Sliter folk med å selge dyre CD spillere for tiden?

M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
@musicus

Dette har da ingenting med folks preferanser å gjøre, men med trådstarters opprinnelige spørsmål. Han spurte om verdiforringelsen gjorde det å investere i en dyr cd-spiller til en usikker affære.
Du må gjerne linke til vinylavspilling, som det står i seneste Stereophile så er likevel vinylmarkedet et par prosent av det totale musikkmarkedet, til tross for vekst. Og som de skriver der inne, er denslags kvalitetsavspillinger kun for meget spesielt interesserte, som deg og meg. (Jeg har to vinylavspillere. Faktisk flere vinyl enn jeg har cd-avspillere!)

Men fra å være eneste avspillingsmulighet for digitalt lagret musikk, er cd-avspillere idag kun én av mange, og den med størst begrensninger. Det gir seg selv at når folk som virkelig bruker penger på sine lytterom forlater cd-avspilling og satser på harddisk, så hogger dette inn i gærningdelen av markedet, og fører til en reduksjon i verdi.
Har ikke sagt noe om reduksjon i opplevelse, kun om reduksjon i verdi - vil man ha 2.0 i Redbook, er cd fortsatt et godt valg. Men vil man se på andre muligheter, så er det altså en passé teknologi.

Sjekk Aktos innlegg i mine anlegg.
Det har vel i höyeste grad med preferanser å gjöre, imo. Vil ikke folk prioritere kostbare spillere vil de jo heller ikke betale for det, da vil jo også folk slite med å få solgt de, som var trådens tema, men derfra, til å kalle det en pásse teknologi, vel, der er vi ikke enige, at ikke det er morgendagens teknologi er jeg selvsagt enig i, men den vil leve videre en god stund til, og kanskje toppes enda litt mer t.o.m, derav linken til noe som ble erklärt dödt for lenge siden.

Visse hevder sågar at utviklingen av vinyl/cd har fortsatt enda mer etter at de har blitt död forklart.

Ökonomisk vil verdien synke, ingen tvil om det, men viktigere imo, er om den musikalske verdien forringes, det tviler jeg på, og kjöper man utelukkende basert på denne ökonomiske usikkerheten bör man la vär og gå for noe billigere, vil man ligge i tet hele tiden blir det dyrt, selv hd/dac avspilling.

Vil man sikre pengene sine bör man vel egentlig ikke kjöpe verken cdspiller eller annet konsument elektronikk, sett pengene på bok eller legg de under madrassen er vel da en tryggere måte, men du verden! så mye god cd musikk man misser ;) ...
mvh
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.546
Antall liker
4.520
Torget vurderinger
10
vredensgnag skrev:
SAL skrev:
vredensgnag skrev:
alfalfa skrev:
Valentino skrev:
Cuts both ways.
Man kan fort bli sittende og zappe, men for min egen del hører jeg mer musikk, og er i det store og hele mer bevisst på hva jeg hører på også etter at jeg la alle CDene mine på harddisk. Coverne er lett tilgjengelige i en skuff.
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Bare legg innmaten fra Edge inni Esoteric skallet, så har du "best of both worlds."
Og så kan man lure på hvordan det er mulig å tro og skrive slikt vas......... Uvitenhet.
Alternativt kan man sjekke om ironimåleren er defekt, kan godt være utbrente lytter ...
Ja akkurat, det handler om å lytte, det sliter mange....... Kanskje du også er en utbrent lytter?
 

devilEj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
124
Antall liker
0
Spørsmålet rundt hardiskbasert avspilling kontra dedikerte spillere er nok ikke til å komme utenom, og fordeler/ulemper på de forskjellige løsningene er selvfølgelig diskutable.
Selv fikk jeg opp øynene for harddiskavspilling når kona kjøpte seg en Geneva L og lagret en samling favoritter på sin Ipod. Utrolig praktisk når man skal ha bakgrundsmusikk, men likevel synes jeg ikke det har den samme sjarmen som å finne frem en cd eller lp for så å sette seg foran anlegget med en god cognac. Dette er helt klart en stor del av min egen lytteopplevelse. Det er derfor befriende å se at endel produsenter tenker fremtidsrettet nok til å produsere dedikerte high-end spillere med dac inngang. Dette gir mulighet for harddiskløsning ved siden av cd-spilleren som lar deg benytte den samme dacen til begge medier.
Selv venter jeg på Ayon Audios kommende toppspiller CD-5 som kommer i løpet av året. Den blir en ultimate high-end dedikert spiller med volumkontroll og dac innganger. Sammen med en eller annen harddiskløsning vil vi da ha det beste fra begge verdener :)
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
769
Antall liker
112
Sted
Bærum
toref skrev:
Valentino sitt poeng var da rett på blinken det? Uten motiverte kjøpere blir det jo vanskelig å selge.
Mvh
Selvsagt, og det er på den bakgrunn jeg stiller spørsmålet - men nå har det jo heldigvis kommet mye spennende respons etterhvert, det meste saklig, så dette går jo meget bra :)

Mvh Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
769
Antall liker
112
Sted
Bærum
OMF skrev:
Powerpoint skrev:
OMF skrev:
....derimot er en CD spiller bare en CD spiller og derfor synes det veldig godt hvis det ligger et par-tre på bruktbørsen.

Mvh
OMf
Det første mener du vel ikke helt bokstavelig OMF ;)
'
.., mittp oeng var bare at jeg tror ikke den innledende observasjonen er riktig. Jeg tror ikke det er flere high-end Cd spillere på bruktbørsen enn det det er effektforsterere, høytalere eller annet snacks...

Mvh
OMF
Hei,

Jeg sier ikke at det er så mange flere CD spiller enne annet snacks, men mitt inntrykk, som kan være feil, er at de virkelig dyre CD spillerene ofte blir liggende i månedsvis før de er ute av Børsen, mens f.eks. dyrere effektfortsterkere fra DP, ARC, Conrad Johnson etc. som er priset ned mot halv pris går ut i løpet av etpar uker - men som sagt, dette er et inntrykk jeg har og ikke forskning.

Konklusjonen min er at å kjøpe dyr CD spiller, enten det er nytt eller brukt, er et potensielt større økonomisk tapsprosjekt enn f.eks. forsterker.

Mvh Ole
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Når man diskuterer lydkvalitet mellom de ulike avspillere så er det ingen som nevner eksakte priser på hverken det ene eller andre.
Når man uttaler seg,spesielt i dyrere sjikt må opplysninger om pris og hvorvidt lyttingen har fåregått kontrollert komme frem.
Dette blir litt flytende for min del.

Det blir feks nevnt at en med flott stereoanlegg bruker "bare" en europris dvd som drivverk,nevner ingenting om han har prøvd andre spillere som drivverk,med diverse digitalkabler,underlag ol.
Om han ikkje hørte forskjeller på de drivverk han sikkert prøvde så er det noe med uttestingen som ikkje er god nok trur eg.

Jeg selv foretrekker cd på gamlemåten,det har sin sjarm for meg.

Tror også at cd utviklingen har komt lenger enn mange tror,feks emmlabs,wadia,men har selv tilgode å hørt på helt nye utgaver.

Cd er langt fra død trur eg.


Helsing Arild.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Klart at CDen ikke er død. Men den er ikke lenger enerådende m.h.t. digital lyd.

Jeg tror at det vi ser konturene av nå, er en endring i DACens plassering i signalkjeden. Med CD som eneste digitale kilde, var det ganske naturlig å legge DACen til CDspilleren. Alt annet var analogt, og ”nykommeren” (=CDen) måtte sørge for at signalene ble forstått av ”mottageren” (= forsterkeren).

Med flere digitale kilder på banen, er det naturlig å tenke spesialisering av DAC. At DACen flytter ut av den enkelte digitale kilde og flytter seg nærmere forforsterkeren - som en spesialisert boks eller som en integrert del av forforsterkeren. Jeg synes det er lite lurt og dårlig økonomi at det skal sitte en mer eller mindre middelmådig DAC i hver eneste digitale boks jeg har i huset – det være seg CDspiller, DVDspiller, Blu-Ray-spiller, PC, Squeezebox, Digital-TV-boks, DABradio – you name it. I stedet for å spre seg på et utall DACer, burde man kunne konsentrere innsatsen om noe som er riktig bra – slik at én god DAC kunne gjøre hele jobben – uansett om man valgte å spille sølvskiver eller lage lyd på annen måte. Da får man jo skikkelig kontroll over matchingen og klangen i anlegget – uavhengig av kilde.

Slik jeg ser det, er DACen på vandring. Den flytter ut av drivverksboksen og får en selvstendig rolle i signalkjeden. Litt à la utviklingen for RIAAtrinnet. Det er ingen som ville finne seg i å måtte kjøpe et drivverk attåt – eller en vinylsnurrer – bare fordi man trengte et RIAAtrinn. Eller omvendt, hvis man bare er ute etter en vinylsnurrer.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tjaaaa og joa...
I mitt anlegg er DACen siste stopp før delefiltere og effektforsterkere. DACen sitter i preampen som er en Slimdevices Transporter.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - tøffe tider for analoge forforsterkere også, da. Får se å selge mine før altfor mange skjønner tegningen. Men åkke som - med det utvalget av digitale innganger som du har på Transporteren, har du allerede det jeg ser for meg blir fremtiden for flere av oss: en boks hvor du kobler til alle de digitale kildene, og ut kommer den samme lydkvaliteten. Med Transporter går dette rett inn i effekttrinnene - med andre varianter vil det kanskje fortsatt være et marked for analoge forforsterkere. Jeg skal ikke spå om akkurat den utviklingen - vi får se......
 
V

vredensgnag

Gjest
Enkelte produsenter av CD-spillere har skjønt dette. dCS Puccini, for eksempel.

* digital I/O

INPUTS

2x SPDIF on 2x RCA Phono connectors accepts 24 bit PCM at 32, 44.1, 48, 88.2 & 96kS/s.

OUTPUTS

2x SPDIF PCM interfaces on RCA Phono connectors, output CD format when a CD is playing only.



Cambridge har også sett lyset, i en annen prisklasse, men med et visst sammenfall av komponenter innabords.
 

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
Man trenger ikke gi avkall på cd-er fordi om man satser på HD. Selv kjøper jeg fortsatt 99% av musikken som cd, for så å rippe til HD. Jeg kan når som helst bla i cd-ene mine, om jeg ønsker.
Jeg tror HD er en større trussel mot andre avspillingmetoder enn cd-en var i forhold til vinyl. Dette fordi du nå kan få hvilken som helst type lyd tilgjengelig på et og samme medium. Det er jo ikke noe problem f.eks. å legge inn vinyllyd på HD? Det synes også som om HD basert avspilling gir mer kvalitet pr krone enn alternativene.
At man ikke ønsker for lettvint tilgang til sin musikk, synes som et litt krampaktig argument? Har likevel stor forståelse for at de med enorme musikksamlinger vegrer seg mot jobben med å rippe.
Tror aldri at cd vil få samme nostalgiske betydning som vinyl. Dermed må man nok regne med potensielt stort tap om man i dag legger for mye penger på bordet for en cd-spiller.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Det meste som blir kjøpt og brukt er et økonomisk tap. Men jeg tenker ikke på det når jeg kjøper f.eks. en cdspiller. Jeg springer ikke til forhandleren med tanke på at jeg skal gjøre en innvestering, annet enn i musikkglede da.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Finnes det noen produktkategorier type kostbare, som er lettsolgte i disse dager? Trives forøvrig svært godt uten CD-spiller men folk er forskjellig...
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns CD er en fin måte å oppbevare musikkinformasjonen på, som en ekstra back-up. Etter at jeg har kopiert dem, legges de i pappkasser som forvares på et tørt sted med jevn temperatur. Har flere kasser stående.

Til avspilling bruker jeg harddisk - men har en cd-spiller jeg benytter for helt nye cd'er, for å gjennomlytte før jeg lagrer dem.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.409
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Man trenger ikke gi avkall på cd-er fordi om man satser på HD. Selv kjøper jeg fortsatt 99% av musikken som cd, for så å rippe til HD. Jeg kan når som helst bla i cd-ene mine, om jeg ønsker.
Jeg tror HD er en større trussel mot andre avspillingmetoder enn cd-en var i forhold til vinyl. Dette fordi du nå kan få hvilken som helst type lyd tilgjengelig på et og samme medium. Det er jo ikke noe problem f.eks. å legge inn vinyllyd på HD? Det synes også som om HD basert avspilling gir mer kvalitet pr krone enn alternativene.
At man ikke ønsker for lettvint tilgang til sin musikk, synes som et litt krampaktig argument? Har likevel stor forståelse for at de med enorme musikksamlinger vegrer seg mot jobben med å rippe.
Tror aldri at cd vil få samme nostalgiske betydning som vinyl. Dermed må man nok regne med potensielt stort tap om man i dag legger for mye penger på bordet for en cd-spiller.
HDD er bare en moderne versjon av lydbånd.
Historien gjentar seg ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Anonym skrev:
Karma skrev:
Man trenger ikke gi avkall på cd-er fordi om man satser på HD. Selv kjøper jeg fortsatt 99% av musikken som cd, for så å rippe til HD. Jeg kan når som helst bla i cd-ene mine, om jeg ønsker.
Jeg tror HD er en større trussel mot andre avspillingmetoder enn cd-en var i forhold til vinyl. Dette fordi du nå kan få hvilken som helst type lyd tilgjengelig på et og samme medium. Det er jo ikke noe problem f.eks. å legge inn vinyllyd på HD? Det synes også som om HD basert avspilling gir mer kvalitet pr krone enn alternativene.
At man ikke ønsker for lettvint tilgang til sin musikk, synes som et litt krampaktig argument? Har likevel stor forståelse for at de med enorme musikksamlinger vegrer seg mot jobben med å rippe.
Tror aldri at cd vil få samme nostalgiske betydning som vinyl. Dermed må man nok regne med potensielt stort tap om man i dag legger for mye penger på bordet for en cd-spiller.
HDD er bare en moderne versjon av lydbånd.
Historien gjentar seg ;)
Lydbånd var lineære ... og informasjonssøk skjedde med betydelig tidstap og mangel på presisjon, så jeg ser ikke helt sammenligningen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.409
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Man trenger ikke gi avkall på cd-er fordi om man satser på HD. Selv kjøper jeg fortsatt 99% av musikken som cd, for så å rippe til HD. Jeg kan når som helst bla i cd-ene mine, om jeg ønsker.
Jeg tror HD er en større trussel mot andre avspillingmetoder enn cd-en var i forhold til vinyl. Dette fordi du nå kan få hvilken som helst type lyd tilgjengelig på et og samme medium. Det er jo ikke noe problem f.eks. å legge inn vinyllyd på HD? Det synes også som om HD basert avspilling gir mer kvalitet pr krone enn alternativene.
At man ikke ønsker for lettvint tilgang til sin musikk, synes som et litt krampaktig argument? Har likevel stor forståelse for at de med enorme musikksamlinger vegrer seg mot jobben med å rippe.
Tror aldri at cd vil få samme nostalgiske betydning som vinyl. Dermed må man nok regne med potensielt stort tap om man i dag legger for mye penger på bordet for en cd-spiller.
HDD er bare en moderne versjon av lydbånd.
Historien gjentar seg ;)
Lydbånd var lineære ... og informasjonssøk skjedde med betydelig tidstap og mangel på presisjon, så jeg ser ikke helt sammenligningen.
Opptaksmuligheten har en med begge deler.

Forøvrig er en dvd spiller på rema billigere enn hvilken som helst datamaskin så apropo lyd pr krone så kan jeg heller ikke se hvorfor drivverk + dac skulle gi noe dårligere kost/kvalitet forhold enn hdd + dac.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.654
Antall liker
1.412
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kan noen gi en pris på et HD basert system som slår en hver cd spiller uten problem? Gå ut i fra at en mangler alt. Enest en har er et sett høyttalere, en pre og effekt.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sleng, unnskyld, jeg mener selg preen. Kjøp Transporter og en Emm Labs DAC2 eller noe tilsvarende fra dCS, evt. med ekstra klokkemodul.

Bring'em on.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.654
Antall liker
1.412
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Finns det cd spillere med volumkontroll som har to analoge utganger?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
Kan noen gi en pris på et HD basert system som slår en hver cd spiller uten problem? Gå ut i fra at en mangler alt. Enest en har er et sett høyttalere, en pre og effekt.
Jeg bygde en PC med komponenter fra Netonnet i vinter til ca kr 4000 + LynxTWO-B lydkort til 9000 (m. volumkontroll, 6 kanals DA og 2 kanals AD (for de som digitaliserer vinylen hver gang de spiller den, istedet for å rippe den en gang for alle - her snakker vi uforståelig omstendelighet (Valentino?))). Forøvrig, gjør som Valentino sier: Selg preen og skaff en DAC som driver effekttrinnet.

Det er mulig CD-spilleren vil leve lenge fortsatt, men jeg tror at de (meg selv inkludert, forsåvidt) som liker å ta og lukte på fysiske gjenstander som er båret hjem kommer til å få utløp for dette med vinyl i analoge oppsett. CDen er en arkaisk, sjarmløs sak som det koster urimelig mye å lese like fint og støyfritt som en harddisk og har dermed bare fortiden for seg. Og for å slutte meg til Ulf-B: Ikke engang CD-entusiastene vil ha noen interesse av integrerte CD-spillere fremover. De vil skaffe et egnet drivverk til DACen sin.

Kan man short-selge CD-spillere?

Dette var det koselig å få skrive.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Anonym skrev:
Karma skrev:
Man trenger ikke gi avkall på cd-er fordi om man satser på HD. Selv kjøper jeg fortsatt 99% av musikken som cd, for så å rippe til HD. Jeg kan når som helst bla i cd-ene mine, om jeg ønsker.
Jeg tror HD er en større trussel mot andre avspillingmetoder enn cd-en var i forhold til vinyl. Dette fordi du nå kan få hvilken som helst type lyd tilgjengelig på et og samme medium. Det er jo ikke noe problem f.eks. å legge inn vinyllyd på HD? Det synes også som om HD basert avspilling gir mer kvalitet pr krone enn alternativene.
At man ikke ønsker for lettvint tilgang til sin musikk, synes som et litt krampaktig argument? Har likevel stor forståelse for at de med enorme musikksamlinger vegrer seg mot jobben med å rippe.
Tror aldri at cd vil få samme nostalgiske betydning som vinyl. Dermed må man nok regne med potensielt stort tap om man i dag legger for mye penger på bordet for en cd-spiller.
HDD er bare en moderne versjon av lydbånd.
Historien gjentar seg  ;)
Lydbånd var lineære ... og informasjonssøk skjedde med betydelig tidstap og mangel på presisjon, så jeg ser ikke helt sammenligningen.
Informasjonstap og forvrengning fikk man også.

totte skrev:
Jeg bygde en PC med komponenter fra Netonnet i vinter til ca kr 4000 + LynxTWO-B lydkort til 9000 (m. volumkontroll, 6 kanals DA og 2 kanals AD (for de som digitaliserer vinylen hver gang de spiller den, istedet for å rippe den en gang for alle - her snakker vi uforståelig omstendelighet (Valentino?))).
Jammen jeg liker å spille LPer! ;D
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
661
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Fosse skrev:
alfalfa skrev:
Valentino skrev:
Cuts both ways.
Man kan fort bli sittende og zappe, men for min egen del hører jeg mer musikk, og er i det store og hele mer bevisst på hva jeg hører på også etter at jeg la alle CDene mine på harddisk. Coverne er lett tilgjengelige i en skuff.
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Har du sammenlignet dem direkte?
Har ikke hørt Edge. Mener bare at Eskelands uttalelser om Edge forteller at de kansje ikke er så stor forsjell på billige dvd spillere og dyre cd spillere. Er selv på jakt etter en Esoteric x01 eller ux1 så jeg liker kvalitets følelsen dette merke gir. Blir vel litt som og sammenligne en Rollex mot Timex. Sansynligvis går Timex klokka like riktig som Rollex ,men eier gleden er vel større med Rollex regner jeg med.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.409
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
alfalfa skrev:
Fosse skrev:
alfalfa skrev:
Valentino skrev:
Cuts both ways.
Man kan fort bli sittende og zappe, men for min egen del hører jeg mer musikk, og er i det store og hele mer bevisst på hva jeg hører på også etter at jeg la alle CDene mine på harddisk. Coverne er lett tilgjengelige i en skuff.
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Har du sammenlignet dem direkte?
Har ikke hørt Edge. Mener bare at Eskelands uttalelser om Edge forteller at de kansje ikke er så stor forsjell på billige dvd spillere og dyre cd spillere. Er selv på jakt etter en Esoteric x01 eller ux1 så jeg liker kvalitets følelsen dette merke gir. Blir vel litt som og sammenligne en Rollex mot Timex. Sansynligvis går Timex klokka like riktig som Rollex ,men eier gleden er vel større med Rollex regner jeg med.
En Rollex holder sannsynligvis ikke så lenge som en Timex.
En Rolex derimot.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det at musikkinteresserte folk i det hele tatt vil selge sine dyre cdp'er er i seg selv verdt en tanke.. har man mange cd'er og en virkelig god cdp, hvorfor selge?

Cdp'er er bedre enn noensinne, cd-plater er billigere enn noensinne, og for mange musikkgenrer så er de mye bedre enn noensinne også. Bytte til et annet format, og fortsette å spille samme musikk? Vel bekomme :)

Mvh Vidar P
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
661
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
alfalfa skrev:
Fosse skrev:
alfalfa skrev:
Valentino skrev:
Cuts both ways.
Man kan fort bli sittende og zappe, men for min egen del hører jeg mer musikk, og er i det store og hele mer bevisst på hva jeg hører på også etter at jeg la alle CDene mine på harddisk. Coverne er lett tilgjengelige i en skuff.
Når Eskelands Edge spiller med innmat til 500kr spiller bedre en Esoteric til 200000kr så er de vel grunn til og gå i tenkeboksen.
Har du sammenlignet dem direkte?
Har ikke hørt Edge. Mener bare at Eskelands uttalelser om Edge forteller at de kansje ikke er så stor forsjell på billige dvd spillere og dyre cd spillere. Er selv på jakt etter en Esoteric x01 eller ux1 så jeg liker kvalitets følelsen dette merke gir. Blir vel litt som og sammenligne en Rollex mot Timex. Sansynligvis går Timex klokka like riktig som Rollex ,men eier gleden er vel større med Rollex regner jeg med.
En Rollex holder sannsynligvis ikke så lenge som en Timex.
En Rolex derimot.
Auda,glemte at Rolexen min er fra Singapor.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
CD er ut, vinyl er in.
 

Cohiba

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
10
Antall liker
0
Overhørte et par ungdommer på toget for en stund siden. De mente det var kult med cder fordi det var "retro". Har inntrykk av at de fleste under 25 forbinder musikkavspilling med mp3-avspilling. Når man i tillegg kan laste ned alt man orker av musikk gratis på internet, er det ingen grunn til å bruke tid og penger på cd-spillere og cder. Av den grunn tror jeg også rimeligere cd-spillere raskt vil forsvinne.

Når det gjelder dyrere spillere (som nevnt tidligere i tråden) innser stadig flere at det er likegyldig om man bruker harddisk eller cd-drivverk for å bringe 0 og 1-tallene til DACen. Også her vil det være langt enklere å feks legge ut og la folk kjøpe høyoppløselige opptak direkte på nett, fremfor å gå veien om cder og platebutikker.

Jeg har brukt harddisken som "drivverk" de siste årene, og har faktisk ikke tenkt over dette med hyppig skifte av låter i det hele tatt. Jeg har alltid foretrukket å lytte til hele album, uavhengig av hvilket format musikken har kommet i. Den største forskjellen er at jeg hører oftere på musikk jeg hadde glemt jeg hadde.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Informasjonstap og forvrengning på lydbånd?? På en Philips eller Radionette fra 1960 ja,men med en god,virkelig god spiller.Nei! Og-ennå er vel mesteparten av verdens musikk mastret på tape,og med slike skavanker er det ikke rart at det er vanskelig å enes om et avspillingssystem som får kildematerialet til å "forsvinne" digitalt.
Mvh Rune
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Båndkompresjon er da ganske hørbart, både i studio og hjemme. Mange rockeprodusenter bruker båndkompresjon for å få rett sound. Jeg har også brukt det på noen få innspillinger på slutten av rundt årtusenskiftet.

Det morsomme (mtp dagens MP3 vs CD-problematikk) er at endel rockeplater faktisk er mastret på MiniDisk, for å få den kompresjonen det gir. Det fantes faktisk proffe mastermaskiner basert på MiniDisc den tiden jeg jobbet i studio.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Da skyldes det jo i så fall at det blir forsøkt lagt mer på båndet enn det kan takle,og det går i metning.Om det var disse metningspunktene det kompenseres for ved komprimering ,så er det veldig forståelig at det blir hørbart.Kunsten var vel å ikke legge inn mer enn mediet kunne takle,og fortsatt spille rent.Uansett så var vel kapasiteten på bånd adskillig høyere enn på LP.-Men det er klart; Denne begrensning finnes jo ikke lenger med digitale opptak..Men de har jo bestemt en standard for digitalopptak som ikke matcher analogt mtp informasjon uansett,så hva er da vitsen?
-
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.552
Antall liker
23.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eh, bestemt? Hvilken standard? Mener du at fiiine gamle analogopptak er teknisk på høyde med DXD, Rune.U?

Frisk opp minnet mitt noen: Hva er frekvens- og dynamikkomfang på en mangespors analog opptaksmaskin fra ca. 1980?
 
V

vredensgnag

Gjest
Rune.U skrev:
Informasjonstap og forvrengning på lydbånd?? På en Philips eller Radionette fra 1960 ja,men med en god,virkelig god spiller.Nei! Og-ennå er vel mesteparten av verdens musikk mastret på tape,og med slike skavanker er det ikke rart at det er vanskelig å enes om et avspillingssystem som får kildematerialet til å "forsvinne" digitalt.
Mvh Rune
Det er lenge siden jeg så 24-spors maskiner eller tilsvarende uten støvhette på, som regel står de ute i korridoren, forlengst skyflet unna. Mesteparten av verdens musikk mastres digitalt, fra opptak til den klargjøres for distribusjon.¨
Men som baluba påpeker, kan det godt være at enkelte opptak strekker seg etter spesielle effekter. Da må man også ta med slike påfunn som å kjøre ferdig miks gjennom en PA høyttaler og så gjøre endelig opptak av lyden fra denne med en 60-talls mikrofon.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Valentino skrev:
Eh, bestemt? Hvilken standard? Mener du at fiiine gamle analogopptak er teknisk på høyde med DXD, Rune.U?

Frisk opp minnet mitt noen: Hva er frekvens- og dynamikkomfang på en mangespors analog opptaksmaskin fra ca. 1980?
He-he.jeg tror neppe du trenger noen oppfriskning Valentino.Specs på en hvilken som helst båndmaskin matcher ikke DXD 352.800 Hz i 24 bit oppløsning uansett,men det er ikke poenget heller.Det er hvordan resultatet høres ut for hver enkelt som gjelder.Da er vi selvfølgelig tilbake til den subjektive vurderingen igjen ;) ..Sjønt; 24 bit er heller ikke all verden, men uansett er vi vel for lengst passert det godt hørbare området, selv om signalet blir ytterligere nedskalert til DSD før innlagt på for eksempel SACD . Jeg ser absolutt vitsen med å la en PC gjøre jobben til en CD-spiller,for akkurat der er det overhodet ingen grunn til at noe som helst skulle få redusert kvalitet ved avspilling.Bit er bit! Det er gleden jeg ser forsvinner,men det er subjektivt igjen,og skal antagelig derfor ikke telles med!

Med den påstanden om at mesteparten av verdens musikk befinner seg på mastertape ,så siktet jeg til all musikk.Jeg er klar over at dagens innspillinger ikke gjøres slik,og en eller annen dag vil mesteparten av musikken være mastret digitalt,men ikke på leeenge enda.
Så om de originale tapene var/er så dårlig rent informativt,hvorfor da benytte så utrolige digitale innspillingsmuligheter som for eksempel det over nevnte DXD til nymastring av gamle bånd? Man kan da umulig greie å hente ut noe som ikke er på båndet fra før av…Eller ??

Mvh Rune :) :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En CDspiller er jo ikke annet enn en DAC som kun kan brukes sammen med den innebygde diskettstasjonen...

Det må da være mer hensiktsmessig i dag å satse på en DAC som kan brukes med så mange digitale kider og formater som mulig, helt uavhengig om musikken er lagret på en CD, DVD, harddisk, minnepenn, eller om den er streamet over nettet eller eteren.

Det er ikke noe galt med CD som format. Men en CDspiller uten digital inngang er å så lite fremtidsrettet som man kan få det i dag.

Jeg er ikke det spor forundret over at markedet for slike diskettstasjoner er sterkt dalende.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Cobra2 skrev:
For 20 år siden, var platespillere usalgbart...
Om et ti-år eller 2, vil eldre & kostbare CD-spillere være "gull", og
CD-medie være vintage 8)

Arne K
Jeg er ikke så siker på at det blir sånt. Det er blit vanskelig å finne deler (spesielt laser/transport) til de eldre hi-end cd-spillere. :-[
 
V

vredensgnag

Gjest
zed skrev:
Cobra2 skrev:
For 20 år siden, var platespillere usalgbart...
Om et ti-år eller 2, vil eldre & kostbare CD-spillere være "gull", og
CD-medie være vintage 8)

Arne K
Jeg er ikke så siker på at det blir sånt. Det er blit vanskelig å finne deler (spesielt laser/transport) til de eldre hi-end cd-spillere. :-[
Yep. Jeg har en meget god transport fra sent 80-tall, og når den ryker er det over. Veldig vanskelig å finne erstatninger, og disse er jo like gamle når man kommer over en.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er jo åpenbart at alle som har mer enn en digital kilde i anlegget sitt er best tjent med en DA-konverter i en eller annen form, gjerne en Transporter som er forforsterker og streamer i tillegg. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noen konflikt mellom det å eie et CD-drivverk i tillegg til HD-avspilling.

Når det gjelder båndkompresjon, så tror jeg ikke Ulf er helt med på hva jeg mener. Du kan mene at det har null betydning (det gjør jeg), men alle magnetbånd komprimerer. Uansett hvor brede de er, eller om de er multispor eller tospor. Magnetisk lagring komprimerer i seg selv. Det er ikke snakk om lydteknikere som legger på kompresjon for å utligne høy utstyring under opptaket. Det er magnetbåndets innebygde natur. Men det betyr ikke at det låte dårligere enn digitale opptak. Enten var det Fagens siste, eller Steely Dans siste, der lydteknikere for moro skyld koblet opp en analog multitrack i tillegg til den digitale. De endte opp med å bruke det analoge opptaket, så mine meninger er ikke på noen måte sort/hvitt.

Og ja, teknikere gjør mye rart for å få ekstreme effekter. Det har for eksempel vært en trend der teknikerne presset digitalopptakene så mye at de fikk digital støy. Det ble en slags konkurranse blant teknikere om det å bruke digitalt vreng uten at ble hørbart som vreng, og kun tilførte lyden driv og røffhet. Jeg har aldri vært med på det racet. Vi hadde som filosofi at multisporsopptaket skulle være så rent som overhodet mulig.
 
Topp Bunn