Roysen skrev:
Vidar P skrev:
Det at musikkinteresserte folk i det hele tatt vil selge sine dyre cdp'er er i seg selv verdt en tanke.. har man mange cd'er og en virkelig god cdp, hvorfor selge?
Cdp'er er bedre enn noensinne, cd-plater er billigere enn noensinne, og for mange musikkgenrer så er de mye bedre enn noensinne også. Bytte til et annet format, og fortsette å spille samme musikk? Vel bekomme
Mvh Vidar P
Bingo! Jeg mener harddisk basert avspilling bør være et supplement til CD drevet akkurat som sistnevnte bør være et supplement til vinylsnurren. Å begynne på nytt hver gang ny teknologi dukker opp er for meg uforståelig.
Mvh
Roysen
De første cd-spillerne, som kostet en formue, spilte 14-bit/44.1
Da 16-bit/44.1 kom, så forsvant 1. generasjon.
Nå har man etterhvert utviklet ganske stabile og pålitelige avlesingssystemer for cd. Merk at jeg skriver avlesing, og intet om etterbehandling av signalet.
Som vi har sett, er det fullt mulig å sette et meget enkelt drev i en cd-spiller til 55.000, men likevel få folk til å bli meget happy over lyden, ved å begå så små endringer (påstås det) i signalbanen at de faktisk ikke kan oppdages av kyndige forståsegpåere.
MEN - dersom man ser seg tilstrekkelig forsynt med 16/44.1, så er det absolutt å anbefale å skaffe seg en god cd-spiller, og holde seg til den avspillingsformen.
Siden hifi-bransjen og audiofili forøvrig derimot er tungt på vei inn i høyoppløsningsfiler, og tom. multi-kanal, så kan det godt være at denne din påstand er uforståelig: "Å begynne på nytt hver gang ny teknologi dukker opp er for meg uforståelig."
Har man egentlig noe valg, dersom man ønsker å henge med i audiofilien?
Om audiofiliens prinsipp skal være renest og kortest mulig signalbane fra kilde til avspilling, så er det liten tvil om at filer sendt fra studiomaster til egen harddisk er å foretrekke, og det er nettopp dette man i dag kan kjøpe hos Linn og andre, i oppløsninger som nå går opp til 24-bit/192kHz.
Så her står nok skriften på veggen med så bred pensel at den kan ses på flere kilometers avstand, og man skal være spesielt nærsynt om man ikke har skjønt hvor det bærer.