Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Sleipe l'Ami spilte på, og gamblet på at Carlsen hadde lite tid igjen. Ikke over ennå, dessverre, Carlsen gjorde et dumt 72. trekk, Th2. Hele fordelen til Carlsen forsvant.

Det blir veldig mange trekk her før Carlsen gir seg, og hvem vet om ikke l'Ami gjør en like dum feil som den Carlsen begikk?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    vredensgnag skrev:
    Sleipe l'Ami spilte på, og gamblet på at Carlsen hadde lite tid igjen. Ikke over ennå, dessverre, Carlsen gjorde et dumt 72. trekk, Th2. Hele fordelen til Carlsen forsvant.

Det blir veldig mange trekk her før Carlsen gir seg, og hvem vet om ikke l'Ami gjør en like dum feil som den Carlsen begikk?
    Skjer ikke, dette er veldig enkelt for sort, hadde det vært løper istedet for springer kunne vi ha fått et langt sluttspill.

V

vredensgnag

Gjest
    Joda, men det var veldig enkelt for hvit for en liten stund siden. Men jeg har sluttet å følge partiet.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    MC & Hammer untouchable i dag!

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Nå står itte væla te påske, var det en som sa engang. 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

dette kommer tiil å gå inn i historien som et av de merkligste partiene ever.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    He-he, en six-pack blir kanskje i meste laget i kveld, men har i hvert fall funnet fram min siste boks Zywiec. Mitt favoritt øl, siden sportssjakkturneringen i Zakopane.

Fy fader for en fighter Magnus er!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Hyggelig med sjakk på tur.

Jeg satt og fulgte Nyzhnyks parti mesteparten av tiden - han er en nyskaper på brettet, tassen.
    Han hadde gevinstsjanser mot Bluvshtein i runde 3, men det var en uoversiktlig variant, og han valgte i stedet å gå inn i en remis. Utrolig modent spilt.
    Ellers har han i typisk stil klubbet ned motstanderne med sitt utrolige sjakkblikk og fått med seg to av fem pengepremier på veien.
    Gruppe C er fin å følge om man vil se livlig sjakk. I gruppe A er spillerne godt matchet, mens man i gruppe C opplever friskere spill. (Selv om det har vært mye fint i gruppe A i år.)

Det hender at Porter fra Nøgne Ø gjør opplevelsene rikere mens jeg følger partiene herfra.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    MagnusCarlsen

Feels great to have won my first game today, although the game was not great to say the least.
    Need to play some decent chess again!

V

vredensgnag

Gjest
    Dagens er 6. runde, det gjenstår 7, så vi er omtrent midtveis i turneringen.
    Smeets er Carlsens motstander i dag. Nederlender og ujevn - han har misset to gevinster over brettet, en av dem en gaffel med en springer, så han er nok i skjelvent slag, spesielt etter gårsdagens tap mot Anand. (Han hadde mulighet til å forfremme en bonde mot Anand, men unnlot å følge den linjen, av uklare årsaker).

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Ja, merkelig åpningsvalg...

Du verden. Sjeldent at Magnus spiller Berlinerforsvaret med sort. Om jeg husker rett tapte han med sort mot Gashimov(?) men det var vel i Amber(?).
    Og så hadde han et par oppsiktsvekkende gevinster med hvit, i 2009 var det vel?

Dette ser jo dørgende kjedelig ut. Berlinerforsvaret er historisk kjent som Kramniks remisvåpen mot Kasparov. Det var dét som gjorde Kramnik til Verdensmester, så vidt jeg har lest.

Forhåpentligvis har Magnus "noe på lur".

EDIT: Ser at romkamerat Hammer spilte Berliner mot Navara i 4. runde i B puljen. Kanskje Magnus og Hammer har forsket på dette i forkant? Magnus spilte nettopp det radikale 12...h5. Dette lukter hjemmeprep :)

EDIT EDIT: ChessOK sier h5 var novelty. Magnus spilte det kjapt, hvoretter Smeets gikk i tenkeboksen. Sluttspillet i Berlin kan ofte bli langdrykt med behov for tidkrevende kalkuleringer. Kan hende Smeets trår feil i tidsnød...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    HeeeY!

Hvem sa at dette er kjedelig saker? ;-)

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    hehe ;D

bxc4 og Lxa4 spilt.

5 min på 19 trekk nå for Smeets, ser bra ut for Magnus dette.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Fine Berlin-variasjoner - men vant han på tid (mest trolig) eller ga Smeets seg?

V

vredensgnag

Gjest
    Smeets har spilt veldig dårlig, men vi tar imot gevinsten med glede. Carlsen trenger en trampoline med skikkelig bounce for å komme inn igjen i teten.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1

TKO på Smeets! Den negative utviklingen i turneringen er snudd. 2 gevinstparti på rad gir ny selvtillit. Magnus er i støtet nå. The tide is turning!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gledelig - men la oss ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. To seire på rad - no offense, men det skulle vel egentlig bare mangle....

V

vredensgnag

Gjest
    Om Carlsen ikke hadde banket nederlandsk kanonføde ville det stått virkelig dårlig til. I morgen møter han mannen som leder, sammen med Nakamura. Carlsen mot verdensmesteren.

Nyzhnyk leverte varene igjen, men gikk glipp av en utrolig comeback-sjanse, etter å ha forsvart seg med kløkt som sort.
    Etter å ha lurt sin motstander til å bytte dronninger på feil felt får han plutselig initiativet, og velter inn over hvit - men han har bare luft igjen på klokken, og velger feil trekkrekkefølge. Han går Lf6 i stedet for Sxe2, som ville avgjort kontant.

I stedet må han lage trekkrepetisjon for å sikre remis. Meget spennende parti.

Her velger han 35... Lf6, med 15 sekunder på klokken ...

[Event "73rd Tata Steel Chess Tournament"]
    [Site "Wijk aan Zee/The Netherlands"]
    [Date "2011.01.13"]
    [Round "6"]
    [White "van der Werf"]
    [Black "Nyzhnyk"]
    [Result "1/2-1/2"]
    [ECO "A36"]

1. c4 Nf6 2. g3 g6 3. Bg2 Bg7 4. Nc3 O-O 5. e4 d6 6. Nge2 c5 7. O-O Nc6 8. d3
    Ne8 9. Be3 Nc7 10. d4 cxd4 11. Nxd4 Ne6 12. Nde2 Nc5 13. f4 Be6 14. b3 Qc8 15.
    Rf2 Bg4 16. Qd2 Rb8 17. Rb1 a5 18. Nd4 Bh3 19. Bf3 Re8 20. Ndb5 b6 21. Nd5 Qd7
    22. a3 f5 23. e5 Ne4 24. Bxe4 fxe4 25. Nxb6 Rxb6 26. Bxb6 Qb7 27. Be3 dxe5 28.
    Qd5+ e6 29. Qc5 Rd8 30. Qb6 Qc8 31. Qc7 Qxc7 32. Nxc7 Rd3 33. Re2 exf4 34. gxf4
    Nd4 35. Kf2 Bf6 36. Bxd4 Bxd4+ 37. Ke1 Bc3+ 38. Kf2 Bd4+ 39. Ke1 Bc3+ 40. Kf2
    Bd4+ 1/2-1/2

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det hender at Porter fra Nøgne Ø gjør opplevelsene rikere mens jeg følger partiene herfra.

Det var en fin retrokrok du har laget deg der. Staunton, Sutton Coldfield og Arne Jacobsen. Jeg tipper late 50s tematikk, kjenner jeg Herren rett?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Mitt alter ego, den bikkja.
    Til ditt spørsmål pedal må jeg nok svare at jeg er glad i 60-tallet og treverk, men at jeg har rørete blanding fra Art Deco vintage skrivebord til Børge Mogensen i det rommet, i tillegg til det du har sett. Det er leserommet mitt, og litt hellig.
    Der står også mitt vintage anlegg.

Fine sjakkdager i vente. I dag skal Anand holde sort mot Carlsen, jeg håper de lar være å ta remis.

(Godt sett med Sutton Coldfield. Hastings solgte ut sine gamle sjakkur og jeg sikret meg ett.)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    Magnus hadde full kontroll under gårdagens parti:

Magnus kommer selvsagt til å prøve alt han kan for å få Anand over på ryggen i dag. Han må gjerne presse de hvite brikkene til det ytterste. Om han så går på et tap i forsøket, så gjør det ingenting, spør du meg.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Game on.

Oj, Najdorf med 6.g3 (Zagreb) , popular rundt 1950, relativt sjelden spilt nå for tiden....

V

vredensgnag

Gjest
    Dette må bli fyrverkeri!

EDIT: Carlsen den første til å hive teoriene ut vinduet, med 9. Se2.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Tror 6.g3 var ut lurt valg av Magnus, lettere å komme bort fra de værste siliconvariantene.

V

vredensgnag

Gjest
    Og Siebrecht, som er godt oppe i årene, har forsøkt å få Nyzhnyk ut på tynn is i en Benkö-Volgagambit, hvor ofte ser man den spilt?

EDIT: Shipov motsier meg, og sier at 9. Se2 har blitt vurdert innimellom i løpet av de seneste 30 årene. Jeg har nok en begrenset database.

EDIT 2: Jeg får nesten romantiske vibber av oppstillingen mellom Carlsen & Anand. Her blir det nypløyd mark og fuglekvitter.

EDIT 3: Stakkars Siebrecht. Han går inn i en obskur teorivariant mot en fjortenåring, og regner med at denne vil fare vill. Og Nyzhnyk kjenner varianten tydeligvis bedre enn jeg kjenner mitt opphav.

EDIT 4: Skulle akkurat til å skrive at det blir remis - og så ble det remis. Synd.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, ja. Carlsen spilte inn i en ren remis. Synd.

Nyzhnyk er livlig, og McShane valser over sin motstander.

Nakamura kommer til å lede etter dagens innsats, innbiller jeg meg.

Forøvrig er jeg noe sint på dem som har tømt det lokale Polet for Nøgne Øs Porter - jeg drikker Imperial Stout, og den er for tung.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    vredensgnag skrev:
    Ja, ja. Carlsen spilte inn i en ren remis. Synd.

Nyzhnyk er livlig, og McShane valser over sin motstander.

Nakamura kommer til å lede etter dagens innsats, innbiller jeg meg.

Forøvrig er jeg noe sint på dem som har tømt det lokale Polet for Nøgne Øs Porter - jeg drikker Imperial Stout, og den er for tung.

Prøv BrewDog

V

vredensgnag

Gjest
    Porter er utrolig godt, passer til både musikk og sjakk.

Siebrecht hadde null peiling straks Nyzhnyk viste han var inne i teorien, og nå har Nyzhnyk sjansen til å feie ham av brettet. Blir en superminiatur om Nyzhnyk finner trekket.
    Men greit nok med uavgjort mellom Carlsen og Anand. Frogbert får det slitsomt om Nakamura leder etter dagens, og det er vel mer eller mindre avgjort at det blir utfallet.

EDIT: Nyzhnyk fant trekket, som var ganske opplagt. Men finner han b6 i stedet for å slå med springeren. Om han gjør det, så er det bare å gjøre plass for gutten i sjakkens Pantheon.

Han så det ikke, og gikk Sxa8, som er fint nok, men b6 var overjordisk. (Og jeg veiledes av et fint sjakkprogram, bare så det er sagt.)

EDIT:

Nyzhnyk endte opp med å mose sin motstander, på ytterst pinlig vis. Overgivelsen kom ved matt i to trekk, noe en GM skal kunne se på lang avstand.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Frogbert får det slitsomt om Nakamura leder etter dagens, og det er vel mer eller mindre avgjort at det blir utfallet.
    Ja, jeg ser du har et godt øye til Frogbert, he-he.

Kom hjem nå og ser det ble remis. Synd at Magnus ikke fikk mer ut av hvitserven :(

Ja, ja. Fremdeles 6 runder igjen. Mye kan skje.

Naka vinner oppskriftsmessig mot Smeets. Får håpe Grischuk holder stand i det minste, så ikke tetfeltet rykker ytterligere i fra vår mann. Skjønt Grischuk evner å rote bort det meste i tidsnød. Han er fullstendig ansvarsløs mht å disponere tiden. Sånn sett er vel han (og Smeets) de som profitterer mest på tidskontrollen til hollenderne, hvor de siste 20 minuttene utporsjoneres à 30 sek/trekk.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har et sjakkprogram kjørende, og ser hvor Nakamura tråkket feil, langt fra like lett når man står alene med motstanderens brikker mot seg.

Nå er det likt mellom Smeets og Nakamura, etter at sistnevnte hadde en komfortabel ledelse. Vi får se hva som skjer.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1

Spørs om programmet ser potensialet i alle bøndene til Naka på kongefløyen. Tipper Naka får bedre evaluering om noen trekk.
    I mellomtiden går det troll i ord. Grischuk driter seg ut i tidsnøden.

Begredelig runde. Går og legger meg. Så kan jeg heller sitte oppe og drikke Cognac i kveld.

V

vredensgnag

Gjest
    Spill gjennom hva Nyzhnyk gjorde, så blir du glad.

Joda, sjakkprogrammer sliter med å se hva bønder kan stelle til etter noen rykk, men jeg så mest på hva som skjedde på dronningfløyen, der Smeets fikk motspill.

Men Nakamura er seig, og spiller gjerne så mange trekk det er plass til, og Smeets har knapt med tid. Men stillingen er slik at Smeets har flere mottrekk. Tror Nakamura haler det inn til slutt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    Safte suse. En skarp Sicilianer! De rokerer hver sin vei og innleder stormangrep på hverandres konger. Her kommer det til å gå en kule varmt. Dette kan bli en episk kamp mellom disse to rivaliserende hanekyllingene!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, jeg sitter og smiler. Her er det ild på brettet.

Morsomt at de velger å "dryle til kvarandre!"

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.833
    Torget vurderinger
    1
    Dette er noe av det skarpeste som er. Imidlertid er de fleste variantene gjennomspilt ørten ganger, så når kruttrøyken letter pleier det å ebbe ut i remis på dette nivået. Forhåpentligvis tar jeg feil!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn