Dazed
Æresmedlem
Der kom den, ja.VilhelmW skrev:Densen har forøvrig brukt slike i flere år. Og Densenforsterkere veier ikke spesielt mye, MEN de spiller musikk!! ;D
Der kom den, ja.VilhelmW skrev:Densen har forøvrig brukt slike i flere år. Og Densenforsterkere veier ikke spesielt mye, MEN de spiller musikk!! ;D
Det stemmer nok ikke helt. Kjøling er transport av energi, mens oppvarming er tilførsel av varme. Oppvarming krever mer energi enn kjøling.pedal skrev:I motsetning til oss få nordboere, så har store deler av verden et varmeproblem. Å kjøle en grad, koster dobbelt så mye strøm som å varme en grad.
Det var hva en autorisert ventilasjonsleverandør fortalte meg for 5 år siden: At strømforbruket (kostnaden) ved å kjøle ned et næringsbygg med 1 grad er omtrent det dobbelte av å varme det opp en grad Celcius.Trondmeg skrev:Det stemmer nok ikke helt. Kjøling er transport av energi, mens oppvarming er tilførsel av varme. Oppvarming krever mer energi enn kjøling.
Tilførsel av varme er ikke transport av energi? ???Trondmeg skrev:Kjøling er transport av energi, mens oppvarming er tilførsel av varme.
Det kan muligens også henge sammen med at alt som befinner seg i næringsbygget gjør at temperaturen blir ganske høy "av seg selv". All energi går jo til varme til slutt, så maskiner, lys, ansatte osv osv avgir ganske mye varme. Det kan gjøre det relativt sett dyrere å kjøle ned enn å varme opp.pedal skrev:Det var hva en autorisert ventilasjonsleverandør fortalte meg for 5 år siden: At strømforbruket (kostnaden) ved å kjøle ned et næringsbygg med 1 grad er omtrent det dobbelte av å varme det opp en grad Celcius.
Her i det kalde nord er dette en kostruert problemstilling. En 40W glødepære genererer varme. Varmen disse pærene genererer inngår i totalen, og må erstattes av andre varmekilder hvis belysningen baseres på led-pærer. Om sommeren er det stort sett lyst hele døgnet så vi trenger ikke bruke særlig mange glødepærer. Altså er glødepærer fremdeles en vinn-vinn affære for oss.nb skrev:Belysning står for 20% av verdens forbruk av elektrisitet. Selv i Norge hvor vi bruker strøm til "alt" (oppvarming,matlaging, varmtvann osv) står belysning for 11% av strømforbruket. Forbudet mot glødepærer ser ut som et tulleforslag, men er det egentlig ikke.
Jeg synes pedal skal beholde DPene. Om 20 år er disse fremdeles verd en haug med penger. En billig kl D forsterker anno 2011 er like verdifull som en 5 år gammel PC, altså elektronisk søppel.orso skrev:Det er noen som har blindtestet DP mot god og billig klasse D (med svitsjet PSU ja). DP kom ikke best ut gitt. Bare å selge DPene pedalen, så lenge du fremdeles får penger for de.
Nettopp. Jeg tror så gjerne trådstarters Nuforce setter en ny standard for sin pris- og vektklasse. Selv har jeg ikke hørt sorten. Men jeg har hørt flere varianter basert på den integrerte ASP1000 ICE modulen. Jeg hører her et tydelig sett med gode egenskaper, men også en tydelig skavank. Basert på hva andre skriver verden over, så virker det som om denne "skavanken" fremdeles henger igjen på det aller meste av klasse D forsterkere.Gjestemedlem skrev:I mine øre spiller Nuforcene riktig bra hvis man bruker dem i kombinasjon med en god rør-pre.
Ja, for Norge har det nok fint lite å si så lenge man uansett varmer opp med strøm.ayaboh skrev:Her i det kalde nord er dette en kostruert problemstilling. En 40W glødepære genererer varme. Varmen disse pærene genererer inngår i totalen, og må erstattes av andre varmekilder hvis belysningen baseres på led-pærer. Om sommeren er det stort sett lyst hele døgnet så vi trenger ikke bruke særlig mange glødepærer. Altså er glødepærer fremdeles en vinn-vinn affære for oss.
Nå hadde nok pedal dannet seg sine inntrykk og meninger om klasse d og asp1000 ICE lenge før han hørte Gaia. At han da til en grad gjenkjente noen av disse begrensninger, viste hans evner til å høre forbi selve høyttalerne. Jeg er som kjent eier av dette anlegg, som er ment å være rimelig kompromissløst. Det er da også årsaken til at det nå vurderes en total utskifting av elektronikken. Det ville faktisk ikke vært et kvalitetstegn for mine høyttalere, om de ikke avslørte den impliserte elektronikkens grenser.orso skrev:Jeg mistenker vel også pedal sine inntrykk til å gjelde blant annet Gaia. Selv tror jeg det som flere etterlyser som et savn i Gaia skyldes korreksjonen og eventuelt bivirkninger fra digital korreksjon. Jeg har hørt de samme modulene i flere andre anlegg hvor det da ikke var noe tydelig mangel på mikrodynamikk eller "utklinging". Samtidig så skal det sies at mye tyder på det finnes bedre klasse D forsterkere enn ASP i dag.
Har du ikke noe mer vektig å komme med, enn å prøve å diskreditere mine erfaringer? (En påminnelse om at å føre en debatt med deg herom er forholdsvis ufruktbart. Det blir en stund til neste gang. Forhåpentligvis er det andre lesere av tråden som har mer utbytte av min oppsummering).orso skrev:Det er noe merkelig, synes jeg, når man bedømmer forsterkere basert på lytting i andre og ukjente anlegg.
Karma har skjønt noe som Orso ikke har tatt innover seg:Karma skrev:Samtidig har man mer enn godt nok grunnlag til å hevde at spesielt mellomtone og diskant kan vinne på en annen forsterkerteknologi enn det jeg har.
Det strider mot mine erfaringer, av klasse D har jeg hatt ASP1000, Hypex og Lygdorf hjemme og ASP1000 er eneste i trioen jeg føler at jeg ikke kan anbefale selv om den har best kontroll i bunn.orso skrev:. Jeg har hørt de samme modulene i flere andre anlegg hvor det da ikke var noe tydelig mangel på mikrodynamikk eller "utklinging". Samtidig så skal det sies at mye tyder på det finnes bedre klasse D forsterkere enn ASP i dag.
Det jeg har hørt av kl D bærer preg av å være "ingeniørprodukter". Etter noen år med audiofil "bashing" er dette prinsippet sikkert på skinnene. Når Mark Levinson baserer sin nye No 53 på kl D er det sikkert grunn til å ta det seriøst.pedal skrev:Som den våkne leser kanskje skjønner herav, så har klasse D i flere år hatt en Akilleshæl med hensyn til naturtro gjengivelse av de øverste frekvensene. Den seneste utviklingen tyder på at dette har blitt bedre. Om det er "bra nok" blir til syvende og siste en personlig avveining.
Takk pedal!! Dette er eksakt hva jeg ville skrevet om mine opplevelser visst jeg var så velformulert som deg ;Dpedal skrev:Nettopp. Jeg tror så gjerne trådstarters Nuforce setter en ny standard for sin pris- og vektklasse. Selv har jeg ikke hørt sorten. Men jeg har hørt flere varianter basert på den integrerte ASP1000 ICE modulen. Jeg hører her et tydelig sett med gode egenskaper, men også en tydelig skavank. Basert på hva andre skriver verden over, så virker det som om denne "skavanken" fremdeles henger igjen på det aller meste av klasse D forsterkere.Gjestemedlem skrev:I mine øre spiller Nuforcene riktig bra hvis man bruker dem i kombinasjon med en god rør-pre.
Der hvor klasse D "overpresterer" er på områder som macrodynamikk, mye watt, basskontroll, ro i lydbildet, stort lydbilde, høy oppløsning (mye detaljer i lyden) og en fornemmelse av at det låter "rent". Dette er disipliner som koster flesk dersom man skal kjøpe tradisjonell AB, rør o.l. Altså 1-0 til klasse D her i flere viktige disipliner, når man sammenligner pris (og vekt og enøk!).
Så var det denne skavanken da. Som jeg oppfatter som en slags utglatting av mikrodynamikken, primørt i øvre mellomtone og diskant. Det blir for lite dynamisk kontrast. Det låter "for pent". Ved lengre tids lytting blir det simpelthen litt kjedelig. Den på alle måter sterke og usårbare Akilles hadde bare et eneste svakt punkt. Det ble tilgjengjeld hans endelikt. Det blir litt sånn med klasse D også.*
Men bevares, jeg skjønner at noen setter de mange gode egenskapene over den ene skavanken. Selv om ikke jeg klarer å høre forbi denne, så er det sikkert mange andre som gjør det. Jeg "mistenker" disse for rett og slett å venne seg til denne type lyd; En ren og oppløst, men litt glatt/kjedelig diskant. Bruk av tradisjonelle filter-DACer og bruk av digital romkorreksjon trekker i samme retning. Spiller man på et annlegg hvor alle disse faktorene kombineres, så sitter du der "Comfortably Numb". ;D
Jeg er overhodet ikke ute etter å demonisere klasse D. Jeg prøver bare å nyansere hva som er bra/dårlig, og sette ting i perspektiv.
*Jeg er som sagt ikke fullstendig oppdatert på klasse D anno 2011. Jeg har hørt en integrert Chapter (lineært power + klasse D) som ikke hadde denne skavanken. I hvertfall la jeg ikke merke til noe den ene kvelden vi lyttet. Devialet D-Premier sies også å være friskmeldt herom. Men selv den prisbelønte NAD M2 har fått ris for en litt glatt/kjedelig diskant karakter.
Vel, har du sammenlignet i eget anlegg? Og er du ikke enig at slik sammenligning er mer tellende enn hva som høres i andre anlegg?pedal skrev:Har du ikke noe mer vektig å komme med, enn å prøve å diskreditere mine erfaringer? (En påminnelse om at å føre en debatt med deg herom er forholdsvis ufruktbart. Det blir en stund til neste gang. Forhåpentligvis er det andre lesere av tråden som har mer utbytte av min oppsummering).
Siden du absolutt skal holde på at andre forsterker er så mye bedre, til tross for en sammenligningstest mot DP sier noe annet, så er det kanskje du som ikke er villig til å bevege deg fremover? Jeg for min del er åpen for både det og det andre resultatet. Skulle jeg få sammenlignet DP/Bryston med Hypex og finner førstnevnte som betraktelig bedre, så skal jeg ikke være sen om å skifte. Men jeg er faktisk rimelig sikker på at Hypex, ICE ASX2 og andre gode klasse D forsterkere er regel rett bedre når det gjelder gjennomsiktighet. Hvorfor? Fordi det er flere tilbakemeldinger som peker i den retningen. Har ikke Fidelity Jeff Rowland som referanse forresten?pedal skrev:Verden går videre...
Hvis ikke jeg husker feil, så har først og fremst jeg og andre forsvart ASP mot de som har sagt at de låt direkte elendig og umusikalsk. Det er tilbakemeldinger jeg ikke kan si meg enig i. Når høyttalere med ASP kommer best ut i tester og på messe, så sier det seg selv at slike bastante uttalelser er feil. Noe av de beste oppsettene jeg selv har hørt, har brukt ICE ASP.pedal skrev:-Et raskt tilbakeblikk til 2007:
Det var høylydt debatt rundt ASP1000 ICE modulene. Frontene var omtrent som nå. Kritikken mot mellomtone/diskantgjengivelsen i ICE, ble parert med påstand om forskjellig frekvensgang og at man hadde vendt seg til å like farvet/forvrengt lyd i den gamle teknologien.
Men så, etter en stund, tok ICE ASP brukerne overgang til ICE ASX. Hvorfor dette skiftet til svakere moduler med mindre effekt? Jo, fordi de låt bedre i mellomtonen/diskanten! (Valentino har postet litt om dette tidligere).
Nå leser jeg at ICE ASX er vraket til fordel for Hypex. Hvorfor det? Jo fordi nå, nei NÅ, er mellomtonen/diskanten blitt friskmeldt.
Men så melder Gjestemedlem at hans Hypex låter aller, aller best, parret med en rørpreamp.
-------------
Som den våkne leser kanskje skjønner herav, så har klasse D i flere år hatt en Akilleshæl med hensyn til naturtro gjengivelse av de øverste frekvensene. Den seneste utviklingen tyder på at dette har blitt bedre. Om det er "bra nok" blir til syvende og siste en personlig avveining.
Det er ikke lenge siden jeg så deg skrive at du var på besøk hos Roald M. og hørte et oppsett (Von Schweikert?) med Nuforce. Og du beskrev det som noen av det aller beste du noen gang hadde hørt. Står du ikke for det lengre?JK skrev:Dette er eksakt hva jeg ville skrevet om mine opplevelser visst jeg var så velformulert som deg ;D
Men de finnes...ayaboh skrev:Kl D vil tvinge seg frem av kostnadsgrunner, både i produksjon og bruk. Store "ekte" kl A forsterkere begynner det å bli dårlig med.VilhelmW skrev:Jeg tror ikke at klasse D-forsterkere er framtiden. Jeg tror mye meir på finpolering av kl. A.
Som vanlig tar du feil Orso Det var med en Plinius forsterker! Men skal innrømme at det låter utrolig rått hos Roald med VS/Nuforce, men ved litt lengre lytteseanser der så uteblir det som engasjerer i musikken. Det opplevde jeg ganske enkelt ved at vi skiftet til en liten rørsak på 10W som ikke klarte å drive høyttalerene særlig godt i bassen men fikk frem smilet og foten til å gå.....orso skrev:Det er ikke lenge siden jeg så deg skrive at du var på besøk hos Roald M. og hørte et oppsett (Von Schweikert?) med Nuforce. Og du beskrev det som noen av det aller beste du noen gang hadde hørt. Står du ikke for det lengre?JK skrev:Dette er eksakt hva jeg ville skrevet om mine opplevelser visst jeg var så velformulert som deg ;D
Da beklager jeg.JK skrev:Som vanlig tar du feil Orso
Kloke ord Karma!Karma skrev:Vet ikke helt hvorfor vi har en tendens til å forsvare teknologiske løsninger som om det var våre egne barn som var plassert på hoggestabben..?
Svært mange berømmer jo mange sider ved klasse D. Var det da så rart om også denne teknologien har svake sider, og dermed forbedringspotensial? Fidelity har jo nå proklamert at en klasse d forsterker er noe av det beste de noen sinne har testet. Men så er da også prisen for den forsterkeren ganske høy. La oss håpe at fremtidens klasse d klarer å løse de tekniske utfordringer til en langt lavere pris.
Dette da i tilfelle prestisjen i våre anlegg ikke kun skal være knyttet til pris..
Det er fort gjort Når vi diskuterer fremførelse av musikk via elektroniske dippedutter så må vi ikke glemme at vi også har forskjellige preferanser om hva som er viktige parameter. Det finnes vel knappt det anlegg som klarer alt like bra! For meg så er det "klangfarger", "utklinnging", "romfølelse" "troverdighet", er vel det på utenlansk som blir kallt "timbre". Det er her klasse D feiler i mine ører, og med mine preferanser så blir ikke disse forsterkerene aktuelle. Men denne type forsterkere har gjort store fremskritt så hvem hvet.....orso skrev:Da beklager jeg.JK skrev:Som vanlig tar du feil Orso
Ja det går mye på preferanser, men en må huske med rørutstyr så er det ofte begrenset med krefter som f.eks Nagra som bare er på 50W. Her må det være lettdrevne høyttalere.....orso skrev:Ja. Mye som spiller inn. Jeg for min del har ikke fått den store begeistringen for rør i effektdelen til dags dato. Et delvis unntak er et oppsett med Nagra (klasse A) som spilte veldig bra, fra mellomtone og opp vel og merke.
http://www.nagraaudio.com/highend/pages/productsVPA.php
Synes faktisk det var mer behagelig og magisk "rørlyd" i B&W Signature Diamond sammen med Classé enn noe annet jeg har lånt ørene til.
For min del går det nok mest på savn av åpenhet. Det er som et slør over musikken. Kan være behagelig, og spesielt i rom med mye harde overflater, men jeg blir sittende på stolkanten og savner at musikken virkelig "kommer ut" av høyttalerne. Det samme opplever jeg også med f.eks Electrocompaniet. En god klasse D forsterker er som et åpent landskap med skyfri himmel sett fra en fjelltopp. Alt er klart og synlig. Jeg må si at jeg har opplevd B&O med ASP moduler som mer transparent enn oppsett jeg har hørt med ARC 210. Men selvsagt fryktelig vanskelig å sammenligne når det er snakk om to ulike rom og oppsett. Så ta det for det det er.JK skrev:Ja det går mye på preferanser, men en må huske med rørutstyr så er det ofte begrenset med krefter som f.eks Nagra som bare er på 50W. Her må det være lettdrevne høyttalere.....
Med f.eks ARC Reference 210 er det en annen dans! Disse driver alt, både i bunn og topp, garantert!
Dette med at "rørlyd" er rund, sidrompa og lite dynamisk er bare en myte!
Nuforce baserer seg vel ikke på Hypex så vidt jeg har forstått, men har sin egen "analogue switching" technology som de kaller det. Jeg har forøvrig ikke noe sterke følelser hverken for eller mot teknologioen som sådan, men baserer meg på hva jeg har hørt av Nuforcer hjemme og i Roalds butikk. Til tungdrevne høyttalere så kan det være et bra valg, og gjerne hvis man finner en rørpre med en lydsignatur man liker. Det var i alle fall en stor oppgradering for min del fra T+A på Snellene. Nå er dog settet solgt siden jeg har valgt noen helt andre og mye mer lettdrevne høyttalere. Alt til sitt bruk.pedal skrev:Men så melder Gjestemedlem at hans Hypex låter aller, aller best, parret med en rørpreamp.
OK. Jeg har ikke studert Nuforce særlig. Kanskje deres teknologi er et lydmessig stepp over Hypex?Gjestemedlem skrev:Nuforce baserer seg vel ikke på Hypex så vidt jeg har forstått, men har sin egen "analogue switching" technology som de kaller det.
Dette var vel omtrent det Pedal ga uttrykk for. For meg høres det ut som du sitter og hører på lyden og detaljer ved lyden, og ikke musikken. Det er jo mulig du liker denne grå og litt klangfattige lyden. Når du skriver "....som et åpent landskap med skyfri himmel sett fra en fjelltopp. Alt er klart og synlig." tenker jeg "dissekrert" og "syntetisk". Dette stemmer i hvertfall med det jeg har hørt av kl D.orso skrev:For min del går det nok mest på savn av åpenhet. Det er som et slør over musikken. Kan være behagelig, og spesielt i rom med mye harde overflater, men jeg blir sittende på stolkanten og savner at musikken virkelig "kommer ut" av høyttalerne. Det samme opplever jeg også med f.eks Electrocompaniet. En god klasse D forsterker er som et åpent landskap med skyfri himmel sett fra en fjelltopp. Alt er klart og synlig.
Ser ikke noe motsetning mellom å få mest mulig innsikt i opptaket og lytte til musikken. Og meg er virkelig åpen elektronikk det motsatt av grått og kjedelig. Synes det da låter friskt, levende og mer virkelighetstro. Klang skal komme fra høyttalerne og rommet imo og det har sammenheng med frekvenskurven......ayaboh skrev:Dette var vel omtrent det Pedal ga uttrykk for. For meg høres det ut som du sitter og hører på lyden og detaljer ved lyden, og ikke musikken. Det er jo mulig du liker denne grå og litt klangfattige lyden. Når du skriver "....som et åpent landskap med skyfri himmel sett fra en fjelltopp. Alt er klart og synlig." tenker jeg "dissekrert" og "syntetisk". Dette stemmer i hvertfall med det jeg har hørt av kl D.
Var det Timc som mente at noen vil ha det slik det høres ut i innspillingsstudioet, og andre slik det er i virkeligheten?
Dette stemmer nok ikke helt.RojohII skrev:S.E.Tangen har også skiftet ut ICE til fordel for Hypex (unntatt til subene).
hmmmm. Dårlig formulert. Kjøling er borttransport av varme. Oppvarming er tradisjonelt omforming av energi (typisk elektrisk) til varme. Der er forholdet i favør kjøling. Med varmepumpe så har nok dette Forholdet endret seg. Var visst trøtt og upresis i dag tidlig. Tallene til pedal stemmer sikkert. Så mye for å være bedreviterDazed skrev:Tilførsel av varme er ikke transport av energi? ???Trondmeg skrev:Kjøling er transport av energi, mens oppvarming er tilførsel av varme.
Godt mulig jeg tar feil. Leste bare noe på DIY-Audio. Har dog ikke lest alle de senere postene, så ting kan ha forandret seg underveis.Mr-T skrev:Dette stemmer nok ikke helt.RojohII skrev:S.E.Tangen har også skiftet ut ICE til fordel for Hypex (unntatt til subene).
Virker som du har rett. Stig-Erik skriver 13. januar i år:RojohII skrev:Godt mulig jeg tar feil. Leste bare noe på DIY-Audio. Har dog ikke lest alle de senere postene, så ting kan ha forandret seg underveis.
Leste du mitt forrige svar til deg? Ser ikke slik ut. Jeg har forsvart ICE ASP mot de som har kalt det dritt. I forhold til pris og sammenlignet med AB forsterkere, så er fortsatt ASP meget gode.pedal skrev:Virker som du har rett. Stig-Erik skriver 13. januar i år:RojohII skrev:Godt mulig jeg tar feil. Leste bare noe på DIY-Audio. Har dog ikke lest alle de senere postene, så ting kan ha forandret seg underveis.
Hypex is more open, transparent and dynamic. Less grain and cleaner sound all over, but most noticable in the treble. More "true to the source signal" if you know what I mean?
ICEpower sounds a bit warm and closed-in, especially in the treble and upper mid.
I'm keeping my ICE 1000ASP for the subwoofers though, they are simply superb there.
Interessant! Stig-Erik bekrefter jo her hva jeg har påstått siden 2007 (og som han den gang protesterte på, he-he*) at disse rimelige integrerte ICE modulene har sin Akilleshæl i øvre mellomtone/diskant.
-Men hva vet vel jeg som ikke har hørt disse i eget anlegg og slettes ikke i kontrollert ABX test? 30års erfaring og alminnelig hørsel er ikke mye verdt i følge Orso.
*Tråden ligger sikkert her inne fremdeles for den som gidder å lete. Tror nicket mitt den gang var Pedale.