Skoeske tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sånn litt mellom linjene :)
    Jeg har brukt alvorlig med timer for å klare simulere frem den 8.ordens kassen. (Og enda har jeg lang vei å gå..)
    HR har veldig lang erfaring med tegning og har veldig mange timer for å takle både fres og 3d print.
    8.ordens kassen er ikke enkel å kopiere, men vi setter overhode ingen hindringer for at det blir gjort.
    Vi deler ting her inne for inspirasjon og dele erfaringer.

På veien frem har jeg brukt først mye tid på forstå og simulere bassrefleks. Videre kommer da 4.ordens og 6.ordens bandpass.
    Har også sett litt på transmisjonslinje, men lite aktuelt denne settingen da det blir fort digre saker.

Om noen vil prøve bandpass og som er litt enklere, og ikke så nådeløst om volum blir litt annerledes eller port tuning ikke treffer 100% så er 4.ordens gjerne noe som kan være kjekt å prøve.

Her er et forslag på 4.ordens med lukket bakkammer på 30 liter og frontkammer på 10 liter. Portdiameter 7cm med 31cm lengde.
    Følsomheten blir litt lav med 4.ordens så det er bare å pøse på med forsterker effekt.
    Grei frekvensrespons mellom 30 og 100hz.

1723381463904.png

Vil en ha hylle port så er arealet på porten 38,5cm2 og lengden blir fortsatt 31cm.

Driverforslaget er en B&C 12FG100. En står fritt om velger 8 eller 4 ohm.

Siden det ikke er testet så tar jeg ikke ansvar for simuleringen :) men trur ikke det der er så ille saker.

For sikkerhets skyld, her er kontrollert simulering i hornresp:
    1723382386134.png

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    280
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Setter pris på tilbakemelding @oks81. Jeg bruker på langt nær nok tid på å lære meg dette. Men når det er sakt så har lærekurven til nå vært bratt og morsom👍. Virkelig fint av dere å dele erfaringer og utførelse. Ikke en selvfølge at det gjøres, spesielt ikke så åpenlyst 😊. Vil selvfølgelig forsøke å lære meg mest mulig utfra den tiden en har til rådighet og de delte erfaringer man mottar.

At 8 orden. subbkasse er en slik stor prøvelse i kunnskap ante jeg ikke. Men jeg forsøker alltid å forstå hvordan et resultat oppnås og hvilke parametre som ligger bak. Beklager hvis jeg har tråkket noens fot her.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Går fint :)
    8.ordens kassa, uten ønske om å virke ovenpå, var mer "Vi gir f... krysser fingra og prøver bygge en, fordi vi kan" :)
    Skulle den vert finpusset ytterligere ville det vert krevende for forandrer en på en ting, slår det ut på noe annet, og karusellen er i gang.
    6.ordens er enklere, feiler en litt med første forsøk kan en gjøre en endring, og den endringen vil fungere uten å slå beina under det hele.
    Så derfor, reint praktisk, er det bedre holde seg til 6.ordens.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    280
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har eksperimentert litt med 4. Orden bandpass i Hornresp litt utfra det som ble lagt ut her men med en 10" driver fra FaitalPRO. Er det slik at lengden på kamrene, Lc1 og Lc2 er så relevant? Jeg trodde kun volumet var avgjørende, men ser jo at simuleringen skifter karakter ved justering av Lc.

4.Orden.png

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lc betyr lite, om du endrer på Lc skjer det nok mest med det som er over 200hz og som skal lavpasses vekk uansett.
    Simuleringen er fin, men følsomheten er litt lav.

Om du vil prøve noe mer og liker Faital så kan du teste f.eks 10HP1020 i 6.ordens paralleltunet kasse.
    Begynne med 40 liter bakkammer og 10 liter frontkammer og jobbe derfra.
    Portenes areal (Ap) bør minst være 38,5cm2. Helst enda mer men portene kan fort bli lange da. Årsak er å ikke ha for høy hastighet på lufta i portene.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.795
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Greit også å ha porter som henger litt sammen på lengder sånn at man faktisk får plass til de. Bør også simulere hvor en når xmas slik at man ser om det er en hårføner man egentlig lager og ikke en basskasse, eller enda være, en standardtunet barnepass til bil som gjerne gir en høy peak da de virker mindre interessert i å få dette til å svinge.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.809
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Standardtunet barnepass til jul (xmas) :) No harm, dette har skjedd med meg også når den ikke så audiofile mobiltelefonen skal rette tekst.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Interessant opplevelse å høre bandpass kasse hos H.R
    En enslig liten 15" plassert midt på gulvet i svært rom
    med uanstrengt og definert bass låt svært så positivt i mine ører.
    Dette må dere gå videre på.

(y)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.906
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    5 uker gått...
    Ingen respons på bandpass bass.
    Hvorfor?
    Er folka her døve?

Selv, har jeg ikke muligheten pga svæææære problemer med Audiolense.
    Men dere som har noe mellom øra.
    Skjerpings....

Dette er lovende saker...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har en god ide om at sjølvaste @H.R himself har gått all inn/far out og har et par kanarigule bandpasser spillende blandt sitkagranene i stua.
    Kanskje om alle roper høyt i kor så kommer det et lite bilde?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.186
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kef Reference 107 brukte en bandpasskasse med en skoeske-størrelse kasse påtopp, og så en analog equalizer-boks mellom preog power som utførte all frekvenskorreksjon. Kassa var passivt delt og delefilteret hadde impedans- og fasekorreksjon, så den hadde flat impedans og fase hele veien. Dette låt utrolig bra og høyttalerne ble full range.

Bandpass kombinert med DSP kan gi svært gode resultater - får du dårlige resultater, er det gjerne kokken som ikke har fått til 😊

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn