Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Stockholm Plain fra Sanders Diplomat-serie akkurat anskaffet, helt riktige til ny blådress i mørk midnight.

Stockholm-8470B_A.jpg

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Nye i posten i dag. Kjøper alltid Adidas sneakers. Disse var digg å ha på. Har byttet til sorte lisser, som fulgte med.

Vedlegg

Sist redigert:

sandecker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    914
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    dag1234 skrev:
    Bidlene under er sko fra amerikanske Allen Edmonds.
    Jeg kjøpte noen fantastisk tofargede sko da jeg var innom Allen Edmunds i New York. Skal poste et bilde av dem senere, de er inne for å få ny såle. Det fantastiske med mange av disse klassiske produsentene er at skoene kommer i ulik lengde og bredde. Jeg kjøpte mitt par i trippel F og det er noe av det mest fantastiske jeg har hatt å gå i. Labbet rundt i NY i timesvis på flunknde nye sko uten antydning til vondt i føttene.

Oppdaget denne tråden og tipset om Allan Edmunds, mange stilige modeller. Noen som vet om de finnes å kjøpe på disse breddegrader eller er det 'Uniten' som gjelder?

-sandecker

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Heppo og Brandos har hver noen ytterst få modeller, men i motsetning til Loake, Sanders og andre engelske sko, er amerikanske Allen-Edmonds heftig overpriset. Bedre å sjekke websidene til Allen-Edmonds for å finne ut hva du vil ha, for så å se hva du kan finne hos offisielle A-E-selgere på eBay (siden du må ut med godt over $100 ekstra i frakt om du handler hos A-E). For et par McNeil for eksempel, siden jeg ser Heppo har akkurat dem, sparer du rundt en tusenlapp. På disse breddegrader, eller på vår side av dammen, tror jeg ikke det finnes noen med et godt utvalg.

Ellers vil jeg si at Allen-Edmonds er sånn ca. på linje med Loakes 1880 serie rent kvalitetsmessig, så den eneste grunnen til å gå over elva etter vann er om du liker A-E bedre rent utseendemessig.

Sist redigert:

sandecker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    914
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Heppo og Brandos har hver noen ytterst få modeller, men i motsetning til Loake, Sanders og andre engelske sko, er amerikanske Allen-Edmonds heftig overpriset. Bedre å sjekke websidene til Allen-Edmonds for å finne ut hva du vil ha, for så å se hva du kan finne hos offisielle A-E-selgere på eBay (siden du må ut med godt over $100 ekstra i frakt om du handler hos A-E). For et par McNeil for eksempel, siden jeg ser Heppo har akkurat dem, sparer du rundt en tusenlapp. På disse breddegrader, eller på vår side av dammen, tror jeg ikke det finnes noen med et godt utvalg.

Ellers vil jeg si at Allen-Edmonds er sånn ca. på linje med Loakes 1880 serie rent kvalitetsmessig, så den eneste grunnen til å gå over elva etter vann er om du liker A-E bedre rent utseendemessig.
    Takk for fyldig svar Lille_Adam.

Jeg har ikke erfaring med disse merkene utenom hva jeg leste i tråden og ble interessert. Det du sktriver om Loakes kan jo tyde på at de finnes her i område? I alle tilefeller er London nærmere en NY.
    Er noe usikker på å kjøpe sko uprøvd på nettet, burde prøve dem i butikk først for å finne størrelsen. Er jo et mareritt dette med størrelser. :rolleyes:

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Heppo og Brandos har begge et godt utvalg av sko fra Loake, samt mindre rikholdige utvalg fra Barker, Sanders og andre. Det gode med disse butikkene er at de gir deg gratis frakt begge veier, ved at du mottar en forhåndsbetalt returlapp sammen med ordren. Bestill sko, motta sko, prøv sko, returnèr umiddelbart og gratis om nødvendig og om du vil kan du samtidig enkelt spesifisere på kupongen at du vil ha samme sko tilsendt igjen i en annen størrelse. Særlig enklere og mindre risikabelt kan det vanskelig bli.

Ellers ville jeg vurdere, om du først skal legge et par tusen eller mer i et par sko, å sette meg litt inn i de forskjellige merkene og linjene deres. Loake, for eksempel, tilbyr mange forskjellige kvaliteter, hvorav en del ikke er verdt å tenke på. Ikke fordi de er dårlige, men fordi du like godt kan kjøpe et par Ecco eller lignende i nærmeste kjøpesenter. 1880-serien er den eneste som er laget fra bunnen av i Northampton, mens de andre linjene er laget helt eller delvis i Portugal eller annetsteds. Det er ingenting galt med det forsåvidt, portugiserne har like lang tradisjon innen skomakeri og lærarbeid som englenderne, men i tillegg introduseres det gjerne andre sparetiltak også. Billigere lærkvaliteter, såler som er helt eller delvis limt istedet for randsydd, osv, osv. Det samme gjelder Barker, Sanders og andre merker man ikke finner i norske butikker, så man må ha aldri så lite peiling om man faktisk vil ha et par sko som er konstruert 100% tradisjonelt.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Eg prøver å skjerpa meg litt på stilen og treng eit par vinterboots som ser bra ut, har god kvalitet og helst heldt seg på ei leveleg side av 2000. Kva alternativ har eg?Loakes sine ser greie ut, likevel hadde det vori kjekt om nokon kunne ha peika meg i rett retning:)

Jimmy Jazz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2009
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bergen
    Grenson Fred.jpg
    Kjøpte et par Grenson Fred i dag for vinteren hos Lot 333 i Bergen. Virker svært solid.

sandecker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Antall liker
    914
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Heppo og Brandos har begge et godt utvalg av sko fra Loake, samt mindre rikholdige utvalg fra Barker, Sanders og andre. Det gode med disse butikkene er at de gir deg gratis frakt begge veier, ved at du mottar en forhåndsbetalt returlapp sammen med ordren. Bestill sko, motta sko, prøv sko, returnèr umiddelbart og gratis om nødvendig og om du vil kan du samtidig enkelt spesifisere på kupongen at du vil ha samme sko tilsendt igjen i en annen størrelse. Særlig enklere og mindre risikabelt kan det vanskelig bli.

Ellers ville jeg vurdere, om du først skal legge et par tusen eller mer i et par sko, å sette meg litt inn i de forskjellige merkene og linjene deres. Loake, for eksempel, tilbyr mange forskjellige kvaliteter, hvorav en del ikke er verdt å tenke på. Ikke fordi de er dårlige, men fordi du like godt kan kjøpe et par Ecco eller lignende i nærmeste kjøpesenter. 1880-serien er den eneste som er laget fra bunnen av i Northampton, mens de andre linjene er laget helt eller delvis i Portugal eller annetsteds. Det er ingenting galt med det forsåvidt, portugiserne har like lang tradisjon innen skomakeri og lærarbeid som englenderne, men i tillegg introduseres det gjerne andre sparetiltak også. Billigere lærkvaliteter, såler som er helt eller delvis limt istedet for randsydd, osv, osv. Det samme gjelder Barker, Sanders og andre merker man ikke finner i norske butikker, så man må ha aldri så lite peiling om man faktisk vil ha et par sko som er konstruert 100% tradisjonelt.
    Håndverk og følelse er viktige på mange områder, som Hi-Fi, ur og nå sko.... blant mye annet. Tanken var å investere i et par gode sko som ikke er mainstream her hjemme. Du har satt deg godt inn i dette, takk for informasjon.

Jeg var ikke klar over bytte/retur mulighetene til nettbuttikkene du nevner.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.397
    Sted
    Holmestrand
    Fidelio skrev:
    xerxes skrev:
    Fidelio skrev:
    Ligger et par vintage John Lobb på ebay nå, nettopp blitt overhalt hos Lobb for £810. Kule og klassiske.
    Seriøst? Påkosta 8000? Ikke er de kule, dertil er de sjeldent stygge, og det er mysterium hva de skal benyttes til dersom du ikke skal delta i oppsetning av svært gammelt teater.
    Takk for et nyttig og subjektivt innspill. It takes all sorts, vet du.
    At jeg synes at de er stygge og ubrukelige er vel ikke mere subjektivt enn at du finner dem kule? Vet at jeg er litt traurig på dette området. Er veldig fokusert på funksjon når det gjelder sko.
    I stand corrected. Viste bildet til min kjære som synes de var stilige. Og hun har vanligvis rett. :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En bekjent av meg har startet skobutikk i Kristiansund som selger sko som ikke føres av kjedebutikkene, var innom der og kjøpte meg et par Swims:
    Paul_gunsmokgray.jpg

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.387
    Slites på andre sesongen, bør holde mange år til med godt stell. Har rukket å bli en god del mørkere i nøyansene, og fått endel bruksmerker :)

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.387
    Sorel Mad Boot Lace. Sitter godt på foten, gode å gå i og faktisk overraskende stille. På alt annet enn våt linoleum da.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Disse her serru, de skal jeg ha på meg igjen i løpet av uka. Det er Haute coutour..!

108_Protex_AS_Milit_rst_vler_M_77_Felt__11.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    20130225_143705.jpg Kjøpte nye sko i helgen når jeg var i Tyskland en tur. Måtte kjøpe extra innleggsåler som jeg føler er et must i de aller fleste sko.

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    130
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte et par Grenson Declan i går. Det blir mitt første skopar med skinnsåle, er det noe spesielt jeg bør tenke på eller gjøre med de før jeg begynner å bruke de? De kommer ikke til å bli brukt til hverdags, men siden jeg bor i Bergen kommer de nok til å få endel kontakt med våt asfalt. declan_5223-01__1.jpg
    grenson-declan-black-6.jpg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Bestilte et par Grenson Declan i går....
    Våte skinnsåler slites veldig raskt, så jeg ville tatt en tur til skomaker'n for å få lagt på halvsåler i gummi. Jeg har gjort det på alle mine sko og har ikke funnet noen bakdeler med det så langt. Kommer på 3-400 kroner ekstra (mener jeg å huske). Sanden som spres på norske vinterveier og aldri fjernes videre grundig på våren er heller ikke særlig snill mot skinnsåler enten de er tørre eller våte.

Ellers går det for all del helt greit å bruke skinnsåler i regnvær bare du passer på å la sålene få tid til å tørke mellom hver bruk (24-48t, avhengig av hvor våte de har blitt). Siden du sier de ikke er til hverdagsbruk burde det gå ganske greit.

Gratulerer med et par snasne Chelsea boots.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Får et par sånne i løpet av uka. Bælstygge, rett og slett. Men jeg antar at de er gode til sitt bruk.
    41WSMIRy3zL._SS400_.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Forsvaret kunne kostet på seg en ny type sko, med forsterking på tå og hæler, samt gummikant nederst. Ellers så er det ikke så dumt at skoen er i lær. Tørker fortere enn sko med Gore-Tex i, i alle fall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Alfastøvelen har overlevd seg selv. Så mye annet som har blitt så mye bedre, og fortsatt driver vi og tråkker over i M77. Snålt...

Beklager avsporingen til fra det elegante og upraktiske til det uelegante men praktiske. Det er mange fine sko her.

Jeg skulle gjerne skjemt meg bort med mange par, men annet har prioritet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser eg snart treng nye fjellsko igjen. Dei gamle Alfa-ane må smørjast dobbelt så ofte som då dei var nye (kvar tur), og sålen er sånn passeleg slitt. I gamle dagar brukte eg Kikut, som eg fekk såla om tre gongar før skomakaren sa stopp.
    Så no lurer eg på ein svært slitesterk sak for brei fot/høg vrist, til fornuftig pris, som vi seier i hifiverda...
    (Har dessutan kjøpt nye finsko, så det er eg ferdig med. Slike alle har. Svarte)

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    134
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg vel helst så at tråden holdt seg til slike sko som Church´s og Cheaney som er mine favoritter, så kan jeg gjerne komme med et par forslag til Arve.

Både Meindl og Hanwag lager beksømsydde sko med ekte skinnfor og ikke uten slikt vissvass som goretex.
    Meindl Badile
    Meindl Perfekt (blir kanskje litt tung og stiv)
    Hanwag Bergler
    Du sier for øvrig ikke noe om du er interessert i veldig høye støvler...?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk evt Oslo Sportslager. Salg på fjellstøvler der nå

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Oslo sportslager er en skikkelig go'butikk. Vet ikke om Arve har noe tilsvarende på andre sida av langfjella...

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Eg får ikkje til å leggja ut biletet, men ser dette ut som noko ein burde kunna visa seg ute i? Eg bruker normalt svarte sko i omtrent same stil, likevel kunne eg tenkt meg litt variasjon. Prisen var jo ikkje ille i det heile teke.

Herring shoes: Herring Edinburgh (Rubber)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Riktig så stilig den der Palmaris.

Var det ikke slik at man før klokken 18:00 skulle bruke brune sko og sorte etter 18:00 ??

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Grace takker Fidelio!

Har fulgt tråden med stor glede;- ja,- jeg er en sko-buff;- har flere ganger ønsket å bidra her, men så er noe kommet i veien;- nå skal bidrag til tråden prioriteres,- jeg lover!

Grace

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kan ha mørke sko før 18, men alltid mørke etter. Fine de Herringene.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Kan ha mørke sko før 18, men alltid mørke etter. Fine de Herringene.
    Riktig, en "klumpete" formulering fra min side. Skofargen avgjøres helt klart av antrekket. Men antrekket etter klokken 18:00 bør forutsette bruk av sorte sko!! Det blir kanskje klarere på den måten.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.412
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eg tenkjer eg må bestilla eit slikt par. Om eg kjøper desse har eg 2 brouge, det kunne vori greit å ha ein litt anna stil i tillegg. Kanskje eit par mørk brune oxford ville vera passande, eller er det noko anna de ville foreslått?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Høres lurt og kompletterende ut

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…