Sånn litt mellom linjene
Jeg har brukt alvorlig med timer for å klare simulere frem den 8.ordens kassen. (Og enda har jeg lang vei å gå..)
HR har veldig lang erfaring med tegning og har veldig mange timer for å takle både fres og 3d print.
8.ordens kassen er ikke enkel å kopiere, men vi setter overhode ingen hindringer for at det blir gjort.
Vi deler ting her inne for inspirasjon og dele erfaringer.
På veien frem har jeg brukt først mye tid på forstå og simulere bassrefleks. Videre kommer da 4.ordens og 6.ordens bandpass.
Har også sett litt på transmisjonslinje, men lite aktuelt denne settingen da det blir fort digre saker.
Om noen vil prøve bandpass og som er litt enklere, og ikke så nådeløst om volum blir litt annerledes eller port tuning ikke treffer 100% så er 4.ordens gjerne noe som kan være kjekt å prøve.
Her er et forslag på 4.ordens med lukket bakkammer på 30 liter og frontkammer på 10 liter. Portdiameter 7cm med 31cm lengde.
Følsomheten blir litt lav med 4.ordens så det er bare å pøse på med forsterker effekt.
Grei frekvensrespons mellom 30 og 100hz.
Vil en ha hylle port så er arealet på porten 38,5cm2 og lengden blir fortsatt 31cm.
Driverforslaget er en B&C 12FG100. En står fritt om velger 8 eller 4 ohm.
Siden det ikke er testet så tar jeg ikke ansvar for simuleringen
men trur ikke det der er så ille saker.
For sikkerhets skyld, her er kontrollert simulering i hornresp: