N
nb
Gjest
@pedal du som følger mer med en de fleste her, vil vår man bli offisielt verdensener etter denne turneringen, eller er det kun på den midlertidige rangeringen han vil ligge øverst?
Rating tallene som summer i luften om dagen er såkalt "LIVE-rating", som en entusiastisk nordmann(!) kalkulerer fortløpende fra dag til dag, når det spilles turneringer et eller annet sted på kloden hvor en av de 30 beste deltar. Tallene er pr definisjon korrekte, men altså uoffisielle. De offisielle tallene publiseres av det internasjonale sjakkforbundet FIDE hvert kvartal: 1/1 - 1/4 - 1/7 1/10.nb skrev:@pedal du som følger mer med en de fleste her, vil vår man bli offisielt verdensener etter denne turneringen, eller er det kun på den midlertidige rangeringen han vil ligge øverst?
Ah, skjønner (og takker). Vi får se hva som skjer i dette partiet nå, det ser ikke så veldig lovende ut i følge datamaskinene.Rating tallene som summer i luften om dagen er såkalt "LIVE-rating", som en entusiastisk nordmann(!) kalkulerer fortløpende fra dag til dag, når det spilles turneringer et eller annet sted på kloden hvor en av de 30 beste deltar. Tallene er pr definisjon korrekte, men altså uoffisielle. De offisielle tallene publiseres av det internasjonale sjakkforbundet FIDE hvert kvartal: 1/1 - 1/4 - 1/7 1/10.
Men nå tror jeg ikke det blir flere stor-turneringer som involverer tet-skiktet, før neste FIDE liste den 1. oktober. Så Magnus sin score etter søndag vil da samsvare med den offisielle.
Har ikke sjekket prisene, men tenkte at når jeg først skulle ta jobben med installasjon etc, så fikk det bli det beste programmet. Koste hva det koste vil. Det er en kar på Nettavisen sjakkforum som ivrer fælt for Rybka3. Jeg skal mase litt mer å han om brukererfaringer. Dog hadde det vært greit å kjøre på en lapptop. Fruen synes det er nok gadgets i stua.nb skrev:Rybka er jo nesten gratis, så det skader neppe å prøve...
Kjøpte Fritz11 for £17 på amazon.co.uk. Veldig bra brukerinterface og mye snadder.pedal skrev:Stilig!
Er de pilene en visualisering av Fritz-analysen?
Får du Fritz til å analysere flere (feks 3) partier samtidig i Playchess?
Hvis man laster inn databaser med tidligere spilte partier, får man da referanser til disse fortløpende på skjermen?
-----
Jeg fikk skikkelig smaken på løpende analyser etter å ha sett på chessok.com. Dessverre har de vært nede denne turneringen fom. runde 2.
Jeg er novise på dette feltet, så må spørre meg litt frem først. Det beste er om jeg kan kjøre et slikt program (Fritz eller Rybka) på en vanlig laptop. Tror du det blir å funke, eller må man ha stor pc med kraftig prosessor? Jeg er jo uansett ingen ekspert, så lista ligger ikke så høyt.
Rybka 3 "deep" (som kun er relevant om du har multicore) koster 570 kroner eller noe slikt, jeg var like ved å kjøpte i sted. "Ikke-deep" er sikkert billigere og yter likt som "deep" om man kun har en CPU. Hvor lang tid den bruker på å regne aner jeg ikke.pedal skrev:Fine greier. Får se om jeg rekker å få noe på plass til VM-matchen i oktober.
Da er det bare å håpe at arrangørens dataserver klarer pågangen når turneringen starter. Det har vært så ymse under tidligere turneringer, og det er dårlig for hjertet under dramatiske sluttspill.pedal skrev:Ny helside på Magnus i dagens Aftenposten. Virker som om de har skjønt poenget nå. Artikkelen kan også leses på nettet. Verdt å merke seg at Magnus erklærer at han etter artium til våren, vil satse alt på å bli verdensmester. Altså trene og spille på heltid i årene som kommer.
-------------------
Det 38. sjakk-OL
Sjakk-OL arrangeres annet hvert år. Denne gangen i Dresden, Tyskland. I dag er det åpningssermoni. I morgen, torsdag 13/11, startes klokkene. Med tysk grundighet og påkostet arrangement kan vi se fram til et praktarrangement. Hvert eneste brett er elektronisk linket til arrangørens hjemmeside, hvor alle partier kan følges LIVE.
Norges stiller med tidenes sterkeste lag, med Magnus på 1. bordet selvsagt. Her kommer han til å møte mange av de samme super stormestrene som han krysser klinge med ellers i året. Her er link til arrangørens hjemmeside: http://www.dresden2008.de/site/en/main.htm
Stillingen etter 16.Lb2 kom opp i partiet Svidler - Carlsen 2006, endte remis.Tor Nado skrev:Full kontroll ? Skulle bare mangle , dette er da en kjent variant, (Breyer varianten i Spansk).
Reinspikka teori hitill.
Blir nok ikke no fyrverkeri her, Magnus har nok tenkt å utmanøvre han på ren spillestyrke, tipper på 1-0 etter 37 trekk.
Norge bør vinne 3-1 over Østerrike.
Tor Nado skrev:Stillingen etter 16.Lb2 kom opp i partiet Svidler - Carlsen 2006, endte remis.Tor Nado skrev:Full kontroll ? Skulle bare mangle , dette er da en kjent variant, (Breyer varianten i Spansk).
Reinspikka teori hitill.
Blir nok ikke no fyrverkeri her, Magnus har nok tenkt å utmanøvre han på ren spillestyrke, tipper på 1-0 etter 37 trekk.
Norge bør vinne 3-1 over Østerrike.