Skarp og bass tromme test, live kontra opptak avspilt gjennom anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Kan du foreslå en Blu-ray film i den sammenhengen? Jeg har masse rock og blues på blu-ray (film), men ikke noe klassisk. Nyter klassisk helst på LP, men er alltid åpen for noe nytt og morsomt! :)
    Så artig at du spør. Det er mange gode, men her er 3 av mine favoritter som har voldsom dynamikk og god lyd samt et bra repertoar. Disse har aller best lyd på flerkanalsporet, men også meget god stereolyd. Du spiller vel kun stereo, så jeg hadde dette i tankene da jeg tenkte ut forslag. Her er ingen loudness war, uansett lydformat. Ikke meningen å gjøre dette til en stereo/surround diskusjon, men å høre innspillinger som dette på det ultimate 5.1 system ville vært den hellige gral for meg ;)

    Berliner filharmonikerne i Singapore. Mine favoritter: Siste satser i Rachmaninov og Mahler symfoniene.



    Europakonzert 2011. Rachmaninov symfonien og Chabrier åpningen klart best. Mislykket tolkning av Rodrigo sin gitarkonsert synes jeg, og den har fått fortjent kritikk. Men Rachmaninovs 2. er helt fabelaktig her.



    Berlioz' kjente symfoni med fantastiske San Francisco Symphony/Tilson Thomas. Denne har et aldeles ekstremt trøkk i bassen når det drar seg til (tenk Telarc eller Reference Recordings type lyd), men lyden generelt er veldig balansert og behagelig.

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Så artig at du spør. Det er mange gode, men her er 3 av mine favoritter som har voldsom dynamikk og god lyd samt et bra repertoar. Disse har aller best lyd på flerkanalsporet, men også meget god stereolyd. Du spiller vel kun stereo, så jeg hadde dette i tankene da jeg tenkte ut forslag. Her er ingen loudness war, uansett lydformat. Ikke meningen å gjøre dette til en stereo/surround diskusjon, men å høre innspillinger som dette på det ultimate 5.1 system ville vært den hellige gral for meg ;)

    Berliner filharmonikerne i Singapore. Mine favoritter: Siste satser i Rachmaninov og Mahler symfoniene.



    Europakonzert 2011. Rachmaninov symfonien og Chabrier åpningen klart best. Mislykket tolkning av Rodrigo sin gitarkonsert synes jeg, og den har fått fortjent kritikk. Men Rachmaninovs 2. er helt fabelaktig her.



    Berlioz' kjente symfoni med fantastiske San Francisco Symphony/Tilson Thomas. Denne har et aldeles ekstremt trøkk i bassen når det drar seg til (tenk Telarc eller Reference Recordings type lyd), men lyden generelt er veldig balansert og behagelig.

    Handlet den nederste, fant ikke de to andre.
    Men rasket lige godt med meg denne samtidig, da jeg tenkte at kanskje er det noe det orkesteret og den dirigenten får til...:
    1618080579149.png



    EDIT:
    Ja, jeg spiller kun 2 kanaler, og forstår fordelene med full pakke. Samtidig er det nå en gang sånn at det koster mer med 5 like gode kanaler som et "raka rør"-oppsett som jeg har, så det blir både pro og contra i denne sammenhengen. :)
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Mahler disken er god om jeg husker rett. Dessverre er mange Blu ray utgivelser innen klassisk musikk vanskelige å få tak i, særlig når de er noen år gamle. Begrenset marked og antall disker produsert er vel problemet. Kan sende deg linker om jeg kommer over noe. Men Amazon, Presto og ebay pleier å ha en del.
    Noe kan kjøpes fra Platekompaniet, men det må alltid etterbestilles. Og etter dette coronaåret er vel alt enda vanskeligere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Mahler disken er god om jeg husker rett. Dessverre er mange Blu ray utgivelser innen klassisk musikk vanskelige å få tak i, særlig når de er noen år gamle. Begrenset marked og antall disker produsert er vel problemet. Kan sende deg linker om jeg kommer over noe. Men Amazon, Presto og ebay pleier å ha en del.
    Noe kan kjøpes fra Platekompaniet, men det må alltid etterbestilles. Og etter dette coronaåret er vel alt enda vanskeligere.
    Bestilte på Platekompaniet, men det er UK import, så det tar nok litt tid.
    Takk for tips! :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Bestilte på Platekompaniet, men det er UK import, så det tar nok litt tid.
    Takk for tips! :)
    Du må ikke være redd for utlandet når du skal handle klassisk på blu-ray, det er dessverre mye vanskeligere å få tak i slikt her hjemme. Jeg forstår at man ønsker å handle i Norge. Men du bør ha den Singapore disken, helt rått. Synes jeg da. Forviller du deg til Ytre Enebakk en gang så kunne du sett og hørt den her. Om ikke lyden falt i smak, så er det framifrå musikk!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke være redd for utlandet når du skal handle klassisk på blu-ray, det er dessverre mye vanskeligere å få tak i slikt her hjemme. Jeg forstår at man ønsker å handle i Norge. Men du bør ha den Singapore disken, helt rått. Synes jeg da. Forviller du deg til Ytre Enebakk en gang så kunne du sett og hørt den her. Om ikke lyden falt i smak, så er det framifrå musikk!
    Lette på verdensveven etter den, har ingen angst for utenlandshandel. Men jeg lykkedes ikke finne den, dessverre. Jeg er muligens en dårlig googler. :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja filmfolket elsker dynamikk for å gi kundene opplevelser mens platebransjen hater det så ikke hip-hop hodetelefon ungdommen skal høre hva noen andre sier....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis finnes det musikk som har dynamikk, men ja mye dritt som kommer ut. Flatt som fy.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Lette på verdensveven etter den, har ingen angst for utenlandshandel. Men jeg lykkedes ikke finne den, dessverre. Jeg er muligens en dårlig googler. :)
    Hm.. første som dukket opp på google da jeg søkte på denne:


    Krever litt søking for å finne bedre priser, men ofte har enkelte leverandører brukte eksemplarer via amazon. Men det er generelt dyrt, disse diskene er ikke dusinvare.


     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hm.. første som dukket opp på google da jeg søkte på denne:
    Krever litt søking for å finne bedre priser, men ofte har enkelte leverandører brukte eksemplarer via amazon. Men det er generelt dyrt, disse diskene er ikke dusinvare.
    Her har du ett uutnyttet marked Polka, du selger ikke plater, men søke resultater for de i befolkningen som synes alt var så mye bedre i MS-DOS :D :cool:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har ikke glemt denne heller, ting tar tid og mye kommer imellom, men den skal til pers en dag....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da har vi prøvd denne noen ganger, og det er deprimerende. Det man hører live kan på ingen måte måle seg med det man i etterkant kan høre innspilt. Bandet spiller, vi tar det opp, han lydmannen styrer mye, det vi så får ut av høytalerne er bare så langt fra Live som det kan få bli. Det er skrekkelig hvor stor forskjell det er, det er som natt og dag. De øver her, vi tar det opp, spiller på max, ikkje engang close, det låter ræva dynamisk i forhold til live. Den snerten du får Live, er vi ikke fuckings i nærheten av, ikkje i nærheten av x 2. Det er sørgelig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Er dette rett fra råtape? Uten noen som helst komprimering?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Er dette rett fra råtape? Uten noen som helst komprimering?
    Ja, tar opp rått med en rack mixer med lagring, spiller av tromme spor direkte. Mic'et bass, tam, skarp og 2 for symbaler. Helt håpløst tamt i forhold til Live! Crispy snerten fra live er borte .. Alt med gode mic'et...,
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ikke så rart det siden du mister alt som skjer i rommet......
    Ja må være noe der ja. Scene rommet er forøvrig godt dempet under 800-1000hz, tak og bakvegg åpen. Rommet som høytalere spiller ut i mer Live da
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja må være noe der ja. Scene rommet er forøvrig godt dempet under 800-1000hz, tak og bakvegg åpen. Rommet som høytalere spiller ut i mer Live da
    Forresten - bruker du noe kompresjon eller klang på opptakene? Hvis ikke, så vil det jo låte utrolig dødt og kjedelig.

    Prøv også å gjøre et opptak litt uti rommet med par omni mikker så kommer nok mye av livefølelsen tenker jeg. Det vil låte skramlete, men mye mer "live" enn nærmikkene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dersom du nærmicer alt som skjer i bandet med cardioidemic, erstatter hver mic med høyttaler som har samme spredning som det som er spilt inn i akkurat den posisjonen, også lytter til dette fra sweetspot burde det begynner å likne veldig.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Forresten - bruker du noe kompresjon eller klang på opptakene? Hvis ikke, så vil det jo låte utrolig dødt og kjedelig.
    Prøv også å gjøre et opptak litt uti rommet med par omni mikker så kommer nok mye av livefølelsen tenker jeg. Det vil låte skramlete, men mye mer "live" enn nærmikkene.
    Konge takk for tips, lydmannen hadde ikke noen tro på å sette en Zoom foran bandet. Broderen anbefalte det heller ikke.... Jeg tenkte det var noe å prøve også men ble ikke den gangen....
    Men altså for i svarte steike så inn i granskauen helgete, vi må vel ha kommet såpass langt teknologisk at det går an å ta opp ting så det høres litt reellt ut, uten kompresjon og klang? Ka er det de derre mikrofon produsentene holder på med? 😂 Skjønner jo at ulik plassering for musikk kilder og senere avspilling på annerledes plassert høytaler vil gi forskjeller, men ikke så mye. Så opptak er fremdeles 900% erfaring og 2/3 voodoo so to speak?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dersom du nærmicer alt som skjer i bandet med cardioidemic, erstatter hver mic med høyttaler som har samme spredning som det som er spilt inn i akkurat den posisjonen, også lytter til dette fra sweetspot burde det begynner å likne veldig.
    Det der høres billig, enkelt og utrolig praktisk ut ja 😁😎
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Trommer må vel være det som er vanskeligst å hermetisere. Man hører veldig godt forskjell når det er live.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja kan sikkert få gjort det bedre, men første forsøk var som sagt å gå fra Ferrari rett over til punktert trillebår. Intet mer, intet mindre...
    Antar opptaksutstyret, avspillingsutstyr, setup ol.lign. kverket veldig mye av dynamikken
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dersom du nærmicer alt som skjer i bandet med cardioidemic, erstatter hver mic med høyttaler som har samme spredning som det som er spilt inn i akkurat den posisjonen, også lytter til dette fra sweetspot burde det begynner å likne veldig.
    Hvis man nu kunne overføre alt fra et trommesæt 1 til 1 og efterfølgende afspille det på sit anlæg i samme styrke og dynamik skal man nok til at støvsuge pap op fra gulvet :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det der høres billig, enkelt og utrolig praktisk ut ja 😁😎
    Egentlig skrev jeg det ikke som et forslag, men for å illustrere hvordan å spille inn i lytteposisjon og så spille det av igjen et stykke fra lytteposisjon ikke vil oppleves riktig.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Egentlig skrev jeg det ikke som et forslag, men for å illustrere hvordan å spille inn i lytteposisjon og så spille det av igjen et stykke fra lytteposisjon ikke vil oppleves riktig.
    Egentlig var det ikke noen egentlig test med lytteposisjon for å si det sånn. Jeg stod rett foran scenen når de spilte. Ved avspilling brukte vi scene monitorene, som er vanlige PA høytalere, som vi bare snudde opp og rundt. Stod fortsatt foran scenen ved avspilling men 2 meter lengre bak, så rom bidrag skulle være litt begrenset ihvertfall. Og sitte i lytteposisjon i ett såpass dempet rom ville jo ikke være i nærheten av reellt. Selv når de spiller høres det øredøvende rett foran scenen, mens 7 m bak i andre enden av rommet høres det mye lavere og behagelig ut.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er ett rart problemområde for oss slutt brukere av opptaks resultatene, at det er en slik vanskelig prosess, å fange lyd og reprodusere den.
    Så vi sitter der og hører på noe som er manipulert hinsides for at det skal høres "liksom" naturlig ut.
    Alle har vel opplevd hvor mye bedre det høres ut "Live" enn i stuen, det gjorde eg her og skal prøve det flere ganger igjen.
    Men jeg har ikke store forhåpninger egentlig, teknologien og prosessen har nok ikke blitt så god at man har ett lønnlig håp om å gjengi trommer og andre transient tunge instrumenter i ulike rom med svært undermotoriserte høytaler systemer, bl.a.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Trommer må vel være det som er vanskeligst å hermetisere. Man hører veldig godt forskjell når det er live.
    Å hermetisere er én ting. Å reprodusere en annen.

    Trommer strekker seg over nesten hele HIFI-skalaen, 20Hz-20kHz, med en peak SPL på ca. 130 dB.

    Få oppsett klarer den oppgaven.


    PS: Hører gjerne fra folk som har et slikt oppsett 😉
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok tar den til etteretning, det var avspillningskjeden som var problemet. Neste gang skal vi kjøre det på hoved systemet, og ikke de 1"/15" PA Mackie monitorene. Sorry.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvor mye mid-bass /mellomtone areal må man ha for at det blir realistisk?
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har bare 2 Meyer Sound UPA-1P som topper, men de skal kunne drive endel SPL. De kjører til 100hz, under der er det vel greit med bestykningen.
    Det er 2 front loaded horn med 3,4m lengde og 18" Eighteen Sound elementer som spiller over 28Hz, det skal være nok. Men toppene har ikke nok areal til å kjøre realistisk, det antar eg er ganske klart. Subbene skal kunne klare veldig mye, men ikke toppene.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har bare 2 Meyer Sound UPA-1P som topper, men de skal kunne drive endel SPL. De kjører til 100hz, under der er det vel greit med bestykningen?
    Den trenger en subwoofer og klarer ikke 130 dB peak. 130 dB er HØYT.

    Men det er et godt poeng at (relativt rimelige) PA-anlegg har mye høyere headroom enn konvensjonelle hifi-høyttalere.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    MeyerSound UPA-1P er vel ikke egentlig en relativt rimelig PA høytaler bare så det er sagt, den er en pro høytalere innen PA som koster flesk, ala l'Acoustic og d&b audiotechnik. I følge spec skal den klare 130db, men det er jo mye skryt i den bransjen. Eg kjøpte de av Bright før corona, og de bruker den enda selv om Ultra X-40 skulle vært innkjøpt. Tanken er ihvertfall at de har ikke nok areal til å få det realistisk, selv om de teoretisk kan spille høyt nok. De har som du sier headroom i bøtter og spann og det er bra, men det er ikke nok med en 12" tommers element for å få dollaren eller basstrommer til å sitte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og når det gjelder volum, så har det ingen interesse, alt over 100-105db er slitsomt. Har kjøpt en lydmåler. Men headroom og kapasitet er det som er dynamikk, er det ikke?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har jobbet litt med konstruksjon av pa-utstyr. Veldig mye utstyr som er speccet høyt oppfører seg katastrofalt dårlig ved de oppgitte lydtrykkene. For eksempel hadde L'Acoustic Kara II 125dB ved 20% THD under sinus sveip. Dette var ved long throw preset. Og de er oppgitt til 142dB (altså masse gaim i diskanten). Bassene takker for seg rundt 113dB. Det skal en solid dose fantasi til for å få dette til å bli 142 dB. Forøvrig tror jeg ux40 er et klokt valg.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Ja, tar opp rått med en rack mixer med lagring, spiller av tromme spor direkte. Mic'et bass, tam, skarp og 2 for symbaler. Helt håpløst tamt i forhold til Live! Crispy snerten fra live er borte .. Alt med gode mic'et...,
    Må kanskje tenke litt motsatt for å få live feelingen?

    Prøvd å bruke to stor membran mikker som ambienter? Å så bare fylle forsiktig etter med nærfelt mikker for å få litt tydlighet?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har jobbet litt med konstruksjon av pa-utstyr. Veldig mye utstyr som er speccet høyt oppfører seg katastrofalt dårlig ved de oppgitte lydtrykkene. For eksempel hadde L'Acoustic Kara II 125dB ved 20% THD under sinus sveip. Dette var ved long throw preset. Og de er oppgitt til 142dB (altså masse gaim i diskanten). Bassene takker for seg rundt 113dB. Det skal en solid dose fantasi til for å få dette til å bli 142 dB. Forøvrig tror jeg ux40 er et klokt valg.
    Ja jeg hører på max 100db omkring så har godt med headroom da. "Forøvrig tror jeg ux40 er ett klokt valg", mener du med det Ultra X-40, vet du noe om utviklingen av denne?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis jeg skal drømme om høytalere med mest headroom så var det vel MeyerSound Ultra X-40, d&b audiotechnik V7P eller Coda Audio APS/Hops 12i som kunne passe her, eller en selvlagd Danley SH50. Det ville vært gøy. Men man må få tid til sakene....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn