Skarp og bass tromme test, live kontra opptak avspilt gjennom anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Må kanskje tenke litt motsatt for å få live feelingen?

    Prøvd å bruke to stor membran mikker som ambienter? Å så bare fylle forsiktig etter med nærfelt mikker for å få litt tydlighet?
    Takk for tips skal tenke på det ved neste "etter corona" forsøk. Litt begrenset hvilke mic'er vi har men vi får se på det når den tid kommer.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis jeg skal drømme om høytalere med mest headroom så var det vel MeyerSound Ultra X-40, d&b audiotechnik V7P eller Coda Audio APS/Hops 12i som kunne passe her, eller en selvlagd Danley SH50. Det ville vært gøy. Men man må få tid til sakene....
    Men tror du X-40 spiller "pent" også? Eller var det mest for maks headroom? Måtte google litt... Men i så fall er vel enda større enda bedre? 30x18-tommere i horn på hver side med 120kW amps? Tåpelig og retorisk eksempel selvsagt, men hvor går grensen opp mot andre egenskaper enn headroom? :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Ja jeg hører på max 100db omkring så har godt med headroom da. "Forøvrig tror jeg ux40 er ett klokt valg", mener du med det Ultra X-40, vet du noe om utviklingen av denne?
    Ja, Ultra X 40 ja. Nei, jeg har ikke en gang hørt den. Jeg vet bare at den er populær og regnes som en meget skummel konkurrent til småkonserter i touring-bransjen. En del av det går på lav vekt, høy spl og lav pris, men den skal visst låte bra også, og det kan ikke akkurat sies om all PA.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, Ultra X 40 ja. Nei, jeg har ikke en gang hørt den. Jeg vet bare at den er populær og regnes som en meget skummel konkurrent til småkonserter i touring-bransjen. En del av det går på lav vekt, høy spl og lav pris, men den skal visst låte bra også, og det kan ikke akkurat sies om all PA.
    Lav pris? ;):geek: 53.000,- pr. stk pluss moms hos Bright. Det blir 132.500,- for ett par.... Lav pris for Pro PA (TT) er det kanskje forsåvidt men kontoen min har løpt og gjemt seg allerede.......

    De sier Ultra X-40 låter nesten like bra og skal tette forspranget i lyd til d&b audiotechnik V serien, som fås både som Point Source og Line Array V7P f.eks., som da er dobbelt så dyr.....
    Du må ta en kikk på disse..
    Mye teknologi i disse, 3 veis. konsentrisk montert mellomtone horn, over/under kompresjonsdriveren, utenpå mellomtonehornet i topp og bunn av kabinettet to 10" basser i dipolar montering med bassreflex port?!? Denne skjønner jeg ikke helt. Hele høytaleren oppfører seg som en point source pga de konsentrisk monterte elementene, og i høyde retningen er spredningen kontrollert til 350hz. Målt av ett polsk firma, av alle ting! Stemme og mellomtone registeret på disse på disse sies å gå utenpå det meste annet.

    V7P-front.jpg V7P-innmat.jpg V7P isogram.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men tror du X-40 spiller "pent" også? Eller var det mest for maks headroom? Måtte google litt... Men i så fall er vel enda større enda bedre? 30x18-tommere i horn på hver side med 120kW amps? Tåpelig og retorisk eksempel selvsagt, men hvor går grensen opp mot andre egenskaper enn headroom? :)
    Det spørs vel hvem du spør, forgjengeren var vel ansett i mindre konsertsaler, jazz og blues klubber, teatre osv. Denne sies å låte merkbart "klarere" som PA folket kaller det. Synes de gamle spiller som en veldig "frisk" HiFi høytaler. Du får gå ned i lobbyen på Hotel Norge på Torgalmenningen og be de sette på Daft Punk og skru opp og gjøre som de får beskjed om! :D:giggle:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Hvor kjøper man Meyer sound i Norge? Hadde vært spennende å høre engang.. Kanskje spesielt disse linesource LEON greiene... Tenker da mest på kinoen må sies.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvor kjøper man Meyer sound i Norge? Hadde vært spennende å høre engang.. Kanskje spesielt disse linesource LEON greiene... Tenker da mest på kinoen må sies.
    MeyerSound Leo og Leopard er sjjjjjvæææære Line Array greier designet for long throw, de har kino produkter Archeron f.eks. , kino produkter har de fleste andre også, noen svært Hi-Tech greier fra JBL bl.a. med svært kontrollert dirrektivitet etc som Asbjørn har tror jeg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har bare 2 Meyer Sound UPA-1P som topper, men de skal kunne drive endel SPL. De kjører til 100hz, under der er det vel greit med bestykningen.
    Det er 2 front loaded horn med 3,4m lengde og 18" Eighteen Sound elementer som spiller over 28Hz, det skal være nok. Men toppene har ikke nok areal til å kjøre realistisk, det antar eg er ganske klart. Subbene skal kunne klare veldig mye, men ikke toppene.
    Når du først er inne på Meyer Sound, er det ett anlegg i serien deres som faller inn i HIFI med ekstraordinær kapasitet, nemlig Bluehorn:


    Den kan kombineres med en Meyer-sub som går ned til 13 Hz og opp til kun 30 Hz, VLFC (Very Low Frequency Control):


    Hvis det hele kombineres med en prosessor som f.eks. Trinnov (ville satt crossover til ca. 20-25 Hz slik at infrawooferens spl-kapasitet økes noe), kan man garantere HIFI av en annen verden med dette systemet, med jevn og «flat»frekvens fra 13Hz-20kHz med en kapasitet på 130 dB. Det slår sannsynligvis samtlige oppsett på HFS og andre nettsteder på dynamikk-kriteriet.

    Løp og kjøp😉



    14C1E3A0-71FD-4391-B612-0BA47D903648.jpeg

    95E00409-E545-4FBC-A95F-6E518BC55AF4.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Subber som ruller av ved 13 hz ? huff og huff
    Systemet er satt opp for å møte strenge krav til lineær kapasitet over hele linja.

    Ditt oppsett er godt kjent for sin kapasitet i bunn og i midtbassen, men kan ikke holde følge med en hornladet kompresjonsdriver hvis man ønsker en balansert kapasitet.

    Balanse i anlegget fra a til å er vrient å få til.

    Interessant nok trengs i dette tilfellet 2 stk. VLFC-bokser for å komme opp i 130 dB (gitt den standarden som er brukt for å måle spl-kapasitet), hvilket vil si 11kW peak kapasitet, bare for å betjene 2 oktaver fra 13 til 30 Hz. Det er ikke mange anlegg som kan skilte med den typen tilgjengelige ressurser.

    Ekstraordinær dynamikk krever ekstraordinære oppsett, og her får man (nesten) alt i én pakke.

    Det er ulemper: Visstnok koster bare Bluehorn-høyttalerne alene $80.000, så veien til det ekstraordinære er brolagt med vel kjente utfordringer. Det er heller ikke oppgitt hvor mye dette anlegget støyer på tomgang.

    PS: Dette kan virke som tullete kommentarer om kravet til kapasitet, men tråden handler altså om live lyd vs. reprodusert lyd. Live lyd er så å si umulig å reprodusere - selv om Meyers forsøk er interessant - for når det kommer til lyden av f.eks. et pistolskudd kommer også dette anlegget til kort.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Systemet er satt opp for å møte strenge krav til lineær kapasitet over hele linja.

    Ditt oppsett er godt kjent for sin kapasitet i bunn og i midtbassen, men kan ikke holde følge med en hornladet kompresjonsdriver hvis man ønsker en balansert kapasitet.

    Balanse i anlegget fra a til å er vrient å få til.

    Interessant nok trengs i dette tilfellet 2 stk. VLFC-bokser for å komme opp i 130 dB (gitt den standarden som er brukt for å måle spl-kapasitet), hvilket vil si 11kW peak kapasitet, bare for å betjene 2 oktaver fra 13 til 30 Hz. Det er ikke mange anlegg som kan skilte med den typen tilgjengelige ressurser.

    Ekstraordinær dynamikk krever ekstraordinære oppsett, og her får man (nesten) alt i én pakke.

    Det er ulemper: Visstnok koster bare Bluehorn-høyttalerne alene $80.000, så veien til det ekstraordinære er brolagt med vel kjente utfordringer. Det er heller ikke oppgitt hvor mye dette anlegget støyer på tomgang.

    PS: Dette kan virke som tullete kommentarer om kravet til kapasitet, men tråden handler altså om live lyd vs. reprodusert lyd. Live lyd er så å si umulig å reprodusere - selv om Meyers forsøk er interessant - for når det kommer til lyden av f.eks. et pistolskudd kommer også dette anlegget til kort.
    Anlegget mitt går først tom i bassen. For små forsterkere. Diskanten klarer fint 120 db i lytteposisjonen og da trenger jeg minst 140db i bassen. Det har jeg ikke inne.
    Men det er nesten i balanse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Anlegget mitt går først tom i bassen. For små forsterkere. Diskanten klarer fint 120 db i lytteposisjonen og da trenger jeg minst 140db i bassen. Det har jeg ikke inne.
    Men det er nesten i balanse.
    Jepp, 120+ dB. Det er typisk «hifi». Men trådstarter ønsket innspill om live lyd, og da er ekstreme 130 dB nødvendig headroom.

    130 dB er naturligvis helseskadelig, selv over korte perioder (spiller ikke dagens trommeslagere med ørepropper?). Så diskusjonen er litt kunstig, kanskje med unntak av dem som bruker anlegget til film med spesialeffekter.

    Fwiw, da Metallica hadde konsert for noen år siden, brukte de 21 av disse VLFC-boksene (gir ca. 145 dB i kapasitet) i kombinasjon med 85 konvensjonelle subber (som går opp til 90 Hz). Hjemmeanlegg blir naturligvis en annen «sportsgren».
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er nå litt forskjell på 140 dB ute i friluft og inne i et 20 kvm stort rom.

    Et pistolskudd bør ikke gjengis realistisk i en stue :eek:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette vil eg sterkt advare mot at ingen gjør, å bestille VLFC, den er ikke designet for private hjem eller nabo lag og bør helst brukes ute og lagt fra bebyggelse. Dette er ikke kødd engang men reelt, også ifølge ett eller annet brannvesen i California, some Fire Departement eller noe der omkring. Når MeyerSound i utviklingsfasen skulle teste disse synes de de ga liten respons i den store lagerhallen de testet de i så de skrudde godt opp, så i bygningen ved siden av som var strukturelt sammenbundet, ristet alt av hyllene, de trodde det var jordskjelv og evakuerte. Så ga de klar beskjed altså brannvesenet ett eller annet sted i Berkeley California, at dette gjorde de ikke en gang til. Ferdig arbeid.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Jepp, 120+ dB. Det er typisk «hifi». Men trådstarter ønsket innspill om live lyd, og da er ekstreme 130 dB nødvendig headroom.

    130 dB er naturligvis helseskadelig, selv over korte perioder (spiller ikke dagens trommeslagere med ørepropper?). Så diskusjonen er litt kunstig, kanskje med unntak av dem som bruker anlegget til film med spesialeffekter.

    Fwiw, da Metallica hadde konsert for noen år siden, brukte de 21 av disse VLFC-boksene (gir ca. 145 dB i kapasitet) i kombinasjon med 85 konvensjonelle subber (som går opp til 90 Hz). Hjemmeanlegg blir naturligvis en annen «sportsgren».
    Live lyd har aldri mer en 120 db i diskant, men gjerne 140 db i bassen. Du skjønner jo ikke forskjell på lyd ute og inne på er trangt rom
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha hatt ett fullt trommesett i lytterommet et par år har jeg kommet frem til at det ønsker jeg ikke å kunne gjengi på riktig nivå, det gjør rett og slett vondt:LOL:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Etter å ha hatt ett fullt trommesett i lytterommet et par år har jeg kommet frem til at det ønsker jeg ikke å kunne gjengi på riktig nivå, det gjør rett og slett vondt:LOL:
    Et trommesett uten oppmikking i et kjellerrom låter ikke pent. Ingen vil ha det sånn
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Live lyd har aldri mer en 120 db i diskant, men gjerne 140 db i bassen. Du skjønner jo ikke forskjell på lyd ute og inne på er trangt rom
    Hvis en enkel domediskant var tilstrekkelig i oppbyggingen av profesjonelle systemer med høy SPL-kapasitet, ville man observert flere eksempler på at man brukte én domediskant i stedet for hornladede kompresjonsdrivere.

    Når man setter kravet til lineær kapasitet helt opp til 130 dB (pr. høyttaler, som blir 136 dB i stereo), holder det ikke med tradisjonelle løsninger fra HIFI-verdenen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Hvis en enkel domediskant var tilstrekkelig i oppbyggingen av profesjonelle systemer med høy SPL-kapasitet, ville man observert flere eksempler på at man brukte én domediskant i stedet for hornladede kompresjonsdrivere.

    Når man setter kravet til lineær kapasitet helt opp til 130 dB (pr. høyttaler, som blir 136 dB i stereo), holder det ikke med tradisjonelle løsninger fra HIFI-verdenen.
    Så du mener at det trengs like mye spl kapasitet i hele frekvensområdet i et hifi-lytterom.
    Jeg snakker i hvert fall ikke om at jeg tror mine høyttalere klarer seg bra på en utekonsert. For å gjengi musikk i rommet mitt troverdig er balansen nær perfekt
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg hadde en lang prat med min bror igår og eg innser nå at dette var ett naivt og infantilt initiativ. Men vil jo alltid prøve meg frem. Å ta opp ting er ikke så lett som eg trodde. Det er nå bekreftet, han uttrykte seg litt ullent før, han sa nær mikking måtte til, ingen Zoom eller rom mic kan gå på rocke musikk. Men igår sa han at rock og trommer i tillegg krever snert så man må både nær mikke og bruke mic i rommet for å få noe som minner om ett godt Live opptak. Så han sa igår klart og tydelig at det går ikke å ta opp noe å forestille seg at man får det likandes uten en haug av erfaring med mikking, innspilling, akustikk klang og reverb, tok litt futten ut av meg. Før meg til avlukket for de desillusjonerte, og la meg spise pillen for lav dynamisk range, 😥😥😥😥😥😥😥
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Etter å ha hatt ett fullt trommesett i lytterommet et par år har jeg kommet frem til at det ønsker jeg ikke å kunne gjengi på riktig nivå, det gjør rett og slett vondt:LOL:
    Ja men det er da besnærende irriterende at det å ta opp ett trommesett nogenlunde realistisk er helt fuckings utopi med dagens teknologi...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis en enkel domediskant var tilstrekkelig i oppbyggingen av profesjonelle systemer med høy SPL-kapasitet, ville man observert flere eksempler på at man brukte én domediskant i stedet for hornladede kompresjonsdrivere.
    Når man setter kravet til lineær kapasitet helt opp til 130 dB (pr. høyttaler, som blir 136 dB i stereo), holder det ikke med tradisjonelle løsninger fra HIFI-verdenen.
    Alle de dyrere Line Arrays'ene brukere jo flere kompresjonsdrivere i høyden sammen med waveguider,så man minimerer kansellerings avstandene mellom diskantene med waveguide. De kan fysikken de som lager dette, og det er vel svært få Line Arrays hvor diskanten er begrensingen i SPL.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Etter å ha hatt ett fullt trommesett i lytterommet et par år har jeg kommet frem til at det ønsker jeg ikke å kunne gjengi på riktig nivå, det gjør rett og slett vondt:LOL:
    Der er jeg sterkt uenig, de øver på trommesettet mitt 5 dager i uken, og det låter deilig autentisk, særlig siden eg sitter 7m unna i ett dempet rom noen ganger. Men den skarptrommen man hører innspilt, er ikke noe remotely lignende. Det er sørgelig, sørgelig daft i forhold, ikkje bare sørgelig men fascinerende forskjellig. Som å sole seg i måneskinn. Det er veldig mye verre enn å pule med kondom, for å si det sånn.... Veldig... mer som en sykkelslange....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg sitter med en umåtelig irriterende indignasjon, musikk som vi får severt det er veldig limited dynamisk. Det må være en eller annen Elon Musk som kan fikse dette eller....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Alle de dyrere Line Arrays'ene brukere jo flere kompresjonsdrivere i høyden sammen med waveguider,så man minimerer kansellerings avstandene mellom diskantene med waveguide. De kan fysikken de som lager dette, og det er vel svært få Line Arrays hvor diskanten er begrensingen i SPL.
    Men dette lages ikke for å spille i rom på 20-40kvm som de fleste har hjemme, så ser ikke helt poenget med å dra sammenligningen. En dome diskant er ikke et begrensende designkonsept i en stue.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har er rom på litt over 20kvm uten mye demping og det blir rett og slett for høyt
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Å lage gode rockeopptak er ekstremt vanskelig.
    Med det som ofte kalles et PA-anlegg, kan man skape rockekonsert. Av og til spiller band playback og folk tror det er live.

    Bare «PA-anlegg» kan reprodusere PA-anlegg.

    I naturen og nærmiljøet for øvrig er det lyder som ofte kommer opp i 130 dB. Det er det bare et «PA-anlegg» som kan reprodusere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Men dette lages ikke for å spille i rom på 20-40kvm som de fleste har hjemme, så ser ikke helt poenget med å dra sammenligningen. En dome diskant er ikke et begrensende designkonsept i en stue.
    Her fra et rom på ca. (?) 40 kvm med 3 Bluehorns i front (godt over 135 dB i kapasitet).

    Hva som trengs avhenger nok av ens behov.

    Og husk at fordreiningen øker langt under oppgitt kapasitet.

    2C107598-D9B5-4C85-8B76-087178F67FC4.jpeg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Men dette lages ikke for å spille i rom på 20-40kvm som de fleste har hjemme, så ser ikke helt poenget med å dra sammenligningen. En dome diskant er ikke et begrensende designkonsept i en stue.
    Det stemmer veldig bra. Men for de som bruker veldig mye penger på å utvikle teknologi, spredning, forvrengning, lydtrykk, fase anomialiteter, transient/impulse kapabiliteter, så blir det litt sånn Skoda lærer plukker litt opp fra Formel 1.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her fra et rom på ca. (?) 40 kvm med 3 Bluehorns i front (godt over 135 dB i kapasitet).

    Hva som trengs avhenger nok av ens behov.

    Og husk at fordreiningen øker langt under oppgitt kapasitet.

    Vis vedlegget 775517
    Ja, det er jo litt vanskelig å få taket på hvem som har hvilket behov i denne diskusjonen. Som andre har vært inne på: Å gjengi et trommesett i fullt øs på realistisk nivå hjemme i stua er det nok ingen som ønsker selv om de kanskje tror det. 😊
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, det er jo litt vanskelig å få taket på hvem som har hvilket behov i denne diskusjonen. Som andre har vært inne på: Å gjengi et trommesett i fullt øs på realistisk nivå hjemme i stua er det nok ingen som ønsker selv om de kanskje tror det. 😊
    Vel jeg ville vel tro at man kunne ha valget, men det har man absolutt ikke.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har ett rom med masse demping nedover og mye retur oppover så det skal høres ut som etter boken og veldig live ut. Jeg er allikevel svært misfornøyd med hva eg får servert i forhold til en Live forestilling.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og til forskjell fra mye vanlig PA eller HiFi, så er tema for Pro gjengen en nøytral palette. De leverer noe som er nøytralt. Du kan ikke mixe på noe som er voicet, en eller annen retning.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er jo litt vanskelig å få taket på hvem som har hvilket behov i denne diskusjonen. Som andre har vært inne på: Å gjengi et trommesett i fullt øs på realistisk nivå hjemme i stua er det nok ingen som ønsker selv om de kanskje tror det. 😊
    Trådens tema er nettopp live vs reproduksjon.

    Jeg har bare påpekt hva som trengs for å gjengi live, både live med forsterkning og akustisk live.

    Om man liker eller ikke liker konklusjonen om hva som trengs av kapasitet avhenger kanskje av ens utgangspunkt? Som bransjeaktør har du muligens gjort en kommersielt styrt beslutning som gjør at du ikke har interesse av en slik diskusjon?

    Mitt system er heller ikke helt kapabelt for «live» eller 130 dB. Likevel synes jeg diskusjonen om ubegrenset kapasitet er interessant. @Sluket har tidligere påpekt at lyden blir «annerledes» når kapasiteten ikke lenger setter noen som helst grenser. Jeg heller til å tro på det @Sluket påpeker og synes derfor at diskusjon om «live» og kapasitet er interessant selv om mitt anlegg peaker ut før 130 dB.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ett rom med masse demping nedover og mye retur oppover så det skal høres ut som etter boken og veldig live ut. Jeg er allikevel svært misfornøyd med hva eg får servert i forhold til en Live forestilling.
    Men det er vel som du har skjønt underveis ikke kun pga høyttalerne, men potensielt en kombinasjon av det og opptaksteknikk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn