Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.250
    Antall liker
    3.517
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sikleskoene til trådstarter trodde jeg var kvinnesko, men smaken er forskjellig.

    Gode sko kan være så mangt, men gode sko er viktig.

    Har noen slike fra Zegna. De brukes et ganger i året sammen med Corneleani dressen(e).





    Til daglig går det mye i slike og skatesko fra Cirka. (Gode, og så får jeg dem til innpris Cirkaene altså).


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.639
    Antall liker
    103.261
    Torget vurderinger
    23
    Spiralis skrev:
    Noen her som er gamle nok til å huske et norsk kvalitetsmerke som het "Windsor"? Skikkelige sko i ordentlig lær og randsydd, ikke limt! Forsvaret brukte dem til "arbeidsuniform" og til "permuniform". Arbeidsskone man fikk var selvsagt brukte, men permskoene var nye og man fikk beholde dem når man dimmet. Jeg fikk byttet mine permsko inn i helt nye den dagen jeg dimmet, en "dirty deal" med sjefen på depotet. ;)

    Så på våren i 1980 hadde jeg et par helt nye "pensko". Vi som visste hva vi gjorde var selvsagt i en avdeling som brukte sorte sko istedet for hærens brune. ;D Disse skoene har jeg nå brukt i snart 32 år, pusses, stelles og tas godt vare på. Og som Fidelio var inne på, de brukes ikke hver dag. Hva slike sko kostet den gangen de var nye vet jeg ikke, men jeg vet at de var dyre. Min mor kjøpte alltid "Windsor" sko til oss gjennom hele oppveksten. Begrunnelsen hennes var at de var av overlegen kvalitet og ble billigst i det lange løp. Økonomisk min gamle mor, meget økonomisk, krigsgenerasjonen og ting skulle vare!

    Fordelen med disse skoene jeg "fikk" fra Forsvaret er at de er av en meget tidløs modell som aldri går av moten. Det finnes motesko, og så finnes der sko for framtiden. For meg er dette litt som å gå til frisøren, det bare må gjøres, kommer ikke utenom. Frisøsen min innkaller meg pr SMS ofte nok til at håret etter frisøsens og hustruens mål er greit. På samme måte med sko, jeg kan ikke på noen måte si at jeg elsker å kjøpe sko, jeg liker det ikke engang, men det er noe man ikke slipper unna! ::) Derfor pleier jeg å kjøpe så gode ( målt io kvalitet og passform ) sko som mulig, ( prisen er rimelig underordnet ) for å måtte gjøre det så sjelden som mulig!
    Windsor er da et gammelt godt merke, har et par Windsor selv, finnes de lenger tro? Husker det hang Windsor reklame på noen husvegger.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    C. Alshus skrev:
    Sikleskoene til trådstarter trodde jeg var kvinnesko, men smaken er forskjellig.

    Gode sko kan være så mangt, men gode sko er viktig.

    Har noen slike fra Zegna. De brukes et ganger i året sammen med Corneleani dressen(e).
    Kjempefine de Zegna'ene Alshus! Har selv et par myke Zegnaloafers, type myke sommersko. Som å ha på seg en sokk av fløyel:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.968
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    [quote [/quote]

    Windsor er da et gammelt godt merke, har et par Windsor selv, finnes de lenger tro? Husker det hang Windsor reklame på noen husvegger.
    [/quote]Windsor sko ble laget på Norrøna skofabrikk på Hamar. Nedlagt for mange år siden.

    Tror lokalet bl.a. rommer en bedrift som syr sko til spesielle helsemessige behov. Spesialbestillte etter mål. Fåes v behov etter rekvisisjon fra Ortoped. Disse er ofte klumpete og usexy, og neppe noe for skofetisjistene i denne tråden, men ikke vet jeg. Jeg er mer opptatt av vinyl.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vi trenger noen fler bilder. Her er noen fler Lobb som gjør øynene våte. Måtte ta med de sorte "Battle Boots", barske sko med barskt navn.
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Polo-støvler de siste der, er de ikke, Fidelio?

    Fidelio skrev:
    Vi trenger noen fler bilder. Her er noen fler Lobb som gjør øynene våte. Måtte ta med de sorte "Battle Boots", barske sko med barskt navn.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    MaKi skrev:
    Polo-støvler de siste der, er de ikke, Fidelio?
    Jeg trodde det var slikt som ble brukt under revejakt, selv om læret på toppen der som regel er sort og ikke brunt. Uten å være sikker, tror jeg polostøvler er høyere slik at de dekker litt av kneet. Og polostøvler er vel ofte brune. Kanskje noen hestekyndige her vet?
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hehe. Man kan bare finne seg i så mye.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    3.201
    Du har en "spesiell" smak i sko, Fidelio, det må jeg si! ;D

    ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.176
    Antall liker
    9.504
    "Battel boots" er jo kliss like sveisestøvlene fra Bata.

    ;D
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fidelio skrev:
    Vi trenger noen fler bilder. Her er noen fler Lobb som gjør øynene våte. Måtte ta med de sorte "Battle Boots", barske sko med barskt navn.
    De øverste her var snadder.

    Jeg har en forkjærlighet for engelske sko, og liker ikke noe særlig italienske sko. Synes de ofte blir for lange i lesten og for butt i tåen. Church's synes jeg er spennende. Crocett&Jones får mye åtgaum rundt forbi ser jeg. Kjenner du til dem?

    Jeg tror denne tråden, og litt andre prosjekter, har modnet en feeling i meg; jeg har for mye billig og dårlig drit. Og det er bedre med få og gode plagg, en mange dårlige. Så det er det i ferd med å bli slutt på.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte på den siste av de tre, ikke den mørkebrune. Men, det er kanskje også en revejaktstøvel.

    Fidelio skrev:
    MaKi skrev:
    Polo-støvler de siste der, er de ikke, Fidelio?
    Jeg trodde det var slikt som ble brukt under revejakt, selv om læret på toppen der som regel er sort og ikke brunt. Uten å være sikker, tror jeg polostøvler er høyere slik at de dekker litt av kneet. Og polostøvler er vel ofte brune. Kanskje noen hestekyndige her vet?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Takk for et konstruktivt innlegg til siste bidragsyter. Skjønner ikke hvorfor noen alltid må ødelegge tråder de ikke kan bidra til selv. Filister.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    58.968
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, skjønner jo at dette med sko er en alvorlig sak.
    Jeg føler meg medskyldig når du mener sko- tråden din ødelegges.
    Man bør ikke spøke og nevne fetisjer.
    Tom Waits videoen mener jeg dog var saklig.(?)
    Platetips: "The New Soft Shoe" m Gram Parsons.
    Vinylhabitten til baluba har jeg intet med å gjøre!
    Nå forlater jeg tråden, snikende ut på gummisåler.

    Dette er mer min greie:
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Elskar Gourmet-skoa mine! Modellen heiter Cinque N og er på tilbod hjå Freudian Kicks.
    Med den vinteren vi har no held desse meg varm på beina. Dei er som å gå på eit kyss.



    Når det blir kaldare går eg over til desse frå Uniforms for the dedicated.

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Står bla. om Dagestad i Dagsavisen idag.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Takk for et konstruktivt innlegg til siste bidragsyter. Skjønner ikke hvorfor noen alltid må ødelegge tråder de ikke kan bidra til selv. Filister.
    Uff da. Føler du deg støtt på Bluesbreakers vegne? Den lille spøken min gikk jo bare utover ham, og så gravalvorlig er vel ikke temaet at ikke en spøk kan tåles. Men hvis du har mistet all troen på meg nå kan du kanskje finne litt trøst i å lese disse ordene: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62825.msg1265882.html#msg1265882.

    Lenken inneholder også et fint bilde, men det er mulig at dette innspillet er på et for lavt økonomisk nivå til å være konstruktivt.  :p
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    baluba skrev:
    Fidelio skrev:
    Takk for et konstruktivt innlegg til siste bidragsyter. Skjønner ikke hvorfor noen alltid må ødelegge tråder de ikke kan bidra til selv. Filister.
    Uff da. Føler du deg støtt på Bluesbreakers vegne? Den lille spøken min gikk jo bare utover ham, og så gravalvorlig er vel ikke temaet at ikke en spøk kan tåles. Men hvis du har mistet all troen på meg nå kan du kanskje finne litt trøst i å lese disse ordene: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62825.msg1265882.html#msg1265882.

    Lenken inneholder også et fint bilde, men det er mulig at dette innspillet er på et for lavt økonomisk nivå til å være konstruktivt. :p
    Nei, jeg er takknemlig for at du poster interessant info om sko her. Jeg er bare oversensitiv mht poster som smaker av homohets, så hvis jeg overreagerer beklager jeg. La oss holde oss til sko og holde vinylhomoallusjoner utenfor.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Et par som jeg virkelig er blitt glad i, selv om de er litt spesielle. De har strikk under der lissene skulle sitte, noe som eliminerer behov for lisser. Trer man dem med lisser, blir de mer klassiske, men gir et fint litt rufsete preg uten dem.
     

    Vedlegg

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Fidelio skrev:
    Et par som jeg virkelig er blitt glad i, selv om de er litt spesielle. De har strikk under der lissene skulle sitte, noe som eliminerer behov for lisser. Trer man dem med å, blir de mer klassiske, men gir et fint litt rufsete preg uten dem.
    Ser litt ut som at de som lagde skoene ikke skjønte at lisser var unødvendig. Sko uten lisser (som er ment for lisser) gir fort et preg av demens.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Fidelio skrev:
    Et par som jeg virkelig er blitt glad i, selv om de er litt spesielle. De har strikk under der lissene skulle sitte, noe som eliminerer behov for lisser. Trer man dem med å, blir de mer klassiske, men gir et fint litt rufsete preg uten dem.
    Ser litt ut som at de som lagde skoene ikke skjønte at lisser var unødvendig. Sko uten lisser (som er ment for lisser) gir fort et preg av demens.
    Neida, det er borrelås det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    baluba skrev:
    Fidelio skrev:
    Takk for et konstruktivt innlegg til siste bidragsyter. Skjønner ikke hvorfor noen alltid må ødelegge tråder de ikke kan bidra til selv. Filister.
    Uff da. Føler du deg støtt på Bluesbreakers vegne? Den lille spøken min gikk jo bare utover ham, og så gravalvorlig er vel ikke temaet at ikke en spøk kan tåles. Men hvis du har mistet all troen på meg nå kan du kanskje finne litt trøst i å lese disse ordene: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62825.msg1265882.html#msg1265882.

    Lenken inneholder også et fint bilde, men det er mulig at dette innspillet er på et for lavt økonomisk nivå til å være konstruktivt. :p
    Nei, jeg er takknemlig for at du poster interessant info om sko her. Jeg er bare oversensitiv mht poster som smaker av homohets, så hvis jeg overreagerer beklager jeg. La oss holde oss til sko og holde vinylhomoallusjoner utenfor.
    Hva ville sentralen vært uten litt gla'homofobi? ;)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Nok et godt tiltak fra Fidelio, en av HFS store historiefortellere!

    Selv må jeg innrømme at inntil høsten 2005 så hadde jeg nok omtrent samme perspektiv på sko som Andy Dufresne i 'Shawshank Redemption' - 'I mean, seriously, how often do you really look at a man's shoes?'

    Den høsten kom min daværende blivende fru tilbake fra Edinburgh med to par sko fra Crockett & Jones, ett par Coniston og ett par Cardiff Brogues.



    Seks år senere er de like fine, om ikke finere, og Andy Dufresne ville neppe passert min celle (like) ubemerket.


    noruego
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Nok et godt tiltak fra Fidelio, en av HFS store historiefortellere!

    Selv må jeg innrømme at inntil høsten 2005 så hadde jeg nok omtrent samme perspektiv på sko som Andy Dufresne i 'Shawshank Redemption' - 'I mean, seriously, how often do you really look at a man's shoes?'

    Den høsten kom min daværende blivende fru tilbake fra Edinburgh med to par sko fra Crockett & Jones, ett par Coniston og ett par Cardiff Brogues.

    Seks år senere er de like fine, om ikke finere, og Andy Dufresne ville neppe passert min celle (like) ubemerket.

    noruego
    Det var et friskt innsyn i din fantasiverden. Mer av denne typen innslag takk.

    Min far og hans venner lærte meg viktigheten av sko i tidlig alder. Jeg kan ikke huske hvor gammel jeg var da en av "onklene" lærte meg å pusse skoene mine selv, og pappa stresset alltid viktigheten av riktige sko til riktig anledning og antrekk, samt vedlikehold. Men jeg lærte aldri noe om dyre sko, og det har jeg heller ikke plukket opp senere. Men sko er mye viktigere enn det de fleste menn finner nødvendig. Altfor mye sloppy forhold til skotøy. De prøver ikke engang. Men jeg vet ikke om det er verre enn "snobbene" som bruker vintage Nike til dress.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Da er jeg blitt et par rikere i dag, la inn et bud på et par Bettanin & Venturi på utgangspris på ebay, og jommen ble det ikke det eneste budet :) Prisen var veldig lav, så et godt kjøp.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Da er jeg blitt et par rikere i dag, la inn et bud på et par Bettanin & Venturi på utgangspris på ebay, og jommen ble det ikke det eneste budet :) Prisen var veldig lav, så et godt kjøp.
    Gratulerer. Rimelig oppsiktsvekkende, de også. Du kommer sikkert til å elske dem. ;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    En av de lokale herrebutikkene selger mye Playboy sko. Jeg bruker bla. Prestige mye i jobb når jeg skal ha sorte sko

     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    Måtte ha nye hikingsko. Valget falt for Garmont dragontail. Kjøpt hovedsaklig for det jeg mener er en av verdens beste såler: Vibram.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mephisto.
    et brunt par som passer akkurat, og et sort par med plass til raggsokker.

    høst, vinter og vår - check.


     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    mesut skrev:
    mephisto.
    et brunt par som passer akkurat, og et sort par med plass til raggsokker.

    høst, vinter og vår - check.


    Minner meg på en lengre diskusjon jeg hadde i Wien for noen år tilbake med en skoforhandler som blant annet også førte Mephisto. Han var overbevist om at Mephisto hadde gjort en kjempetabbe ved å bruke Pavarotti som frontfigur for merket, og at det var denne tabben som hadde gjort seg utslag i dårligere salg. Snarere enn å skape assosiasjoner til klassiske kvaliteter og stjernestatus blant operaelskerne i den øvre middleklasse i Wien, så mente han at Pavarotti-reklamene for Mephisto hadde medført at merket og deres design i stedet hadde gitt assosiasjoner til "komfortable sko selv for mennesker som er så feite at de stabber rundt i kjortel og 'fatso-cap'".

    (Det sagt, jeg kjøpte uansett med meg et par Mephisto-sandaler som jeg har vært strålende fornøyd med.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn