Snell, en liten tråd for de av oss som har et forhold til disse høytalerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Flott takker for det! Dette er jo ikke dyre høyttalere nå, så en risikerer jo ingenting med å prøve de. Hvordan er diskantelementet i disse? Akkurat der har det jo skjedd mye positivt de siste årene. Egentlig det eneste mulige minuset med å kjøpe 'nesten-vintage' er akkurat det med diskanten. Nesten alt annet var bedre før når man liker varm, bakoverlent lyd...

    Det sitter vel en diskant på baksiden av disse (for utvidet romklang i toppen antar jeg), hvordan er kvaliteten på denne og hva slags virkning har den på lyden?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, skal refoame et par gamle 8" fra Snell HT. Hvilke refoaming kits anbefales og hvor er best å kjøpe?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Hei, skal refoame et par gamle 8" fra Snell HT. Hvilke refoaming kits anbefales og hvor er best å kjøpe?
    Mener Audio Note uk har korrekt foam.
    Koster nok litt mer en ebay/generell, men skal visstnok være korrekt/rett egenskaper
    Har brukt foam fra AN på flere par Snell og det har blitt meget bra.
    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for tips alle sammen. Var ikke klar over at dynabel førte slike. Ser det er for 8" seas. Dette er Vifa sin 8" det er snakk om. Tror ikke det er rare forskjellen.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Har brukt dynabel sine til kll og e3. E3 har vifa element. Står greie mål på dynabel sidene. Søk på 8" skum bølge.
    20170725_172638.jpg
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Så smalere ut de ja. Får prøve de neste gang ?????? sitter å lytter på torden gustavsen trio på k2 nå. Ikke vondt
    Noen her som har testet j4 opp i mot e3 ?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Så smalere ut de ja. Får prøve de neste gang ������ sitter å lytter på torden gustavsen trio på k2 nå. Ikke vondt
    Noen her som har testet j4 opp i mot e3 ?
    Avbildet Snell KII er med Peerless element (ref. 831876)

    mvh
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Det er også brukt versjoner av Vifa C20 i Snell K.

    Disse gutta er meget gode på dette med skumkanter: Good Hifi's speaker rings - foam, rubber and fabric for more than 3000 speakers.

    Viktig å merke seg er at basselementer er veldig følsomme for dette med oppheng. Det er mange parametere som kan endre seg ved bytting av oppheng...
    Audio Note har korrekt oppheng til 8" Vifa benyttet i Snell.
    Leser man tidligere i tråden vil man og finne målinger som bekrefter forskjell på ulike typer oppheng.

    edit..her var det:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/71026-skumringer-til-snell-k-med-peerless-basselementer.html



    mvh
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Audionote sine oppheng blir produsert av Seas, antakeligvis så er de like til de som Dynabel selger.
    Om fs gikk ifra 39Hz til 26Hz og qts gikk ifra 0,53 til 0,23 så kan da dette umulig være original oppheng?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg inn i klubben, med et pent par E IV... Disse ligger nå på ryggen, og venter på nyinnkjøpte ringer på bassene...

    506905d1535659553-bildetra-d-ala-kaap-img_8340.jpg
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Første HiFi kjøp på lenge, et par Snell E IV. Har savnet lyden fra slike høyttalere siden opphenget gikk i stykket på de jeg kjøpte ny midt på 90-tallet og jeg begynte å eksprimentere med andre merker (Klipsch - JBL).
    06EBB608-2745-4713-959E-90FC3A446657.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Udmærket tråd :cool:

    Jeg vil da også lige give min historie fra mig ang Snell.

    Har igennem tiden renoveret flere sæt.

    Jeg har haft Snell Type

    E,J. C/Skrå front, Ci Skråfont med bag diskant, CV,B

    Snell Sub 1800 dem har jeg stadig.

    Jeg synes at Type B var nok den bedste af den alle :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    540297_489210714422328_1166581830_n.jpg
    277887_489210781088988_1083735427_o.jpg


    Usædvanlig bas enhed . Dobbelt spider med en jern stang imellem

    Fotos lånt fra nettet. Har dog flere af mine egne hvis i vil se flere :)
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har nettopp hanket inn en pent par Snell E3, med morkne oppheng. Er det noen som kjenner til norske forhandlere av oppheng til disse?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Morkne kantringer har endelig blitt byttet med nye. Koblet dem opp mot en Doxa 72. Det var ingen umiddelbar suksess. Mye brum og sus. Denne ble så byttet ut med Cyrus Power med PSX-R. Mye bedre!

    Snell E3 er noen flotte musikkformidlere med et klassisk, sjarmerende utseende!

    6BADE822-2E08-41C3-A7DA-4FC89EA05226.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Morkne kantringer har endelig blitt byttet med nye. Koblet dem opp mot en Doxa 72. Det var ingen umiddelbar suksess. Mye brum og sus. Denne ble så byttet ut med Cyrus Power med PSX-R. Mye bedre!

    Snell E3 er noen flotte musikkformidlere med et klassisk, sjarmerende utseende!

    Vis vedlegget 648000
    Må få de opp på stativ. Er beregnet for det :giggle:
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, har skjønt det 😃. Dessverre var ikke de original med. Vet du sånn ca hvor langt disse skal opp?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare si fra om du trenger flere mål. Tror det er innafor å slå sammen, også for meg som hater hammer og sag :ROFLMAO:
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Etter at jeg solgte mine første E3 angret jeg og fikk kjøpt et flott par av @gjomle (takk for god handel). Er så utrolig glad for å kunne nyte musikken fra disse supre høyttalerne igjen!

    Fikk lyst til å lage kassene som hører til. Brukte mål som jeg fant her i forumet, mdf og ferdig limt finer (også kjøpt fra @gjomle :) ).

    Det var ganske greit å kle kassene med fineren. Et billig strykejern og litt tålmodighet gjorde susen. Hjørnene fikk jeg fine med kopierfres og fint sandpapir.

    Nå gjenstår det å olje fineren slik at den kommer nær høyttalerens finer, fylle sandsekker og montere. Spent på det visuelle og lydmessige resultatet!

    liten update: første strøk med olje lagt på og kassene montert. Fortsatt litt forskjeller men fornøyd med resultatet totalt sett.Nytt bilde lagt til i serien.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Sjur T

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2016
    Innlegg
    37
    Antall liker
    61
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    5
    Har ett par med E3 stående med totalt havarerte basser som ikke er vits i å recone, vet noen om et kurant erstatningselement? Har prøvd å google litt men blir ikke helt klok.
    Ser også at Vifa m21wj-09 er lettere å få tak i. Noen tanker om evnt match/mismatch? Bortsett fra 4/8ohm.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Havde lige glemt denne tråd . Dette indlæg høre jo til her :)
    20201211_125619.jpg


    Enheden der sidder i Snell sub 1800 er noget anderledes end så mange andre enheder
    Bla den dobbelt spider og metalstang der er i mellem dem .
    Og det faktum at den kan bevæge sig 3" En for mig imponerende enhed.
    Jeg har søgt meget på nettet om denne enhed. Bla hvem der producerer den men der er åbenbart intet at finde?
    Det er Snell selv der har modificeret enheden. :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Har koblet opp mine Snell Civ igjen etter lengre tids lagring. Det slår meg hvor utrolig gode høyttalere dette er. En del mener dette er høydepunktet til Snell; versjon iv er fintunet av Kevin Voecks med det mest moderne utstyret som var tilgjengelig tidlig på 90-tallet, uten at grunnkarakteren til tidligere C-versjoner er gått tapt. Versjon v ble mer hjemmekino-orientert da Snell fikk nye eiere, og fra da av gikk det nedover.

    Etter min vurdering er Civ en bedre høyttaler enn model A, og helt klart beste Snell-høyttaler. Mellomtonen er mer naturlig og Civ er mer homogen og musikalsk enn hos A. Snell Civ spiller etter min mening også bedre enn mine Audio Note E. Men Snell Civ krever en del mer krefter enn AN/E, og er ikke like egnet for små rør-ting. Bruker selv ASR Emitter 1 og Electrocompaniet ECI 6 på Snell Civ. Begge deler fungerer glimrende.

    Merk også at Civ har gummioppheng på elementene, så uttørring er ikke noe problem.

    Model Civ dukker av og til opp på brukten for en billig penge (rundt 4 k). Det er ekstremt mye høyttaler for pengene. Anbefales sterkt!





    Snell_Civ.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Har koblet opp mine Snell Civ igjen etter lengre tids lagring. Det slår meg hvor utrolig gode høyttalere dette er. En del mener dette er høydepunktet til Snell; versjon iv er fintunet av Kevin Voecks med det mest moderne utstyret som var tilgjengelig tidlig på 90-tallet, uten at grunnkarakteren til tidligere C-versjoner er gått tapt. Versjon v ble mer hjemmekino-orientert da Snell fikk nye eiere, og fra da av gikk det nedover.

    Etter min vurdering er Civ en bedre høyttaler enn model A, og helt klart beste Snell-høyttaler. Mellomtonen er mer naturlig og Civ er mer homogen og musikalsk enn hos A. Snell Civ spiller etter min mening også bedre enn mine Audio Note E. Men Snell Civ krever en del mer krefter enn AN/E, og er ikke like egnet for små rør-ting. Bruker selv ASR Emitter 1 og Electrocompaniet ECI 6 på Snell Civ. Begge deler fungerer glimrende.

    Merk også at Civ har gummioppheng på elementene, så uttørring er ikke noe problem.

    Model Civ dukker av og til opp på brukten for en billig penge (rundt 4 k). Det er ekstremt mye høyttaler for pengene. Anbefales sterkt!





    Vis vedlegget 687137
    Jeg er meget uenig . Men det er jo hvad der er godt ved en Debat :)
    Snell Type C den første model er den bedste. Har haft begge versioner.
    Men skulle man tage en Snell fra Peters hånd og en fra Kevins ville jeg vælge
    Snell Type A og Snell Type B som de bedste fra Snells historie :)
    Type A er en stor højttaler det samme er Type B der også har en subwoffer på ryggen :)
    28-2-2012 008.JPG-for-web-large.jpg
    Snell-Type-B-Full-Range-Speakers-in-excellent-_57.jpg
    Snell-Type-B-Full-Range-Speakers-in-excellent-_574.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For meg er modell B den beste. Men kommer jeg over en liten Q så ville jeg kjøpt den tvert. Kevin Voecks modeller har ikke samme nostalgi som Peter sine modeller synes jeg, men det er nok og litt grunnet sentimentalitet :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    For meg er modell B den beste. Men kommer jeg over en liten Q så ville jeg kjøpt den tvert. Kevin Voecks modeller har ikke samme nostalgi som Peter sine modeller synes jeg, men det er nok og litt grunnet sentimentalitet :)
    Det er som om .. Synes jeg når jeg direkte har haft et sæt fra Kevin og Peter er det som om at grund tonen fra Peters side er mere behagelig om man vil lidt svært at for klare :) Men det er jo bare det jeg har oplevet :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gjomle: Du fikk fiksa deg et par Snells? GOOD...de er fortsatt like gode, de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn