspill. Så fikk tilskuerne en liten bonus i form av at begge blingset på løper e5, hvor Magnus altså kunne ha fått et gratispoeng dersom han hadde husket riktig. At det til slutt ble uavgjort var fair and square.

I hurtigsjakkpartiet viste Magnus klasse. Nakamura spilte litt skjødesløst i åpningen, noe Magnus straffet umiddelbart med Lxh7. En bonde er en bonde. Så fikk vi se nok en liten brist i Nakamuras psyke, i det han prøvde å ta tilbake materiellet med å bytte 3 bønder mot løper. Et greit regnestykke på papiret, men til en pris av en kliss naken kongestilling og ukoordinerte offiserer. Magnus gikk rett i strupen på Nakamura som en rasende hund, smalt til med et spektakulært tårnoffer på overtid og vant en knusende seier. Sjakken er nådeløs. Merciless. Jepp. Dette kom som bestilt. Jeg hadde nemlig plukket opp et par flasker Brew Dog Rip Tide Twisted Merciless Stout, et perfekt sterkøl til dagens parti! (I bakgrunnen skimtes en Brew Dog Trashy Blonde, kjøpt på rema1000. Bare 4,1% men veldig frisk og smakelig, med en fin-fin bitterhet. Den blir en perfekt tørstedrikk til sommeren).

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    1
    JACKPOT I MONACO

Vugar Gashimov (Azerbaijan) er 4år eldre enn Magnus. Han er ranket som #11 i verden og karakteriseres som en fryktløs angrepsspiller. Men i første partiet mot Magnus kom han aldri til ordet. Som hvit valgte Magnus å spille en åpningsvariant som Gashimov hadde suksess med og som han vant med mot Nakamura i fjor. Men Magnus var godt forberedt og styrte partiet inn i ny ukjent led allerede med 8. De2. Magnus presset Gashimov over på defensiven. Vår mann klarte dog ikke å få avgjørende fordel, innen han avviklet til et rent bondesluttspill med marginal fordel. Men det er også det eneste Magnus trenger for å vinne! Selv om computerne dømmer remis, så klarer Magnus å skvise en seier ut av selv de dølleste sluttspill. (Minner om at partiet ble spilt blindt).

Her kan dere spille gjennom hele partiet. Sluttspill-moroa begynner ved trekk 33: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1609331

Backstage: Magnus koster på seg et smil etter seieren i blindesjakken. Selv om det er nådeløs krig på brettet, så er stemningen imellom spillerne god.

En snartur opp på hotellrommet og bytte skjorte, og Magnus var klar for 2. parti mot Gashimov. Her ble det et forholdsvis jevnt parti helt inn i sluttspillfasen. Men igjen klarer Magnus å trylle frem komplikasjoner i en ellers jevn stilling. Han spilte et tilnærmet perfekt sluttspill, og et par unøyaktigheter fra Gashimov kom til å koste han livet. Nok en sluttspillperle fra vår mann! Partilink: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1609339

Magnus ligger nå på delt 1. plass med 3,5 av 4 mulige poeng. Tipper han er supermotivert til å vinne i og med at dette er siste gangen denne tradisjonsrike turneringen avholdes. Den private sponsoren takker av etter 20 års generøsitet.
    1. premien på €80,000.- er heller ikke å forakte.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal har noen av mine favorittinnlegg på HS, en ren nytelse.

har vært litt fraværende med andre ting noen dager (dame (ny)), men liker at det dukker opp
    morsomme ting i sjakktråden.

boffi
    k-5

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    pedal har noen av mine favorittinnlegg på HS, en ren nytelse.

har vært litt fraværende med andre ting noen dager (dame (ny)), men liker at det dukker opp
    morsomme ting i sjakktråden.

boffi
    k-5
    Kjøpt deg ny dame, Tor? Har merket at du har vært opptatt i det siste. Hvordan låter hun? Specs?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn