Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Supert Zomby. Opprinnelig trakk CT i fra VAT, men det sluttet de med for noen år siden, og siden har jeg ikke kjøpt noe over nett.
    Nå kan jo det lønne seg igjen.
    Men det er en litt uklar beskjed som kommer opp på førstesiden, når en skal velge valuta - det kan se ut som om VAT legges til helt til slutt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Supert Zomby. Opprinnelig trakk CT i fra VAT, men det sluttet de med for noen år siden, og siden har jeg ikke kjøpt noe over nett.
    Nå kan jo det lønne seg igjen.
    Men det er en litt uklar beskjed som kommer opp på førstesiden, når en skal velge valuta - det kan se ut som om VAT legges til helt til slutt.
    Blir smått usikker på hvordan dette er og blir. Uansett OVK skal over om to uker. Jeg tenker tenker meg en sving innom CT, for å få hjelp til å finne dress- og skjortestørrelse i alle fall. Da får jeg spørre, regne på det, og bestemme meg med det samme.

Tillegg: Herring er det jo ikke bare å svinge innom fra London, så der blir det å bestille på nett.

Jeg har gjort det en gang før også. Det gikk fint til den stakkars DHL-sjåføren skulle prøve å levere på døra til en turnusarbeidende, døgnvill og utilgjengelig fyr. Han var veldig ivrig etter å levere på døra som avtalt, men det lot seg rett og slett ikke gjøre. Jeg endte med å måtte hente på 7-eleven (samarbeidspartner) av alle steder. DHL fra Tyskland går med Deutsche Post til post i butikk på Rema, og er super smooth.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det.
    Hver sin smak, Deph, men de der blir for mye for meg.
    Det er flere lag med skinn, og til overmål i ulike typer (glatt/semsket), det har jeg aldri likt.
    Jeg liker heller ikke løsningen med hemper øverst på støvleskaftet, de har en irriterende evne til å hekte seg fast i buksesømmen.
    Min smak bygger på less is more.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Om man får lov til å spørre de stilbevisste, og endatil tillate seg å være et desidert askhole med det samme?

Jeg har surra rundt på nettsidene til CT. Jeg har kommet til at jeg liker end on end-stoff, og antageligvis sikter meg inn på noe blått denne gangen. Har hatt lyst på deres 'airforce blue' men det ser ut til å være veldig utplukka på størrelser, så det kan ende med marineblått.

Navy classic fit end-on-end business suit | Charles Tyrwhitt

Noen tips til skjorter som dekker/utnytter dressens spenn i grad av formalitet? Slips? Fra samme forhandler, helst.

Som et ekte askhole garanterer jeg naturligvis ikke at jeg følger rådene. :)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Fin dress det der, husk bare å kjøpe vest med, så har du enda flere kombinasjonsmuligheter.

Til mørk blå går veldig mye, selvsagt hvit skjorte, lys blå /sky, det er safe valg. Disse to som ensfargede er de mest formelle valgene.
    Du kan ha noe tekstur i skjortestoffet til en end-on-end, bare pass på at det ikke blir for stor kontrast mellom dress og skjorte - men heller ikke for lite.
    Velg classic skjortekrage til det formelle, enkel eller doble mansjetter er fritt valg.
    Et blått grenadine slips er helt safe til hvitt og blått - rust eller burgunder er også helt sikre valg, ellers synes jeg faktisk forslagene til CT ofte er ganske gode, bare pass på at slipset er en god del mørkere enn skjorten, og at det ikke er for blankt. Ikke slim, det er classic (9cm) som gjelder for herrer.

http://www.ctshirts.com/intl/mens-ties/classic/#prefn1=pattern&prefn2=season&prefv3=new%7Ccontinuity%7Cterminal&prefv4=BLUE&prefv5=silk&prefv1=plain&prefv2=AW16&prefn3=status&prefn4=webColour&prefn5=webFabric&tib=TIB-ties-classic-ties

Skjorter i cream eller alle nyanser av lys gul er fint til mørk blått. De har vært mine favoritter i årevis og jeg har mange av dem.
    Rosa - som faktisk er helt innenfor i de fleste land utenom Norge - er en flott skjortefarge til mørk blått.
    Du kan også gå for farger som nærmer seg rødt.

Vær varsom med grønt, kan være vanskelig å kombinere med mørk blått.

Siden dressen ikke har mønster kan skjorten ha det uten at det blir krasj; striper er fint, det er også ruter - bare de ikke blir for feite og dominerende.
    Men's Formal Shirts | Charles Tyrwhitt

Når du skal sette sammen farger kan du enten gå for kontrast; på motsatt side av fargesirkelen, eller ton-i-ton, farger som er ved siden av hverandre i fargesirkelen. Husk at fargene bør ha samme mengde hvitt i seg, de må være like mye eller lite mettet.
    last ned (3).jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noe hvitt sier seg nesten selv. En glatt poplin, eller nesten glatt twill? Og en med litt mer struktur? Oxford eller Panama, ser ganske likt ut?

Kanskje en puppytooth eller Bengal stripe i 'farge'? Jeg har en viss aversjon mot ensfarget lyseblått etter noen år med det som uniformsplagg. Får da være måte på å ta med jobben hjem...

Ellers har jeg fått litt lyst på et slips fra Herring:

rdyutw5etrdgbwrs6y.png

Og mansjettknapper som jeg fant på ebay:

s-l1600 (1).jpg

s-l1600.jpg

Men jeg planlegger ikke å bruke sykkelskoene mine til dressen, selv om de er fine, og tidligere postet i tråden.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Poplin er mest formelt, så twill, så oxford i fallende formalitetsskala. Twill er nå forresten så mangt, f eks er fiskebein/herringbone også en twill.
    Jeg er veldig glad i poplin og synes det er mest anvendelig. Har hatt mye rart opp gjennom årene, men nå er det nesten bare poplin.
    Panama kjenner jeg ikke til.
    Oxford regnes som relativt causual, og brukes ofte i button-down-skjorter; der kragen har en liten knapp i snippen. Det regnes ikke som helt stuereint å bruke oxford til dress.

13076811r_1.jpg

Poppytooth og bengal stripe er fin-fint. I duse farger, vel og merke. Bengal stripe kan komme i mange farger; hva med en lys brun til din blåe dress? Poppytooth i de klassiske; lys blå, lys rød, lys gul - ellers blir det fort for mye. Da tar skjorten for mye oppmerksomhet.
    En dressskjorte skal alltid være lysere enn dressen, det sier seg selv.

Gingham er også et klassisk skjortemønster. Jeg ville kalt det semi-formelt.

last ned (4).jpg

Hvis du velger slips med motiv eller mønster, så er hovedregelen at den fargen det er mest av i skjorten skal det være minst av i slipset. Dine to sykkelslips ville da passe fint til lys blå skjorte. Selv om jeg ikke hadde gått for helt fargematch, ville nok forsøkt en tone opp eller ned i blåfargen.

Cordings har mange fine slips med motiver. Men de regnes som ganske så uformelle.

Mansjettknapper bør være diskrete, og det blir fort too much med flagging av interesser.

Pocketsquare, eller et tørkle i brystlommen er prikken over i-en. Det bør du ha et passe utvalg av.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skjønner. Litt skeptisk selv til å flagge for mye personlige interesser til penantrekk. Men de av et kjedeledd er såpass diskrete at de neppe ville blitt gjenkjent som det av andre enn syklister. Såpass rampete tillater jeg meg nok å være. Jeg går gjerne med t-skjorter til daglig, til og med med motiver og logoer, for ting jeg bryr meg om (regner med å få kjeft for det). Firmalogoen til til klesprodusenter, amerikanske universiteter jeg ikke har studert ved, og så videre, helst ikke.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Penantrekk er jo en uniform; da henger en ikke på seg alskens private greier. Det er regler som følges, disse kan selvsagt tøyes, men kun inntil en viss grense.

500x1000px-LL-07b8d657_370e.jpeg

500x1000px-LL-d73be8a8_370b.jpeg
    Her er en svenske som la dette ut i kveld. Ikke helt min smak, og det er helt klart på grensen av hva som regnes som passende til dress. Fargesammensetningen følger grunnreglene, men BD-skjorte og så mye rosa? Jaja, jeg hadde aldri gått sånn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    0
    Takk for det.
    Det er flere lag med skinn, og til overmål i ulike typer (glatt/semsket), det har jeg aldri likt.
    Jeg liker heller ikke løsningen med hemper øverst på støvleskaftet, de har en irriterende evne til å hekte seg fast i buksesømmen.
    Har aldri møtt Deph, men av en eller annen obskur grunn så sitter jeg med en sterk følelse av at de skoene der ER Deph.

De passer bare så perfekt til det "bildet" jeg har dannet meg av mannen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Heh, heh...

Utfordring: Enten du eier dem eller ikke, enten du skal ha dem eller ikke, enten du liker dem eller ikke. Post et bilde av et par støvler som er det du er, en del av hvem du er, noe du skulle ønske du var, noe du har vært, noe du skulle ønske du ikke var, og så videre. Kort historie til.

Ellers var det mye rosa på den svensken, ja. På en italiensk fjelltopp i mai, kanskje? Knapper i skjortekragen var ikke helt vellykket uavhengig av regler

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det.
    Har aldri møtt Deph, men av en eller annen obskur grunn så sitter jeg med en sterk følelse av at de skoene der ER Deph.

De passer bare så perfekt til det "bildet" jeg har dannet meg av mannen.

Har heller aldri møtt Deff, men jeg derimot sett flere bilder av ham.
    I gamle dager hadde han en åpen facebook-profil. Og, jo - han er en pen mann, med stil klart over gjennomsnittet.

Zomby: Hvis du kjenner reglene kan du bryte dem. At BD-skjorter ikke er helt stuerent er et europeisk og kanskje mest britisk fenomen. I USA er det helt gangbart med dress, slips og BD. Det er med andre ord litt ulike stilmessige målfører fra land til land.
    Han her svensken er diplomat, i Sveits tror jeg. Så da kan det i fall være en fjelltopp i Alpene, det er vel innafor?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tanken om Italienske fjelltopper var at Italia under Giroen er like rosa som frankrike er gult under Touren. ;)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tanken om Italienske fjelltopper var at Italia under Giroen er like rosa som frankrike er gult under Touren. ;)
    Dette er en dialekt jeg ikke behersker. :)

Panama er en litt grovere oxford-vev, ser det ut som.
    Regelen er jo finere stoff og jo mindre mønster, jo mer formelt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Når det gjelder skjortene til CT så kommer de aller fleste i tre ulike modeller; classic, slim og extra slim. Classic er veldig ledig, jeg er ikke spesielt mager, men bruker extra slim fit, og skjortene er på ingen måte klistret til kroppen; de har passe rom for bevegelse.

Noen av skjortene er strykefrie, men ingen herre ville komme på å gå i noe slikt. Skjorter skal strykes og de skal se brukt ut når dagen er omme.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.168
    Torget vurderinger
    0

En liten filmsnutt jeg helt tilfeldig ramlet over mens jeg satt å så på yachter som kolliderte eller ble ført av folk som aldri burde satt sine ben i en båt!;)

Et resultat av at "nettet" finner saker som "noen" tror interesserer deg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg mener å huske at du har nevnt det, ja. Det er en av grunnene til at jeg ønsker en runde med prøving før kjøp (returporto er jo temmelig fordyrende om man skulle rote seg opp i noe sånt). Slim fit er en særdeles fristende eufemisme for småfeit, som regular fit er en fristende eufemisme for smellfeit. Det ser forresten ut til at slim fit er mindre utplukka på størrelser også, så eufemiserte beskrivelser av snittet kan være en helt klar fordel når det kommer til stykket.

:D

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Alltid best å prøve i RL. Sjansen for misfit er stor ellers. Jeg har kjøpt mye rart og mye i feil størrelse, so I know.

Det er ikke så dyrt å returnere, men det er en del plunder med norsk toll; du må betale toll ved innførsel, og den får du igjen hvis du returnerer. Du må fylle ut div skjema, sende disse til det tollkontoret du sokner til, og ha tilstrekkelig tålmodighet.

Sammen med varene må du også legge ved en 'pro-forma invoice', dvs at du må legge ved et skjema som sier at dette er returnerte varer slik at ikke CT må betale UK VAT. Det skjemaet har de på posten, og det er ikke noe vanskelig å fylle ut.
    CT har aldri laget noe fuss, og har godtatt alt jeg har sendt tilbake. Men det er altså litt papirarbeid.

Allen Edmonds er én av de to amerikanske skoprodusentene som er igjen i junaiten. Alt annet er flyttet til Asia. Fine og veldig gode sko. Jeg har flere par og kommer aldri til å bli lei dem. De er ikke high end, men så er prisen heller ikke avskrekkende.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Er du kjent nok og rik nok gjør du som du vil. Gianni Angelli, Fiats berømte sjef og stilikon, er kjent for å ikke kneppe kragenesnippene sine.

images (1).jpg

De som har lyst på en grundig og uhysterisk innføring i klassisk herrebekledning bør lese Bernard Roetzels 'En gentleman'. Den er billig og veldig god - og ikke minst oversatt til norsk. Helt klart den beste boka om dette som jeg har lest.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Dagens.

PB080029.jpg
    Skoene er de nyanskaffede fra Oxford; Russell & Bromley.

PB080031.jpg
    Må bare legge ut bildet av høyre- og vestrestrømpe fra Falke. Synes det er så kult.

PB080028.jpg
    Dress fra Ede & Ravenscroft Londons eldste skredder og robemaker, det er de som lager kroningsantrekket til de kongelige.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Poplin er mest formelt, så twill, så oxford i fallende formalitetsskala. Twill er nå forresten så mangt, f eks er fiskebein/herringbone også en twill.
    Jeg er veldig glad i poplin og synes det er mest anvendelig. Har hatt mye rart opp gjennom årene, men nå er det nesten bare poplin.
    Panama kjenner jeg ikke til.
    Oxford regnes som relativt causual, og brukes ofte i button-down-skjorter; der kragen har en liten knapp i snippen. Det regnes ikke som helt stuereint å bruke oxford til dress.

Vis vedlegget 408832

Poppytooth og bengal stripe er fin-fint. I duse farger, vel og merke. Bengal stripe kan komme i mange farger; hva med en lys brun til din blåe dress? Poppytooth i de klassiske; lys blå, lys rød, lys gul - ellers blir det fort for mye. Da tar skjorten for mye oppmerksomhet.
    En dressskjorte skal alltid være lysere enn dressen, det sier seg selv.

Gingham er også et klassisk skjortemønster. Jeg ville kalt det semi-formelt.

Vis vedlegget 408835

Hvis du velger slips med motiv eller mønster, så er hovedregelen at den fargen det er mest av i skjorten skal det være minst av i slipset. Dine to sykkelslips ville da passe fint til lys blå skjorte. Selv om jeg ikke hadde gått for helt fargematch, ville nok forsøkt en tone opp eller ned i blåfargen.

Cordings har mange fine slips med motiver. Men de regnes som ganske så uformelle.

Mansjettknapper bør være diskrete, og det blir fort too much med flagging av interesser.

Pocketsquare, eller et tørkle i brystlommen er prikken over i-en. Det bør du ha et passe utvalg av.
    Den nederste av de to skjortene, hvor fant du den..?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg bare googlet gingham.

Men du ser her at CT har en rekke i dette rutemønsteret.
    Nå tror snart folk her inne at jeg har aksjer i dette firmaet, så mye som jeg reklamerer for dem. Hehe. Det er bare det beste skjortetilbudet der ute, og de har dratt de andre butikkene med seg i konkurransen.
    Du får som sagt bedre skjorter, men da må du betale mange ganger mer.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Den Ede & Ravenscroft-dressen så svært fin ut. Har du et bilde av hele?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Disse burgunder oxfordsene fra Allen Edmonds har vært anvendelige og passer til en rekke antrekk både i den blå, grå og brune delen av garderoben.
    I dag er den en målsøm-dress fra English Cut som jeg fikk laget i 2013.
    Strømper, skjorte, slips og pocket square er fra Charles Tyrwhitt.

PB140001.jpg

PB140006.jpg

PB140024 – Kopi.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Holmestrand

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det var hyggelig sagt, xerxes. Takk for det.

Her er de nye parajumpers-støvlene jeg kjøpte i Oxford.
    Dressen er en tredelt bespoke i et flott ullstoff fra W Bill, i en blandig av lammeull og angora. Nesten som å ha på luft, men buksene holder dessverre dårlig på pressen. Skjorten er også bespoke, mens slipset er fra CT. Brysttørkleet er fra Berg & Berg; noe svenske greier.

PB150001.jpg

PB150003.jpg

PB150010 – Kopi.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parajumpers går fint med dress. Er det sommer og fint vær så går det også med desert boots. Dresser ned bittelitt, men holder det hele elegant likevel.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Til en litt mer casual dress, som denne i tweed, kan støvler funke godt. Litt vanskeligere å få det til å fungere med et mer finslig antrekk.
    Den lave dresskoen som er så vanlig i dag, er en nyere oppfinnelse. Opprinnelig var føttøyet støvler av av ymse slag, med knapper, lisser, eller ingen av delene.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Bukser i moleskin er erkeengelsk. Veldig behagelig, men ganske casual. Disse er i en femlommers jeans modell.
    Moleskin er egentlig et stoff laget til arbeidstøy, og har hatt samme utvikling som dongeri; ble tatt inn i varme ifbm en motstrøms- og grasrotbevegelse på 70-tallet. Beltet er ett no-name, kjøpt i Cordoba, Spania for noen år side
    Disse er grå og fra CT, men de kommer i et utall av farger. Skjorte, PS og jakke er også fra CT. Chukka-boots fra Russell & Bromley. Slipset er en gammel traver fra Dege & Skinner, de er kjent for sine uniformer. Strømper fra Falke.

PB160002.jpg

PB160003.jpg

PB160023 – Kopi.jpg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Det var hyggelig sagt, xerxes. Takk for det.

Her er de nye parajumpers-støvlene jeg kjøpte i Oxford.
    Dressen er en tredelt bespoke i et flott ullstoff fra W Bill, i en blandig av lammeull og angora. Nesten som å ha på luft, men buksene holder dessverre dårlig på pressen. Skjorten er også bespoke, mens slipset er fra CT. Brysttørkleet er fra Berg & Berg; noe svenske greier.

Vis vedlegget 410497

Vis vedlegget 410499

Vis vedlegget 410500
    Najs, en sånn dress har jeg lett etter lenge...

PS er dog fortsatt av den oppfatning at skal man ha noe i knapphullet så skal man ha noe spesielt å meddele utover å ha klart å kombinere nok en kontrast. Brysttørkle er nok for å bryte symmetrien, så for min del blir det enten eller og ikke både og.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Var innom Dagestad i dag for noe småtteri og ble vist et dagens varelevering. Et parti Alden Longwing Blucher i Cigar Shell cordovan.
    De kan se litt kjedelige ut når de er kliss nye, men får etter hvert en helt nydelig patina.

DSC_0819_zpsjyonud6f.jpg

Cigar Shell cordovan har blitt slik en sjeldenhet at hele partiet var forhåndsolgt til faste kunder før det ankom (og vi snakker ikke om bestillinger).
    Longwing Blucher er ikke min foretrukne modell, men et par av disse tviler jeg på om jeg ville kunne si nei til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn