Slutt med kilo pris på forsterkere ?

jeg har hørt en Nuforce Ref 9.3 / 18

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%
  • Gider ikke det er jo klasse D

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.
O

Oblivion

Gjest
Dette med klasse betegnelse har vel mest å gjøre med å unngå å bli tatt i å benytte et av de utrolig mange patentene som finnes...
I dag er de aller fleste klasse D forsterkerne egentlig klasse T løsninger som Tripath patenterte og som Cirrus kjøpte opp i 2007.
Zetex (diodes.com) som blant annet NAD M2 bruker kalles også klasse D selv om det er en rent digital løsning og egentlig klasse T.
Forskjellen på Tripath TCD6000 (modulator og feedback) og Zetex ZXCZM800 (modulator) / ZXCZA200 (feedback) er når en ser bort fra "tåkeprat" og ser på hvordan de egentlig fungerer - minimal.
Den minimale forskjellen er at Zetex er utviklet senere og har fått 8 kanaler (TCD6000 har 6 kanaler) og har fått noen bi-quads og kan legge inn en EQ for impedanse optimering etc., men Tripath TCD6000 som jeg anser som orginalen er mye enklere å implementere og fungerer minst like bra som Zetex hvis en tar hensyn til noen få design parametrene.
Det virker på meg at TCD6000 er så enkel å programmere fordi den er orginalen og har implementert alle funksjoner i "klartekst" og ZXCZM800 er komplisert å programmere fordi de ikke kan være for like....
 

sn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
173
Antall liker
13
Hei.

Er det noen av dere som har lyttet til både Lamm ref.1.2 og Nuforce V18? Jeg vurderer disse to, men har ikke mulighet til å lytte på disse to samlet.

mvh
sn
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
NuForce har lenge behersket den kjernekompetansen i high end som best kalles "chutzpah ": Å lansere et produkt med åpenbare designfeil og middelmådige måleresultater, og så få subjektivistiske website'er til å erklære det som "verdens beste". Det er åpenbart mer penger i sånt enn i å gjøre grundig arbeid fra starten.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1828/nuforce-reference-8-amplifier/
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1831/nuforce-reference-9-02-amplifier/

Jeg forstår de har kommet til Ref.18 nå, så forhåpentligvis er de som selges nå bedre enn disse gamle forsterkerne, men 80K - tuller dere?
Oi. Dette var ille! Om ikke akkurat på nivå med Edge, så er det klare likhetstrekk med Reference 8. Også de testene da. ;D
Var det noen som sa at mange hifi tester er fullstendig blottet for troverdighet. At det går ann!
 

SHF

Medlem
Ble medlem
29.08.2009
Innlegg
7
Antall liker
0
Jeg bare lurer på hvor mange som vet hva de snaker om
Derfor kom den lile polen opp.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.542
Antall liker
23.271
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Asbjørn skrev:
NuForce har lenge behersket den kjernekompetansen i high end som best kalles "chutzpah ": Å lansere et produkt med åpenbare designfeil og middelmådige måleresultater, og så få subjektivistiske website'er til å erklære det som "verdens beste". Det er åpenbart mer penger i sånt enn i å gjøre grundig arbeid fra starten.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1828/nuforce-reference-8-amplifier/
http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1831/nuforce-reference-9-02-amplifier/

Jeg forstår de har kommet til Ref.18 nå, så forhåpentligvis er de som selges nå bedre enn disse gamle forsterkerne, men 80K - tuller dere?
Oi. Dette var ille! Om ikke akkurat på nivå med Edge, så er det klare likhetstrekk med Reference 8. Også de testene da. ;D
Var det noen som sa at mange hifi tester er fullstendig blottet for troverdighet. At det går ann!
Det der var herlig lesestoff. ;D ;D ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ketil skrev:
Jeg antar at det er de nye Nuforce Ref 18 det siktes til. Jeg var såvidt innom butikken til Roald og mener det var disse det ble spilt på. Det låt besnærende bra ut fra den lille lytten jeg fikk, men disse har altså en pris på 80k. Hvordan kan egentlig to sånne små bokser forsvare en slik pris, digitalforsterkere skal jo liksom få ned kostnadene på forsterkerproduksjon?

Litt av charmen med de eldre boksene var jo nettopp at de var såpass sympatisk priset at hvis man hadde tungdrevne høyttalere at det var et interessant alternativ i prisklassen til vanlige forsterkere. Til slike priser som dette derimot så får de helt andre konkurrenter. Man får ganske bra tradisjonelle forsterkere til 80.000 kr., selv til ganske vanskelige laster, og det er ikke like lett å la seg overbevise om at de er verdt slike penger hvis man fokuserer på den tekniske verdien.

Oppgraderingsmulighetene har jo også vært en pluss fra denne produsentens side, men igjen når man nå opererer med slike priser er ikke det heller det mest vektige argumentet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom folks erfaring med klasse D her er basert på tidligere Nuforce, så er det ikke rart de er skeptisk og har opplevd andre forsterkere som vesentlig bedre.

Min interesse for å sammenligne Hypex med Nuforce falt som en stein etter de testene. Dette tror faktisk jeg skulle fått til bedre selv ved å kjøpe noen billige klasse D moduler og gravd og spurt litt hvordan det skulle settes sammen.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
Oblivion skrev:
Dette med klasse betegnelse har vel mest å gjøre med å unngå å bli tatt i å benytte et av de utrolig mange patentene som finnes...
I dag er de aller fleste klasse D forsterkerne egentlig klasse T løsninger som Tripath patenterte og som Cirrus kjøpte opp i 2007.
Zetex (diodes.com) som blant annet NAD M2 bruker kalles også klasse D selv om det er en rent digital løsning og egentlig klasse T.
Forskjellen på Tripath TCD6000 (modulator og feedback) og Zetex ZXCZM800 (modulator) / ZXCZA200 (feedback) er når en ser bort fra "tåkeprat" og ser på hvordan de egentlig fungerer - minimal.
Den minimale forskjellen er at Zetex er utviklet senere og har fått 8 kanaler (TCD6000 har 6 kanaler) og har fått noen bi-quads og kan legge inn en EQ for impedanse optimering etc., men Tripath TCD6000 som jeg anser som orginalen er mye enklere å implementere og fungerer minst like bra som Zetex hvis en tar hensyn til noen få design parametrene.
Det virker på meg at TCD6000 er så enkel å programmere fordi den er orginalen og har implementert alle funksjoner i "klartekst" og ZXCZM800 er komplisert å programmere fordi de ikke kan være for like....

Er ikke den vesentligste forskjellen at modulatoren til Zetex har digital inngang? Det er ikke uvesentlig i hvertfall ikke hvis man skal begynne med aktiv deling. Jeg venter i spenning på at noen skal ta i bruk hele potensialet til Zetex-chipene og realisere en multikanals forsterker med digital inngang og dsp delefilter. Alt med høy lydkvalitet selvsagt.

Edit: Så nå at Tripath har digital inngang. Har du testet denne chipen og fått tilfredsstillende resultater? Hadde i såfall vært gøy med litt info om dette.
 
O

Oblivion

Gjest
JENO skrev:
Oblivion skrev:
Dette med klasse betegnelse har vel mest å gjøre med å unngå å bli tatt i å benytte et av de utrolig mange patentene som finnes...
I dag er de aller fleste klasse D forsterkerne egentlig klasse T løsninger som Tripath patenterte og som Cirrus kjøpte opp i 2007.
Zetex (diodes.com) som blant annet NAD M2 bruker kalles også klasse D selv om det er en rent digital løsning og egentlig klasse T.
Forskjellen på Tripath TCD6000 (modulator og feedback) og Zetex ZXCZM800 (modulator) / ZXCZA200 (feedback) er når en ser bort fra "tåkeprat" og ser på hvordan de egentlig fungerer - minimal.
Den minimale forskjellen er at Zetex er utviklet senere og har fått 8 kanaler (TCD6000 har 6 kanaler) og har fått noen bi-quads og kan legge inn en EQ for impedanse optimering etc., men Tripath TCD6000 som jeg anser som orginalen er mye enklere å implementere og fungerer minst like bra som Zetex hvis en tar hensyn til noen få design parametrene.
Det virker på meg at TCD6000 er så enkel å programmere fordi den er orginalen og har implementert alle funksjoner i "klartekst" og ZXCZM800 er komplisert å programmere fordi de ikke kan være for like....

Er ikke den vesentligste forskjellen at modulatoren til Zetex har digital inngang? Det er ikke uvesentlig i hvertfall ikke hvis man skal begynne med aktiv deling. Jeg venter i spenning på at noen skal ta i bruk hele potensialet til Zetex-chipene og realisere en multikanals forsterker med digital inngang og dsp delefilter. Alt med høy lydkvalitet selvsagt.
Tripath TCD6000 er en rent digital modulator....
Selv om den kom så tidlig som i 2004 er det tydeligvis ikke mange som har erfaring med den.
Databladet for TCD6000 er for stort til å legges ved her - sender gjerne mail til de som ønsker dette.

Det som er "svakheten" ved både TCD6000 og Zetex er at de er begrenset til 192k og greier ikke DXD 352.8k eller 384k eller høyere samplerater.

Selv bruker jeg ES9018 chipen som støtter opp til 1536k/32bit og bruker en Tripath modulator som I/V og SemiSouth JFET med drivere av eget design :eek:
Med exaU2I http://www.exadevices.com/exaU2I/Overview.aspx som blir sendt fra Canada i morgen har jeg mulighet for 8 kanaler 192k/32bit eller 8 kanaler 384k/32bit ved bruk av to stk. exaU2I..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Det som er "svakheten" ved både TCD6000 og Zetex er at de er begrenset til 192k og greier ikke DXD 352.8k eller 384k eller høyere samplerater.

Selv bruker jeg ES9018 chipen som støtter opp til 1536k/32bit og bruker en Tripath modulator som I/V og SemiSouth JFET med drivere av eget design :eek:
Med exaU2I http://www.exadevices.com/exaU2I/Overview.aspx som blir sendt fra Canada i morgen har jeg mulighet for 8 kanaler 192k/32bit eller 8 kanaler 384k/32bit ved bruk av to stk. exaU2I..
Hva er poenget med så høy samplerate? Har sett en større blindtest av hirez vs. redbook og den påviste ingen hørbare forskjeller. Og det var vel 96k eller 88k som ble brukt.
 
O

Oblivion

Gjest
orso skrev:
Oblivion skrev:
Det som er "svakheten" ved både TCD6000 og Zetex er at de er begrenset til 192k og greier ikke DXD 352.8k eller 384k eller høyere samplerater.

Selv bruker jeg ES9018 chipen som støtter opp til 1536k/32bit og bruker en Tripath modulator som I/V og SemiSouth JFET med drivere av eget design :eek:
Med exaU2I http://www.exadevices.com/exaU2I/Overview.aspx som blir sendt fra Canada i morgen har jeg mulighet for 8 kanaler 192k/32bit eller 8 kanaler 384k/32bit ved bruk av to stk. exaU2I..
Hva er poenget med så høy samplerate? Har sett en større blindtest av hirez vs. redbook og den påviste ingen hørbare forskjeller. Og det var vel 96k eller 88k som ble brukt.
Hadde jeg surfet rundt og trodd på alt jeg leste ukritisk hadde jeg forstått hva du sier...
Hvis det er blindtester du setter din lit til ønsker jeg deg lykke til videre...
Blindtester har overhode ingen relevans og kan ikke brukes til noe som helst fornuftig...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det sier det meste.
Men her kan du ikke kan unnskylde deg med at kablene ikke er varme eller andre bortforklaringer. Her kan man skifte på et blunk. At det ikke er mulig å høre forskjeller lengre når man vet ikke vet hva man hører på, det blir bare veldig rart.
 
O

Oblivion

Gjest
orso skrev:
Det sier det meste. 
Men her kan du ikke kan unnskylde deg med at kablene ikke er varme eller andre bortforklaringer. Her kan man skifte på et blunk. At det ikke er mulig å høre forskjeller lengre når man vet ikke vet hva man hører på, det blir bare veldig rart.
;D ;D ;D ;D Lykke til videre  ;D ;D ;D ;D

På min DAC / forsterker kan jeg fra fjernkontrollen endre bitdybder, upsampling, endre filtere, slå av og på filtere, endre bitdybde i quantizere etc. etc. og kan gjøre "blindtester" med over 2.000.000 parametere...

Men blindtesting kan ikke brukes til annet enn å kanskje (bare kanskje) detektere om det er forskjell.
IKKE til å avgjøre om noe er bedre enn det andre.
Derfor er ikke blindtesting brukbart til noe som helst fornuftig - i allefall ikke i utviklings sammenheng eller til å bedømme noen form for kvalitets forskjell...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
Men blindtesting kan ikke brukes til annet enn å kanskje (bare kanskje) detektere om det er forskjell.
IKKE til å avgjøre om noe er bedre enn det andre.
Derfor er ikke blindtesting brukbart til noe som helst fornuftig - i allefall ikke i utviklings sammenheng eller til å bedømme noen form for kvalitets forskjell...
Og finne ut om det i det hele tatt er forskjeller er hele poenget med blindtester. Ingen har sagt det brukes til å finne ut hva man foretrekker.

Men over til Nuforce. Er det noe spesiell grunn til at de skal dekke til innmaten med deksel?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dette innlegget ble forsinket p.g.a. problemer med tilgangen til Hifisentralen.

Oblivion skrev:
orso skrev:
Oblivion skrev:
Det som er "svakheten" ved både TCD6000 og Zetex er at de er begrenset til 192k og greier ikke DXD 352.8k eller 384k eller høyere samplerater.

Selv bruker jeg ES9018 chipen som støtter opp til 1536k/32bit og bruker en Tripath modulator som I/V og SemiSouth JFET med drivere av eget design :eek:
Med exaU2I http://www.exadevices.com/exaU2I/Overview.aspx som blir sendt fra Canada i morgen har jeg mulighet for 8 kanaler 192k/32bit eller 8 kanaler 384k/32bit ved bruk av to stk. exaU2I..
Hva er poenget med så høy samplerate? Har sett en større blindtest av hirez vs. redbook og den påviste ingen hørbare forskjeller. Og det var vel 96k eller 88k som ble brukt.
Hadde jeg surfet rundt og trodd på alt jeg leste ukritisk hadde jeg forstått hva du sier...
Hvis det er blindtester du setter din lit til ønsker jeg deg lykke til videre...
Blindtester har overhode ingen relevans og kan ikke brukes til noe som helst fornuftig...
Oblivion skrev:
orso skrev:
Det sier det meste.
Men her kan du ikke kan unnskylde deg med at kablene ikke er varme eller andre bortforklaringer. Her kan man skifte på et blunk. At det ikke er mulig å høre forskjeller lengre når man vet ikke vet hva man hører på, det blir bare veldig rart.
;D ;D ;D ;D Lykke til videre ;D ;D ;D ;D

På min DAC / forsterker kan jeg fra fjernkontrollen endre bitdybder, upsampling, endre filtere, slå av og på filtere, endre bitdybde i quantizere etc. etc. og kan gjøre "blindtester" med over 2.000.000 parametere...

Men blindtesting kan ikke brukes til annet enn å kanskje (bare kanskje) detektere om det er forskjell.
IKKE til å avgjøre om noe er bedre enn det andre.
Derfor er ikke blindtesting brukbart til noe som helst fornuftig - i allefall ikke i utviklings sammenheng eller til å bedømme noen form for kvalitets forskjell...
I beste mening og som et forsøk på å unngå at denne tråden sporer av i en eller flere retninger som f.eks. pro/kontra blindtest eller hvor høye samplingrater gir gevinst (over CD):

Oblivion har i minst en tidligere tråd (antagelig flere) redegjort for teknologien i sitt utstyr og de muligheter den gir når den benyttes korrekt. Innleggene omtaler bl.a. avspilling av musikkopptak med høye samplingrater. Begynn med å lese de innleggene.
 
O

Oblivion

Gjest
orso skrev:
Oblivion skrev:
Men blindtesting kan ikke brukes til annet enn å kanskje (bare kanskje) detektere om det er forskjell.
IKKE til å avgjøre om noe er bedre enn det andre.
Derfor er ikke blindtesting brukbart til noe som helst fornuftig - i allefall ikke i utviklings sammenheng eller til å bedømme noen form for kvalitets forskjell...
Og finne ut om det i det hele tatt er forskjeller er hele poenget med blindtester. Ingen har sagt det brukes til å finne ut hva man foretrekker.

Betyr det at du har revurdert fortreffeligheten og brukbarheten til/av blindtester :eek:
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Til orientering!

Reference 18 koster 76000,- paret, med mulighet for en god rabatt pga. lav dollarkurs.

Ref. 8 som det bl.a. vises målinger fra, var såvidt meg bekjent det første produktet til Nuforce, og gikk ut av produksjon i 2005. Reference 9 gikk ut i 2006, da Reference 9V2 overtok.
En kan jo selvsagt diskutere verdien av målinger kontra lyttetester, men å vurdere om Reference 18 er god eller ikke utifra målinger gjordt på andre forlengst utgåtte produkter, faller selvsagt på sin egen urimelighet. Det håper jeg selv de mest enkle av oss forstår....;) Men ønsker en å lage bølger, så er vel en hver anledning en god anledning.

Logg ut fra Hifisentralen for noen timer, senk skuldrene og lytt litt til musikk. Det er ikke alt her i livet som på død og liv må vinkles negativt og kritiseres ihjel.....eller? I såfall, går en glipp av det beste her i livet........ :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den oppdaterte Ref.9 jeg linket til en test på var altså 9V2, eller for å være helt presis, en Ref.9 som hadde blitt oppgradert til 9V2-status. Jeg vet ikke forskjellen på den og 9V3 som selges i dag, og aner ikke forskjellen på den og Ref.18 igjen. Jeg har ikke hørt noen av dem, forresten.

Ut fra bambadoo's bilde ser det som om topologien er forholdsvis lik mellom Ref.18 og de tidligere modellene, med noe som ser ut som en industriell SMPS (bedømt bare ut fra omtrentlig størrelse og proporsjoner) under ett deksel og selve klasse-D-forsterkeren under et annet deksel, denne gangen i kobber. De har åpenbart også satt en bunke reservoarkondiser av audiofil kvalitet mellom SMPS og forsterkerkort.

Men 76 000, jeez...
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Nuforce Reference 9.02 er ikke det samme som en Reference 9V2. Sistnevnte er en nyere forsterker med helt annet hovedkort etc. Reference 9.02 er en V1 med en liten modifikasjon, og altså ikke en V2.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Dersom folks erfaring med klasse D her er basert på tidligere Nuforce, så er det ikke rart de er skeptisk og har opplevd andre forsterkere som vesentlig bedre.

Min interesse for å sammenligne Hypex med Nuforce falt som en stein etter de testene. Dette tror faktisk jeg skulle fått til bedre selv ved å kjøpe noen billige klasse D moduler og gravd og spurt litt hvordan det skulle settes sammen.
For Guds skyld Orso, ikke utsett deg for den risikoen det ville være å like noe som hele ditt intellekt og hele din overbevisning sier deg ikke skal være bra. Verdensbildet ditt kunne ramlet sammen av mindre, og det er det ikke sikkert du ville tålt....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Designeren skrev:
Nuforce Reference 9.02 er ikke det samme som en Reference 9V2. Sistnevnte er en nyere forsterker med helt annet hovedkort etc. Reference 9.02 er en V1 med en liten modifikasjon, og altså ikke en V2.
OK, da hadde jeg misforstått typebetegnelsene. Dette var ihvertfall i 2006. Og som jeg skrev da jeg la ut linkene, jeg håper da virkelig at de produktene som selges nå er bedre enn disse gamle forsterkerne.

Likevel synes jeg det er interessant å se at firmaet, bare for 5 år siden, åpenbart hadde mye bedre kompetanse på markedsføring enn på kretsdesign, og tilnærmet ingen proprietær teknologi utover å koble sammen off-the-shelf-kretser. For meg er dette nyttig bakgrunn for å vite hvilke kontrollspørsmål man bør stille hvis man skulle vurdere å kjøpe en slik forsterker i dag, og for hvor solid dokumentasjon man bør kreve for å tro på løselig formulerte påstander som "low distortion" når samme firma hevder dette nå.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
En liten digresjon:

Jeg lurer på hvordan enkelte i panelet forholder seg til vin. Jeg tenker da på prisingen spesielt.

- Avkreves det dokumentasjon på dyre fremstillingsmetoder og råvarer for å forsvare høy pris?
- Latterliggjøres de som verdsetter (og betaler) for viner over (la oss si..) 100 kroner?
- Fremstilles Vinmonopolet som potensielle svindlere siden de tilbyr vinflasker for flere tusen kroner?

antar dere ser hvor jeg vil....
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jøye, du vil vel ikke egentlig diskutere vinprising? For da kommer vi fort inn på sånne velkjente ting som disse:
http://news.cnet.com/8301-13580_3-9849949-39.html

Den opplagte parallellen er at en effektiv måte å øke opplevd kvalitet av et produkt på, er å øke prisen, ettersom forbrukeren vil oppfatte dette som et kvalitetssignal. Og da opplever man subjektivt forbedret kvalitet, så snart man vet at den ene boksen koster 7 600 og den andre 76 000. Disse tingene er like veldokumenterte som hvordan en transistor virker, og derfor er blindtesting "gullstandarden" for kvalitetsbedømmelse av viner.

Jeg er forøvrig en øldrikkende barbar og gnien DIY-bygger, så jeg har lite å tilføre en diskusjon om jordsmonn og solforhold i Bourgougne vs Chile.
 
C

Cyber

Gjest
Per_Olsen skrev:
orso skrev:
Dersom folks erfaring med klasse D her er basert på tidligere Nuforce, så er det ikke rart de er skeptisk og har opplevd andre forsterkere som vesentlig bedre.

Min interesse for å sammenligne Hypex med Nuforce falt som en stein etter de testene. Dette tror faktisk jeg skulle fått til bedre selv ved å kjøpe noen billige klasse D moduler og gravd og spurt litt hvordan det skulle settes sammen.
For Guds skyld Orso, ikke utsett deg for den risikoen det ville være å like noe som hele ditt intellekt og hele din overbevisning sier deg ikke skal være bra. Verdensbildet ditt kunne ramlet sammen av mindre, og det er det ikke sikkert du ville tålt....
Spar deg for personangrep og ikke post om du ikke har noe konstruktivt å komme med.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Per_Olsen skrev:
En liten digresjon:

Jeg lurer på hvordan enkelte i panelet forholder seg til vin. Jeg tenker da på prisingen spesielt.

- Avkreves det dokumentasjon på dyre fremstillingsmetoder og råvarer for å forsvare høy pris?
- Latterliggjøres de som verdsetter (og betaler) for viner over (la oss si..) 100 kroner?
- Fremstilles Vinmonopolet som potensielle svindlere siden de tilbyr vinflasker for flere tusen kroner?

antar dere ser hvor jeg vil....
Det er meget enkelt. Man drikker ikke alkohol (og smiler smålurt når andre betaler ekstraskatt).
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
CDWMcInSpots skrev:
Per_Olsen skrev:
En liten digresjon:

Jeg lurer på hvordan enkelte i panelet forholder seg til vin. Jeg tenker da på prisingen spesielt.

- Avkreves det dokumentasjon på dyre fremstillingsmetoder og råvarer for å forsvare høy pris?
- Latterliggjøres de som verdsetter (og betaler) for viner over (la oss si..) 100 kroner?
- Fremstilles Vinmonopolet som potensielle svindlere siden de tilbyr vinflasker for flere tusen kroner?

antar dere ser hvor jeg vil....
Det er meget enkelt. Man drikker ikke alkohol (og smiler smålurt når andre betaler ekstraskatt).
;D enig. Alternativt nyter man sin vin i utlandet (i de landene de er gale nok til ikke å skattlegge alkohol), eller smugler den hjem. Ved sistnevte smaker den faktisk også mye bedre...... :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Per_Olsen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Per_Olsen skrev:
En liten digresjon:

Jeg lurer på hvordan enkelte i panelet forholder seg til vin. Jeg tenker da på prisingen spesielt.

- Avkreves det dokumentasjon på dyre fremstillingsmetoder og råvarer for å forsvare høy pris?
- Latterliggjøres de som verdsetter (og betaler) for viner over (la oss si..) 100 kroner?
- Fremstilles Vinmonopolet som potensielle svindlere siden de tilbyr vinflasker for flere tusen kroner?

antar dere ser hvor jeg vil....
Det er meget enkelt. Man drikker ikke alkohol (og smiler smålurt når andre betaler ekstraskatt).
;D enig. Alternativt nyter man sin vin i utlandet (i de landene de er gale nok til ikke å skattlegge alkohol), eller smugler den hjem. Ved sistnevte smaker den faktisk også mye bedre...... :)
Da betaler man isteden for å frakte seg selv til og oppholde seg i nærheten av alkoholen. Det er i de fleste tilfeller det dyreste alternativet.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
CDWMcInSpots skrev:
Per_Olsen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Per_Olsen skrev:
En liten digresjon:

Jeg lurer på hvordan enkelte i panelet forholder seg til vin. Jeg tenker da på prisingen spesielt.

- Avkreves det dokumentasjon på dyre fremstillingsmetoder og råvarer for å forsvare høy pris?
- Latterliggjøres de som verdsetter (og betaler) for viner over (la oss si..) 100 kroner?
- Fremstilles Vinmonopolet som potensielle svindlere siden de tilbyr vinflasker for flere tusen kroner?

antar dere ser hvor jeg vil....
Det er meget enkelt. Man drikker ikke alkohol (og smiler smålurt når andre betaler ekstraskatt).
;D enig. Alternativt nyter man sin vin i utlandet (i de landene de er gale nok til ikke å skattlegge alkohol), eller smugler den hjem. Ved sistnevte smaker den faktisk også mye bedre...... :)
Da betaler man isteden for å frakte seg selv til og oppholde seg i nærheten av alkoholen. Det er i de fleste tilfeller det dyreste alternativet.
Ikke problematiser nå... Man betaler da gladlig litt ekstra for ikke å betale til naboen (felleskassen)....? :)
 

Designeren

Bransjeaktør
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
240
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke fullt så åpenbart iht. Asbjørn sin fordeling av hvor kompetansen hos Nuforce ligger, når en vet at Nuforce er en av få som åpenbart er i besittelse av EGEN patentert teknologi - World's first Analog Switching Amplifier (US patents no. 6,381,154 6,519,167.

Derfor blir det svært urimelig å hevde følgende: "....det er interessant å se at firmaet, bare for 5 år siden, åpenbart hadde mye bedre kompetanse på markedsføring enn på kretsdesign, og tilnærmet ingen proprietær teknologi utover å koble sammen off-the-shelf-kretser. For meg er dette nyttig bakgrunn for å vite hvilke kontrollspørsmål man bør stille hvis man skulle vurdere å kjøpe en slik forsterker i dag, og for hvor solid dokumentasjon man bør kreve for å tro på løselig formulerte påstander som "low distortion" når samme firma hevder dette nå".:
PS! Det er ikke alle som kan skilte med egen patentert teknologi, så noe må de vel ha peiling på Nuforce gutta. Jeg skal ikke hevde at Nuforce egen påstand (les under) om at de er "superior to all other Class D amps" er riktig, men det spiller musikk på en glimrende måte....og akkurat det vet jeg faktisk noe om ;)

"NuForce does not use Tripath, ICE, Hypex, or any other sourced technology. It is their own technology and it is superior to all other Class D amps. Cumulating over 25 years of engineering expertise in high-end power conversion and hision analog amplification, NuForce revolutionizes the audio world with the introduction of NuForce Reference Amplifier - the world's first Analog Switching Amplifier (US patents no. 6,381,154 6,519,167 and pending patents). NuForce's Analog Switching Amplifier is designed from ground up to provide the highest real world performance. The goal is to provide the best audio performance that surpasses the high-end class-A amplifier's audio performance, all in a compact and affordable package. NuForce's Analog Switching Amplifier is energy efficient, runs cool, and unconditionally stable driving any loudspeaker load."

Kan ellers nevne at jeg har både Krell og andre store konvensjonelle transistorforsterkere inne som en kan sammenligne med, uten at jeg skal legge føringer ift. hva som er best. Det er den enkeltes opplevelse som avgjør nettopp det!!!!!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.090
Antall liker
36.505
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant. Fra 6,381,154, "PWM non-linear controller with a single-cycle response and a non resettable integrator":
What is needed is a one-cycle controller requiring as few as a single integrating amplifier, unipolar comparators, and few matching components for good manufacturability, higher reproducibility, and low cost.
Hvoretter man gjør krav på å ha funnet opp en slik ikkelineær PWM-kontroller som er enkel å masseprodusere til lav kostnad. Den andre patenten, 6,519,167, "PWM controller with single cycle response" er bare en forlengelse av den første, og gjentar samme formulering.

Men, var det ikke disse gutta som påstår at de ikke driver på med PWM, men noe annet og mye bedre, da? Hvorfor er da patentene hele greia ser ut til å bygge på, patenter for en enklere og billigere PWM-controller? Disse to patentene er dessuten fra 2001, og oppfinneren sluttet i NuForce i 2007, omtrent da den nyeste av de to testene jeg linket til ble publisert.

Merkeligere og merkeligere, spør du meg. Men jeg håper da endelig de låter så bra som de bør gjøre til den prisen. Det er ingen ting i veien for at klasse-D-forsterkere kan matche digre klasse-AB-forsterkere mht lydkvalitet, og da er det en helt legitim forretningsstrategi å prise produktet på samme nivå som produkter med tilsvarende kvalitet uansett produksjonskostnad. Det er også helt legitimt å si at den fortjenestemarginen ser jeg ingen grunn til å betale, ettersom det bør være mulig å oppnå tilsvarende resultater til mye lavere kostnad.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Den lyden som Roald disket opp med på Vs unifield3,og Nuforce(prisklasse forst 25-30kkr)var rett og slett knallbra.
Dette var ein kort lytt riktignok i hans forrige butikk,men meir enn nok til å fastslå at lyden var kjempebra,stor,organisk,detaljert osv.

Å begynne å leite etter "feil" på slik lyd/forst,forteller meg at fokus er på heilt feil plass etter mitt skjønn,enkelt og greit.

Allt kan såklart forbedres,men da er det også stor sjangs for at kun enkeltparameter blir bedre,mens andre faktisk blir dårligere.

Mvh.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Hadde man enda diskutert lyden :)

Men de negative her , har jo ikke HØRT lyden engang :) :) De diskuterer målinger av forsterkere diskontinuert i 2006 !! :)

Besøk Roald og lytt! Om du ikke liker det, helt OK, men lytt nå for guds skyld før du utaler deg !
Jeg tipper en del vil få seg en stor AHA opplevelse.





samlanes skrev:
Den lyden som Roald disket opp med på Vs unifield3,og Nuforce(prisklasse forst 25-30kkr)var rett og slett knallbra.
Dette var ein kort lytt riktignok i hans forrige butikk,men meir enn nok til å fastslå at lyden var kjempebra,stor,organisk,detaljert osv.

Å begynne å leite etter "feil" på slik lyd/forst,forteller meg at fokus er på heilt feil plass etter mitt skjønn,enkelt og greit.

Allt kan såklart forbedres,men da er det også stor sjangs for at kun enkeltparameter blir bedre,mens andre faktisk blir dårligere.

Mvh.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
flaago2 skrev:
Hadde man enda diskutert lyden :)

Men de negative her , har jo ikke HØRT lyden engang :) :) De diskuterer målinger av forsterkere diskontinuert i 2006 !! :)

Besøk Roald og lytt! Om du ikke liker det, helt OK, men lytt nå for guds skyld før du utaler deg !
Jeg tipper en del vil få seg en stor AHA opplevelse.
Det er jo et godt poeng, men likevel er det et paradoks at DIY her på forumet antageligvis kan smelle sammen noen Hypex baserte blokker til en pris som sannsynligvis ligger noe under prisen på Nuforce 18, for å si det litt forsiktig. Så er spørsmålet hvor stor stor forskjell det vil være på disse to.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Brilliant!

Gjør det!

Om du selger den skiitbillig så kjøper jeg med det samme!
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
flaago2 skrev:
Brilliant!

Gjør det!

Om du selger den skiitbillig så kjøper jeg med det samme!
Ok, skal vi si halv pris av N18 ;D
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Om jeg ikke hører forskjell, så ja !!

PÅ akustisk musikk synes jeg den spiller fletta av ML, så det ville vært en råbra investering.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
887
Jeg har en følelse av at det er penger å tjene for DIY'ere på forumet her. :D
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Klart det er det! Og ikke bare i klasse D, er jo ikke rocket science med klasse A heller.

Eneste lille problem er å få det til å låte bedre en andre ting der ute. Alle vet jo at forsterkere selges til 20 ganger kostpris om de har et bra rykte...:)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn