Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    @pedal du som følger mer med en de fleste her, vil vår man bli offisielt verdensener etter denne turneringen, eller er det kun på den midlertidige rangeringen han vil ligge øverst?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    @pedal du som følger mer med en de fleste her, vil vår man bli offisielt verdensener etter denne turneringen, eller er det kun på den midlertidige rangeringen han vil ligge øverst?
    Rating tallene som summer i luften om dagen er såkalt "LIVE-rating", som en entusiastisk nordmann(!) kalkulerer fortløpende fra dag til dag, når det spilles turneringer et eller annet sted på kloden hvor en av de 30 beste deltar. Tallene er pr definisjon korrekte, men altså uoffisielle. De offisielle tallene publiseres av det internasjonale sjakkforbundet FIDE hvert kvartal: 1/1 - 1/4 - 1/7 1/10.

Men nå tror jeg ikke det blir flere stor-turneringer som involverer tet-skiktet, før neste FIDE liste den 1. oktober. Så Magnus sin score etter søndag vil da samsvare med den offisielle.

N

nb

Gjest
    Rating tallene som summer i luften om dagen er såkalt "LIVE-rating", som en entusiastisk nordmann(!) kalkulerer fortløpende fra dag til dag, når det spilles turneringer et eller annet sted på kloden hvor en av de 30 beste deltar. Tallene er pr definisjon korrekte, men altså uoffisielle. De offisielle tallene publiseres av det internasjonale sjakkforbundet FIDE hvert kvartal: 1/1 - 1/4 - 1/7 1/10.

Men nå tror jeg ikke det blir flere stor-turneringer som involverer tet-skiktet, før neste FIDE liste den 1. oktober. Så Magnus sin score etter søndag vil da samsvare med den offisielle.
    Ah, skjønner (og takker). Vi får se hva som skjer i dette partiet nå, det ser ikke så veldig lovende ut i følge datamaskinene.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Knalltøft parti. Alt kan skje her. Ivanchuk er jo en levende legende. Men nå begynner han å få lite tid. Kan bli hektisk.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Tidskontroll ved 40 trekk.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Magnus er fedig Chucky har over 2 min igjen på 10 trekk, enkelt med en så overlegen stilling. :-\

edit: 1:47 på 9 trekk, no prob.

N

nb

Gjest
    Da har vår mann tapt i følge Nettavisen (fikk ikke opp livesiden lengre). Bedre lykke neste gang.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Æsj. Da ble det ikke +2800 denne gangen heller. Men ingen skal si at Magnus ikke prøvde!

For å si det på skøytespråket: Han ligger fortsatt laaangt foran skjema, og tåler godt en og annen svak rundetid.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Aronian slår Topalov, så blir det et plaster på såret. Det vil vise hvor jevnt det er disse gutta imellom, samt at Aronian "fortjener" en seier nå. At Magnus dermed beholder ledelsen er, kremt, en hyggelig bieffekt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Ahhh - gode gamle David Forsyth. Han hadde jeg nesten helt glemt av.
    ;D

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Mens vi venter på at Aronian får bonden i mål. -Jeg vurder sterkt å kjøpe Rybka3 + databaser med spill, og bruke disse sammen med Playchess.com. Da får jeg proffe analyser fortløpende når Magnus spiller. Ser for meg mange år fremover med Magnus i farta på de 64 ruter. Har du noen erfaring herom Tor Nado?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Fritz11 viser over + 3.20 for Aronian nå ( Depth 17) , er vel kun et tidsspørsmål nå.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Kjører du Fritz11 sammen med partioverføring fra ICC eller en av de andre sjakksidene?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Stilig!
    Er de pilene en visualisering av Fritz-analysen?
    Får du Fritz til å analysere flere (feks 3) partier samtidig i Playchess?

Hvis man laster inn databaser med tidligere spilte partier, får man da referanser til disse fortløpende på skjermen?

-----

Jeg fikk skikkelig smaken på løpende analyser etter å ha sett på chessok.com. Dessverre har de vært nede denne turneringen fom. runde 2.

Jeg er novise på dette feltet, så må spørre meg litt frem først. Det beste er om jeg kan kjøre et slikt program (Fritz eller Rybka) på en vanlig laptop. Tror du det blir å funke, eller må man ha stor pc med kraftig prosessor? Jeg er jo uansett ingen ekspert, så lista ligger ikke så høyt.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Rybka er jo nesten gratis, så det skader neppe å prøve...
    Har ikke sjekket prisene, men tenkte at når jeg først skulle ta jobben med installasjon etc, så fikk det bli det beste programmet. Koste hva det koste vil. Det er en kar på Nettavisen sjakkforum som ivrer fælt for Rybka3. Jeg skal mase litt mer å han om brukererfaringer. Dog hadde det vært greit å kjøre på en lapptop. Fruen synes det er nok gadgets i stua.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    OPPSUMMERING ETTER DAGENS RUNDE:

Round 7 results:
    Carlsen, Magnus - Ivanchuk, Vassily 0-1
    Radjabov, Teimour - Anand, Viswanathan½-½
    Aronian, Levon- Topalov, Veselin1-0

Standings after 7 rounds:
    1. Carlsen, Magnus g NOR 2775 11
    2. Topalov, Veselin g BUL2777 10
    3. Aronian, Levon g ARM 2737 9
    4. Ivanchuk, Vassily g UKR 2781 8
    5. Radjabov, Teimour g AZE 2744 6
    6. Anand, Viswanathan g IND 2798 6
    (oppgitte ratingtall er de offisielle til FIDE)

Med 3-1-0 poeng systemet så er utfallet fremdeles åpent foran de 3 gjenværende rundene. At Anand ligger på foreløpig sisteplass er dog oppsiktsvekkende. Men han spiller nok med en hand på ryggen i og med at alle teoretiske forbedringer er reservert VM-matchen mot Kramnik i oktober. Denne turneringen er ingenting for Anand, sammenlignet med verdien av å vinne VM-matchen, selvsagt.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    Stilig!
    Er de pilene en visualisering av Fritz-analysen?
    Får du Fritz til å analysere flere (feks 3) partier samtidig i Playchess?

Hvis man laster inn databaser med tidligere spilte partier, får man da referanser til disse fortløpende på skjermen?

-----

Jeg fikk skikkelig smaken på løpende analyser etter å ha sett på chessok.com. Dessverre har de vært nede denne turneringen fom. runde 2.

Jeg er novise på dette feltet, så må spørre meg litt frem først. Det beste er om jeg kan kjøre et slikt program (Fritz eller Rybka) på en vanlig laptop. Tror du det blir å funke, eller må man ha stor pc med kraftig prosessor? Jeg er jo uansett ingen ekspert, så lista ligger ikke så høyt.
    Kjøpte Fritz11 for £17 på amazon.co.uk. Veldig bra brukerinterface og mye snadder.
    Kjører på standard Laptop HP NC8230, Fritz analyserer på det partiet du velger, trykker du med musa på et annet live-parti begnynner den automatisk
    å analysere der. Er my jeg ikke har forsket ut enda. Du kan også laste inn andre 'motorer' min versjon ble levert med Fritz11 og Crafty 20.14.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Fine greier. Får se om jeg rekker å få noe på plass til VM-matchen i oktober.

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Fine greier. Får se om jeg rekker å få noe på plass til VM-matchen i oktober.
    Rybka 3 "deep" (som kun er relevant om du har multicore) koster 570 kroner eller noe slikt, jeg var like ved å kjøpte i sted. "Ikke-deep" er sikkert billigere og yter likt som "deep" om man kun har en CPU. Hvor lang tid den bruker på å regne aner jeg ikke.

Edit: For enkel CPU slipper du unna med 316 kroner.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

ÅRETS STØRSTE SJAKKBEGIVENHET

Bildet viser den meget kompliserte metodikken om hvem som skal begynne med hvit i 1. parti.

------------

Utfordrer Vladimir Kramnik tapte i dag med hvit, for regjerende verdensmester Viswanathan Anand i 3. runde i den pågående VM-matchen.

Etter 2 forholdsvis rolige remiser i de innledende partiene, fikk vi idag se et skikkelig spennende parti med skarpt spill fra begge. Med lite tid igjen på begges klokker, så ble Kramnik litt ustø på handa. Anand lot seg ikke be to ganger, offret et par bønder og fullførte et vakkert angrep på kongefløyen.

Sluttstillingen etter 41 trekk.

Partiet kan spilles gjennom med GM kommentarer og Rybka analyser her: http://chessok.com/broadcast/live.php?key=bonn3.pgn&game=0

Nå står det 2 - 1 til Anand, og Kramnik har fått et betydelig psykologisk handikap.

Partiene starter daglig kl 15 (med noen fridager innimellom). Følg de videre rundene her: http://chessok.com/broadcast/live.php (klikk på Recent broadcasts + Ananad-Kramnik for å få opp dagens runde.)

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    I dag svinger det igjen! 5. runde kan bli et nytt parti med friskt angrepsspill. Samme åpningsvalg som i 3. runde. Kramnik har selvsagt vært i tenkeboksen og kommet opp med en forbedring siden forrige tapsparti. Akkurat nå har vi en meget spenstig stilling med mye dynamikk, og såkalt usymetrisk bondestruktur. Kramnik har dessuten relativt lite tid igjen. Her kan alt skje. Men jeg tipper Anand vinner. følg med i linken i forrige post.

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    0-1

Utrolig at Kramnik spilte 29. Sxd4??, 34..... Se3 på slutten var snasent trekk.

Da står det 3,5 - 1,5, og matchen er vel så og si avgjort, omtrent som forventet.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Du verden. Jeg kom nettopp inn fra et møte og tror nesten ikke mine egne øyne. Kramniks Sxd4 ser jo ut som en pen kombinasjon. For Kramnik. Men Anand har regnet lengre! Med 29. Dxd4 så innleder Anand en tvungen avslutning som er noe av det vakreste jeg har sett på lenge. Denne 6-trekkskombinasjonen er jo nærmest studieaktig. Så vakker er den. Dette blir en klassiker.

Nå må Kramnik kaste hanskene i de gjenværende partiene. Dette kan bli ytterligere friskt framover. He-he. Får håpe ikke Anand begynner å safe, da. (Hvem ville ikke ha gjort det?)

Stillingen etter at Kramnik har slått med springer på d4. Han tror han er lur. Med Anand har sett lengst og stjeler hele kombinasjonen.

EDIT: Da Kramnik spilte 33. Txb7, så må han vel allerede ha sett hvor det bar hen? Stillingen var vel uansett tapt, så han lukket øynene, slo løperen og håpet på at Anand ikke hadde sett 34. Se3. Det blir spennende å høre hva han sier i etterkant. Anand må jo hatt oversiktenl helt fra sitt 29. trekk.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Anand banket tilslutt Kramnik 6,5 - 4,5, og står nå som den ubestridte ener i verdens sjakkelite. Kramnik ble nokså overkjørt, og har lovet å revitalisere spillestilen sin. Les interessant oppsummering av matchen her: Sjakkfantomet

-------------

I mens er vårt eget VM-håp godt i gang i en hurtigsjakkturnering i Frankrike. Magnus møter jevnbyrdig konkurranse i veteranen Ivanchuk i kveldens semifinale.

Følg partiet deres live fra arrangørens hjemmeside: De begynner 18.00 i kveld. Dette er hurtigsjakk med bare 30 minutter på hver spiller, så det er fremragende underholdning å følge med på via PC.
    Løpende analyser og ekspert/amatør kommentarer også her på det norske forumet: Origo Sjakk

I mellomtiden kan dere se den storkjeftede spilleren Nakamura spille mot den gamle verdensmester Karpov. Nakamura er kjent for å være lynrask over brettet, og stor i kjeften utenom brettet. Nakamura (hvit) holdt Magnus til remis i innledende runder, så han er ikke å kimse av. De er i gang med 1. parti nå. Samme linken.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    SJAKK – Turneringsbulletenger, Magnus Carlsen m.m.

Ny helside på Magnus i dagens Aftenposten. Virker som om de har skjønt poenget nå. Artikkelen kan også leses på nettet. Verdt å merke seg at Magnus erklærer at han etter artium til våren, vil satse alt på å bli verdensmester. Altså trene og spille på heltid i årene som kommer.

-------------------

Det 38. sjakk-OL
    Sjakk-OL arrangeres annet hvert år. Denne gangen i Dresden, Tyskland. I dag er det åpningssermoni. I morgen, torsdag 13/11, startes klokkene. Med tysk grundighet og påkostet arrangement kan vi se fram til et praktarrangement. Hvert eneste brett er elektronisk linket til arrangørens hjemmeside, hvor alle partier kan følges LIVE.

Norges stiller med tidenes sterkeste lag, med Magnus på 1. bordet selvsagt. Her kommer han til å møte mange av de samme super stormestrene som han krysser klinge med ellers i året. Her er link til arrangørens hjemmeside: http://www.dresden2008.de/site/en/main.htm

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    pedal skrev:
    Ny helside på Magnus i dagens Aftenposten. Virker som om de har skjønt poenget nå. Artikkelen kan også leses på nettet. Verdt å merke seg at Magnus erklærer at han etter artium til våren, vil satse alt på å bli verdensmester. Altså trene og spille på heltid i årene som kommer.

-------------------

Det 38. sjakk-OL
    Sjakk-OL arrangeres annet hvert år. Denne gangen i Dresden, Tyskland. I dag er det åpningssermoni. I morgen, torsdag 13/11, startes klokkene. Med tysk grundighet og påkostet arrangement kan vi se fram til et praktarrangement. Hvert eneste brett er elektronisk linket til arrangørens hjemmeside, hvor alle partier kan følges LIVE.

Norges stiller med tidenes sterkeste lag, med Magnus på 1. bordet selvsagt. Her kommer han til å møte mange av de samme super stormestrene som han krysser klinge med ellers i året. Her er link til arrangørens hjemmeside: http://www.dresden2008.de/site/en/main.htm
    Da er det bare å håpe at arrangørens dataserver klarer pågangen når turneringen starter. Det har vært så ymse under tidligere turneringer, og det er dårlig for hjertet under dramatiske sluttspill.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Da er det like før det braker løs i Dresden. 152 sjakknasjoner med 4 spillere (+1 reserve) på hvert lag. Altså 304 partier hver dag fra kl 15.00! (I tillegg kommer den rene dameturneringen).

Her er link til dagens rundeoppsett. Norge møter Østerrike i 1. runde: http://schachlive.dresden2008.de/live.team.games.m.eng.html

Samt link til ny artikkel om det norske laget i dagens Aftenposten: ANNERLEDESLAGET

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Nå er de i gang! Overføringen fungerer brillefint.
    Klikk på linken ovenfor. Da kommer alle lagoppstillingene opp.
    Scroll litt nedover til det norske flagget (vi er rangert som #19).
    Her kan man velge hvilke av de 4 partiene man vil følge. Eventuelt klikke helt til høyre for det østerriske flagget.
    man trykker da på >Games<

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det ser ut som om Magnus har full kontroll her. Simen virker også å være i god posisjon.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Full kontroll ? Skulle bare mangle , dette er da en kjent variant, (Breyer varianten i Spansk).
    Reinspikka teori hitill.

Blir nok ikke no fyrverkeri her, Magnus har nok tenkt å utmanøvre han på ren spillestyrke, tipper på 1-0 etter 37 trekk.

Norge bør vinne 3-1 over Østerrike.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Tor Nado skrev:
    Full kontroll ? Skulle bare mangle , dette er da en kjent variant, (Breyer varianten i Spansk).
    Reinspikka teori hitill.

Blir nok ikke no fyrverkeri her, Magnus har nok tenkt å utmanøvre han på ren spillestyrke, tipper på 1-0 etter 37 trekk.

Stillingen etter 16.Lb2 kom opp i partiet Svidler - Carlsen 2006, endte remis.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.816
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her og ser på oversiktssiden til LIVE overføringen. Er ganske utrolig, her sitter omtrent HELE verdenseliten og spiller! Mangler vel bare Anand. Maken til sjakk frotsing har jeg aldri opplevd. Bare å klikke seg fra parti til parti. -Og der har vi gamle Korchnoi på 1. bordet for Sveits mot Svidler. Korchnoi spiller samme gamle Fransk'en, som jeg lærte meg da han spilte match mot Karpov. Artig.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Tor Nado skrev:
    Tor Nado skrev:
    Reinspikka teori hitill.

Stillingen etter 16.Lb2 kom opp i partiet Svidler - Carlsen 2006, endte remis.

her var det partiet:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1437579

Må stikke, ha det gøy. :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn