Så var altså superturneringen i Moskva over.
Final Standings at the 2008 Tal Memorial:
1. Ivanchuk, Vassily g UKR 2781 6
2-5. Morozevich, Alexander g RUS 2788 5
2-5. Gelfand, Boris g ISR 2720 5
2-5. Ponomariov, Ruslan g UKR 2718 5
2-5. Kramnik, Vladimir g RUS 2788 5
6. Leko, Peter g HUN 2741 4½
7-8. Kamsky, Gata g USA 2723 4
7-8. Alekseev, Evgeny g RUS 2708 4
9. Mamedyarov, Shakhriyar g AZE 2742 3½
10. Shirov, Alexei g ESP 2741 3
Tatt i betraktning at Kramnik skal spille VM-match mot Anand litt senere i år, så synes jeg ikke han innfridde forventningene. Jeg NEKTER å tro at han ikke har mer på lur. Russland/Sovjet har vært/er det suverent mest dominerende sjakkforbund i verden, og nå har deres antatt beste spiller mulighet til å hente tilbake VM tittelen. Her må det ligge enorm prestisje. Mislykkes Kramnik, så kan det bli lenge til neste gang...
Pokalen står i dag på hylla til en inder. Taper Kramnik, så er vel neste utfordrer enten fra USA (Kamsky) eller Bulgaria (Topalov). Etterpå der så blir det en kandidat fra pågående FIDE kvalifisering, hvor vår helt står langt fremme. (Om ikke en kineser sklir forbi, gud forby). Uansett så risikerer russerne skammekroken laaang tid fremover.
Jeg tipper derfor det sitter et dusin eksperter med statslønn, i skjul bak murene i Kreml, og klekker ut nyheter og hemmelige våpen som Kramnik skal drilles i før matchen starter. Han fikk vel ikke lov til å åpne gotteposen til denne turneringen. Kortene må holdes tett inntil brystet før tittelmatchen.
mvh
pedal
(internasjonal sjakkekspert)