vredensgnag skrev:
Her må det forskes. Jeg betviler at øl tar skade av å godgjøre seg på whiskyfat. Men her må det også avveies. En sjakkaften består gjerne av min. fire flasker pro pers, hva med kvaliteten på avsluttende parti?
SJAKKØL TEST, del II
Nøgne Øs Porter fikk litt dårlige spillevilkår i går. Å gå på scenen etter Brew Dog blir som å hoppe etter Wirkola. Dog'en viser seg ved nærmere ettersyn å være på hele 10%, mot Porters 7%. Sånn sett konkurrerer de i hver sin klasse. Mye av smaken ligger jo i alkoholen, ja jeg vil nesten si at smaksbomben Brew Dog
trenger den ekstra alkoholen for å beholde likevekten.
Etter først å ha drukket litt pils til maten, trakk jeg opp en ny Porter til kveldens film*, og den smakte nydelig. Nøgne Ø's Porter har ingenting å skamme seg over! Jeg vet ikke hvor mange Dogs jeg tåler på en kveld, men et par Ø-Porter skulle gå fint. Men FIRE flasker, vreden...
Plukket for moro skyld med meg en flaske KINGs Blue og Dark Horse. (Heeey vi befinner oss tross alt i sjakktråden!)
KINGs Blue er Belgisk Dark Ale på 8,5%. Smaker heller ordinært, etter mitt skjønn. Har feil sødme. Mangler også den rette bitterheten. Slet faktisk litt med denne flasken. OK - kan jo bare innrømme det her og nå; Slumpen gikk i vasken :-/
(Men har sett at Alshus også gjør det fra tid til annen, så føler ingen skam av den grunn).
Dark Horse fra Danmark er litt lettere på foten, med sine 5%. En autentisk Schwartzbier står det på etiketten. I dette selskapet endte den som spurven i tranedansen. Også den i vasken. Blubb, blubb, blubb.
Da har vi en Konge og en Springer! Nøgne Øs elegante Porterflaske gjør nytten som Løper. De små og proletære underdogs-flaskene er brettes Bønder. Da mangler vi bare en Dronning og et Tårn for å spille, ikke striptease poker, men
drink-up chess. Skulle likt å se den som holdt seg oppreist etter et bondesluttspill med
disse brikkene innabords
*Amerikaneren: Stillfaren thriller om leiemorder på hell, bærende på sitt tunge kors i italiensk landsbymiljø. Stilsikkert levert av Cloonern. Av en eller annen grunn ble jeg sittende og tenke på Døden i Venedig etterpå. Anbefales.