SME's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.829
    Torget vurderinger
    1
    Nei, trenger det være det da?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    788
    Ja, det er i alle fall en vågal beslutning siden det er armene SME er mest kjent for. Etter Rega er kanskje SME det meste kjente arm-merket i verden, kanskje i konkurranse med Jelco. Jada, jeg vet at det finnes mange andre armer også, men det er disse 3 merkene jeg mener er mest kjent for armer i "løsvekt". Så hvis SME slutter å selge armer er det oppsiktsvekkende, selv om det er ingen "vanlige" mennesker som legger merke til dette:)

    Det er selvsagt ingenting galt med platespillerne til SME, men der er de nok et merke bandt veldig mange andre konkurrenter. I tillegg til at SME-spillerne ikke er spesielt billige heller. Skal de øke volumet må de sette ned prisene, men markedet er fortsatt ganske tøft vil jeg tro.

    Jeg antar at det er økonomi og inntjening inn i bildet her. De tjener antageligvis bedre på komplette platespillere enn armer i løsvekt, det må være den eneste begrunnelsen her(?).
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    496
    Antall liker
    476
    Sted
    Jar
    Det er ikke så lenge siden de økte prisene betraktelig på platespillerne. Selv enkle konstruksjoner som Model 10 og 12 koster mye når de skal bygges i SME-kvalitet. Skal prisene reduseres, vil det antakelig bety dårligere kvalitet. Og med de prisene de har nå, er det mange gode alternativer. For eksempel Technics SL-1000R som kanskje utkonkurrerer SME både når det gjelder lyd, byggekvalitet og brukervennlighet.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    924
    Antall liker
    740
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke så lenge siden de økte prisene betraktelig på platespillerne. Selv enkle konstruksjoner som Model 10 og 12 koster mye når de skal bygges i SME-kvalitet. Skal prisene reduseres, vil det antakelig bety dårligere kvalitet. Og med de prisene de har nå, er det mange gode alternativer. For eksempel Technics SL-1000R som kanskje utkonkurrerer SME både når det gjelder lyd, byggekvalitet og brukervennlighet.
    Din siste setning her på SME`s venner er vell noe av det teiteste jeg har lest her på denne tråden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.829
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er i alle fall en vågal beslutning siden det er armene SME er mest kjent for. Etter Rega er kanskje SME det meste kjente arm-merket i verden, kanskje i konkurranse med Jelco. Jada, jeg vet at det finnes mange andre armer også, men det er disse 3 merkene jeg mener er mest kjent for armer i "løsvekt". Så hvis SME slutter å selge armer er det oppsiktsvekkende, selv om det er ingen "vanlige" mennesker som legger merke til dette:)

    Det er selvsagt ingenting galt med platespillerne til SME, men der er de nok et merke bandt veldig mange andre konkurrenter. I tillegg til at SME-spillerne ikke er spesielt billige heller. Skal de øke volumet må de sette ned prisene, men markedet er fortsatt ganske tøft vil jeg tro.

    Jeg antar at det er økonomi og inntjening inn i bildet her. De tjener antageligvis bedre på komplette platespillere enn armer i løsvekt, det må være den eneste begrunnelsen her(?).
    De tjener nok mer som sier på komplette platespillere. Jeg ville nok forventet at SME fremover kommer til å slippe nye modeller, i lavere prissegmenter, kanskje 2-3 nye modeller for å øke salget.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Blir ikke veldig overrasket om de begynner å selge armene igjen om et år eller to.
    Snakker om å skyte seg selv i foten......
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mulig de ikke synes de tjener nok, mulig de ikke opplever at spillerne har fått respekten de fortjener?

    I alle fall representerer nok armene et marked de rett og slett gir fra seg på denne måten. Jeg har min SME 312S på et drivverk til omtrent samme pris som armen. Jeg er ikke fremmed for å montere armen på et dyrere drivverk om jeg en gang kan koste på meg. Så langt er armen det eneste jeg har hatt råd til, og det blir nok 'en stund' til jeg kan gå for full pakke.

    Som sagt, dette synes jeg er rart.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.829
    Torget vurderinger
    1
    Tja, hva lager SME i og rundt prisklassene av det armene koster? Da mener jeg platespillere. Det er kanskje ledd i en større markedsstrategi, som samtidig setter andre produsenter litt i skvis.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.449
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er synd, og jeg som hadde planer om å prøve en SME 312S.
    Egentlig har jeg lyst på en V12, men det er bare å glemme nå. Bruktprisene skyter i været, nyprisen passerer 100000 kr.
    Hvis tanken er at flere som har lyst på en SME arm godtar å kjøpe en SME spiller for å få tak i en arm, tror jeg de tar grundig feil.
    Resultater blir fall i salget, og det er det vanskelig å tjene penger på.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    496
    Antall liker
    476
    Sted
    Jar
    Det er ikke så lenge siden de økte prisene betraktelig på platespillerne. Selv enkle konstruksjoner som Model 10 og 12 koster mye når de skal bygges i SME-kvalitet. Skal prisene reduseres, vil det antakelig bety dårligere kvalitet. Og med de prisene de har nå, er det mange gode alternativer. For eksempel Technics SL-1000R som kanskje utkonkurrerer SME både når det gjelder lyd, byggekvalitet og brukervennlighet.
    Din siste setning her på SME`s venner er vell noe av det teiteste jeg har lest her på denne tråden.
    Ikke misforstå: SME lager både drivverk og armer i ypperste kvalitet. Jeg har hatt 4 armer og en platespiller fra SME. Jeg kjøpte ny Model 20/2 A høsten 2009, og er fortsatt svært fornøyd med den. Men med de prisene de har nå, møter de sterk konkurranse. Technics SL 1000R er også en fantastisk spiller, og jeg tror det drivverket kan konkurrere med de fleste drivverkene fra SME. Armene i series IV og V er utvilsomt bedre enn armen på SL 1000R. Jeg tror de gjør noe svært dumt ved kun å konsentrere seg om komplette spillere. Jeg synes også Model 12 og Synergy har fått et utseende som ikke er helt vellykket. Jeg forstår behovet for fornying, men tror de gjør alvorlige feil nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det vel et indisk firma som eier SME og noen der skal vel finne på noe nytt og smart for å please ledelsen. Kanskje det ruller et hode eller to når de finner ut at dette var temmelig langt bak mål.
    Samtidig lanserer de Garrard 301 med et plinth og en M2 12 tommer til fantasipris. Sikkert noen som biter på den, men en bra 301 med superplinth og sannsynligvis en langt bedre arm enn M2 kan erverves for en langt lavere pris enn dette.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tja, hva lager SME i og rundt prisklassene av det armene koster? Da mener jeg platespillere. Det er kanskje ledd i en større markedsstrategi, som samtidig setter andre produsenter litt i skvis.
    En SME 12A koster litt mer enn min 312S/Feickert Woodpecker. Billigste variant fra SME som tar en 12" koster omtrent det dobbelte. Som sagt et marked de har 'gitt' til konkurrentene.

    Jeg synes det er rart.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.829
    Torget vurderinger
    1
    Tja, hva lager SME i og rundt prisklassene av det armene koster? Da mener jeg platespillere. Det er kanskje ledd i en større markedsstrategi, som samtidig setter andre produsenter litt i skvis.
    En SME 12A koster litt mer enn min 312S/Feickert Woodpecker. Billigste variant fra SME som tar en 12" koster omtrent det dobbelte. Som sagt et marked de har 'gitt' til konkurrentene.

    Jeg synes det er rart.
    Jeg tror det må ligge en mer helhetlig strategi bak, og at de ønsker å posisjonere seg i markedet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Blir spennende å se hva de kommer opp med i så fall. Noe som faller inn der jeg er prismessig vil jo bli spennende. Men for at jeg skal bite på, så snakker vi om drivverk for 30-50' som tar 12". Ser liksom ikke det som veldig sannsynlig, men ønsker at jeg tar feil...
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    496
    Antall liker
    476
    Sted
    Jar
    Blir spennende å se hva de kommer opp med i så fall. Noe som faller inn der jeg er prismessig vil jo bli spennende. Men for at jeg skal bite på, så snakker vi om drivverk for 30-50' som tar 12". Ser liksom ikke det som veldig sannsynlig, men ønsker at jeg tar feil...
    Det er bra å tro på julenissen i disse tider😏

    Rimeligste platespillerkombinasjon i dag er vel Model 12A til rundt 100 k med 309 arm. Jeg vil tro at markedet for komplette platespillerpakker i prisklassen 100-400 k er svært lite.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.140
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    4
    Enig i Gunnar's betraktninger, dog med et lite forbehold...... jeg har jo hatt noen serie V armer opp gjennom årene og har fremdeles noen slike....... men det jeg vil frem til er at jeg testet SME serie V med sølvkablen verses den med hybrid kablen, jeg fikk den gangen 2 stk nye Lyra Titan "i" rett fra Stig Inge Bjørge så jeg kunne A-B teste og resultatet var at med en så analytisk pickup, så ble det faktisk vel anemisk med den rene sølvkablen, men skal man bruke en pickup som f.eks MySonicLab Signature Gold så vil nok den med den rene sølvkablen være en match made in heaven......... men så var det det og finne en slik arm da....... jeg har sett sikkert 30 slike armer og kun EN av de har hatt den rene sølvkablen, men han som kjøpte min bor/bodde ? i Bodø traktene........ leser du dette.... så kjøper jeg den gjerne tilbake ;)

    Han bor fremdeles i Bodø...…
    Den arma er den beste arma jeg noensinne har hatt og den er i bruk hver eneste dag. Spilte på en 309 før jeg fikk V hos deg. Også har jeg hatt en hel haug med andre armer.
    Men ingenting slår femmeren jeg kjøpte hos deg. Den blir å følge meg i grava :) Så tusen takk for handelen. Den beste handel jeg har gjort på
    platespillerfronten.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.731
    Antall liker
    10.154
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig beslutning å slutte å selge armer. Men da vil vel min SME V arm bare stige i verdi? antagelig det beste hifi kjøpet jeg har gjort noensinne
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    496
    Antall liker
    476
    Sted
    Jar
    For fem år siden kostet vel 309 i underkant av 15 000...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.449
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    SME 312S koster idag 53990 kr hos OHC.
    Jeg satt med fingeren på avtrekkeren på en sånn for et hjalvt år siden, da jeg oppgraderte, da var prisen 32000 kr.
    Det er et prishopp på 69%
    SME, nei takk!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.769
    Antall liker
    8.310
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    SME 312S koster idag 53990 kr hos OHC.
    Jeg satt med fingeren på avtrekkeren på en sånn for et hjalvt år siden, da jeg oppgraderte, da var prisen 32000 kr.
    Det er et prishopp på 69%
    SME, nei takk!

    Det er jo ikke uvanlig at prisene går opp når OHC overtar salg av forskjellige merker, Lyra har gått opp 50-65%....... når de overtok Soundsmith salget og kuttet ut et importør ledd trodde jeg at prisene skulle gå NED 20-30%....... men de gikk i stedet opp tilsvarende, så at de setter prisene kraftig opp på SME kommer ikke som noe sjokk på meg i allfall. Den norske krona er svak for tiden, men den har ikke gått ned 50-60%.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.449
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, ikke uenig i det.
    Men i dette tilfellet skjedde ikke prishoppet da OHC overtok. Førprisen var hos OHC, og sto helt til de siste nyhetene kom.

    I farten ser jeg at det finnes en forhandler i Canada som har lager og selger for gamle priser.
    Current Production Tonearms : SME Tonearms, SME 3009 Turntable Parts Templates & Manuals

    Synd det er så langt å fly. Men legger vi til 25% moms kommer vi likevel bare litt over norsk førpris.
    Hm...
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    496
    Antall liker
    476
    Sted
    Jar
    Strategien kan være å forlate det markedet hvor vanlig hifi-interesserte befinner seg, og heller sikte seg inn på "oligark-markedet". Dvs. selge til folk med for mye penger og som bare vil ha det dyreste. Slike kunder er ikke interessert i selv å finne gode kombinasjoner av drivverk, arm og pick-up. SME Synergy er et godt eksempel på dette.

    Nagra klarer seg fint i det markedet, og samarbeider allerede med SME.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.769
    Antall liker
    8.310
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38



    Yupp.
    Men 6000 USD høres billig ut, spørs om de kan levere til den prisen, er mange som averterer med billige priser, men når det kommer til og levere.....vel da kommer det mange unskyldninger for ikke og levere.
    Til nå har jeg ikke sett noen fake V12, men det skader ikke og være forsiktig...... kineserne kopierer alt.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    788
    Nå er vel OHC kun forhandler av SME i Norge, ikke importør. Så skal være mulig å kjøpe SME hos andre aktører også. Men kanskje ikke så interessant nå uansett. De har priset seg ut ser det ut som.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    924
    Antall liker
    740
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Det ryktes i at de har hatt et tap på salget av armene,,,det har de vist hatt i mange år....før den Indiske investoren overtok også..
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    844
    Antall liker
    465
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Like dyrt som Triplanar, og da synes jeg ikke SME er interesant i det hele tatt :)

    Mvh
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    924
    Antall liker
    740
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke så lenge siden de økte prisene betraktelig på platespillerne. Selv enkle konstruksjoner som Model 10 og 12 koster mye når de skal bygges i SME-kvalitet. Skal prisene reduseres, vil det antakelig bety dårligere kvalitet. Og med de prisene de har nå, er det mange gode alternativer. For eksempel Technics SL-1000R som kanskje utkonkurrerer SME både når det gjelder lyd, byggekvalitet og brukervennlighet.
    Din siste setning her på SME`s venner er vell noe av det teiteste jeg har lest her på denne tråden.
    Ikke misforstå: SME lager både drivverk og armer i ypperste kvalitet. Jeg har hatt 4 armer og en platespiller fra SME. Jeg kjøpte ny Model 20/2 A høsten 2009, og er fortsatt svært fornøyd med den. Men med de prisene de har nå, møter de sterk konkurranse. Technics SL 1000R er også en fantastisk spiller, og jeg tror det drivverket kan konkurrere med de fleste drivverkene fra SME. Armene i series IV og V er utvilsomt bedre enn armen på SL 1000R. Jeg tror de gjør noe svært dumt ved kun å konsentrere seg om komplette spillere. Jeg synes også Model 12 og Synergy har fått et utseende som ikke er helt vellykket. Jeg forstår behovet for fornying, men tror de gjør alvorlige feil nå.
    har hatt både SP10 og SL110,,fine spillere men lydmessig et stykke fra SME....har hatt SME 30 i ca 20år nå og en SME 15,,,har også eid en 20.2 mye for kronene sammenlignet med andre spillere som har vært innom i heimen....det er noe med SME ,,finish,,lyd,,service,,,som går utenpå de fleste andre produsentene...SL 1000r er flott til ca 180K da er det nok en del rimeligere spillere jeg heller ville vurdert både fra SME og andre produsenter..
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.769
    Antall liker
    8.310
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Like dyrt som Triplanar, og da synes jeg ikke SME er interesant i det hele tatt :)

    Mvh

    Fordi ?

    Tri Planar MkIII er i allfall på ingen måte noen "over" arm verses en SME serie V hverken lyd eller bruksmessig. De er begge gode armer, men til syvende og sist kommer det an på hvilken pickup man skal bruke for hvilken av de som er "best".
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.829
    Torget vurderinger
    1

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    496
    Antall liker
    476
    Sted
    Jar
    Kanskje den nye salgspolitikken er for å ta knekken på «fakes»? . Og at SME har gitt opp å bekjempe dem..Antagelig noen som faker SME armer allerede, og de får muligens et blomstrende marked fremover....

    https://forum.audiogon.com/discussions/sme-v-tonearm-on-ebay-hong-kong-sellers-are-fake
    Det er ikke usannsynlig at det er en del av bildet.
    Men det kan umulig være noe sjakktrekk: SME har hatt storsalg av armer til bruk på andre drivverk enn SME. Å si i fra seg hele dette markedet for å stoppe kopier, virker ikke særlig smart. Greit nok at armene kan ha vært for kostbare produsere i forhold til utsalgspris, men da er medisinen å sette opp prisen (som de har gjort til de grader), og ikke legge ned hele markedet for salg til andre typer drivverk.

    Hvorvidt det er riktig at armene har vært for kostbare å produsere i forhold til utsalgspris, stiller jeg meg for øvrig tvilende til. Dette er nå gamle konstruksjoner, og utviklingskostnader og kostnader til produksjonsutstyr er dekket inn for lengst. Også høykvalitets lagre er blitt billigere enn de var før.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    1.615
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig de har prøvd kopiere SME , mye fake der ute fra kina Shure mikrofoner / Sony hodetelefoner mm .
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    SME 312S koster idag 53990 kr hos OHC.
    Jeg satt med fingeren på avtrekkeren på en sånn for et hjalvt år siden, da jeg oppgraderte, da var prisen 32000 kr.
    Det er et prishopp på 69%
    SME, nei takk!
    Hoppsann!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn