Skarp og bass tromme test, live kontra opptak avspilt gjennom anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og ja en ting til jeg bodde i Knøsesmauet hele studietiden og de bauekorpsene herjet med skallabanken min hver jæ.. lørdag og søndag morgen i 3 år, så skarptrommer er ikke høyt på listen her heller. Men hva gjør man ikke for godlyden tjeneste😋 Ja ja nå var det de wavelets'ene, Spectogram visning "I presume dr. REW"? HERREMANN, hakkje engang lest Rew brukermanualen, Shame om me!
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Gone for Good med Mighty Sam McClain peaker her på nesten 130db i lytteposisjonen. Akkurat nå prøvde jeg 10 db under sperret volum, som er en sperre med sikkerhetsmargin. Da målte det 119.1db
    Basstromme peaker, når over 135 db

    Her snakker vi om et minimum av headroom
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvordan forstår jeg dette da, så de horisontale stripene representerer refleksjoner, i dette tilfelle fra 20-200Hz
    De vertikale boblene, det er da etterklang i varierende grad, men hva er de horisontale stripene som forsetter oppover i frekvens?
    Prøver å lese REW forklaringen men hjernen min går på en fullstendig mangel på inkompetanse situasjon....
    Sorry guttaboys, copy and paste til REW Målinger forumet, men hvis noen vil prøve å forklare så er det lov...

    Wavwlet.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Dette minner meg om den ene gangen Erik Solheim klarte å være morsom, det var en partileder debatt om miljøvern, hvor han henvendte seg til FrP og sa at han så på FrP som en sånn seilskute inni en flaske! Hvordan i helvete kom de inn i en miljøverndebatt.

    Ikkje for å mobbe Mr. Rognlien men når passiaren styrte inn på Audio Note så fikk eg no bare dette minne. I alle ydmykhet... 🥴😅
    Om du tør å utfordre fordommene dine, får du ta en tur! :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Takk for "Like" Mr. Rognlien, jeg trodde en stund der eg hadde fornærmet AN nestoren, men det er er godt å lese at du bet det i deg.....
    Jeg drømte selv om Martin Logan CLS i mange år så jeg er ikke fri fra udynamiske tendenser selv....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hvordan forstår jeg dette da, så de horisontale stripene representerer refleksjoner, i dette tilfelle fra 20-200Hz
    De vertikale boblene, det er da etterklang i varierende grad, men hva er de horisontale stripene som forsetter oppover i frekvens?
    Prøver å lese REW forklaringen men hjernen min går på en fullstendig mangel på inkompetanse situasjon....
    Sorry guttaboys, copy and paste til REW Målinger forumet, men hvis noen vil prøve å forklare så er det lov...

    Vis vedlegget 712789
    Litt vanskelig uten tallene på y og x aksen

    wavelet.PNG
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Takk for "Like" Mr. Rognlien, jeg trodde en stund der eg hadde fornærmet AN nestoren, men det er er godt å lese at du bet det i deg.....
    Jeg drømte selv om Martin Logan CLS i mange år så jeg er ikke fri fra udynamiske tendenser selv....
    Jeg er ikke, og har aldri vært i nærheten av å ha et udynamisk oppsett. Som nevnt, du må gjerne ta turen og få dine fordommer utfordret litt :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Om du tør å utfordre fordommene dine, får du ta en tur! :)
    Ja no hører jeg på jazz så da hadde det sikkert bra med AN, jeg har de 3 første utgavene av "Valve amplifiers" og nedpakkede elektrostater i kjelleren, for det er ikke snakk om å skifte smak men prioriteringer, flott lyd kommer i mange former, alt etter personen som hører...Og de fleste av oss er ambivalente til vår egen smak, herremann ett kråkereir av meninger oss audiofile----
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ja no hører jeg på jazz så da hadde det sikkert bra med AN, jeg har de 3 første utgavene av "Valve amplifiers" og nedpakkede elektrostater i kjelleren, for det er ikke snakk om å skifte smak men prioriteringer, flott lyd kommer i mange former, alt etter personen som hører...Og de fleste av oss er ambivalente til vår egen smak, herremann ett kråkereir av meninger oss audiofile----
    Det spiller bra på alt.
    Dyster heavy og visesang, klassisk og jazz. Velger man riktige høyttalere, er det smekk og dynamikk i generøse mengder.
    Selvsagt finnes det mer utagerende saker der ute, men akkurat dynamikken gir jeg aldri helt slipp på.
    Så det foresvever meg at du hadde hatt godt av en liten biasjustering! :D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jaaa, på 100dB også i stort rom?
    Har pt ikke kalibrert dB-måler. Det spiller mer enn høyt nok for en lett aldrende gubbe som har spilt i band og hatt mye Klipsch og annet med masse effekt. Trust me on this, jeg er ikke førstereisgutt. :)
    (Nei, det tangerer ikke Vera på flatt jern. Det er høyt nok, men ikke høyere)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har pt ikke kalibrert dB-måler. Det spiller mer enn høyt nok for en lett aldrende gubbe som har spilt i band og hatt mye Klipsch og annet med masse effekt. Trust me on this, jeg er ikke førstereisgutt. :)
    (Nei, det tangerer ikke Vera på flatt jern. Det er høyt nok, men ikke høyere)
    Ja sant nok, har ett stort rom med mye demping så jeg trodde oppriktig talt at vanlig høytalere var utenfor rekkevidde, så satt meg inn i PA høytalere og det har jeg no. De "MeyerSound UPA-1P" høytalerne jeg kjøpte fra Bright er en smule kjent i high end PA verdenen, de tenderer til å være umusikalske i si nøytralitet. Hvis dere har frekventert Broadway, West End eller gode blues eller jazz klubber i den store verden så var det mye mulig de var disse dere hørte på. Så som meg og Bjørn diskuterer, uten å bli enig, du hiver ikke en Ferrari bare fordi den er gammal.....
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^ Har vært veldig mye på bluesklubber og noe på jazzklubber i flere deler av verden, ja...
    Jeg har nå beveget meg noe mer bort fra ren live lyd, men nå har jeg mer en nedskalert illusjon, kan man vel si...

    Om om behovet melder seg, så har jeg komplett, kompakt PA, og det fyller rommet helt greit, det da. :D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det handler vel mest om kapasitet, gjør det ikke?
    Gone for Good med Mighty Sam McClain peaker her på nesten 130db i lytteposisjonen. Akkurat nå prøvde jeg 10 db under sperret volum, som er en sperre med sikkerhetsmargin. Da målte det 119.1db
    Basstromme peaker, når over 135 db

    Her snakker vi om et minimum av headroom
    Ble nesten brunt i trusa når du tok den for meg hjemme hos deg.😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    ^ Har vært veldig mye på bluesklubber og noe på jazzklubber i flere deler av verden, ja...
    Jeg har nå beveget meg noe mer bort fra ren live lyd, men nå har jeg mer en nedskalert illusjon, kan man vel si...

    Om om behovet melder seg, så har jeg komplett, kompakt PA, og det fyller rommet helt greit, det da. :D
    Det er nettopp det med å skalere ned illusjonen. Egentlig en nødvendighet spør du meg. Her tar vi litt forskjellig valg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Jeg blander ingenting, men viser til standarder og tekniske dokumenter for reproduksjon av lyd. Dette arbeidet begynte allerede på 1960-tallet, og tidligst ute var Norden med den såkalte N-12-standarden for kringkasting. Et tidlig eksempel på et bidrag til AES var »Standardized listening conditions in sound control rooms» fra 1978. Blant kildene i artikkelen finner vi en f.eks. Henrik Staffeldts «Kontrolrumsakustik og monitor- højttalerdata», presentert på Nordisk Symposium i Lydteknik VIII, 1977, på Bolkesjø.

    Av andre standarder og kanskje mer kjent i nyere tid er International Telecommunication Unions ITU-R BS.1116.

    Poenget med disse standardene er at de bærer i seg den gamle og grunnleggende idéen om nøytralitet. Det er viktig å skille en idé som viser vei og alt arbeid baseres på, og hva man får til i praksis. Bl.a. @Sluket sine erfaringer indikerer at den grunnleggende og over 100 år gamle idéen om nøytralitet gir resultater som fungerer godt i praksis.

    Det du skriver om standarder og praksis, har opptatt lydingeniører i årtier. I 2001 ga Mäkivirta og Anet* ut en artikkel etter å ha undersøkt nær 400 kontrollrom. De visste at høyttalerne overholdt standarden for nøytral reproduksjon i ekkofritt rom (pluss-minus 2 dB), og nå så de på frekvensresponsen i praksis, i kontrollrom hvor profesjonelle lydfolk jobber.

    Med andre ord er utfordringen - standard vs. praksis - godt kjent, forstått og dokumentert. De siste tiårene har man jobbet med å bygge en bro mellom idéen om nøytralitet, det man får til i et ekkofritt rom og det som blir lyden i praksis under ikke helt ideelle forhold.

    *A Survey Study Of In-Situ Stereo And Multi-Channel Monitoring Conditions, January 2001 Conference: 111th AES Convention, Preprint 5496 Aki Mäkivirta, Philippe Anet.
    Og selv om De visste at høyttalerne overholdt +/-2dB så var det NS10 i halvparten av dem... Var det +/- 7dB ca? Det er jo nøytralt... Og det er jo bare ett av ekstremt mange eksempler. For ikke å snakke om at en stor del av lyttingen foregår utenfor både kontrollrom og masteringsrom.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og selv om De visste at høyttalerne overholdt +/-2dB så var det NS10 i halvparten av dem... Var det +/- 7dB ca? Det er jo nøytralt... Og det er jo bare ett av ekstremt mange eksempler. For ikke å snakke om at en stor del av lyttingen foregår utenfor både kontrollrom og masteringsrom.
    Ja siden du nå er her, hvordan forstår man de horisontale linjene i Wavelet spectogrammet, er det harmoniske resonnanser oppover i frekvens ? Eller er det refleksjoner av de samme?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Kan du ta en screenshot og peke på linjene du tenker på? Så vidt jeg forstår sikter du til tidslinjene som følger millisekunder på Y-aksen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Oi, de ser ut som ganske kraftige tidlige refleksjoner. Eventuelt noe diffusjon som ikke fungerer helt som det skal, for disse er betydelig dempet ift direktelyden, men går igjen såpass mange ganger at det må være flere bidrag.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja ok kanskje mine mange store QRD på bakveggen som gjør dette.....
    Men på en annen side de gjør vel ikke stort på 120Hz,,,,
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I følge ETC har eg ingen kraftige refleksjoner etter 4-5 ms og 15 ms, Wavelet's er en egen sak. Man ser egentlig vannfallet ovenfra forklart i REW, og da ser man egentlig resonanser i etterklangen, disse boblene, veldig interessant, men hva det betyr som hva man skal analysere de som, forstår jeg ikke enda.... Resonnanser i etterklang høres jo ikke bra ut ihvertfall....

    Samtidig har jeg jo lest at store ulikheter i etterklangstiden er noe av det værste du kan ha, lydkvalitetsmessig.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det er nettopp det med å skalere ned illusjonen. Egentlig en nødvendighet spør du meg. Her tar vi litt forskjellig valg
    Noen av dere skalerer opp også og det kan jo være riktig underholdende, men det kommer helt an på hva slags musikk som spilles da.

    Som en betraktning: Jeg så Dave Weckl med Mike Stern på Cosmopolite i Oslo. Tom Kennedy har en bassrigg med 4 x 12 eller 15 tommere, er usikker her men det er i hvert fall 4 stk. De hadde trommer (obviously), saksofon, bass og gitar. Ikke på noe tidspunkt var dette i nærheten av å være like brutalt som visse anlegg jeg har hørt. Hva tenker du om det?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.310
    Antall liker
    16.383
    Sted
    Østfold
    Ja ok kanskje mine mange store QRD på bakveggen som gjør dette.....
    Men på en annen side de gjør vel ikke stort på 120Hz,,,,
    Beklager, jeg la ikke merke til at du kjørte så liten frevensskala. Tenkte du kjørte fullfrekvent. Hva med å kjøre en fullfrekvent med 10dB skala? 50dB er veldig mye til dette formålet. Om du lager en versjon der tidsaksen er tilpasset det som skjer over 100Hz, og en versjon der tidsaksen er tilpasset det som skjer over 1kHz? Slå gjerne også av normaliseringen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Noen av dere skalerer opp også og det kan jo være riktig underholdende, men det kommer helt an på hva slags musikk som spilles da.

    Som en betraktning: Jeg så Dave Weckl med Mike Stern på Cosmopolite i Oslo. Tom Kennedy har en bassrigg med 4 x 12 eller 15 tommere, er usikker her men det er i hvert fall 4 stk. De hadde trommer (obviously), saksofon, bass og gitar. Ikke på noe tidspunkt var dette i nærheten av å være like brutalt som visse anlegg jeg har hørt. Hva tenker du om det?
    Det handler ikke bare om brutaliteten, men om hvor bra illusjonen blir på moderat volum. Det gjør store anlegg meget bra synes jeg, og så kan en jo trøkke til med noe som ligner brutal live-lyd, hvis en vil det en gang i mellom..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Liker godt skarptrommelyden på låten «Anniversary Song» fra Pale Sun Crescent Moon cd’en til Cowboy Junkies. Bruker denne låta ofte etter å ha gjort endringer i oppsettet.
    Introen har fin og fyldig smekk fra skarpen. Men utover i sangen dør alt ut, som om det komprimerer mer og mer. Allerede når stemmen trer inn i begynnelse skjer det noe, men det blir ennå verre utover og på slutten av sangen er det ikke mye som minner om bra trommelyd. Sliten trommis ;)
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Introen har fin og fyldig smekk fra skarpen. Men utover i sangen dør alt ut, som om det komprimerer mer og mer. Allerede når stemmen trer inn i begynnelse skjer det noe, men det blir ennå verre utover og på slutten av sangen er det ikke mye som minner om bra trommelyd. Sliten trommis ;)
    He he, ja sannelig. Høres ut som armen gradvis sovner gjennom låta. Men antagelig er det en udugelig produsent eller mastering som er problemet.

    Denne har masse saft, smekk og trøkk fra både trommer og bass. Antagelig ikke helt nøytralt og trommene låter litt "produsert", men kjempegøy på stort anlegg.
    Låta Got a Match? f.eks.

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Slett studioarbeidet den CJ. Akkurat som om de vil at du skal hoppe til neste sang. Godt nok for de som bare høre første 10 sek da.
    Nei takke meg til musikk som som stiger i dynamisk kontrast /omfang og gir overraskelser under veis

    Edit: Måtte hør den en gang til på litt volum, og det høres ut som om volumet stilles opp og ned på forskjellige ting under veis. En kompressor styrt av stemmen er jo ikke ukjente greier.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det handler ikke bare om brutaliteten, men om hvor bra illusjonen blir på moderat volum. Det gjør store anlegg meget bra synes jeg, og så kan en jo trøkke til med noe som ligner brutal live-lyd, hvis en vil det en gang i mellom..
    Det er jo der folk misforstått det me store rigger. De tror att høyt volum er det vi ønsker.
    Er mer det motsatte, att vi kan spille på lavt volum med full dynamikk i hele frekvensområdet.
    Noe "vanlige" høtalere ikke klarer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Slett studioarbeidet den CJ. Akkurat som om de vil at du skal hoppe til neste sang. Godt nok for de som bare høre første 10 sek da.
    Nei takke meg til musikk som som stiger i dynamisk kontrast /omfang og gir overraskelser under veis
    Da er klassisk musikk, og særlig symfonier, på Blu-ray noe av det aller mest dynamiske man kan finne.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok Wavelets er ifølge en post på diyAudio av han Rew utvikleren Mulcahy, på en måte vannfall sett ovenfra, vertikalt er etterklang som rom resonnanser, horisontale streker er altså da (i mange tilfeller) refleksjoner. Jeg har bare målt subben, måling med sub og hoved etc, kan gi rimelig fæle grafer med sorte hull i områder osv. Virker som det er veldig nyttig å bruke dette diagramet ved integrering av elementer og høytalere, man kan f.eks. fint se sub delay eller mangel på sådan i dette diagramet, da vil det legge seg flere av de høy nivå røde linjene over hverandre på en måte, vanskelig å forklare, uten erfaring, utdanning og med bare begrenset forstand. Mvh "Ole Wavelet Brum"
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    No må jeg finne ut av hvilket format jeg kan få lagret tromme innspillingen så det lar seg spille av i Roon, så jeg kan spille dette av med Audiolense DSP. Går utfra jeg finner ut at noe annet enn Flac komprimerte filer lar seg bruke...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    No må jeg finne ut av hvilket format jeg kan få lagret tromme innspillingen så det lar seg spille av i Roon, så jeg kan spille dette av med Audiolense DSP. Går utfra jeg finner ut at noe annet enn Flac komprimerte filer lar seg bruke...
    jeg har læst det meste af din tråd :)
    Men er ikke helt sikker på hvad det er du søger?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Da er klassisk musikk, og særlig symfonier, på Blu-ray noe av det aller mest dynamiske man kan finne.
    Kan du foreslå en Blu-ray film i den sammenhengen? Jeg har masse rock og blues på blu-ray (film), men ikke noe klassisk. Nyter klassisk helst på LP, men er alltid åpen for noe nytt og morsomt! :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    jeg har læst det meste af din tråd :)
    Men er ikke helt sikker på hvad det er du søger?
    Det er target test. Skarptromme er ett veldig dynamisk instrument med bred frekvensrespons. Jeg skal spille skarptrommen live i rommet mens jeg hører på og tar det opp, så spiller jeg av det innspilte opptaket og justerer target i Audiolense så det blir mest mulig naturlig.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er target test. Skarptromme er ett veldig dynamisk instrument med bred frekvensrespons. Jeg skal spille skarptrommen live i rommet mens jeg hører på og tar det opp, så spiller jeg av det innspilte opptaket og justerer target i Audiolense så det blir mest mulig naturlig.
    Ok
    Men du har jo tabt på forhånd.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har jeg det? Tror du ligger godt an hos Bookmakerne. Men men takk for din sympatiske pessimisme....
    Okay .. godt ord igen :)
    Synes bare jeg tit kommer til kort når jeg selv prøver at gøre alt for at få noget der bare minder om realistisk gengivelse af eks en lille tromme. Den energi der kan ligger heri er nærmest umuligt et gengive over et anlæg uanset pris/størrelse
    Det var ikke for at være negativ :) :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Okay .. godt ord igen :)
    Synes bare jeg tit kommer til kort når jeg selv prøver at gøre alt for at få noget der bare minder om realistisk gengivelse af eks en lille tromme. Den energi der kan ligger heri er nærmest umuligt et gengive over et anlæg uanset pris/størrelse
    Det var ikke for at være negativ :) :)
    Jeg har ingen forventning om at den avspilte lyden blir lik "Live" lyden, det er for å balansere eq. så det blir nogenlunde nøytralt lyd utfra hvordan det høres ut "orginalt" Jeg har spilt av flere gode skarptromme innspillinger og med -5-6dB target høres de nasale ut, flat til 2000Hz hjalp mye...
    Jeg kan ikke høre på "Dark side of the moon" og så si, nei, dette er litt lysere enn det skal være. Etter denne testen har jeg ihvertfall ett holdepunkt for at target er litt sånn vurdert. Om "Dark side of rhe moon" høres lysere eller mørkere enn før, får så bare være....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn