Snell, en liten tråd for de av oss som har et forhold til disse høytalerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    En kollega er på jakt etter JII som skal brukes på en AI s500. Noen som har ett par/kjenner til noe? På forhånd takk for svar.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leste et sted at D'Appolito er sjefsingeniør hos Snell nå. Har det avstedkommet noen spennende kreasjoner?
    Det jeg så på nettsiden deres for et par år siden virket ikke så inspirerende, men på den tiden var han nok ganske ny i sjefstolen.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Hvem fikk kloa i Snell AIII i som lå til salgs i Stavanger i dag :-( Jeg var litt for sein!
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    ser at denne tråden er ganske så død :'( men prøvde meg med dette innlegget i en annen tråd. uten respons! meld dere kjære snell fans!
    Vet ikke hva som evt. er best, men hjemme hos meg måtte focal 1027 Be vike for et par Snell Type A II, med en lyd som kan varme en manns hjerte Focalene spiller supert de med en oppløsning som er helt fantastisk, men så kommer det!!! De har jo disse fantastiske berylliumsdiskantene som i mine ører skriker når man drar på med litt tøff rock, eller nyere musikk som f,eks skrillex o.l. Og er det noe jeg ikke fordrar så e det skrikende diskant. Kan jo nevnes at lytterommet er bare 4*4,5 meter.
    Men Når det er sagt, når jeg plassert disse gamle (1984) Digre beistene i min stue, så ble jeg helt forelsket (Nesten) skuldrene senket seg, og det bled godlyd i stua. Dette er virkelig morsomme høyttalere, som spiller med trøkk og dynamikk så det synger.
    Med tanke på at et diskant, og et basselement er defekt, så mener nå jeg at dette må være supre ht!!

    etter myyyye om og men, så har jeg nå lyktes å få tak i nye orginale elementer til disse, pakken er underveis fra usa og gleder meg veldig til å komme hjem i påsken, for å montere nytt Dette må jo bli lykken.
    Tillater meg å slenge på et spørmål mens jeg er i gang. Lurer på om det kan skje noe i negativ retning med såpass gamle elementer, eller vil dem være som nye så fremt man ikke blåser dem med for hard spilling? mener å ha hørt en og annen skurrelyd fra den ene mellomtonen når jeg spiller musikk med litt høye pianotoner (ane brun) vil mine ht kanskje bli enda bedre ved å skifte ut alle elementene Er det noen som har peiling på det?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    xtz 69 skrev:
    ser at denne tråden er ganske så død :'( men prøvde meg med dette innlegget i en annen tråd. uten respons! meld dere kjære snell fans!
    Vet ikke hva som evt. er best, men hjemme hos meg måtte focal 1027 Be vike for et par Snell Type A II, med en lyd som kan varme en manns hjerte Focalene spiller supert de med en oppløsning som er helt fantastisk, men så kommer det!!! De har jo disse fantastiske berylliumsdiskantene som i mine ører skriker når man drar på med litt tøff rock, eller nyere musikk som f,eks skrillex o.l. Og er det noe jeg ikke fordrar så e det skrikende diskant. Kan jo nevnes at lytterommet er bare 4*4,5 meter.
    Men Når det er sagt, når jeg plassert disse gamle (1984) Digre beistene i min stue, så ble jeg helt forelsket (Nesten) skuldrene senket seg, og det bled godlyd i stua. Dette er virkelig morsomme høyttalere, som spiller med trøkk og dynamikk så det synger.
    Med tanke på at et diskant, og et basselement er defekt, så mener nå jeg at dette må være supre ht!!

    etter myyyye om og men, så har jeg nå lyktes å få tak i nye orginale elementer til disse, pakken er underveis fra usa og gleder meg veldig til å komme hjem i påsken, for å montere nytt Dette må jo bli lykken.
    Tillater meg å slenge på et spørmål mens jeg er i gang. Lurer på om det kan skje noe i negativ retning med såpass gamle elementer, eller vil dem være som nye så fremt man ikke blåser dem med for hard spilling? mener å ha hørt en og annen skurrelyd fra den ene mellomtonen når jeg spiller musikk med litt høye pianotoner (ane brun) vil mine ht kanskje bli enda bedre ved å skifte ut alle elementene Er det noen som har peiling på det?
    Om du finner, bytt gjerne all... Da har du en høytaler for life :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Mener å huske at basselementene på disse ble tunet av mr Snell ved at de er fyllt med epoxy e.l. over støvhetten. Skal du være pirkete bør du derfor ta en impedansmåling av elementene og evnt fylle det nye elementet slik at det blir tilnærmet likt det gamle.
    Har denne 11cm Seas mellomtoner? De tror jeg ikke akkurat er enkle å få fatt i lenger.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg bare noen timer igjen ombord, etter en tur på torsken med eventyrlig godt fiske :)
    Ser virkelig frem til å komme hjem til nye ht elementer til snell,skal bli gøy å få montert, fikk tak i alle elementene fra highrez i usa, de har tatt over hele lageret med deler fra snell acoustic
    etter det jeg har forstått.
    De har til og med sendt med rear tweeters ;D ;D til mine a II, hva jeg skal med disse vites ikke da de ikke finnes på mine ht, så hvis noen mangler, kan jeg selge dem.
    Eller kanskje det på et eller annet vis går an implimintere dem i mine.. ??? Skal prøve å få tatt litt bilder å legge ut(om det kunne være av interesse)
    Jeg ser iallefall frem til å få montert!!
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei

    Har fått tak i noen strøkne Snell E III. Disse skal vel stå på et stativ eller en slags kasse. Dette har jeg ikke. Noen forslag om hva jeg burde gjøre her?

    Gjerne noen enkle DIY tips også.
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Har hørt at de spiller mye bedre når man får løftet de litt opp. Har du prøvd det?
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hei

    Melder meg inn her.
    Kom for kort tid siden over et par JIII med defekte skumringer. Skiftet til nye fra Audio Note, høyttalerne spiller nå forrykende godt, de erstattet et par fire ganger så dyre Kef Reference 2 - har ikke savnet de ennå:)

    Det virker som om høyttalerne var lagret i en bod, det var en del irring på motstander i delefiltet og på kontaktpunkt på elementene. I tillegg skurret diskantpotmetrene. Irringen ble børstet bort og potmeteret fikk en dose kontaktrens. Skurringen ved justering er etter en tid dessverre tilbake, har dette og irringen noen innvirkning på lyden?
    Jeg kan evt. lodde forbi potmeteret, men har mindre lyst til å begynne med utskiftning av elementer eller delefilterdeler.

    Høyttalerne har fått noen omganger med olje, og er foreløpig satt på smale 60 cm høye stativer. Hvis jeg bestemmer meg for å beholde de regner jeg med å kjøpe et par Atacama SL400.

    Jeg hadde en lengre hifi-pause, og har av en eller annen grunn bare endt opp med høyttalere fra første halvdel av nittitallet - har derfor ingen idè om hvor utviklingen har gått siden da. Er det verdt å reparere rundt på JIIIene og kjøpe nye stativer, eller finnes det mye bedre alternativer for en fornuftig pris i dag? Liker som sagt lyden, men hvis de mot formodning skulle bli parkert av "moderne" høyttalere tas et bytte opp til vurdering:)

    Mvh
    Bård
     

    Vedlegg

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Melder meg inn her.
    Kom for kort tid siden over et par JIII med defekte skumringer. Skiftet til nye fra Audio Note, høyttalerne spiller nå forrykende godt, de erstattet et par fire ganger så dyre Kef Reference 2 - har ikke savnet de ennå:)

    Det virker som om høyttalerne var lagret i en bod, det var en del irring på motstander i delefiltet og på kontaktpunkt på elementene. I tillegg skurret diskantpotmetrene. Irringen ble børstet bort og potmeteret fikk en dose kontaktrens. Skurringen ved justering er etter en tid dessverre tilbake, har dette og irringen noen innvirkning på lyden?
    Jeg kan evt. lodde forbi potmeteret, men har mindre lyst til å begynne med utskiftning av elementer eller delefilterdeler.

    Høyttalerne har fått noen omganger med olje, og er foreløpig satt på smale 60 cm høye stativer. Hvis jeg bestemmer meg for å beholde de regner jeg med å kjøpe et par Atacama SL400.

    Jeg hadde en lengre hifi-pause, og har av en eller annen grunn bare endt opp med høyttalere fra første halvdel av nittitallet - har derfor ingen idè om hvor utviklingen har gått siden da. Er det verdt å reparere rundt på JIIIene og kjøpe nye stativer, eller finnes det mye bedre alternativer for en fornuftig pris i dag? Liker som sagt lyden, men hvis de mot formodning skulle bli parkert av "moderne" høyttalere tas et bytte opp til vurdering:)

    Mvh
    Bård
    Hei, jeg har nylig byttet ut dyrere høyttalere med Vintage Snell, da lyden av disse passer mine preferanser myyye bedre,når det gjelder skurring fra diskanten, har jeg hørt at de diskantelementene som Snell hadde tilgang til, og brukte muligens ikke tålte tidens tann veldig godt.
    Jeg har nylig byttet ut alle elementene på mine Snell AII, noe som jeg ikke har angret på en dag!
    Hi Rez Service i Usa selger originale elementer og delfiltre til Snell Høytalere om det kunne være interessant.

    Mvh Jan Arne Nilsen
     

    Witthoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Innlegg
    186
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    Hei

    Har fått tak i noen strøkne Snell E III. Disse skal vel stå på et stativ eller en slags kasse. Dette har jeg ikke. Noen forslag om hva jeg burde gjøre her?

    Gjerne noen enkle DIY tips også.

    Hey Torsen, har du fundet ud af hvilken placering som bedst til dine E 3' :cool:




    Har erhvervet et sæt meget flotte E 2', de er helt 100% umodificeret og spiller som forventet, med masse af krop
    mig.gif


    IMG_2214.JPG

    IMG_2207.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Koblet opp disse i vinyldungeonen i kveld:

    20120725_191158-001.jpg


    De ser på alle måter ut som om de var hentet i butikken i dag.
    Og jepp, dette blir nærfeltslytting. Har et par meter med rom bak lytteposisjon.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Hei

    Har fått tak i noen strøkne Snell E III. Disse skal vel stå på et stativ eller en slags kasse. Dette har jeg ikke. Noen forslag om hva jeg burde gjøre her?

    Gjerne noen enkle DIY tips også.
    Bygg en liten kasse med høyde på 11 tommer. Det er riktig høyde iflg fabrikken. Lag de slik at du setter høyttaleren oppå, men slik at nedre del av kassen passer inn i kassen.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Jeg "kom til" at forære min gamle mor mine Snell K II og nu har jeg altså fundet et andet sæt til fornuftig pris..Desværre er den ene bas brændt helt af,og kantophænget væk.Er her en behjælpelig sjæl som ved hvilke basenheder der sad i originalt,og kan man købe dem stadig??
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Et lidt skarpere opload af E 4' (så vi kan se dem ordentlig) :cool: det er et sæt som jeg havde for små 4 år siden...
    Vis vedlegget 146533
    Noen som har peiling på Snell E4 og filtkanten rundt diskanten...
    Jeg har et par Snell E4 stående i garasjen, men mine er uten denne filtkanten rundt diskanten.

    Kom alle Snell E4 / Snell IV med denne kanten eller....?

    Noen som har hørt de både med / uten filt ?

    mvh
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da var dagen kommet som jeg egentlig har ventet på en stund nå, kantopphenget på min ene E IV har røket. Noen som har erfaring med skifte av slike? Ser det finnes mange nye oppheng og få kjøpt, noen som vet hvilken type jeg bør satse på (gjerne med link). Har hatt høytalerene siden jeg kjøpte de ny i 97 og de spiller fortsatt såpass bra at jeg hadde håpt og kunne bruke de i mange år enda.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Da var dagen kommet som jeg egentlig har ventet på en stund nå, kantopphenget på min ene E IV har røket. Noen som har erfaring med skifte av slike? Ser det finnes mange nye oppheng og få kjøpt, noen som vet hvilken type jeg bør satse på (gjerne med link). Har hatt høytalerene siden jeg kjøpte de ny i 97 og de spiller fortsatt såpass bra at jeg hadde håpt og kunne bruke de i mange år enda.
    Audio Note i England har skumkanter som er nært de originalene - Audio Note

    Har byttet et par selv med Audio Note sine, god passform på kantene gjør at de er enkle å bytte.



    "I recently refoamed a Model EIII (Vifa M21WN-07) woofer with foam from Audio Note (AN) in the UK.
    WT2 testing of the recent refoam compared to a prior refoam with one of my 'standard' 8 inch foams showed the AN foam's results very close to original compared to st'd foam which were not.

    The AN foams are very expensive at 15 lbs sterling each plus shipping. However, I don't know of another source of similar quality foam, let alone a lower price. The standard foam resonant frequency (Fs) was 39 hz vs 26 for the AN foam that was yet to be broken in. Qts for AN = 0.23 vs 0.53 for st'd foam.

    The roll measures 11/16 wide on top which is quite wide for an 8 inch foam. The general feel of the foam is quite supple. It's easy to tell it will yield a very low resonant frequency for its size.

    IMO, the bottom line is if you want to maintain the performance of your Snell speaker which utilizes the Vifa woofer, you should consider the AN foams. Visit their web site's support page for contact information.

    Also IMO, the Snell Model E speakers are very worthy of the AN foams."

    mvh
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da var dagen kommet som jeg egentlig har ventet på en stund nå, kantopphenget på min ene E IV har røket. Noen som har erfaring med skifte av slike? Ser det finnes mange nye oppheng og få kjøpt, noen som vet hvilken type jeg bør satse på (gjerne med link). Har hatt høytalerene siden jeg kjøpte de ny i 97 og de spiller fortsatt såpass bra at jeg hadde håpt og kunne bruke de i mange år enda.
    Audio Note i England har skumkanter som er nært de originalene - Audio Note

    Har byttet et par selv med Audio Note sine, god passform på kantene gjør at de er enkle å bytte.



    "I recently refoamed a Model EIII (Vifa M21WN-07) woofer with foam from Audio Note (AN) in the UK.
    WT2 testing of the recent refoam compared to a prior refoam with one of my 'standard' 8 inch foams showed the AN foam's results very close to original compared to st'd foam which were not.

    The AN foams are very expensive at 15 lbs sterling each plus shipping. However, I don't know of another source of similar quality foam, let alone a lower price. The standard foam resonant frequency (Fs) was 39 hz vs 26 for the AN foam that was yet to be broken in. Qts for AN = 0.23 vs 0.53 for st'd foam.

    The roll measures 11/16 wide on top which is quite wide for an 8 inch foam. The general feel of the foam is quite supple. It's easy to tell it will yield a very low resonant frequency for its size.

    IMO, the bottom line is if you want to maintain the performance of your Snell speaker which utilizes the Vifa woofer, you should consider the AN foams. Visit their web site's support page for contact information.

    Also IMO, the Snell Model E speakers are very worthy of the AN foams."

    mvh
    Takk for tipset, jeg har sendt en forespørsel til AN.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Snell E IV.
    Jeg hadde slike som bakkanaler og til tider som fronter. Husker de spilte veldig behagelig med meget god og dyp bass. De hadde hvertfall denne filten.
    Jeg hadde Snell B Minor og Snell THX senter. Spesielt B Minor hadde jeg i mange år og de spiller den dag i dag hos kameraten min som kjøpte de.
    Kjøpte noen trykkammer stativ Snell med 8 tommer og diskant fremme og bak til foreldrene mine til jul. De brukes fremdeles og er i beste velgående.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    Har et par snell e3 som jeg kunne tenke å fikse opp, har hørt at det finnes et seas bass/mellomtone element som kan brukes som erstatning i disse ( det orginale kan selvsagt refoames) noen som vet modellnr. på dette seas element?

    Har noen erfaring med å lime på bitumen plater innvendig i kassen, demper der ressonans, gir bedre kontroll på bassen?

    roy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde kasselyden var noe av sjarmen med disse konstruksjonene.... ? Dempet ihjel en b minor en gang..Anbefales ikke...
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    neida, de skal ikke dempes i hjel , litt respekt for konstruktøren skal man ha:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.843
    Antall liker
    50.845
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ikke mye fart her men! :)
    Fikk et sett med J IV i går,spiller flott disse,skal ha de som reserve høyttalere.

    O
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    du må gjerne legge inn bilder av de ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.843
    Antall liker
    50.845
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Vondt i ryggen,så jeg orker ikke sette de opp. De er fine i kassene :)

    O
     

    Vedlegg

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    Flotte de, ingen diskant bak på disse? sitter bassporten foran eller bak på de?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Om noen her inne sitter og ruger på et par Snell type Q, er det bare å si ifra. ;)
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om det er samme bass element som står i J ll som i Elll?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn