SOA's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.416
    Antall liker
    63.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer! Antar dette bildet ikke yter størrelsen rettferdighet :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.641
    Antall liker
    103.278
    Torget vurderinger
    23
    Minikjøleskap?
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for det Proffen:). Spec'en sier 18 Hz/-6 dB

    mvh

    Grattis.
    Lekker "liten" sak det der. Blir det med en, eller er målet to....?
    Hvor dypt går saken?

    mvh
    Proffen
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takker JK:)

    Er ikke helt enig med deg i at Giya generelt trenger hjelp nedover. Du har hørt den mindre G3 hos Roald, og den går dypt og har masse energi. Men du har rett i at mine Vivid trenger litt hjelp med dypbassen. Det er rombetinget, og gjaldt også når jeg hadde Wilson Sasha.
    Du får ta deg en tur ut for en lytt etterhvert, så får du høre om de integreres godt med resten.



    Grattis! Den der blir spennende. Giya trenger hjelp nedover, så dette blir bra visst den lar seg integrere med høyttalerene.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Grattis Soa:) NÅ MÅ JEG SE OG KOMME MEG TIL BERGEN!!!! ;) gleder meg til og få hørt på dette ved neste korsvei soa:)

    slitan...og kos dæ..

    sense..
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer! Dette er litt av en rugg. Trenger kanskje ikke mer enn en?
    Tusen takk HCS. Ja, den er ganske stor men ingen koloss. Den har også ganske flott design IMO, slik at det går an å ha den i stua uten at den ruver for mye…

    En er tilstrekkelig, men har lest at mange påstår to er det beste i et stereo-oppsett for god balanse og fordeling.

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Wow, REL Gibraltar G2, gratulerer så mye med konge sub;);)
    Dette blir spennende å følge, tror du vil klare å integrere denne flott, men bruk tid på plassering, etc etc:)

    Vis vedlegget 344957

    gismo

    Tusen takk Gismo.

    Enig at REL G2 virkelig er flott. Du er jo selv REL eier, så du kjenner den gode lydkvaliteten fra denne produsenten. Ang plassering er jeg litt låst, men avsatt plass fungerer meget godt, og jeg har dessuten mulighet for vinkling, noe som gjør til dels store utslag mtp bassenergi. Må si jeg er ganske imponert så langt, og integrasjonen med Vividene virker å være meget bra. Eksperimenterer nå med gain og delefrekvenser, så noe gjenstår. Spennende dette her.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer! Antar dette bildet ikke yter størrelsen rettferdighet :)
    Takk, takk:)

    REL G2 er nok større enn det ser ut til på bilde, men ingen kjempe…vitale mål i cm er 51x61x42 (bxdxh)

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Grattis Soa:) NÅ MÅ JEG SE OG KOMME MEG TIL BERGEN!!!! ;) gleder meg til og få hørt på dette ved neste korsvei soa:)

    slitan...og kos dæ..

    sense..
    Hei Sense.

    Takk for grats. Håper du får til en Bergenstur snart. Lengesiden nå…og du vet du er alltid velkommen ut hit:)

     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Var så heldig at Audun fra Mono AS hadde mulighet til å gjøre initiell setup for meg. Han var i byen ifm en Audio Research event hos Renaissance Audio, og tok seg tid til en øytur dagen etter. Meget god service fra Mono dette :D:D

    Roald og undertegnede som hjelpere...

    Og, det er visst to subs som gjelder:cool:
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.715
    Antall liker
    32.892
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Wow, REL Gibraltar G2, gratulerer så mye med konge sub;);)
    Dette blir spennende å følge, tror du vil klare å integrere denne flott, men bruk tid på plassering, etc etc:)

    Vis vedlegget 344957

    gismo

    Tusen takk Gismo.

    Enig at REL G2 virkelig er flott. Du er jo selv REL eier, så du kjenner den gode lydkvaliteten fra denne produsenten. Ang plassering er jeg litt låst, men avsatt plass fungerer meget godt, og jeg har dessuten mulighet for vinkling, noe som gjør til dels store utslag mtp bassenergi. Må si jeg er ganske imponert så langt, og integrasjonen med Vividene virker å være meget bra. Eksperimenterer nå med gain og delefrekvenser, så noe gjenstår. Spennende dette her.
    Låst til en viss grad er vel mange av oss da vi skal inn med en sub, og der den ideelt burde stått er det som regel ikke plass:cool:
    I såmåte er jo to ofte en bedre løsning men det går an å få det skapelig til med en også;)
    Med frontladet element på din G2 så har du jo, som du selv nevner, en mulighet til å retningsstyre energien til en viss grad, men som vi jo vet så er jo bassfrekvenser litt vanskelig å retningsbestemme kontra mellomtonen/diskant.
    Godt at du føler din " låste plass" ikke var helt feil, det er jo en god start, gain og delefrekvens er meget spennende og artig å drive med, musikktype, innspillinger etc etc, dette kan jobbes med i det uendelige:cool:
    Blir spennende å følge:) REL er i alle fall en musikk-sub!!

    gismo

    Edit: Woow!! Da ser jeg, etter ditt siste innlegg mens jeg skrev;), at vi kan glemme alt om EN sub, DOBBELT GRATTIS ;);) Ser av siste bildet fra stua at der er det litt vinkling på gang..?
    Ble helt kanonlekkert:D
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.302
    Antall liker
    9.116
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Var så heldig at Audun fra Mono AS hadde mulighet til å gjøre initiell setup for meg. Han var i byen ifm en Audio Research event hos Renaissance Audio, og tok seg tid til en øytur dagen etter. Meget god service fra Mono dette :D:D

    Roald og undertegnede som hjelpere...

    Og, det er visst to subs som gjelder:cool:
    Se der sto det en til... nå er det bare å få en plassert i mellom dem også.. for 3 er altid bedre enn 2! ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Wow, REL Gibraltar G2, gratulerer så mye med konge sub;);)
    Dette blir spennende å følge, tror du vil klare å integrere denne flott, men bruk tid på plassering, etc etc:)

    Vis vedlegget 344957

    gismo

    Tusen takk Gismo.

    Enig at REL G2 virkelig er flott. Du er jo selv REL eier, så du kjenner den gode lydkvaliteten fra denne produsenten. Ang plassering er jeg litt låst, men avsatt plass fungerer meget godt, og jeg har dessuten mulighet for vinkling, noe som gjør til dels store utslag mtp bassenergi. Må si jeg er ganske imponert så langt, og integrasjonen med Vividene virker å være meget bra. Eksperimenterer nå med gain og delefrekvenser, så noe gjenstår. Spennende dette her.
    Låst til en viss grad er vel mange av oss da vi skal inn med en sub, og der den ideelt burde stått er det som regel ikke plass:cool:
    I såmåte er jo to ofte en bedre løsning men det går an å få det skapelig til med en også;)
    Med frontladet element på din G2 så har du jo, som du selv nevner, en mulighet til å retningsstyre energien til en viss grad, men som vi jo vet så er jo bassfrekvenser litt vanskelig å retningsbestemme kontra mellomtonen/diskant.
    Godt at du føler din " låste plass" ikke var helt feil, det er jo en god start, gain og delefrekvens er meget spennende og artig å drive med, musikktype, innspillinger etc etc, dette kan jobbes med i det uendelige:cool:
    Blir spennende å følge:) REL er i alle fall en musikk-sub!!

    gismo

    Edit: Woow!! Da ser jeg, etter ditt siste innlegg mens jeg skrev;), at vi kan glemme alt om EN sub, DOBBELT GRATTIS ;);) Ser av siste bildet fra stua at der er det litt vinkling på gang..?
    Ble helt kanonlekkert:D
    Sorry for den Gismo. Ja det ble to subber. Uansett meget informativt det du skriver og nyttig for evt andre subwooferinteresserte som leser dette. Det er ikke slik at man nødvendigvis trenger to heller. Under oppsettingen tok vi for oss en sub av gangen. Faktisk var det utmerket med den ene også. Den integrerte godt med rommet og var ikke lett å lokalisere…

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Takker JK:)

    Er ikke helt enig med deg i at Giya generelt trenger hjelp nedover. Du har hørt den mindre G3 hos Roald, og den går dypt og har masse energi. Men du har rett i at mine Vivid trenger litt hjelp med dypbassen. Det er rombetinget, og gjaldt også når jeg hadde Wilson Sasha.
    Du får ta deg en tur ut for en lytt etterhvert, så får du høre om de integreres godt med resten.



    Grattis! Den der blir spennende. Giya trenger hjelp nedover, så dette blir bra visst den lar seg integrere med høyttalerene.
    Ser du har fått inn 2 stk. og fått Roald til til å hjelpe med setup. Ikke dumt. Ørene og gehøret til Roald er det ikke mange som matcher i Norge...

    Når det gjelder Giya og bass så er den jo ikke oppgitt ved +/- 3db som er stort sett brukt som standard, men regner med den er på ca. 32Hz og det er noe høyt i denne prisklassen. Personlig preferanser og ved egen erfaring så er det noe som mangler når høyttalerene ikke går godt under 30Hz, helst ned til 25Hz for at det skal bli "fullrange" og nok tyngde i lydbildet.

    Nå er det vel derfor subbene er kommet i hus og regner med at et allerede fantastisk anlegg er på vei til å bli enda bedre. Må vel være Bergens beste musikkformidler det du har i hus nå SOA.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Som dere ser ble det to subber. Satte meg litt inn i dette med sub denne gangen. Det er jo et omdiskutert tema og vanskelig å få til på en god måte. Har dårlig erfaring fra tidligere med en ML Decent, så var tildels skeptisk. Flere muligheter og merker ble vurdert, både selvbygg og ferdig vare som feks JL Fathom og Velodyne DD. Valget falt på REL som har drevet med dette en evighet, samt at de sies å være meget musikalske og "best" på musikk. De integreres også meget godt, da de kobles direkte på effekttrinnets HT teminaler og på den måten mottar de samme signalene som hoved HT. Som nevnt tidligere er mine første inntrykk at dette kommer til å fungere strålende. Får endelig ut alt som ligger i opptaket.

    En super ting er at Gibraltar serien også har en fjernkontroll som styrer fase/gain/delefrekvens. Denne er meget hendig og gjør setup prosessen betrakteilg lettere:)
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Se der ja, visste det, ingen ting blir gjort halvveis i denne kåken her:)
    Gratulerer med to flotte subber.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det ble to ja. Sånn er det. Hvordan vil du beskrive ML sine subber kontra REL? ML sine burde være like kjappe? Hender det at du savner de svære ML du hadde? Hender jeg tenker på mine Summit, det var noe eget med de.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Se der ja, visste det, ingen ting blir gjort halvveis i denne kåken her:)
    Gratulerer med to flotte subber.
    Takk for grats, 8x12. Subbene er flotte de, selv de blir for miniputter å regne ift til det du styrer med:)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det ble to ja. Sånn er det. Hvordan vil du beskrive ML sine subber kontra REL? ML sine burde være like kjappe? Hender det at du savner de svære ML du hadde? Hender jeg tenker på mine Summit, det var noe eget med de.
    Disse REL subene er bedre på justeringer/ hurtighet/ intergrasjon og lydgjengivelse ift ML Desent. Mulig Desent "i" er lettere å få til pga et kretskort som passer til CLX. Ellers har jo ML kommet med ny toppserie subber (balanced force) og disse skal være gode.

    Ift Monolithene savner jeg de som skulpturer. De var (er) ekstremt flotte synes jeg. Som høyttalere var de fantastiske når de sto i leiligheten i Oslo. Stor (50 m2) bygårdstue med 3,75 m under taket. Da kom de virkelig til sin rett. I normale stuer med 2,40 takhøyde er de rett og slett for store og høye (1,90m) for god lydgjengivelse. Jeg fikk de ihvertfall ikke til optimalt. Men jeg har alltid likt MartinLogan og lyden fra elektrostater. Spesielt på klassisk og akustisk musikk.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    ^Desent i er spesiallaget til CLX og når innstikskortene benyttes er integreringen perfekt. Jeg har aldri klart å ratte de like sømløst som innstikkkortet gjør. Jeg setter Decent i over de nye subbene til ML. Tror rett og slett at de har større margin på de nye kassene kontra 120graders servooppsetet til Decentene..Mulig jeg tar feil:)

    jakr
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    ^Desent i er spesiallaget til CLX og når innstikskortene benyttes er integreringen perfekt. Jeg har aldri klart å ratte de like sømløst som innstikkkortet gjør. Jeg setter Decent i over de nye subbene til ML. Tror rett og slett at de har større margin på de nye kassene kontra 120graders servooppsetet til Decentene..Mulig jeg tar feil:)

    jakr
    Flott å høre at Decent "i" fungerer så bra med CLX. Dette er et meget kompetent system. Har hørt CLX flere ganger, men uten subber. CLX Art sto på ønskelisten min lenge, men ble valgt bort pga plassmangel.

    Usedvanlig flott oppsett du har forresten, jakr. Må spille fantastisk:)

    mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer så hjerteligst med subwoofere SOA, de var rett og slett vakre!

    (sender deg en liten pakke i morgen, beklager sen avsending men jeg har stått til kness i spiker og spon)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer så hjerteligst med subwoofere SOA, de var rett og slett vakre!

    (sender deg en liten pakke i morgen, beklager sen avsending men jeg har stått til kness i spiker og spon)
    Takk for sist og takk for gratulasjoner, Vermin.

    Ser frem til pakke. Blir interessant å teste ut denne.

     

    Creed

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Innlegg
    281
    Antall liker
    151
    Herlig tråd!

    Jeg antar at Beethoven låter magisk hos deg.

    Creed
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Herlig tråd!

    Jeg antar at Beethoven låter magisk hos deg.

    Creed
    Takk for det Creed. Fant frem litt filmmusikk med Beethoven idag. Immortal Beloved fra 90tallet med Gary Oldman som Beethoven. Flotte utdrag av de mest kjente verkene til B på denne CDen, og må si det låter meget bra her:)

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Grattis med subbene soa :)

    Mvh: Espen L
    Takk Espen. Fikk aldri med meg hvorfor du kvittet deg med kolossen Q-sub 15. Var den vanskelig å integrere, eller ble den for dominerende i stua?

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei SOA! Hvordan går det i mono-land?
    Hei Vermin

    Hadde tenkt å skrive litt til deg på PM om AT33 mono, men har selvfølgelig fått med meg det som skjer nede hos deg og tenkt at du har andre ting å stri med. Forferdelig å se disse ødeleggelsene. Håper du har fått litt kontroll og at det står bra til med dere etter forholdene...

    Jeg har dessverre ikke fått spillt så mye på PU din. Vært en del på farten, men noe lytting har det blitt. Mest klassisk, men også noe gammelt Beatles. Litt varierende kvalitet på de få monoplatene jeg har, men vil gjerne trekke frem en med arier av Joan Sutherland på Decca fra 50 tallet. Her kommer mono PU virkelig til sin rett. Låter helt suverent.

    Håper å få spilt litt mere før jeg returnerer den til uken.

    Den virker forresten lite brukt. Har du brukt den i det hele tatt? Evt hvordan er den ift Dorian Mono?

    mvh
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Alle skader kan repareres, heldigvis, vi hadde gullhår i .... :)

    Jeg har noen reissues fra BlueNote i mono som er helt fantastiske, Kenny Burell og godeste Coltrane er helt fantastiske i Mono. Annbefales til innkjøp (selv på stereo-pu)
    Den har rundet 250timer iallefall, ikke allverden. Bare ha den en måned til du SOA, vi har nok og gjøre fremover så det blir lite platesnurring er jeg redd. Dessuten er det familieforøkelse på gang tidlig i Januar som også vil sette sine begrensninger. :)

    Dorian er over dobbelt så dyr, kanskje ikke dobbelt så god men ikke langt ifra. Den er åpnere, friskere og strammere. I god gammal Lyra stil, men som med alt annet som blir dyrere og bedre er den også mere kilen på både oppsett og resten av kjeden må være av høyere kvalitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Grattis med subbene soa :)

    Mvh: Espen L
    Takk Espen. Fikk aldri med meg hvorfor du kvittet deg med kolossen Q-sub 15. Var den vanskelig å integrere, eller ble den for dominerende i stua?

    mvh
    Espen ville ha ett "nettere" anlegg, i den grad 2 x 190 kgs høyttalere kan være :). Qsuben står nå i stua mi, den var/er veldig lett å integrere og spiller nå sømløst sammen med mine M Pro;)
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har lest tråden fra side til side, flott reise du har hatt med anlegget;D
    Dette anlegget kan vel ikke gjøre noe annet en å låte fantastisk!?
    Det ser jo ikke minst fantastisk ut8)


    mvh markusen
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har lest tråden fra side til side, flott reise du har hatt med anlegget;D
    Dette anlegget kan vel ikke gjøre noe annet en å låte fantastisk!?
    Det ser jo ikke minst fantastisk ut8)


    mvh markusen
    Har ikke vært innom tråden på en stund. Takk for hyggelige tilbakemeldiger markusen:).

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har omsider fått byttet ut de medfølgende subkablene til noe mer eksotisk. Disse REL Gibraltarene er aldeles glimrende og fortjener bedre enn de medfølgende lissene uten spade termineringer. Jeg vurderte RELs egne spesial kabler, men ønsket primært å fortsette med Roald Mikkelsens utsøkte kabler. Sikkert overkill med Renaissance Master for bruk til subwoofere, men fikk et spesielt godt tilbud det var vanskelig å si nei til...

    Kablene er konfigurert for REL høynivå stereo sub Speakon kobling. Siden Momentum Stereo er fullbalansert trenger ikke kabel minus tilkoblinger.

    mvh
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn