Digitale avspillere Skal vi være roboter som blindt følger Sinad, oscilloskop og andre måleinstrumenters tall for å avgjøre hva som er bra lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Selv om en mener tråden her helt på viddene, så trenger en ikke være ufin mot trådstarter. Da ender en opp med et forum der kun ”kjernen” som er aktiv.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat på dette punktet kjenner jeg meg godt igjen. Jeg har syv subber styrt av en dsp og prøvde i det lengste å integrere disse uten digital drahjelp. Jeg fikk det til på en måte, men det ble rett og slett for mye arbeid og de måtte plasseres på steder som kom i konflikt med det estetiske.

    Kompromisset for meg ble å utelukkende styre subbene som er delt så lavt at de i liten grad påvirker lyden når jeg spiller av typisk vinylmusikk. Jeg kan også med et enkelt tastetrykk på fjernkontrollen koble de ut og kun nyte musikk fra hovedhøyttalerne i all sin analoge prakt!

    Skal aldri si aldri, men slik jeg har følt det til nå kommer jeg aldri til å være komfortabel med å heldigitalisere signalet når jeg skal nyte musikk på vinyl. Har riktignok i tillegg til de balanserte kablene også koblet en optisk til DAC fra phono. Dessuten er phono tilkoblet PC via USB, så jeg kan både høre kildedigitalisert vinyl og rippe plater enkelt. Jeg hører ingen forskjell, men å ikke høre forskjell er irrelevant!

    Ja, jeg er også en romantiker!:sneaky:
    Jeg er vel der hvor du var. Kommer nok til å kaste inn handkle en dag og overgi meg til DSP. Hadde håpet konservative Naim kommer med ny forforsterker med dsp/dac og streamer en gang. Men spørs om den dagen kommer før jeg har skiftet merke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De var ganske tidlig ute med Naim Uniti med innebygget streamer i en multifunksjonsdings, så det er bare DSP som mangler. Kan komme før du aner.

    Junior bruker forresten fortsatt Unitien han fikk til konfirmasjonen og Gnurk-høyttalerne jeg bygde til ham som kjernen i studioriggen sin. De fungerer glimrende som nærfeltsmonitorer. DSP gjør han i PC før signalet går videre til Uniti'en. Nå er det vel en EP på gang, tror jeg.

    Neste innkjøp for hytteanlegget blir en RME ADI-2 Pro. Den har innebygget DSP med equalizer og analoge innganger for å kunne hente inn signal fra analoge kilder, enten det er FM-radio eller for å koble det som PA-rigg fra en miksepult. Har man først kommet over brukerterskelen for DSP er det utenkelig å gå tilbake. (Spør lydproffer om de ville rigget til konsert i et nytt lokale uten så mye som en equalizer i kjeden.) Streameren er en Chromecast Audio som jeg hamstret for en tid tilbake.
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor brukes det ikke i større grad for/forsterkere med diskant, bass justering og subbsonik filter for riaa. Det gjør vel mye av samme nytten?? Nei stemmer det er jo fy fy i hifi sammenheng
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fundamentalisme er ikke bra. Bruker tonekontroller her også. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På en måte gjør jo mange "hi end" produsenter det også med sine produkter som er helt "av" en noenlunde standard.
    Tonekontroll/eq men kun 1 preset ;)

    Da lovprises de, men å ha mulighet for egen justering til egen smak er fy fy...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, også loudness funksjon!! Tester ut den funksjonen på min spiller nye RME ADI-2 akkurat nå - her kan man justere den til å passe perfekt, glimrende (y)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Kjendis: Mennesket har analog sjel og logaritmisk øre. Det holder i massevis for at vi skal kunne oppfatte det som skjer rundt oss ad lydvei. Digitale kilder er basert på kode. En binær kode som bestandig vil resultere i kurver hvis utforming ALDRI er HELT linjær.
    Hvor mye energi brukte du på å undersøke dette før du postet innlegget ditt?

    " The signals sent around the brain are "either-or" states that are similar to binary. A neuron fires or it does not. These all-or-nothing pulses are the basic language of the brain. So in this sense, the brain is computing using something like binary signals. Instead of 1s and 0s, or "on" and "off", the brain uses "spike" or "no spike" (referring to the firing of a neuron). "

    En del av det som skrives på sentralen kan tyde på at mange forlengst har fjernet hjernen fra lytteopplevelsen. Det er kanskje det som er veien til ekte analog nytelse?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg synes det er veldig enkelt å torpedere ideen bak denne debatten.

    Har man et oppsett med en 8dB peak ved 64Hz, som skyldes en romresonans, så vil de fleste være veldig enige om at etter at den er blitt dempet 3-6dB så låter det bedre, mindre sjenerende, og man kommer helt klart "nærmere musikken".

    Er det da mer å si egentlig?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Det utrolig mange som vil hevde at det mangler bass dersom det ikke opptrer en masse bassresonanser i rommet...... :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjendis: Mennesket har analog sjel og logaritmisk øre. Det holder i massevis for at vi skal kunne oppfatte det som skjer rundt oss ad lydvei. Digitale kilder er basert på kode. En binær kode som bestandig vil resultere i kurver hvis utforming ALDRI er HELT linjær. Det vil alltid være en VISS jitter, speilstøy, vreng og degradering på en kilde- det være seg analøge ELLER digitale. Det totale resultatet for potensial i et format vil alltid ha rotbegrensninger. De begrensningene ligger i STANDARDEN for det valgte format. Og standarder settes av mennesket. Finn ut hvem du selv er, tilpass anlegget til deg selv, dropp formater som ikke tiltaler deg noe så inn i hjertet. Bestem FØR kjøp hvorvidt du ønsker hovedfokus på musikk eller teknikk. Og vit hva du søker, hvor det er å finne og når du har nådd de mål du har satt deg. Deretter- basert på erfaring- kan du prøve å gå videre. Men roen og sikkerheten som kommer med selvinnsikt er ei altoverskyggende forutsetning for at du KAN komme deg videre, samtidig som du IKKE overkompliserer setupen. Ranger formatene, ta vare på de du har istedet for å ukritisk digitalisere absolutt alt. Da bevarer du gleden. En grunnleggnde kritisk holdning til nye markedstrender er en mer enn sunn start. Finn ut mest mulig om hvem som prøver å innføre dem, tidligere meritter, hva de har basert det på og hvilke tekniske potensialer som ligger til grunn FØR du hopper på. Ellers vil du miste den gleden du allerede har ved musikk- og dens reproduksjon. Fordi den musikken du trodde du kjente plutselig dropper noen essensielle kvaliteter på bekvemmelighetens alter. Leit, og du finner. Men ikke la deg blende. Bruk hodet, øra OG hjertet. Samt din- og tidlegere generasjoners viten om hva som funker. Sil så det beste fra de nye tilnærmingene, men uten å glemme. Da ender det ofte med at tilogmed dagens unge ser begrensningene i det DE hører på, og vil LÆRE hva som BØR gjøres. Og hva som faktisk ER resultatene av en mindre invasiv og mindre matematisk tilnærming, mer basert på fysikk og logikk av den MENNESKELIGE type. Litt matematikk er det der også, men en datamaskin er ikke smartere enn det manneske som har programmert den. Enkelte av oss ser verden utelukkende i tall, det er noe vi som IKKE gjør det ikke kommer utenom.
    Det er ikke for å være frekk, men det er altså lov å bruke linjeskift og avsnitt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Hvor mye energi brukte du på å undersøke dette før du postet innlegget ditt?

    " The signals sent around the brain are "either-or" states that are similar to binary. A neuron fires or it does not. These all-or-nothing pulses are the basic language of the brain. So in this sense, the brain is computing using something like binary signals. Instead of 1s and 0s, or "on" and "off", the brain uses "spike" or "no spike" (referring to the firing of a neuron). "

    En del av det som skrives på sentralen kan tyde på at mange forlengst har fjernet hjernen fra lytteopplevelsen. Det er kanskje det som er veien til ekte analog nytelse?
    AHA!!!! Dette forklarer uttrykket "Zerobrains"​
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Skal vi være roboter som blindt følger Sinad, oscilloskop og andre måleinstrumenters tall for å avgjøre hva som er bra lyd?
    Var det ikke nettopp du som tok til orde for å være en robot som blindt følger "den rette tro", og ikke tenker selv?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    En del av det som skrives på sentralen kan tyde på at mange forlengst har fjernet hjernen fra lytteopplevelsen. Det er kanskje det som er veien til ekte analog nytelse?
    Du kanskje skulle lytte til musikken mer på samme måte du smaker på Whisky, og la sansene få bestemme hva du liker framfor å hele tiden väre så dørgende kjedelig ”korrekt”...

    mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Du kanskje skulle lytte til musikken mer på samme måte du smaker på Whisky, og la sansene få bestemme hva du liker framfor å hele tiden väre så dørgende kjedelig ”korrekt”...

    mvh
    Hvordan er det jeg lytter da?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ok!
    så hva er det du er ute etter egentlig @Kjendis?
    Det er det jeg ikke forstår. Tenker de fleste her inne kjenner svaret på det, og det er noe som ikke har vært noe særlig til tema her inne så lenge jeg har frekventert her. Det som er så rart er at du opplever som du gjør, og mister rett og slett gleden, mens de fleste her inne trekker på skuldrene og lurer på hva det hele dreier seg om. Eller prøver du bare å blåse litt liv i nicket ditt? :)
    Det er ment litt som en måleinstrumenter vs menneskets musikalitet og hørsel samt litt kritikk til hele miljøet som nå stoler mer på kjølige dacer og effektforsterkere som er laget for å bøye kurver.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke nettopp du som tok til orde for å være en robot som blindt følger "den rette tro", og ikke tenker selv?
    Ja, du er inne på noe fordi det var en prest som stilte et tilsvarende spørsmål en gang i USA tror jeg. Men da var det "tro og tvil" det handlet om og ikke hi-fi.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg blir rik, skal jeg leie Steven Wilson til å remikse all musikken tilpasset mitt rom😀 Da slipper jeg DSP.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er ment litt som en måleinstrumenter vs menneskets musikalitet og hørsel samt litt kritikk til hele miljøet som nå stoler mer på kjølige dacer og effektforsterkere som er laget for å bøye kurver.
    Kjølige DAC-er og forsterkere?

    Hvis du tar en "kjølig klingende" høyttaler og setter på en nøytral forsterker, er det da forsterkeren sin skyld at det låter kjølig? Eller hvis akustikken din er helt på trynet, og det ikke låter godt før du er minst på 2-5% THD, er det fordi du har et mer musikalsk lydende oppsett enn de som har kontroll både på akustikken og klangbalansen? Og om denne "veldig varmt og organisk klingende" forsterkeren låter møkk i et oppsett som ellers er dønn nøytralt, er det fordi de som har satt sammen det oppsettet er fullstendig tilbakestående og mangler din opphøyede forståelse av musikk?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.715
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ment litt som en måleinstrumenter vs menneskets musikalitet og hørsel samt litt kritikk til hele miljøet som nå stoler mer på kjølige dacer og effektforsterkere som er laget for å bøye kurver.
    Jeg ble litt nysgjerrig nå: Hva slags kurver bøyer en effektforsterker?

    Mvh
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Motsatt kan måling og forsøk på å identifisere problemer være symptom på en lytter med evne til å høre endringer i opplevelsen. Antipati mot objektivering og analyse kan med rimelighet tolkes som det motsatte - sviktende tiltro til egne ører. Vi som er musikere får disse antagelsene mot oss hele tiden- JADA DERE KAN SPILLE MEN DERE LEVER DERE IKKE INN I MUSIKKEN SLIK JEG GJØR!
    Haha. Jeg skulle virkelig ønsket jeg viste mer om hvordan jeg skal få ut musikken fra mediet på best mulig måte.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mcintosh har alltid skuffet meg når jeg har hørt noe derfra, med unntak av 275
    Uff da! Tror faktisk ikke jeg har eid noe som ikke en eller annen jævel har hatt noe negativt å si om. Begynner å tro det er noe galt med meg... ☹
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Uff da! Tror faktisk ikke jeg har eid noe som ikke en eller annen jævel har hatt noe negativt å si om. Begynner å tro det er noe galt med meg... ☹
    Nei, det tror jeg ikke. Sikkert bare jeg som har vært uheldig med lytte seansene mine :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, det tror jeg ikke. Sikkert bare jeg som har vært uheldig med lytte seansene mine :)
    Pøh! At du forsøker trøste meg gjør saken bare verre! Slapp av, en uke i fosterstilling og jeg er fit for fight igjen! 😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn