Diverse Skal jeg le, eller skal jeg gråte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg ville heller hatt basstårn med store membranar som vandra lite enn å binde meg til CV, som har for mykje eigenlyd til at eg kan ha slikt i hus. Men det vert neppe til at eg gidd bruke kronasje og stoveareal i tillegg til det eg har. Anlegget eg har no får greie seg. Iallfall høgtalarane, som spelar ålreit bass.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Eg ville heller hatt basstårn med store membranar som vandra lite enn å binde meg til CV, som har for mykje eigenlyd til at eg kan ha slikt i hus. Men det vert neppe til at eg gidd bruke kronasje og stoveareal i tillegg til det eg har. Anlegget eg har no får greie seg. Iallfall høgtalarane, som spelar ålreit bass.
    Jeg er ikke uenig. :)

U

utgatt60135

Gjest
    Ah, jeg tenkte du hadde Rubicon. Epicon står det ja, Ikke så kjent med de nye navnene. Helicon derimot. Likte dem.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.357
    Torget vurderinger
    1
    Ah, jeg tenkte du hadde Rubicon. Epicon står det ja, Ikke så kjent med de nye navnene. Helicon derimot. Likte dem.
    Gikk fra Helicon til Epicon, det var et greit steg opp i kvalitet. :) Jeg hører nesten ikke på electronica lengre, hørte litt på det for 20 år siden. Så Dali passer meg fint lydmessig i forhold til det jeg hører på. Ble enda et steg opp med subber skal sies, trodde Epicon 6 ga bra nok bass fra før men der tok jeg nok litt feil (selv på rock og metall)..

I

Ikke33206

Gjest
    Gikk fra Helicon til Epicon, det var et greit steg opp i kvalitet. :) Jeg hører nesten ikke på electronica lengre, hørte litt på det for 20 år siden. Så Dali passer meg fint lydmessig i forhold til det jeg hører på. Ble enda et steg opp med subber skal sies, trodde Epicon 6 ga bra nok bass fra før men der tok jeg nok litt feil (selv på rock og metall)..
    Hadde Epicon 6 i et ganske lite lytterom i et år. Det ble nok bass for meg i hvert fall...

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.326
    Torget vurderinger
    2
    Alle bør ha en equaliser .
    Uten
    4767ECEB-A1B8-438F-8D6B-B05028A76DB7.jpeg

Med
    B7988966-FE86-4AFF-B2DB-9BAB7BD84367.jpeg

DSP setting
    CBCEC49C-9FCB-4216-910D-434FFD3B9399.jpeg

en liten touch up på presens kan passe I tillegg

52CBC97A-7564-43D1-B553-429AF66F8896.png

Forresten så utgjør en forsinkelse på en av høyttalerne på 0.1ms eller 3.4cm er en vesentlig effekt og kan forskyve lydbildet både sideveis og i dybde...putt huet i en skrustikke!!

PS start flatt og legg Deretter en helling etter smak

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.727
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ser ut som Gittaroppsettet til'n Ritchie Blackmore i hans mer utagerende periode, det der! :devilish:
    Jeg burde satt inn et nyere bilde da gitaren nå er ytterligere modifisert i retning av Blackmore’s «legendariske» ‘74.
    Men - det er nok info om det i et par andre tråder her inne;)

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.008
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror kanskje at endel av uenighetene (som beriker hobbyen mer enn den forarger spør du meg) også kan skyldes at vi har ulik musikksmak. Mye av det jeg liker deler jeg med veldig få her inne.
    Interessant tanke, og min første reaksjon er at jeg rett og slett ikke forstår argumentet. I mine ører er det ingen sjangre som ikke kler lav forvrenging, kapasitet i bassen (uten skjemmende resonanser), svak helling fra bunn til topp i frekvensresponsen, god kanalseparasjon, gunstige spredningsmønstre og så videre. Det man eventuelt vil mangle er vel "kledelig" forvrengning, sånn som at CV kanskje funker bra til rock og elektronisk fordi det gir mer "skyv" og "river" litt ekstra. Men i mine ører vil alle sjangre låte bedre på et bedre anlegg, om det er småbandjazz, symfoniorkester, metal eller massive Hans Zimmer-soundtrack. Jeg ville i alle fall aldri kjøpt et anlegg ut fra hvilke sjangre jeg lytter til, fordi det er ikke et relevant kriterium.

Lytter jeg til småbandjazz, trenger jeg trøkk til omkring 20 Hz for å få med hele flygelet. Jeg trenger oppløst diskant for å få med strengeplukkinga fra kontrabassen, pustelyd fra sangerens stemme og klangen i Brian Blades ride-cymbal. Jeg trenger pinpointing og bredde i lydbildet. Jeg trenger kapasitet for å få med dynamikken.

Det samme gjelder for kor – for å riktig få med brystklangen må det være godt nivå i nedre mellomtone/mellombassen, for å få med romklangen i kirkerommet må det en sub til. For å skjønne ordene må det være oppløst oppover. For metal blir det bare støy om det er for mye forvrenging, uavhengig av om man prøver å maskere med ekstra bass.

Jeg tror folk ofte prøver å sette store høyttalere inn i små rom og ender opp med å trigge alle romresonanser samtidig. Da er det bedre med små høyttalere, og kanskje noen typer spredningsmønstre passer bedre til noen rom enn andre. Men jeg tror altså at det handler mer om akustikk og energi i rommet. Nøytrale høyttalere og så nøytral respons i rommet som mulig er for meg mye viktigere enn tilpassing til sjanger…

Pug309gti

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Antall liker
    901
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    9
    Det kjem an på kva ein meiner med electronica....
    Beklager litt her men dette er mainstream elektronika.. hvis man virkelig vil gjøre ett dypdykk i electronikane og techno verden er det ufattelig mye mer spennende, fengende musikk. techno og elektronisk musikk ville jeg si hadde sin peak rundt 97-01, etter dette tok autotune og mainstream overhånd.. er derfor jeg sitter på nær 6000 cd med elektronisk/tekno i alle sjanger som ikke er å oppdrive lengre dessverre.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.779
    Torget vurderinger
    2
    Jeg burde satt inn et nyere bilde da gitaren nå er ytterligere modifisert i retning av Blackmore’s «legendariske» ‘74.
    Men - det er nok info om det i et par andre tråder her inne;)
    Hvilke tråder? 🤟

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg ville i alle fall aldri kjøpt et anlegg ut fra hvilke sjangre jeg lytter til, fordi det er ikke et relevant kriterium.
    Jeg snakket om den helt optimale gjengivelsen. Når alle innspillinger er forskjellige vil det alltid være forskjellige nyanser som er mer optimalt for hver enkelt av dem. Også innen sjangre. Selvfølgelig kan vi velge et oppsett som låter bra på alt, men det vil da være et kompromiss. Der er ikke én fasit som passer alle og med et langt HiFi liv så er det jo gøy å prøve litt forskjellig. Det er fordeler og ulemper med det meste.

I

Ikke33206

Gjest
    Beklager litt her men dette er mainstream elektronika.. hvis man virkelig vil gjøre ett dypdykk i electronikane og techno verden er det ufattelig mye mer spennende, fengende musikk. techno og elektronisk musikk ville jeg si hadde sin peak rundt 97-01, etter dette tok autotune og mainstream overhånd.. er derfor jeg sitter på nær 6000 cd med elektronisk/tekno i alle sjanger som ikke er å oppdrive lengre dessverre.
    6000 cder. Wow! Det må vel være mye som er tilgjengelig på streaming eller?

Pug309gti

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Antall liker
    901
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    9
    nei er faktisk ikke det lengre,. mye av det jeg har er fra små produsenter/musikkere, tro meg jeg har saumfart nettet og diverse streming site etter mya av det jeg har men uten resultat. god jeg har fått digitalisert alt på en cd for lenge siden:)

I

Ikke33206

Gjest
    nei er faktisk ikke det lengre,. mye av det jeg har er fra små produsenter/musikkere, tro meg jeg har saumfart nettet og diverse streming site etter mya av det jeg har men uten resultat. god jeg har fått digitalisert alt på en cd for lenge siden:)
    Det var veldig underground da. Ble nysgjerrig da jeg liker elektronisk musikk fra samme periode. Det går i trance og ambient da men.

I

Ikke33206

Gjest
    for min del er trance uaktuelt.. går i house, drum and bass, acid, detroit saker, ambient, gamle rave musikk,
    Skjønner.
    Kult alt det der.
    Når det gjelder trance er det uansett mer psykedelisk trance og ikke kommersiell skvip, og egentlig mest fra 90-tallet.

Hva med ambient, er du noen spesielle artister?

Eksempel på progressiv tech house som jeg kjøpte ny i 2000:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.326
    Torget vurderinger
    2
    Etter at jeg leste åpningsinnlegget pånytt tenke jeg meg litt om og kom til følgende:

1.Jeg bryr meg egenlig bare om dingser og teknisk ytelse og liker store VU metere
    2 Jeg lytter mest på pink noise eller studerer målekurver.
    3. Så kommer lyden
    4.Så kommer rmusikken, om den er natulig eller ikke driter jeg i, bara vokalisten står i rommet med drøvelen klart belyst, og elgitaren river tapeten av veggen og bassen fyller rommet på en måte som forstatt gjør det mulig å skille trommer og bass

God søndag, og begynn frokosten med denne på full guffe

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.048
    Torget vurderinger
    2
    Enig med trådstarter angående begrepet naturlig. Tenker det er mere snakk om å skape en illusjon. En illustrasjon av at man er tilstede i studio, konsertsalen eller stadion.
    Så har folk litt forskjellig innfallsvinkel for å oppnå opplevelsen. Noen liker en vegg med lyd andre ser seg fornøyd med enkle toveis "monitor" lyd. Akkurat som noen må ha full hjemmekino og andre er fornøyd med en liten flatskjerm.
    Forstår egentlig heller ikke begrepet med transparent i HIFi. Jobbet litt med lydopptak i yngre dager. Alerede ved valg av mic har man gjort et valg som vrir lyden i en retning.
    At man kjøper illusjonen formidlet i sluttresultatet er jeg med på. Men naturlig og transparent? Neppe.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.064
    Sted
    Langesund
    Enig med trådstarter angående begrepet naturlig. Tenker det er mere snakk om å skape en illusjon. En illustrasjon av at man er tilstede i studio, konsertsalen eller stadion.
    Så har folk litt forskjellig innfallsvinkel for å oppnå opplevelsen. Noen liker en vegg med lyd andre ser seg fornøyd med enkle toveis "monitor" lyd. Akkurat som noen må ha full hjemmekino og andre er fornøyd med en liten flatskjerm.
    Forstår egentlig heller ikke begrepet med transparent i HIFi. Jobbet litt med lydopptak i yngre dager. Alerede ved valg av mic har man gjort et valg som vrir lyden i en retning.
    At man kjøper illusjonen formidlet i sluttresultatet er jeg med på. Men naturlig og transparent? Neppe.
    Her er et kutt jeg synes har den rette sounden. Kun min smak

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det komboen" du reagerer på ?Kan noe lyde naturlig i en setting ? og noe annet lyde transparent i en annen setting feks ?
    Ditt sitat :Men naturlig og transparent? Neppe.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.064
    Sted
    Langesund
    Er det komboen" du reagerer på ?Kan noe lyde naturlig i en setting ? og noe annet lyde transparent i en annen setting feks ?
    Ditt sitat :Men naturlig og transparent? Neppe.
    Reagere ikke på noe spesielt. Kom bare med et forslag til en produksjon jeg opplever som ganske troverdig på mange aspekter i forhold til de mange konsertene jeg har bivånet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Start ein tråd om elektronika, då vel! Vi treng litt motvekt til all jazzen, eller?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Siste quote , Kan ett opptak lyde transparant og ett annet opptak lyde naturlig ?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Reagere ikke på noe spesielt. Kom bare med et forslag til en produksjon jeg opplever som ganske troverdig på mange aspekter i forhold til de mange konsertene jeg har bivånet.
    Sorry , var ikke til deg denne :)

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja helt enig , mange har sikket egne oppfatninger og meninger om begrepet :)

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Antall liker
    161
    Sted
    Bodø
    Alkohol er en fin fin ting,får deg til å slappe av,mindre kritisk og generelt bedre stemning .Gamle Nirvana låter helt fantastisk med 3-4 halvlitere innabords .

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Men korleis kvantifisere dette? Kan vi måle oss fram til det? Er det så enkelt at vi snakkar om "fråver av vreng"? Korleis målast mykje/lite vreng på ein høgtalar? Kanskje det har noko med mellomtonen å gjere? Eller diskanten?
    Vanskelege greier.

U

utgatt60135

Gjest
    Naturlighet er jo bare en beskrivelse av illusjonen av naturlighet. Hvorfor skulle det være "galt" å si naturlighet? Hvilke ord skulle man ellers bruke? Problemet mitt er når noen blander sammen naturlighet og nøytralitet. Da er man litt på bærtur.

Transparens er bare et betegnelse på at vi hører så mye som mulig av det som er på innspillingen så åpent og klart som mulig. Nøytralitet er at anlegget stemmer så godt som mulig med opptaket man hører på, mens opptaket kan høres både naturlig eller unaturlig ut. Hvis vi ønsker det kan vi tune anleggene våre slik at flere opptak høres mer naturlig ut enn de egentlig er. En liten illusjon der også. Vi er jo prisgitt hva musikk studioene gjør.

Sist redigert av en moderator:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Men korleis kvantifisere dette? Kan vi måle oss fram til det? Er det så enkelt at vi snakkar om "fråver av vreng"? Korleis målast mykje/lite vreng på ein høgtalar? Kanskje det har noko med mellomtonen å gjere? Eller diskanten?
    Vanskelege greier.
    Det kan selvfølgelig måles, men det er håpløst kunstig å sette en spesifikk grense for hva som er utenfor og hva som er innenfor. Grensen blir i så fall en sone med en viss bredde. For å si det på en annen måte, hvor starter rødt?

Skjermbilde 2021-03-21 kl. 12.14.09.png

U

utgatt60135

Gjest
    Oisann!

Jo mer anlegget er nøytralt og transparent jo mer blottlegges innspillingen. Gitaren her i stua står som tre meter høy og er rett i fleisen på meg. Her har de overfokusert på gitarlyden og lagt den voldsomt langt fremme i lydbilde. Og trommene dekker hele bredden. Ikke mye naturlighet her. Ikke noe godt opptak spør du meg, men kan nok låte flott på mer lukket og mørkt anlegg. Vokalen er så som så også, imo.

Jeg har forresten tenkt litt på tanken om å lage en tråd der vi kan diskutere og erfare hva vi hører på enkelte opptak. Hadde det blitt en bra tråd mon tro?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn