Snell, en liten tråd for de av oss som har et forhold til disse høytalerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fant

    --o-o--
    Ble medlem
    23.04.2015
    Innlegg
    237
    Antall liker
    104
    Sted
    Nittedal
    For meg er modell B den beste. Men kommer jeg over en liten Q så ville jeg kjøpt den tvert. Kevin Voecks modeller har ikke samme nostalgi som Peter sine modeller synes jeg, men det er nok og litt grunnet sentimentalitet :)
    Du kan få mine Q-er med fylte, originale stativer til en billig penge, @HCS .
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Jeg har et par Q stående, men mine blir aldri solgt:) Åpne, rene og luftige i lyden, uten å bli metalliske og harde. Kjøpte dem nye med originalstativer i 1990. Brukte dem som hovedhøyttaler i mange år i et oppsett med Voyd og Audio Innovations Series 500. Veldig bra anlegg!

    Q og Civ deler mye av samme lydkarakter, selvfølgelig med unntak av bassen. Begge er Voecks konstruksjoner, og de ble utviklet mer eller mindre parallelt.

    Jeg har liten erfaring med type A og B. En kamerat av meg har hatt Aii, og jeg syntes at mellomtonen var noe tilbaketrukket og at de manglet litt varme. Antakelig var årsaken mangler ved oppsett og rom/plassering. Type B har jeg bare hørt på messer og i butikk (Oslo Hifi-Center i sin tid), og erfaringen er sterkt begrenset. Korrekt satt opp er sikkert også type A og B noe av det beste som er tilgjengelig av høyttalere.

    Foruten Civ og Q har jeg eiet type K, J/II, J/III, E/II og E/III. Alle disse var fremragende høyttalere, men når det gjelder type J og E foretrekker jeg type II fremfor III.

    Trist at Snell ikke lenger lever. Audio Note er jo en oppfølger, men prisen på disse har dessverre nådd stratosfæriske høyder de siste årene. Kobler man opp et par velholdte E/II fra 80-tallet og sammenlikner med dyre versjoner av AN/E fra i dag, er ikke lydforskjellen så veldig stor.

    Snell hadde en "no-nonsense" tilnærming til høyttalerne. Intern kabling, delefilterkomponenter og terminaler har grei kvalitet, men heller ikke mer. Det kan kanskje ligge et forbedringspotensiale i å oppgradere dette, og høyttalerne kan muligens bli enda bedre. Men det er en farlig vei å begi seg ut på; resultatet kan også bli at man ødelegger en klassiker. Audio Note har jo gått en slik vei, men jeg synes ikke de ekstreme utgavene av AN/E er så veldig mye bedre enn grunnmodellene og originale Snell. Det dyreste Audio Note utstyret er vel først og fremst laget for å ha noe å tilby "oligark-markedet"; de som ikke kjøper ting som andre kan ha råd til...

    Snell_Q.JPG
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snell brukte Monster intern kabling... Sikkert bra greier.. :)

    Det som slår meg er hvor sterk lidenskapen er for dette merket, såvidt lenge etter at Snell himself gikk bort og Voecks begynte å lage, i mine ører, dørgende kjedelige høyttalere hos Revel.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Fra Stereophiles test av Snell Civ (som for øvrig fikk mye skryt):

    "I wondered what the Type C/IV would sound like with audiophile-type internal wiring, no fuse and level control in the tweeter circuit, brass input terminations instead of five-way binding posts, and audiophile-grade caps in the crossover. Of course, these refinements would add considerably to the cost."

    Her er testen i sin helhet:

    Snell Type C/IV loudspeaker | Stereophile.com
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Har et sett A2 som har fulgt meg siden 2012.. Jeg overtok dem fra en kompis, og fikk satt inn nye elementer.. Andre høyttalere har kommet og gått.. Men er like positivt overrasket over de gamle kjøleslspene av noen høyttalere 😂Hver gang de blir koblet opp. Peter Snell viste hva han holdt på med.. De spiller ikke veldig høyt med den lille 4 tommeren fra seas som står for mellomtonen.. Men Magisk🙂🎼🎶
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Den første model A2 jeg har været med at at tjekke enheder på stod der Phillips bag på Mellemtonen :)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Etter min vurdering er Civ en bedre høyttaler enn model A, og helt klart beste Snell-høyttaler. Mellomtonen er mer naturlig og Civ er mer homogen og musikalsk enn hos A. Snell Civ spiller etter min mening også bedre enn mine Audio Note E. Men Snell Civ krever en del mer krefter enn AN/E, og er ikke like egnet for små rør-ting. Bruker selv ASR Emitter 1 og Electrocompaniet ECI 6 på Snell Civ. Begge deler fungerer glimrende.
    Interessant. Kan huske å ha hørt disse i en butikk en gang for lenge siden - det må vel ha vært HiFi-Klubben? - og har hatt dem svakt i minne siden.
    Hvordan er de å plassere sammenlignet med Audio Note E synes du?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Hei. Synes de er svært fleksible med tanke på plassering. De bør ikke inn i hjørnene slik som E, men bortsett fra det, er de ikke vanskelige å plassere. Behøver ikke å stå langt fra bakvegg; bassen er overraskende stram og kontrollert med tanke på størrelsen. Hjemme hos meg er lydbildet større, mer homogent og mer luftig med Civ enn med AN/E.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Sånn kan det se ut etter en kveld med uttesting av Snell, egentlig et slit å rydde bort😃 men det er plass til mere spesielt E4 om noen .........
    4440A219-B24F-4C1E-91BC-4BAE774955AB.jpeg
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke er favorittene da? :)
    Vanskelig å si - alt etter musikk jeg spiller. Akkurat fått refoamet et par j3 med gode oppheng så nå får de mye spilletid . Av K modellene er det K 2 peerless driver der tror jeg. J3/j2. Tror jeg det nå må bli j3 med nye oppheng men skal få satt på ny på j2 også. E3 fyller opp stua med musikk og passer bra til en grateful dead konsert 👍🏻🎶
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker jeg var hjemme hos deg og hørte på noen høyttalere du skulle selge. Likte ikke toppen på de, så jeg spurte om du kunne koble opp E3'ene du hadde stående i stua for en sammenligning. Det spillte musikk i det samme nanosekund det kom lyd. Fantastiske høyttalere...
    Det ble dessverre ikke noe salg på deg den dagen :)
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    😃 ja det var monopulse du hørte på .
    Jeg husker jeg var hjemme hos deg og hørte på noen høyttalere du skulle selge. Likte ikke toppen på de, så jeg spurte om du kunne koble opp E3'ene du hadde stående i stua for en sammenligning. Det spillte musikk i det samme nanosekund det kom lyd. Fantastiske høyttalere...
    Det ble dessverre ikke noe salg på deg den dagen :)
    Ja det var monopulse du hørte på da , og de gikk ut pga toppen i de De siste 10 årene tror jeg det har vært 20-30 snell par innom her, pusset opp og mange solgt til venner .I mine ører er de fantastiske og lette å leve med . Mange andre høyttalere har vært innom men jeg finner alltid noe og greier ikke slå meg til ro med de.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Hentet et par k2 i dag. Flotte og velspillende høyttalere. Kikket på bass/mellomtone elementer . Det er ikke merket med noe produsent navn. Kan det være Boston acoustic ?
     

    Vedlegg

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Har haft mange snell og A2 og A3 som er udviklet af peter det virker mærket bliv ødelagt af hifiklubben og Kevin Voecks som hurtigt fik ødelagt det mærke og Snell lyden var væk hygge
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har haft mange snell og A2 og A3 som er udviklet af peter det virker mærket bliv ødelagt af hifiklubben og Kevin Voecks som hurtigt fik ødelagt det mærke og Snell lyden var væk hygge
    Peter utviklet et par andre modeller og. I mine ører er modell B den jeg har likt best. A hadde lite fundament, men bra mellomtone. I mine ører.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Peter utviklet et par andre modeller og. I mine ører er modell B den jeg har likt best. A hadde lite fundament, men bra mellomtone. I mine ører.
    Type B er virkelig en god højttaler... Synes jeg
    Men den har ikke noget med Peter Snell at gøre . Mener han fik et slagtilfælde i 1984 overlevede ikke.
    Peter snell stod for konstruktionen af Type K J E C og A :) og Type 1
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst å prøve noe annet en det sorte fronstoffet på mine E3, kikket litt på det KLH bruker. noen som vet hvor lignende kan skaffes. liker strukturen i stoffet.



    fronstoff.png
     

    RogA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    141
    Antall liker
    77
    Sted
    Kristiansand
    Hei, lukter på en rørforsterker til mine E3. Noen brukttips i prisklassen under 10.000?
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    1
    Klarte å stå i mot fristelsen på Fretex i dag. Stod et par E3 som måtte ha nye kantringer....... Prissatt til kr 350 for paret....
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Dette skal være noe av det bedre oppheng for E3https://www.repairyourspeakers.com/en/foam-surrounds/other-manufactures/snell/snell-e-iii-3-for-vifa-m21wn-07-1x-genuine-surround/a-788-20000062?fbclid=IwAR3d8DoSX5FcAsEPbKk_t8Oca0D0sZtVgUAawJWoNgm6WJeWSEkqawh1icc
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    1
    De står sikkert fortsatt på Fretex Alnabru....
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte meg ett par K. Tror de er veldig gamle for de har uncoated Vifa M21WG basser. Er det noen som har noen erfaring med slike? Det er påbegynt en refoaming som tydeligvis ikke har gått etter planen. Usikker på om jeg skal refoame de eller kjøpe nye M21WG....
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Har selv et par K ( de første) stående, disse er det og uncoated element på, samt at de brukte en annen diskant på de første. har og sett den første K med coated basser. legg gjerne opp noen bilder Cbarth1 :)


    144065251_10224707745142753_4838824262304442972_n.jpg
    144075795_10224707693021450_5271355038338180131_n.jpg
    144140733_10224707651060401_18600889378510888_n.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn